AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #1 Skrevet 19. desember 2020 I fjor fikk jeg mandelen, og da ble han så rasende at han slengte koppen (med saft) i gulvet, og vi måtte gripe inn for at ikke grøtskålen skulle ta samme veien. For å roe ham ned så jeg meg nødt til å gi ham mandelen, da ble han fornøyd. Dette ble kritisert av min samboer, far til de to yngste, som sa at han aldri hadde gitt den fra seg. Men det fungerte altså. Nå er han 6 år, og småsøsken på 4 og 2 som ikke bryr seg så mye. Jeg tenker at det beste er å sørge for at mandelen havner i hans skål, så slipper vi noe lignende, som jeg dessverre tror det er fare for. Men samboeren min sier nei, det skal være tilfeldig og at han må lære å tape osv. Men det er jo ikke så viktig dette med mandelen og husfreden på julaften, det bør telle foran? Hvordan gjør dere som har lignende erfaringer? Anonymkode: 9c715...ffe
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 19. desember 2020 Må nok si meg enig med samboeren din. MEN, det dere bør gjøre er å snakke med sønnen om forventinger og hva som kan skje. Han må være forberedt på at mandlen kan gå til andre enn han. Anonymkode: ed226...a63 84
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #3 Skrevet 19. desember 2020 Mine foreldre inviterer storfamilien med voksne barn, svigerbarn og barnebarn til grøt lillejulaften hvert år. Alle barnebarn får mandel i grøten -selv han på tjue år 😂😂 Så har de en 'tilfeldig mandel' som en voksen slumper til å få. Kan dere ikke ha flere mandler enn bare ėn? Anonymkode: d0ea7...1b5 7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 19. desember 2020 Enig med samboer. Hjelpes for en oppførsel. Her er det god læring for broren. Snakk om det før dere spiser. Si at kun en får mandelen og det er den som finner den. Blir han sur og oppfører seg på en dårlig måte må han gå fra bordet eller bli bært bort hvis han nekter. Det hjelper ikke å sutre seg til mandelen. Sett grense og hva du forventer. En 6 åring burde vite såpass. Anonymkode: 19bb8...56f 61
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #5 Skrevet 19. desember 2020 Har ikke svar på det med mandelen, er mest imponert over at du har rukket å få barn med ulike pappaer i en tidsperiode på bare to år (om du har et særkullsbarn på 6 og så en på 4 med din nye mann). Anonymkode: e67ad...2aa 20
Tvist Skrevet 19. desember 2020 #6 Skrevet 19. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har ikke svar på det med mandelen, er mest imponert over at du har rukket å få barn med ulike pappaer i en tidsperiode på bare to år (om du har et særkullsbarn på 6 og så en på 4 med din nye mann). Anonymkode: e67ad...2aa Hvorfor føler du at det var viktig å kommentere? 36
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #7 Skrevet 19. desember 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Men det er jo ikke så viktig dette med mandelen og husfreden på julaften, det bør telle foran? Anonymkode: 9c715...ffe Det kan kanskje føles sånn akkurat nå, men det er faktisk viktigere å oppdra ham til å bli en person andre kan like, da vil han få det mye bedre fremover. Det var dumt at du ga ham mandelen i fjor, da har dere kanskje en lenger vei å gå nå, men du gjør ham ingen tjeneste ved å la ham fortsette å trasse seg til å få viljen sin. Anonymkode: e8f50...6aa 32
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #8 Skrevet 19. desember 2020 Det å gi ham mandelen er å skyte seg selv i foten. Du oppdrar en ufordragelig og bortskjemt voksen ved å gjøre sånt. Anonymkode: 611ed...dc5 47
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #9 Skrevet 19. desember 2020 Støtt og veiled barnet i å tåle skuffelser. Eller hvordan skal han håndtere neste skuffelse? Skuffelsen etter der? Når han er 13 år? Anonymkode: faf00...b69 15
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #10 Skrevet 19. desember 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: I fjor fikk jeg mandelen, og da ble han så rasende at han slengte koppen (med saft) i gulvet, og vi måtte gripe inn for at ikke grøtskålen skulle ta samme veien. For å roe ham ned så jeg meg nødt til å gi ham mandelen, da ble han fornøyd. Dette ble kritisert av min samboer, far til de to yngste, som sa at han aldri hadde gitt den fra seg. Men det fungerte altså. Nå er han 6 år, og småsøsken på 4 og 2 som ikke bryr seg så mye. Jeg tenker at det beste er å sørge for at mandelen havner i hans skål, så slipper vi noe lignende, som jeg dessverre tror det er fare for. Men samboeren min sier nei, det skal være tilfeldig og at han må lære å tape osv. Men det er jo ikke så viktig dette med mandelen og husfreden på julaften, det bør telle foran? Hvordan gjør dere som har lignende erfaringer? Anonymkode: 9c715...ffe Ikke gi han mandelen med vilje nei. Det er idioti. Om dere sliter med utbrudd ville jeg bedt om veiledning, jeg har hatt god hjelp av det selv Anonymkode: aff3c...d10 9
