Gå til innhold

Hund eller barn nå? 🧐

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 30 år og har samboer. Vi er veldig uenige om vi burde få oss hund eller barn nå. Hvilken rekkefølge er best? 

Jeg mener hund. En hund er bare valp de første 2 åra, så blir de roligere og tryggere på seg selv. Det tar ikke mange årene på å få en godt trent hund som kan tilpasses våre rutiner. Kan også endre rutinene til hunden når vi får baby. 

samboeren min mener baby først. Fordi han vokste opp med valp og hund, og vil det samme for sitt barn. Men da blir det baby nå, også blir det nok ikke hund før ungen er på barneskole alder. Jeg føler det kan bli litt mye med baby og en valp. Et menneske barn tar mye lenger tid å vokse opp i forhold til en hund

Hva tenker dere?

Anonymkode: 52e3f...31c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange skaffer seg hund først, så kommer babyen og de sender hunden bort. Har sett det mange ganger dessverre. Derfor anbefaler jeg og skaffe barn først.

Anonymkode: 8f59a...3ed

• Liker 13
Skrevet

Ville droppet hunden. Gå for barn! Jeg hadde aldri turt å hund med en baby i hus. 

Anonymkode: 44707...89c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Mange skaffer seg hund først, så kommer babyen og de sender hunden bort. Har sett det mange ganger dessverre. Derfor anbefaler jeg og skaffe barn først.

Jeg vil si at jeg er fast bestemt på at det ikke vil skje. Jeg har hatt hund hele livet og vet godt hva de trenger. Men skjønner godt at du nevner det, jeg har også sett dette skje med mange familier 😕 er utrolig trist at hunden skal bli tilsidesatt og ende opp med å måtte bli omplassert. Var derfor jeg tenkte at hunden skal få bli voksen først, før en baby. Om vi ender opp med å få hund først, har mannen sagt at han skal ta seg av tur med hund etter at babyen har kommet. 

Vi bor også heldigvis veldig landslag til og har masse løpeplass ute for hunden 😊 skal være en inne hund, men vi kan også bare åpne døren så hunden kan få være ute, har heller ingen naboer 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker som deg, ts. Er 31 år og samboer, og vi ønsker hund før barn.

Hvorfor skal man ikke tørre å ha hund med baby i hus? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ville droppet hunden. Gå for barn! Jeg hadde aldri turt å hund med en baby i hus. 

Droppe hund er ikke noe vi skal uansett, vi skal ha begge deler 😜 Jeg tenker det er tryggere å skaffe hund først, så vi kan trene masse på grenser osv FØR baby kommer 😊 slik at hunden er godt lært med å trekke seg unna om den blir for vill eller voldsom med/rundt baby

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Droppe hund er ikke noe vi skal uansett, vi skal ha begge deler 😜 Jeg tenker det er tryggere å skaffe hund først, så vi kan trene masse på grenser osv FØR baby kommer 😊 slik at hunden er godt lært med å trekke seg unna om den blir for vill eller voldsom med/rundt baby

rotekopp1989 skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker som deg, ts. Er 31 år og samboer, og vi ønsker hund før barn.

Hvorfor skal man ikke tørre å ha hund med baby i hus? 

Jeg hadde personlig ikke turt det og ville aldri latt en hund være alene med en baby/småbarn. Det er tross alt et dyr med andre instinkter og reaksjoner enn oss mennesker. 

Les for eksempel denne:

https://www.klikk.no/foreldre/hund-drepte-spedbarn-2437212

Skrevet

Vi fikk hund med tre barn som kun var her på deltid (3, 4 og 8 år). Da hunden var 2 år fikk vi en baby.

Fordelene ved å ha hund først er at man kan egne 100% av tiden til oppdragelse av den. Det er enklere å gjøre alt "riktig", enklere å unngå negative opplevelser for hunden i forhold til barn før den evt er mer voksen og mer stabil i hodet.

Ulempen er at hunden er vant til at menneskene stort sett er "tilgjengelige". Det kan bli utfordringer når hunden må dele oppmerksomhet med en baby. Andre hunder elsker babyen fra før den er født. Det vet man ikke før man er der (og da er det for seint å snu ;) )

Jeg tenker at det er fordeler ved begge måter å gjøre det på. Man VET ikke om man blir gravid uten problemer, for eksempel. Plutselig tar det et par år før man får det til, og alderen tar i betraktning kan det da ta en stund før man har babyen der (hvis man får hund først, venter til den er et par år med å prøve, og så bruker et par år på å få barn...)

Det er ikke noe "galt" og noe "riktig" her. Man må bare finne ut hva som er viktigst og riktigst for dere!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde personlig ikke turt det og ville aldri latt en hund være alene med en baby/småbarn. Det er tross alt et dyr med andre instinkter og reaksjoner enn oss mennesker. 

Les for eksempel denne:

https://www.klikk.no/foreldre/hund-drepte-spedbarn-2437212

Man lar jo aldri hund og baby være alene selv om man har begge deler i hus!

• Liker 7
Skrevet (endret)

Fikk hund først, og det første barnet da hunden var 11 måneder. Gått helt knirkefritt.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 2
Skrevet

Før jeg fikk barn ville jeg nok sagt hund først, men nå som jeg har barn ville jeg sagt barn først. Vi mistet hunden vår rett før sønnen vår kom og ser i ettertid at det ville vært krevende å ha baby og hund samtidig. Selvfølgelig går det, men ser jo at mange omplasserer hunden kort tid etter at de får barn. Bare det å skulle lufte hund på kveldstid når man er alene med små barn kan være en utfordring som vi ikke hadde tenkt på. Vi ønsker oss egentlig ny hund, men ser at at vi har svært lite å tilby en hund sånn som situasjonen er i dag, da barn tar så veldig mye mer tid enn det vi hadde trodd.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ha noen av delene? Nyt at du er fri.

Anonymkode: bb631...69f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor ha noen av delene? Nyt at du er fri.

Anonymkode: bb631...69f

Hehe 😂 Skjønner hva du mener da i forhold til baby. Men ikke hund 🙈 Huset uten hund føles tomt for meg... føler meg like fri, kanskje mer, med en hund 😊

Skrevet

Ikke kjøpe hund hvis dere planlegger barn de neste årene!! Jeg hadde en hund fra før da jeg møtte mannen min. Etter noen år fikk vi barn. Barna tar så og si all energi og oppmerksomhet de første årene, og hunden vår ble ganske lei seg av. Det er også tøft å gå tur med hunden 2-3 ganger om dagen mellom alt stresset ellers med barn. Vi måtte velge mellom hund og barn (barnevogn) når vi skulle på tur, for fikk ikke plass til begge deler i bilen. For ikke å snakke om problemet med å få barnevakt OG hundevakt hvis vi skulle noe. Kunne aldri la hunden være alene med barnet, og måtte alltid passe på. Hunden var snill som bare det han, men man vet liksom aldri... Huden vår ble også veldig beskyttende ovenfor barna da vi gikk tur. Hunden vår ble 13 år, og vi måtte ta han for noen mnd siden. Det er det værste jeg har vært med på. Vi får oss gjerne hund igjen, men ikke før ungene er store nok til å gå selv på tur. 

Anonymkode: 6db4b...a4c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Støtter.

Kanskje du vet hva hunden krever, men du vet ikke hva barnet krever før du har fått det.

Anonymkode: 6fc56...cba

Skrevet

Baby siden du er 30. Ikke vent så lenge med den babyen

• Liker 7
Skrevet

Ville gått for hund og hundetrening et par år før baby. Da har du en veloppdragen hund som vet hvor grensene går. 

• Liker 2
Skrevet
Gidavmeg skrev (10 minutter siden):

Baby siden du er 30. Ikke vent så lenge med den babyen

Enig. Det er ikke sikkert du blir gravid med en gang og årene går...

Anonymkode: dc36b...a4c

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor ikke katt? Det er så kos ❤️ katt og baby 😊

Skrevet
Elefantenistua skrev (6 minutter siden):

Hvorfor ikke katt? Det er så kos ❤️ katt og baby 😊

Hehe katter er også nyyydelige, men jeg er nok et hunde menneske 😅 Selv om det er et godt tips, katter krever kanskje ikke like mye som en hund i forhold til turer osv 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...