Gå til innhold

Kolesterol, spiseforstyrrelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går på isotretinoin, så fant tilfeldigvis ut at jeg har høyt kolesterol. 5,7 før jeg startet, så 6,4, så 5,3 etter en ekstrem diett uten sukker og mettet fett, så 6,4 igjen etter en måned med vanlig kosthold. (Det skal være under 5). Er jul, jeg vil kose med meg god mat som alle andre. Alle frister meg, og spør om jeg vil ha sjokolade og is osv, men jeg må si nei. Blir så trist av det. Føles ut som jeg har spiseforstyrrelse siden jeg må få dårlig samvittighet og skyldfølelse hver gang jeg spiser noe godt... Jeg er bare 18 forresten, jente, så hater at jeg må tenke så mye på hva jeg spiser... Er 1.80 høy og veldig tynn, så føles bare feil... Vet ikke hva jeg skal gjøre. Handler jo om helsen min, vil jo ikke at blodproppene mine skal tettes, kan jo få hjerteinfarkt eller hjerneslag, så er jo ikke bare psykisk

Anonymkode: 7b2d1...e86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Venninnen min er også ung med høyt kolesterol, mye høyere enn ditt. Og det er genetisk hos henne, ikke noe hun kan spise seg fri fra.Dermed så må hun gå på kolesterolsenkende midler. Snakk med legen din. Det er tydelig at kostholdet ikke er utslagsgivende hos deg når kolesterolet gikk opp, etter en restriktiv diett. Så skjønner ikke hvorfor du føler du nærmest på sulte deg.

Igjen-ta det opp med legen din.

Anonymkode: 449fb...9e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Venninnen min er også ung med høyt kolesterol, mye høyere enn ditt. Og det er genetisk hos henne, ikke noe hun kan spise seg fri fra.Dermed så må hun gå på kolesterolsenkende midler. Snakk med legen din. Det er tydelig at kostholdet ikke er utslagsgivende hos deg når kolesterolet gikk opp, etter en restriktiv diett. Så skjønner ikke hvorfor du føler du nærmest på sulte deg.

Igjen-ta det opp med legen din.

Anonymkode: 449fb...9e5

Hæ, jeg skrev jo at det gikk ned etter en sunn diett? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hæ, jeg skrev jo at det gikk ned etter en sunn diett? 

Hvor skrev du det? Du sier at du ikke spiste mettet fett. Da har du ikke spist sunt. 

Men du sier jo bare hva totalkolesterolet er. Hva er HDL og hva er triglyseridene? Totalkolesterolet sier oss ingenting og ingen leger som vet hva de snakker om ser på totalkolesterolet. De ser på HDL og trigleridene og forholdet mellom dem. Vi vil ha høy HDL og lav triglyserider. 

Anonymkode: 34c2b...eaa

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.12.2020 den 17.46):

Går på isotretinoin, så fant tilfeldigvis ut at jeg har høyt kolesterol. 5,7 før jeg startet, så 6,4, så 5,3 etter en ekstrem diett uten sukker og mettet fett, så 6,4 igjen etter en måned med vanlig kosthold. (Det skal være under 5). Er jul, jeg vil kose med meg god mat som alle andre. Alle frister meg, og spør om jeg vil ha sjokolade og is osv, men jeg må si nei. Blir så trist av det. Føles ut som jeg har spiseforstyrrelse siden jeg må få dårlig samvittighet og skyldfølelse hver gang jeg spiser noe godt... Jeg er bare 18 forresten, jente, så hater at jeg må tenke så mye på hva jeg spiser... Er 1.80 høy og veldig tynn, så føles bare feil... Vet ikke hva jeg skal gjøre. Handler jo om helsen min, vil jo ikke at blodproppene mine skal tettes, kan jo få hjerteinfarkt eller hjerneslag, så er jo ikke bare psykisk

Skjerpings. Spiseforstyrrelser er en alvorlig psyskisk lidelse hvor maten kun er symptom 

Anonymkode: 548bd...2ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...