SoWhat? Skrevet 19. desember 2020 #11 Skrevet 19. desember 2020 Denne problemstillingen måtte jo også komme 😆 mye å lure på i jula gitt. Men seriøst, så hadde jeg *ikke* gitt den krakilske ungen noen mandel. Du lar en aggressiv 6-åring være sjef for å ha julefred? Lykke til videre med han. 19
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #12 Skrevet 19. desember 2020 Snakk om å oppdra en unge som veit å få viljen sin bare han blir ufyselig nok... Anonymkode: 1e952...358 24
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #13 Skrevet 19. desember 2020 Akkurat her er nok stefaren hakket bedre forelder for han enn deg. Å la han terrorisere seg til viljen sin er virkelig ikke sunt for han. Anonymkode: ef18d...7ed 22
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #14 Skrevet 19. desember 2020 Må nok si meg enig med samboeren her. Han må jo på et eller annet tidspunkt lære seg at han ikke blir belønnet med dårlig oppførsel. Egentlig burde han ikke fått mandelen i fjor heller, men gjort er gjort. Snakk med barnet om det (også før dere skal spise grøten), og hjelp han å sortere følelsene sine når han blir så sint. Ikke velg den letteste utveien. Anonymkode: 243f3...66c 12
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #15 Skrevet 19. desember 2020 I utgangspunktet er jeg for å gi barna mandelen, men jeg hadde nok revurdert det med den oppførselen til sønnen din. I dette tilfellet tror jeg heller du må bruke hele mandel i grøten-greia til å lære han om å tape og å ikke få viljen sin. Anonymkode: 4d633...345 6
Hulderen Skrevet 19. desember 2020 #16 Skrevet 19. desember 2020 Her burde du sørge for at 6-åringen IKKE får mandelen, slik at han kan lære at han ikke oppnår noe ved å oppføre seg dårlig. Hvorfor skulle ikke 4-åringen bry seg i år, når det var så viktig for en 5-åring i fjor? 29
Gjest Blondie65 Skrevet 19. desember 2020 #17 Skrevet 19. desember 2020 TS du må svare på hvorfor du lar deg terrorisere av sønnen din. Selvsagt skal du slutte med å la han holde på sånn til han får viljen sin, men da er det også viktig å forberede han på at mandelen går til den som finner den og jeg tenker at du skal sørge for at det blir en av de andre to.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #18 Skrevet 19. desember 2020 Dette vitner dessverre om mangel på følelsesregulering, og noe barn kan lære seg allerede som 2 - 3 åringer med veiledning fra voksne. Dessverre ser jeg alt for ofte barn som fullstendig kjører over foreldre, og som igjen sliter med å sette grenser. Jeg tenker dere må stå i det og sette de grensene. Det er jo en grunn til at han blir "ufordragelig", han har ikke stabile rammer hvor han møter grenser som han åpenbart trenger! Barn skal ta valg ut fra alder og modenhet, og en 6 - åring som skriker seg til en mandel er tydeligvis ikke moden nok til å forstå konseptet bak mandelen. Jeg har barn på min småbarnsavdeling som forstår konseptet med deling, da bør en 6 - åring også forstå det! Jeg ville først snakket med barnet når han er rolig, og hisser han seg opp er det fint å kunne møte han med aksept og forståelse, men at det er uakseptabelt å ikke dele med seg. Det er noe man skal lære som menneske, altså grunnleggende verdier og holdninger i et samfunn. Så ville jeg gjentatt det, og sagt at det er forståelig å ønske seg mandelen - selv voksne spiser i hui og hast for å finne mandelen, men at det er normalt å "tape". Det er følelser de fleste kjenner på fra tid til annen. Jeg ville nok også gått det ekstra steget å legge mandelen i grøten til et yngre søsken, for å bevise et poeng og la han kjenne litt på de følelsene. Denne gangen bør dere for øvrig være mer forberedt, og STÅ I DET! Jeg heier på deg God jul ❤️ Anonymkode: f1482...7a8 9
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #19 Skrevet 19. desember 2020 Lær din sønn å møte verden slik den virkelig er. Gir du han viljen for å få fred, gjør du han og deg selv en bjørnetjeneste. Det er kanskje ikke bare i dette tilfellet at du "curler" for ham. Holder med din partner Anonymkode: 7276f...d20 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #20 Skrevet 19. desember 2020 Husker selv den store skuffelsen over å aldri få mandelen. Her får alle barna mandel! Koselig julemiddag er IKKE tiden for å sette et eksempel, spør enhver pedagog.. Anonymkode: f7465...7a6 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå