Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Norge har omtrent 10 % av befolkning uføretrygd i arbeidsføralder. Det er bekymringsverdig at enda flere blir unge uføre for hvert år som går. Dersom dette fortsetter er jeg oppriktig engstelig for den norske velferdsstaten. Hele den norske velferdsstaten er basert på at flest mulig deltar i arbeidslivet, og betaler skatt til staten. Når jeg hører at andel arbeidsføre reduseres hvert år, og at andel arbeidsuføre i Oslo økes er det bekymringsverdig.

Forslaget mitt er som følger:

Vi bør erstatte uføretrygd med sosialstønad. Dermed blir sosialstønad til permanent ordning i stedet for midlertidig ordning. Denne ordningen har tillegg for bostøtte og barn.

Hva sier dere?

Anonymkode: 99e90...4c6

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat nå er maksimal uføretrygd over 400.000 kroner og det er mer enn hva en servitør tjener!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Akkurat nå er maksimal uføretrygd over 400.000 kroner og det er mer enn hva en servitør tjener!

Hva tjener en servitør?

Anonymkode: abc68...b14

Skrevet

Og hvor mange av de uføre har "maksimal uføretrygd"? 

Anonymkode: cf162...585

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva tjener en servitør?

Gjennomsnittlønnen til en servitør er 350.000 kroner.

• Liker 1
Skrevet

Gjennomsnittlønnen til en servitør er 350.000 kroner.

Ca 100 000 mer en jeg får i uføretrygd altså. 

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I Norge har omtrent 10 % av befolkning uføretrygd i arbeidsføralder. Det er bekymringsverdig at enda flere blir unge uføre for hvert år som går. Dersom dette fortsetter er jeg oppriktig engstelig for den norske velferdsstaten. Hele den norske velferdsstaten er basert på at flest mulig deltar i arbeidslivet, og betaler skatt til staten. Når jeg hører at andel arbeidsføre reduseres hvert år, og at andel arbeidsuføre i Oslo økes er det bekymringsverdig.

Forslaget mitt er som følger:

Vi bør erstatte uføretrygd med sosialstønad. Dermed blir sosialstønad til permanent ordning i stedet for midlertidig ordning. Denne ordningen har tillegg for bostøtte og barn.

Hva sier dere?

Nei. Bare nei. 

Sosial stønad må søkes om hver tredje måned. En syk person skal slippe å måtte søke om og om igjen. Det er rett og slett uverdig.

Dessuten. Norge er et av landene i verden med flest yrkesaktive. 

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ca 100 000 mer en jeg får i uføretrygd altså. 

Jeg har ikke tenkt å ta deg trygden. Bare at de som jobber og deltar i arbeidslivet burde se verdien av det.

Derfor vil jeg redusert maksimal uføretrygd.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke tenkt å ta deg trygden. Bare at de som jobber og deltar i arbeidslivet burde se verdien av det.

Derfor vil jeg redusert maksimal uføretrygd.

Hvor mange er det som får makstrygd?

• Liker 3
Skrevet

Vet ikke, men at noe må gjøres er sikkert. Skjønner at uføre synes det er ubehagelig med slike tråder, spesielt fordi enkelte ikke klarer å holde seg saklig. Likevel, antallet uføre i Norge er sterkt bekymringsverdig, og noe som kommer til å bli diskutert langt heftigere i årene framover på politisk nivå. Det er ikke til å komme unna.

Anonymkode: 1bcaf...6cc

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og de som har maks trygd tjente også mye mere enn deg når de var i jobb så slutt og syt 

Anonymkode: a0810...058

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vet ikke, men at noe må gjøres er sikkert. Skjønner at uføre synes det er ubehagelig med slike tråder, spesielt fordi enkelte ikke klarer å holde seg saklig. Likevel, antallet uføre i Norge er sterkt bekymringsverdig, og noe som kommer til å bli diskutert langt heftigere i årene framover på politisk nivå. Det er ikke til å komme unna.

Anonymkode: 1bcaf...6cc

Hvorfor er antall uføretrygdede bekymringsverdig når Norge er på topp i verden av antall yrkesaktive? 

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og nyutdannet fagarbeider. Fy faen så provoserende. 

