Gå til innhold

Hvor lang tid tar det og tine et par brødskiver fra fryseren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anbefaler også det som heter "Polarbrød"...for de kommer også i skiver som tiner veldig fort og er gode. :spise:  

• Liker 2
Skrevet
Hoppetaujenta skrev (1 time siden):

... 

Er vel ikke helt bra å putte våte ting inn i en slik elektrisk maskin... :ninja: 

Nå ble jeg litt sånn :hakeslepp: Jeg har tint brødskiver i brødrister i minst 40 år. Jeg foretrekket å la dem tine på benken, men det er det jo ikke alltid tid til, og da er et minutt eller to i brødristeren gull.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, tangent said:

Er ikke slik at det er masse løse ledninger inni ristern.

Det er faktisk ikke så langt unna. Hvis du ser ned i risteren når den er varm, så ser du alle "trådene" som gløder - de er strømførende.

Så det er faktisk et stykke til en panelovn, hvor varmeelementene ligger på innsiden og er beskyttet.

Men, brødrister i badekaret-skrekkscenarioet er faktisk rimelig urealistisk og er å anse som en film-greie.

Anonymkode: defd2...f66

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Brunhilde said:

Nå ble jeg litt sånn :hakeslepp: Jeg har tint brødskiver i brødrister i minst 40 år. Jeg foretrekket å la dem tine på benken, men det er det jo ikke alltid tid til, og da er et minutt eller to i brødristeren gull.

Og det har gått helt fint, noe det er en god grunn til.

Det er alt for lite fuktighet inne i brødet til å kunne lede en såpass lav spenning som 230 volt på noen måte som er farlig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og det har gått helt fint, noe det er en god grunn til.

Det er alt for lite fuktighet inne i brødet til å kunne lede en såpass lav spenning som 230 volt på noen måte som er farlig.

Ja, jeg har liksom aldri tenkt tanken på at det kunne være farlig på noen måte. Jeg steker jo vafler også, og krumkaker, i elektrisk jern, for ikke å snakke om at jeg i sin tid brukte toastjern.  ;)

Skrevet

Bare legg brødskivene ut i sola noen minutter så tiner det raskt :)

Anonymkode: de12c...e88

Skrevet
Brunhilde skrev (1 time siden):

Ok. Jeg ser deg som en stuntkvinne heretter, som gjør alle potensielt farlige triks selv. ;) 👍

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er faktisk ikke så langt unna. Hvis du ser ned i risteren når den er varm, så ser du alle "trådene" som gløder - de er strømførende.

Så det er faktisk et stykke til en panelovn, hvor varmeelementene ligger på innsiden og er beskyttet.

Men, brødrister i badekaret-skrekkscenarioet er faktisk rimelig urealistisk og er å anse som en film-greie.

Ok. Jeg overdramatiserer kanskje en smule da. :fnise: Har sett for meg litt av hvert der skjønner du... 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare legg brødskivene ut i sola noen minutter så tiner det raskt 

Huh? Sol? Hva var det for noe igjen? :klo: 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Bare legg brødskivene ut i sola noen minutter så tiner det raskt :)

Skulle jeg lagt brødskivene til tining i sola, måtte jeg gått sulten fra oktober til slutten av januar 😂 velkommen til Nord-Norge 🙈

Anonymkode: b8dff...8ed

• Liker 3
Skrevet

Det er flere som snakker om varmekilde her for å tine skivene, men hvis du planlegger bare ti minutter frem i tid så trenger du ikke annet enn romtemperatur :)

Skrevet
5 hours ago, Hoppetaujenta said:

Er vel ikke helt bra å putte våte ting inn i en slik elektrisk maskin... :ninja: 

Brød blir ikke våtere av å fryses. Pakket i plast er frosset brød nøyaktig like vått som ferskt brød.

Anonymkode: f0198...2ef

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette jeg ingen tro på, de er varmeførende. Det hadde neppe vært lovlig hvis trådene var strømførende.

Anonymkode: 1351a...90d

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette jeg ingen tro på, de er varmeførende. Det hadde neppe vært lovlig hvis trådene var strømførende.

De er absolutt strømførende, det er slik varmen lages. Helt std varmetråder laget av nikkel, chrome og jern - send strøm gjennom og de avgir varme.

stikker du en gaffel nedi kan du få gnister/sikringen går. 

hvordan tenkte du de funket når du skriver at de er "varmeførende"?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De er absolutt strømførende, det er slik varmen lages. Helt std varmetråder laget av nikkel, chrome og jern - send strøm gjennom og de avgir varme.

stikker du en gaffel nedi kan du få gnister/sikringen går. 

hvordan tenkte du de funket når du skriver at de er "varmeførende"?

Har du noen dokumentasjon på det? Jeg mener det eg er varmeelement. Er platene på en gammeldags komfyr strømførende også da? De blir jo varme. 

Skrevet

Hvis du skal tine fort kan du ta de raskt i springen med varmt vann. Siden de er frosne preller vannet av, men varmen blir igjen 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du noen dokumentasjon på det? Jeg mener det eg er varmeelement. Er platene på en gammeldags komfyr strømførende også da? De blir jo varme. 

Vel, jeg kan finne det om ikke du fant noe: første(!) treff på google(!) "how does a toaster work":  https://www.explainthatstuff.com/electrictoasters.html

ja, en kokeplate er også strømførende, dvs en jernplate med strømførende ledninger inni.

ja, det er et varmeelement som du mener - og det er rett og slett strømførene ledninger med høy motstand = varme.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...