Gå til innhold

Hvordan skal jeg gripe an dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bonusmor til 3 barn. 2 av bonusbarna bor et annet sted og er her bare i ferier, mens det tredje som har en annen mor, er her annenhver uke og er straks 8 år. Problemet er at hun har null respekt for meg. I dag var vi på besøk av ett vennepar av oss, og hun satt sammen med oss voksne og la seg borti når vi snakket. Ting hun slett ikke har peiling på, men sitter og kommenterer. Jeg så at de andre voksne begynte å få nok, så jeg sa på en fin måte at kanskje hun skulle gå og leke med de andre barna, som var på hennes alder og gjerne ville ha henne med. Da får jeg til svar at jeg er ikke moren hennes, så det bestemmer ikke jeg! Faren sa ingen ting. Så de andre reagerte, men jeg lot det passere og jenta ble sittende. Fikk melding nå etter jeg kom hjem fra en av de andre som var der om at episoden hadde blitt et tema etter vi dro. De syntes jenta var slitsom og at de reagerte på at far ikke sa noe. 

Problemet mitt er jo at far ikke skjønner problemet. Han mener at ikke er gammel nok til å skjønne hva hun sier og at det vil gå over. Det er jo slik hun snakker til meg her hjemme også. Hva skal jeg si og hva skal jeg svare henne, både her hjemme og om vi er ute blant folk? Kjenner jeg gruer meg til hver gang hun kommer, for hun blir bare mer og mer ufordragelig.

Anonymkode: e7299...fba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må sette ned foten overfor far, som igjen må sette ned foten overfor barnet. Vi har pleid å gripe inn gjennom barnas oppvekst når de har oppført seg ufordragelig overfor den andre forelderen. Felles front er helt essensielt for å få til dette. 

• Liker 2
Skrevet

Si til far at en 8 åring skal lære å respektere andre, og at du forventer at han tar farsrollen sin.

Når barnet sier at du ikke er moren hennes, så sier du; "Nei, men jeg bestemmer at du oppfører deg fint når du er med meg."

Hvis far mener at du ikke kan irettesette henne på dette, så har dere ingenting i et samboerskap å gjøre. Alle har lov til å si fra om ugrei oppførsel

Anonymkode: e4dad...dea

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Si til far at en 8 åring skal lære å respektere andre, og at du forventer at han tar farsrollen sin.

Når barnet sier at du ikke er moren hennes, så sier du; "Nei, men jeg bestemmer at du oppfører deg fint når du er med meg."

Hvis far mener at du ikke kan irettesette henne på dette, så har dere ingenting i et samboerskap å gjøre. Alle har lov til å si fra om ugrei oppførsel

Anonymkode: 

Har liksom ikke syntes at jeg har kunnet irettesatt henne videre når vi har besøk eller vært på besøk, men skjønner at det kanskje er på tide når far ikke gjør noe. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har liksom ikke syntes at jeg har kunnet irettesatt henne videre når vi har besøk eller vært på besøk, men skjønner at det kanskje er på tide når far ikke gjør noe. 

Selvsagt skal du gi beskjed! Enten det er bonusbarn, naboen eller sjefen din! Der er DU som blir behandlet dårlig. Og det trenger du ikke finne deg i bare fordi det er et barn!

Anonymkode: e4dad...dea

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Stebarn eller ei. Under ditt tak skal ungen respektere deg. 

At far ikke sier noe hadde ikke plaget meg. Jeg hadde sagt klart ifra. 

Om mannen derimot prøvde å si noe om at JEG setter ungen på plass hade vært en annen sak. 

Hadde han ikke taklet det hadde han nok uansett ikke vært samboer med meg. 

Skrevet

Hun ønsker vel oppmerksomheten til far da

Anonymkode: 6a66e...551

• Liker 1
Skrevet

Her må jo far og våkne opp og gi henne beskjed om at hun skal innrette seg etter DERES regler når hun er hos dere. Hvis hun er der 50% av tiden og hun ikke respekterer det du sier så blir det en ganske så bedriten hjemmesituasjon for dere begge egentlig. At han bare sitter der som en idiot lover jo ikke akkurat godt...

