AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #1 Skrevet 19. desember 2020 Hei, jeg har tenkt å skrive mail til sjefen som vil varsle han om at jeg kommer til å hevde fortrinnsretten. Bør det skrives en lengre mail med lovparagrafer eller er det også ryddig med en kort informativ mail. Stillingen er ikke utlyst enda, men føler jeg må være føre var (for vet den blir utlyst veldig snart) ?! Fagforeningen sa det var lurt å varsle så fort som mulig... Men jeg tenkte ikke på hvordan jeg bør formulere kravet. Noen forslag? Andre med erfaringer? Som f.eks har fått stilling gjennom å hevde sin fortrinnsrett? Hvordan gikk det? Skulle ønske jeg slapp å gjøre det på denne måten, men kan ikke være i ministilling resten av livet! Hvordan ble stemningen med sjefen etterpå? Ts Anonymkode: fb060...3c1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #2 Skrevet 19. desember 2020 Jeg ville ventet til den ble utlyst, og søkt da. Hvis du av ukjent årsak har fortrinnsrett, ville jeg opplyst om årsakene til fortrinnsretten i søknaden, men ikke skrevet ordet fortrinnsrett. F.eks: Jeg har jobbet her i 3 år i 60 % stilling og har lenge ønsket meg en heltids stilling. Trenger ikke hyle ut om fortrinnsrett, de kjenner jo reglene. Anonymkode: 0cfc8...ce1
Kila Skrevet 19. desember 2020 #3 Skrevet 19. desember 2020 (endret) Enig med brukeren over, vent til den er utlyst. Da skriver du en mail til leder, enten direkte fra deg eller via tillitsvalgt (hvis du har det). Skriv at du ønsker å benytte fortrinnsretten etter arbeidsmiljøloven § 14-2. Altså, ikke bruk å hevde fortrinnsretten. Så skriver du hvor stor del av den utlyste stillingen du ønsker. Merk at dersom det er flere fortrinnsrettsberettigede som søker om utvidet stilling, så kan arbeidsgiver selv velge hvem den går til. Her gjelder ingen ansiennitetsprinsipp - med mindre det er klart fastsatt i lokale avtaler. Loven gir dermed ingen regler for fortrinnsrett på fortrinnsretten. Endret 19. desember 2020 av Kila
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå