Gå til innhold

Er vi de eneste som ikke får til rutiner på baby 10 måneder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er vi flere her? 

Anonymkode: ea377...e4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror de færreste får til rutiner på så små barn. Jeg klarte det ikke med min.

Anonymkode: 7c956...135

• Liker 1
Skrevet

Har natt rutiner fra 4 mnd med begge barna. De har hatt behov for det, spesielt første. Hva er det det dere ikke får til? Og gjør det noe?

Anonymkode: 7a63e...ae1

• Liker 1
Skrevet

Jeg gidder ikke å prøve. De forandrer seg hele tiden og endrer behov, så rutiner blir jo ikke rutiner liksom. Jeg ser når babyen min er trøtt, og vi har for så vidt ritualer vi følger både ifbm spising og legging.

Anonymkode: cb142...28b

• Liker 5
Skrevet

Nja, rutiner og rutiner.. Rolig belysning om kvelden, kveldstellet og ved oppvåkninger ikke noe ekstra"service". På dagen er det mer lek og kontakt, frisk luft osv.. Særlig sånn i befynnelsen

Tilrettelegging etter søvnbehov og mat, men utvikler gjerne en rutine på det etter behovene melder seg. Tannpuss og måltider er noe man kan styre mye mer enn søvn feks.. 

Anonymkode: 13b50...87d

Skrevet

Nei!! Min er 16 mnd og vi har endelig kommet inn i en brukbar nattarutine. Jeg har vært så frustrert i sååå mange mnd, da alle har mast om rutiner rutiner rutiner fra 3-4 mnd. Vi har hatt samme rutine fra han var 3 mnd, men om han har sovnet kl 19 eller kl 23 har vært hummer og kanari. Han har bare ikke respondert på det rett og slett! Jeg har nå - etter min begynte i bhg og jeg begynte å snakke med «ekte» foreldre og ikke bare KG, termingruppe og helsestasjonen - funnet ut at svært mange var i samme båt som meg. Noen barn er bare ikke klar såpass tidlig :) Jeg ødela hele permisjonen på å stresse med det der. Han må sove sånn og sånn, spise sånn og sånn, for å legge seg  sånn og sånn og da bæsjer han kl 1412 liksom😂 Selv om ungen ikke var klar. I utlandet er kulturen en helt annen, i Spania feks er jo 1-åringer med på restaurant kl 23 fordi «de sover når de sover». Synes Norge burde bli mer laid back. Unger er ikke like, ikke alle responderer på rutiner så tidlig.

Anonymkode: 8afec...3a1

• Liker 4
Skrevet

Hva mener du med rutiner? Hvis du mener at de sover til nøyaktig samme klokkeslett og like lenge hver dag så har jeg aldri fått til rutiner med mine. Ellers er det ikke så vanskelig å få til rutiner. Dagene bør se ca. like ut, med måltider til omtrent samme tid og lekestund/aktivitet mellom måltider og lurer. Kveldsrutinen trenger heller ikke å bestå av mer enn kveldsmat/melk, kveldsstell og den samme nattasangen hver kveld.

Anonymkode: 03546...2ec

Skrevet

Opplevde at det ble forskjell fra uke til uke frem til barnet var 2 år jeg altså. Enkelte dager som han lengre, så ble alt flyttet på. Noen dager ville han sove på dagen, Andre dager ikke. Da ble måltidene endret litt. I blant måtte han ha et ekstra måltid, mens andre ganger ville han ikke spise. 

Anonymkode: 75518...8df

Skrevet

Eneste som alltid har stått, er tide  jeg legger barna på kvelden. Men de sovner sjeldent til samme tid hver eneste kveld. Noe som kan forskyve morgenen og rutiner dagen etter. 

Skrevet

Vi har hatt rutiner siden han var 5-6mnd gammel. Både for dagsoving og legging. Han er 9mnd, sover to dupper om dagen og sovner selv i sengen sin kl 19. Sover natten gjennom og våkner 7-8. Spiser fire måltider fast føde og en flaske før leggetid. Rutiner er elsk.

Anonymkode: 2f2d8...9a9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Vi har hatt rutiner siden han var 5-6mnd gammel. Både for dagsoving og legging. Han er 9mnd, sover to dupper om dagen og sovner selv i sengen sin kl 19. Sover natten gjennom og våkner 7-8. Spiser fire måltider fast føde og en flaske før leggetid. Rutiner er elsk.

Anonymkode: 2f2d8...9a9

Vi har prøvd alt med to stk for å kunne ha rutiner. Men hva om han ikke vil spise kl 7 hver dag? Eller at han nekter å sove fra kl 1, som han har gjort 3 dager på rad. Nei, her går det ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eller er vi flere her? 

Anonymkode: ea377...e4d

Vi fikk rutiner ved 2,5 års alderen. Men fortsatt morgen før 05

Anonymkode: ec519...da5

Skrevet

Det aner meg at folk definerer "rutiner" veldig, veldig ulikt. Vi har det jeg vil beskrive som gode rutiner (svigermor synes nok vi er litt vel rigide). Men det svinger jo allikevel en time i ene og andre enden. Nå merker vi at overgangen fra to til én dupper så vidt har begynt. Hvis babyen er stuptrøtt så blir det selvfølgelig leggetid halv seks, seks istedenfor halv sju, sju. Vi følger babyens behov, men innenfor noen rammer (som har vært helt nødvendig fra tre-fire måneders alder). Men selv om babyen plutselig må legges litt tidligere en dag eller to så tenker jeg ikke at alle rutinene er kjørt av den grunn.

Anonymkode: c9aec...0a6

• Liker 2
Skrevet

Hva med å vente med rutiner til barnet har begynt i barnehagen? 

Skrevet

Vi har lite faste rutiner på dagtid. Men fra 10 måneder begynte vi med legging kl 17. ved 13 mnd kl 17.30. Og ved 15 mnd kl 18. 

Anonymkode: 5667b...b64

Skrevet

De rutinene vi hadde fikk vi fra hun var ca 5-6 mnd. Men det var bare at jeg lærte meg hvor mange timer det tok fra hun våkna til hun måtte sovne og hvor ofte hun måtte spise.  En lang periode var det 3 timer våken, 30 min sove, 3 timer våken, 30 min sove fra vi stod opp til vi la oss for kvelden (i 23 tida). Men akkurat klokkeslett varierte ut fra når hun stod opp. 

Anonymkode: 1eea6...e78

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei!! Min er 16 mnd og vi har endelig kommet inn i en brukbar nattarutine. Jeg har vært så frustrert i sååå mange mnd, da alle har mast om rutiner rutiner rutiner fra 3-4 mnd. Vi har hatt samme rutine fra han var 3 mnd, men om han har sovnet kl 19 eller kl 23 har vært hummer og kanari. Han har bare ikke respondert på det rett og slett! Jeg har nå - etter min begynte i bhg og jeg begynte å snakke med «ekte» foreldre og ikke bare KG, termingruppe og helsestasjonen - funnet ut at svært mange var i samme båt som meg. Noen barn er bare ikke klar såpass tidlig :) Jeg ødela hele permisjonen på å stresse med det der. Han må sove sånn og sånn, spise sånn og sånn, for å legge seg  sånn og sånn og da bæsjer han kl 1412 liksom😂 Selv om ungen ikke var klar. I utlandet er kulturen en helt annen, i Spania feks er jo 1-åringer med på restaurant kl 23 fordi «de sover når de sover». Synes Norge burde bli mer laid back. Unger er ikke like, ikke alle responderer på rutiner så tidlig.

Anonymkode: 8afec...3a1

Føler norske forumer eller norsk kultur er veldig rigid på dette med rutiner, og et lite feiltrinn skader barnet i all evighet og de får utviklingsforstyrrelser.. 

Vi har jo leggetid en gang mellom 19 og 21, men ser an barnet for ja, hun sover når hun sover. 

Har til og med hatt treåringen med på besøk mange ganger hvor vi har dratt derifra rundt 23 om kvelden.. Hun har det fint og vi ser jo an hennes behov utover kvelden 😊 men så har hun løpt rundt med de andre barna og lagd hytte. 

Mye mer deilig å ta det litt med ro 😊

Anonymkode: 13b50...87d

Skrevet

Her ble det ikke ordentlige rutiner før barna sluttet å sove på dagtid. Det hjalp når de begynte i barnehagen, da ble hverdagene noenlunde like, men det hjalp ikke i helgene før de slutte å sove på dagen.

Husker med gru babysvømminga og babysangen med førstemann som på papiret så ut til å stemme perfekt med sovingen, men det fungerte ALDRI i praksis 😅 Det pliktløpet er det deilig å slippe med nr 2 og 3 når man blir mye mer trygg i rollen som mamma. Gir barna mat når de er sultne og legger dem når de er trøtte = mindre missnøye og mye mer kos. Å holde på sengetid kl 19 om barnet ikke er trøtt er vært helt meningsløst jernia gården i hvert fall! Bedre å leke en time til da 😊

Anonymkode: 3a2d3...419

• Liker 1
Skrevet

Rutiner er bare en ønskedrøm her i huset. Tre barn, to av tre har vært umulig å få rutine på før ved 2-3 års alder. Et av tre var det rutiner fra ca 1-2 års alder, så gikk det over. Jeg gidder ikke stresse mye med rutiner fordi det sjelden fungerer hjemme hos oss. Når de var babyer var det helt utelukket med rutiner. Hver gang noe latet til å fungere var det over på under en uke, mye jobb uten resultat. Jeg prøvde og prøvde med nummer en, ga opp med nummer to og tre. 

Anonymkode: 4bba1...1ca

• Liker 1
Skrevet

Vi hat en på 8 mnd, og kaotisk vil vel best beskrive vår rutine 😂 hun våkner når hun vil og sover når vi ser tegn på trøtthet :) leggetid mellom 20 og 00, våkner mellom 07 og 11. Sover 2 til 3 dupper på dagen. Men, hun og vi sover godt på natta, hun er blid helt til vi bysser/ammer i søvn. Det fungerer for oss og vi vil ikke starte unødvendig kamper for å passe noe skjema. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...