At hun heller sitter med dere enn å gå med de andre barna er demonstrativt, ingen barn som har lyst til å sitte å høre på voksne som sitter å gnåler foran å leke med noen på eget nivå.

Med forbehold om at dere faktisk har vært sammen en stund da. Hvis dere er blitt sammen og flyttet sammen på under et år så har dere jo nesten bedt om det men var ikke det inntrykket jeg fikk fraa HI. :) 

• Liker 1
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (3 minutter siden):

Her må jo far og våkne opp og gi henne beskjed om at hun skal innrette seg etter DERES regler når hun er hos dere. Hvis hun er der 50% av tiden og hun ikke respekterer det du sier så blir det en ganske så bedriten hjemmesituasjon for dere begge egentlig. At han bare sitter der som en idiot lover jo ikke akkurat godt...

At hun heller sitter med dere enn å gå med de andre barna er demonstrativt, ingen barn som har lyst til å sitte å høre på voksne som sitter å gnåler foran å leke med noen på eget nivå.

Med forbehold om at dere faktisk har vært sammen en stund da. Hvis dere er blitt sammen og flyttet sammen på under et år så har dere jo nesten bedt om det men var ikke det inntrykket jeg fikk fraa HI. :) 

Nei vi har vært sammen i mange år, men det er først nå det siste halvåret at hun har begynt slik. Før det har vi hatt en kjempefint forhold. Moren fikk for ny kjæreste for nesten ett år siden, og jeg tenker at det kan ha noe med det å gjøre. Uansett synes jeg hun er i ferd med å bli slitsom og ha lite respekt her hjemme hos oss.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei vi har vært sammen i mange år, men det er først nå det siste halvåret at hun har begynt slik. Før det har vi hatt en kjempefint forhold. Moren fikk for ny kjæreste for nesten ett år siden, og jeg tenker at det kan ha noe med det å gjøre. Uansett synes jeg hun er i ferd med å bli slitsom og ha lite respekt her hjemme hos oss.

Ja, det var det jeg tenkte, altså at dere hadde vært sammen en stund mener jeg. 😄 Har dere grei kontakt med mor, kan dere prate med hun om dette? Kanskje hun har samme oppførsel der? Eller så er hun tryggest hos dere og utagerer for hun er kanskje ikke begeistret for denne nye kjæresten til mor... Kan jo være mange årsaker til en slik oppførsel, må bare finne ut hva som ligger bak.

Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (1 time siden):

Ja, det var det jeg tenkte, altså at dere hadde vært sammen en stund mener jeg. 😄 Har dere grei kontakt med mor, kan dere prate med hun om dette? Kanskje hun har samme oppførsel der? Eller så er hun tryggest hos dere og utagerer for hun er kanskje ikke begeistret for denne nye kjæresten til mor... Kan jo være mange årsaker til en slik oppførsel, må bare finne ut hva som ligger bak.

Jeg har prøvd å snakke med mor om dette, men hun påstår at det ikke er noe problem der. Vet ikke helt om jeg tror på henne, siden hun alltid sier det om ting. Vet det har vært endel fortvilelse både fra bhh og skole om at moren ikke tar ting alvorlig nok og ikke følger opp ting slik bhg og skole har ønsket. Hun har også en barn fra før som har endel problemer med oppførsel. Mistenker at det kan være lite grensesetting der, og at hun er vant til å få det som hun vil. Jenta har også sagt det til far ved et par anledninger at hun ikke vil være her fordi han er så streng. Det er derfor jeg nå er litt tilbakeholden i forhold til at jeg ikke ønsker å være den som kjefter og plutselig er årsaken til at hun kanskje ikke vil komme hit mer. Samtidig blir det jo helt feil at hun skal få holde på slik. Det går utover vårt forhold også med at jenta oppfører seg slik. Jeg blir irritert og han blir irritert. 

Skrevet

Kanskje ikke så rart at han har gått fra flere forhold med barn, uten at det har funket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...