AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #1 Skrevet 19. desember 2020 Hei! Vi har en gutt på 10 mnd. Vi bor sammen og eier hus sammen. Barnefar er verdens beste til å ta seg av babyen og bruker masse tid med baby. Aldri noe tull når de er sammen og jeg har ofte tatt meg selv i å tenke at det er den beste barnefaren jeg kunne valgt å få barn med. Babyen er kjempefornøyd. Sover masse, smiler masse og utvikler seg normalt. Vi har et stort nettverk med venner og familie som gjerne stiller opp for oss. Alt fint, helt til barnefar tok et helt idiotisk valg om å røyke hasj med kompiser og ble tatt for det. Han har aldri røyket hjemme med babyen og jeg har aldri sett at han er påvirket når han har kommet hjem. Jeg regner med at barnevernet får bekymringsmelding. Nå sitter jeg her i fosterstilling og er livredd for å miste omsorgen for barnet mitt. Jeg var rusmisbruker for 10 år siden og har levert rene rusprøver i 5 år; men er jo livredd for at barnevernet skal tenke at jeg også ruser meg. Noe jeg aldri ville gjort eller komme til å gjøre. Både jeg og barnefar er villig til å levere rusprøver når som helst og jeg er villig til å gjøre hva som helst for barnet mitt. Barnefar kommer aldri til å røyke igjen da han virkelig fikk smake på konsekvensene, men er villig til å flytte ut fram til han har levert rene prøver over en periode. Hva tenker dere... er det sånn at jeg kommer til å miste barnet mitt fordi barnefar er helt mongo idiot? Er så sint på han fordi han har risikert hele familien vår. 😭 Angsten for å miste gutten min er så hemmende, sitter bare å ser på klokka og venter på reaksjon fra barnevernet... Hele førjula og jula er ødelagt for min del nå. Sitter bare å googler om barnevern og omsorg og blir reddere jo mer jeg leser. Vet ikke hvordan forholdet vårt blir etter dette, er så utrolig skuffet og såret over at han tok risikoen her. Kan noen med erfaring fortelle meg hva som skjer vidre nå mtp på barnevern? 😭😭😭 Får nesten ikke puste fordi jeg er så redd for å miste barnet mitt. Han er hele min verden, meningen med livet, verdens beste baby 😭 Anonymkode: baa60...d76
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #2 Skrevet 19. desember 2020 Du får bare roe ned og ta det som det kommer. Det er jo ikke sikkert det er sendt bekymring til bv. Om det er gjort så må dere ta det som det kommer, samarbeid og vær åpen. Anonymkode: a4bd3...fa0 4
Sessan_ Skrevet 19. desember 2020 #3 Skrevet 19. desember 2020 Nei, det er svært usannsynlig at du mister omsorg pga en slik enkelthendelse fra far. Forstår at du blir bekymret, men forsøk å senke skuldrene og se hele bildet. Dere er gode omsorgspersoner for barnet, og det er ingen grunn til at dere ikke skal fortsette å være det. ❤️ 13
n_97 Skrevet 19. desember 2020 #4 Skrevet 19. desember 2020 (endret) Barnevernet får ikke bekymring av seg selv. Hvem tok han? Er barnevernet koblet inn pga dine tidligere rusproblemer? Hvis ikke de har endret seg de siste 10-12 årene, siden jeg kjente en rusmisbruker, skal det ganske mye til selv for å avlegge prøver. Vedkommende jeg kjente hadde hatt alvorlige rusproblemer (dog ikke harde stoffer) og fikk hovedomsorgen uten å måtte avlegge stikkprøver en gang. Ellers synes jeg du overreagerer og moraliserer. Han røykte hasj en enkelt gang Endret 19. desember 2020 av n_97 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #5 Skrevet 19. desember 2020 n_97 skrev (7 minutter siden): Barnevernet får ikke bekymring av seg selv. Hvem tok han? Er barnevernet koblet inn pga dine tidligere rusproblemer? Hvis ikke de har endret seg de siste 10-12 årene, siden jeg kjente en rusmisbruker, skal det ganske mye til selv for å avlegge prøver. Vedkommende jeg kjente hadde hatt alvorlige rusproblemer (dog ikke harde stoffer) og fikk hovedomsorgen uten å måtte avlegge stikkprøver en gang. Ellers synes jeg du overreagerer og moraliserer. Han røykte hasj en enkelt gang Politiet som tok han. De er ikke koblet inn pga min tidligere histore, jeg har vært åpen og ærlig hele veien med HS og lege og de har ikke sett noen grunn til bekymring i hele tatt. Har også levert ekstra prøver frivillig her og der i tilfelle det skulle bli noen spørsmål. Men det kan jo være det endrer seg hvis det kommer fram at jeg bor med noen som er tatt for hasjrøyking. Hadde jeg ikke hatt forhistorien min så hadde jeg tatt det mye mer rolig, men synes ikke det er kjempesmart å røyke hasj når man bor med en eks rusmisbruker som allerede er livredd for å bli stemplet som en dårlig omsorgsperson pga fortiden sin. 😭😭 Angsten for å miste barnet mitt er hemmende og jeg hadde selv aldri risikert noe sånt for å være fjern én gang med kompiser. Anonymkode: baa60...d76
