Gå til innhold

Alkohol og egen barndom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det blir alltid lagt vekt på barnas opplevelse av foreldre som drikker alkohol, og det er viktig. Jeg og mannen har hele tiden vært klare på at vi ikke skal drikke mer enn maks en enhet med barna til stede, og en må alltid være edru når vi er hjemme etter de har lagt seg. 

Men har reflektert litt mer rundt egen barndom og alkohol. Selv har jeg alltid sagt at foreldrene mine aldri drakk noe særlig alkohol, og at jeg aldri så dem fulle. Har liksom frontet det som et forsvar for å kjøre samme linje selv. Men når jeg tok det opp med dem nylig så sier de at det ikke stemte i det hele tatt. De hadde ofte vinkvelder med andre vennepar med barn, og at vi barna lekte rundt før leggetid. Mor sier hun aldri har vært full, men da lo far litt og nevnte 4 anledninger hvor hun faktisk var brisen.

Har jeg fortrengt dette fordi jeg syns det var ubehagelig, eller var jeg ikke sensitiv nok til å plukke opp endret adferd? Broren min husker det heller ikke.

Har dere andre klare minner fra foreldrene deres drakk og endret adferd? Dere som er fra "vanlige" hjem uten rusmisbruk selvfølgelig. Var det veldig ubehagelig? 

Anonymkode: c95f9...161

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har jeg fortrengt dette fordi jeg syns det var ubehagelig, eller var jeg ikke sensitiv nok til å plukke opp endret adferd? Broren min husker det heller ikke.

Eller var det rett og slett ikke noe å "plukke opp"?

Anonymkode: a9f8a...077

• Liker 8
Skrevet

Har samme opplevelse som deg. Mine foreldre kunne ta seg ett glass vin, men kan aldri huske at de var beruset slik at vi barna oppfattet det. Selv har jeg aldri drukket foran barna før de kom i ungdomskolealder. Da kunne jeg ta ett glass vin eller en boks øl til middag. Mine barn har aldri sett meg beruset, men de har sett sin far småberuset, da etter at de ble konfirmerte selv. Selv sier de at de aldri har hatt noen negative tanker eller opplevelser med det. 

Anonymkode: 143ed...574

• Liker 1
Skrevet

Vi var med på fester og ble lagt til normal tid til overnatting hos dem. Foreldrene mine hadde fester og vi la oss til vanlig tid og deres barn sov over. Det var normalt og har ikke gitt noen traumer. Vi hadde stor moro av å snike oss ned og spionere på dem og når vi ble oppdaget lo de bare og fulgte oss fint i seng igjen. Nyttårsaften ble vi vekket kl 12 for raketter og alt var bare kos og gøy selv om de voksne koste seg med alkohol, de var bare blide og sanset og koste seg og hadde en hyggelig stemning. Så lenge voksne ikke blir dritafulle tullinger så kan jeg ikke se noe problem med et pent alkoholinntak, så lenge de er tilstede nok til å være ansvarlige om noe skulle inntreffe. :)

Anonymkode: cd572...a39

• Liker 4
Skrevet

ikke sanset, men danset, mulig de også sanset egentlig 🤣

Anonymkode: cd572...a39

• Liker 2
Skrevet

Kan ikke huske det var noe krise at de drakk nei. Husker fra ungdommen at moren min har vært litt tipsy og irriterende i enkelte anledninger , men har ikke vært noen krise det heller. 

Anonymkode: 64002...08f

Skrevet

Samme opplevelse som deg. Har noen minner av at pappa og onkel lo litt mer noen julaftener, men som barn koblet jeg ikke det med alkohol. Husker at jeg syntes det var koselig at de lo litt mer. 

Anonymkode: 1da91...c72

• Liker 3
Skrevet

Alkohol gjør meg utrygg. Jeg kan huske at jeg ble overoppmerksom da mor tok imot et glass hvitvin en gang vi var på besøk. Husker at min far kom hjem fra fest og spøy en gang, men husker ingenting om at de har drukket. Poenget er at barn kan føle utrygghet uten at det skjønner hva som gir følelsen, men når barnet blir større kan det se sammenhengen med rus.

Barn er lojale og kan derfor svare at de ikke plages av at foreldrene drikker, selv om det bare er snakk om et glass. Hva de egentlig ønsker vet en først når barnet er flyttet ut og har trygge omgivelser rundt seg, dvs det er da barnet innser hva som var greit. 

Anonymkode: 4a150...037

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Alkohol gjør meg utrygg. Jeg kan huske at jeg ble overoppmerksom da mor tok imot et glass hvitvin en gang vi var på besøk. Husker at min far kom hjem fra fest og spøy en gang, men husker ingenting om at de har drukket. Poenget er at barn kan føle utrygghet uten at det skjønner hva som gir følelsen, men når barnet blir større kan det se sammenhengen med rus.

Barn er lojale og kan derfor svare at de ikke plages av at foreldrene drikker, selv om det bare er snakk om et glass. Hva de egentlig ønsker vet en først når barnet er flyttet ut og har trygge omgivelser rundt seg, dvs det er da barnet innser hva som var greit. 

Anonymkode: 4a150...037

Ja, når jeg har snakket med venninner om dette så er det én av de som nevner det samme som deg, at bare få glass hos foreldrene hennes gjorde henne utrygg. Så det er nok en stor forskjell på sensitivitetsnivå hos barn. Derfor er det nok best å kjøre en edruelig linje for å fange opp de barna som kan bli utrygge av de voksnes promille. 

Anonymkode: c95f9...161

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...