Anonymkode: fba48...585

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og nyutdannet fagarbeider. Fy faen så provoserende. 

Helt enig. Derfor vil jeg problemsstillingen TS tar for seg er viktig samfunnsutfordring.

Jeg synes man bør sette ned maksimal uføretrygd lavt nok, så slikt at ingen får høyere trygd enn nødvendig - selvom man har hatt høy inntekt tidligere.

Anonymkode: 8a3d2...834

• Liker 4
Skrevet

Mange av disse hadde sluppet å være uføre om ikke de fleste lav-terskel-jobbene er dominert av andre grupper, som gjerne snakker engelsk og veldig dårlig norsk. Det er blitt et mareritt for uføretrygda som fint kunne fungert fint uten tilført eksport av visse grupper. 

eneste jeg tenker på når jeg skal inn i taxi er: håper ikke stanken er for ille 

jeg har veldig, veldig sart nese også. Sarthet betyr jo at man er mer utvikla så det burde jo bety at jeg har høyere status. Stinker jo overalt. Men jeg tror folk liker det for de pleier å like seg selv. Så derfor er stanken et velkomment gode og blir kalt for ‘spennende’. For meg lukter det bare som en samling av skitt. 

Anonymkode: 41e0c...414

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

1. De færreste har 400 000 i uføretrygd. De fleste har mellom 200 til 250000 brutto et sted. Utbetalt per mnd 16000 ca..

2. Du kan skaffe deg en bedre betalt jobb. Det kan ikke de som er syke.

• Liker 11
Skrevet
tussi84 skrev (2 minutter siden):

1. De færreste har 400 000 i uføretrygd. De fleste har mellom 200 til 250000 brutto et sted. Utbetalt per mnd 16000 ca..

Kjenner flere med over 400 000 i uføretrygd. Jeg har utdannelse pluss videreutdanning, men tjener ikke mer en ca 450 000 for det. Jeg tjente faktisk likt med ufaglært ( mann i byggefirma) 1 helt år der han gikk sykemeldt og jeg i full jobb. Det skal vel lønne seg å jobbe!?

• Liker 2
Skrevet

Om jeg hadde stått i fare for å bli uføretrygdet, og jeg måtte enda lengre ned i mnd utbetalinger enn det som er mulig å få i dag, ville jeg nok vurdert å avslutte livet mens jeg enda var ansatt. Da ville i det minste mannen fått en del millioner i forsikring, og jeg hadde ikke blitt en utgiftspost for familien.

Anonymkode: 0b94a...17a

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange av disse hadde sluppet å være uføre om ikke de fleste lav-terskel-jobbene er dominert av andre grupper, som gjerne snakker engelsk og veldig dårlig norsk. Det er blitt et mareritt for uføretrygda som fint kunne fungert fint uten tilført eksport av visse grupper. 

eneste jeg tenker på når jeg skal inn i taxi er: håper ikke stanken er for ille 

jeg har veldig, veldig sart nese også. Sarthet betyr jo at man er mer utvikla så det burde jo bety at jeg har høyere status. Stinker jo overalt. Men jeg tror folk liker det for de pleier å like seg selv. Så derfor er stanken et velkomment gode og blir kalt for ‘spennende’. For meg lukter det bare som en samling av skitt. 

Anonymkode: 41e0c...414

Altså..........................

Anonymkode: 1ce93...edb

• Liker 5
Skrevet
tussi84 skrev (1 minutt siden):

Har du kilder til dette?

Bare fordi du og din omkrets får 250.000 kroner i brutto, betyr det ikke at folk får over 400.000 i uføretrygd. 

Jeg kan tenke meg at det er mange som har OVER 400.000 i uføretrygd, selv broren min har 620.000 kroner i lønn. Etter å ha arbeidet i to år.

Sålenge man har 6G inntekt (600 000 kroner), så vil man få 400.000 kroner i utføretrygd. Til informasjon er gjennomsnittslønnen i Norge 570.000 kroner, dvs. omtrent stor andel av alle som jobber i Norge ville ha fått 400.000 kroner i uføretrygd om de ble uføre idag.

Derfor vil  jeg tro mange får 400.000 kroner i uføretrygd.

Anonymkode: 8a3d2...834

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...