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #6 Skrevet 19. desember 2020 Sessan_ skrev (16 minutter siden): Nei, det er svært usannsynlig at du mister omsorg pga en slik enkelthendelse fra far. Forstår at du blir bekymret, men forsøk å senke skuldrene og se hele bildet. Dere er gode omsorgspersoner for barnet, og det er ingen grunn til at dere ikke skal fortsette å være det. ❤️ Tusen takk ❤❤❤ Trengte dette ❤ Anonymkode: baa60...d76
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #7 Skrevet 19. desember 2020 Det verste som kan skje, er at far må avlegge prøver ei stund. Fant dette, fra et advokatfirma: https://www.insolidum.no/hasj-barnevernet/ Senk skuldrene, dette går bra. Men han bør holde seg rusfri. Anonymkode: 3db42...c22 4
n_97 Skrevet 19. desember 2020 #8 Skrevet 19. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Politiet som tok han. De er ikke koblet inn pga min tidligere histore, jeg har vært åpen og ærlig hele veien med HS og lege og de har ikke sett noen grunn til bekymring i hele tatt. Har også levert ekstra prøver frivillig her og der i tilfelle det skulle bli noen spørsmål. Men det kan jo være det endrer seg hvis det kommer fram at jeg bor med noen som er tatt for hasjrøyking. Hadde jeg ikke hatt forhistorien min så hadde jeg tatt det mye mer rolig, men synes ikke det er kjempesmart å røyke hasj når man bor med en eks rusmisbruker som allerede er livredd for å bli stemplet som en dårlig omsorgsperson pga fortiden sin. 😭😭 Angsten for å miste barnet mitt er hemmende og jeg hadde selv aldri risikert noe sånt for å være fjern én gang med kompiser. Anonymkode: baa60...d76 Hvis jeg skal lese litt mellom linjene i innlegget ditt, så har du ruset deg frem til fem år siden og siden da har alle prøver vært fine. Du ble gravid for underkant av 2 år siden, dvs tre år siden du begynte å leve rusfritt. Allikevel er ikke barnevernet koblet inn. Jeg synes de skulle vært rutinemessig koblet inn når det har gått såpass kort tid, men det er min mening. Det viser uansett at det skal mye til før barnevernet kobles inn selv ved rusmisbrukere. Er du i lar? Siden du må levere prøver. Ikke les på nettet om barnevernet, det er alltid de mest misfornøyde som er aktive på nett. 2
Gjest Chroma Skrevet 19. desember 2020 #9 Skrevet 19. desember 2020 Omsorgsovertakelse er siste utvei, de kommer ikke bare å henter barnet uten å gjøre undersøkelser, som vil si hjemmebesøk, samtale med dere og helsestasjon, eventuelle rusprøver av dere. Så vil evt tiltak i hjemmet prøves før overtakelse, hvis de mener det er nødvendig. Kun i de ekstreme tilfellene vil barnet bli hentet uten forvarsel, feks ved vold, misbruk, hvis dere ruser dere mens barnet er hjemme osv. Prøv å slappe av ❤️
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #10 Skrevet 19. desember 2020 n_97 skrev (1 minutt siden): Hvis jeg skal lese litt mellom linjene i innlegget ditt, så har du ruset deg frem til fem år siden og siden da har alle prøver vært fine. Du ble gravid for underkant av 2 år siden, dvs tre år siden du begynte å leve rusfritt. Allikevel er ikke barnevernet koblet inn. Jeg synes de skulle vært rutinemessig koblet inn når det har gått såpass kort tid, men det er min mening. Det viser uansett at det skal mye til før barnevernet kobles inn selv ved rusmisbrukere. Er du i lar? Siden du må levere prøver. Ikke les på nettet om barnevernet, det er alltid de mest misfornøyde som er aktive på nett. Nei. Jeg ble rusfri for 10 år siden, men begynte ikke å levere prøver før litt over 5 år siden fordi det ble et krav mtp på førerkort. Jeg har aldri vært i LAR eller brukt sprøyter. Jeg var ung og litt på kjøret, men har aldri brukt hardere stoffer eller vært sikkelig på snørra. Er uansett kategoristert som rusmisbruker fra staten pga misbruk av hasj og valium. Har rent rulleblad. Aldri vært på avrusning, sluttet selv. Var 100% ærlig med jordmor og HS og de har fulgt meg tett opp hele veien og ikke sett noen grunn til bekymring. Samme med fastlege som jeg har hatt i 10 år. Jeg har fast jobb, fullført utdanningen min de siste år, førerkort, god økonomi, ryddig hus, ingen diagnoser osv.. Har på ingen måte vært den type misbruker som havner på LAR. Godt mulig barnevernet skulle vært innkallet, men regner med det har vært en løpende vurdering fra HS og fastlege. Regner med de har lav terskel for å sjekke ut litt ekstra mtp historien min. Har uansett sagt at jeg kan levere prøver når som helst og at de bare må spørre eller komme på hjemmebesøk. Har ingenting å skjule. Fungerte fint dette, helt til barnefar da altså tar valget om å drite i historien min og røyke. Og nå har jeg helt panikk, selv om jeg føler jeg er en 100% god omsorgsperson og ikke har noe å skjule. Anonymkode: baa60...d76 11
Sessan_ Skrevet 19. desember 2020 #11 Skrevet 19. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tusen takk ❤❤❤ Trengte dette ❤ Anonymkode: baa60...d76 Det var så lite. Det er så lett å bli sittende med «skylappene» på i slike situasjoner. Tankekjøret begynner også sitter man bare og svartmaler alt i eget hode. Da kan det være nyttig å få hjelp med å løfte blikket litt og se ting i perspektiv. Alle gjør vi feil i livet. Noen feil er store og omfattende, men de aller fleste feilene vi gjør er mindre, dumme greier. Sånn som far har gjort her. Disse feilene er unødvendige, men de får ikke store følger av den grunn. Og disse feilene betyr heller ikke at vi er dårlige mennesker, eller dårlige omsorgspersoner. Ikke la en slik dum feil definere verken deg eller far. ❤️ 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #12 Skrevet 19. desember 2020 Du mister ikke barnet ditt kun pga dette. Dersom bv får en bekymringsmelding vil de opprette en undersøkelse. Hvis de i løpet av undersøkelsen finner det nødvendig (noe de mest sannsynlig gjør) vil de be far om å avgi rusprøver i en gitt periode, oftest 3mnd. Er prøvesvarene tilfredsstillende, og resten av deres omsorgsevne er god, vil saken avsluttes. Anonymkode: 551f2...3e4 10
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #13 Skrevet 19. desember 2020 Sessan_ skrev (1 minutt siden): Det var så lite. Det er så lett å bli sittende med «skylappene» på i slike situasjoner. Tankekjøret begynner også sitter man bare og svartmaler alt i eget hode. Da kan det være nyttig å få hjelp med å løfte blikket litt og se ting i perspektiv. Alle gjør vi feil i livet. Noen feil er store og omfattende, men de aller fleste feilene vi gjør er mindre, dumme greier. Sånn som far har gjort her. Disse feilene er unødvendige, men de får ikke store følger av den grunn. Og disse feilene betyr heller ikke at vi er dårlige mennesker, eller dårlige omsorgspersoner. Ikke la en slik dum feil definere verken deg eller far. ❤️ Herregud, tusen takk for svar. Begynner nesten å gråte fordi jeg er så stressa over dette. Har jo for lengde siden akseptert min egen historie og at den ikke kan endres på, men føler alt ble dratt opp nå igjen siden far valgte å gjøre dette 😔 Håper virkelig jeg møter på noen trivelige personer i barnevernet som forstår at dette er noe jeg aldri ville gått god for og at jeg er villig til å gjøre hva som helst for barnet mitt. Bare tanken på at noen skal ta han vekk fra meg er helt lammende. Tusen takk for trøst ❤❤ Anonymkode: baa60...d76 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #14 Skrevet 19. desember 2020 En enkelthendelse som dette gjør ikke noe. Han var jo ikke engang hjemme da han ble tatt. Du kan senke skuldrene dine. Det kan være barnevernet vil snakke med dere og se om der er behov for hjelp, men noe annet er nok ikke aktuelt. Omsorgsovertakelse er ikke aktuelt om saken er slik du forteller den. Når dere blir kontaktet av bv, blir dere fortalt (og lese) hva politet har sendt til barnevernet. Så lenge far ikke har vært voldelig eller lagd problemer da politet kom, blir det nok en rask sak. Hvis han har vært 'vanskelig', blir det kanskje en undersøkelsessak hvor barnevernet har samtaler og observasjoner og far/dere trenger å avlegge prøver over en gitt periode. Du har jo attpå til levert prøver og vist at du er rusfri. Det gjør du jo lett igjen, det samme vil far gjøre. Han må jo bare legge seg flat og være ydmyk overfor bv, så går det helt fint skal du se. GJør jula bra, slipp angsten din. Kos dere. Anonymkode: 58ec5...a4c 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #15 Skrevet 19. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du mister ikke barnet ditt kun pga dette. Dersom bv får en bekymringsmelding vil de opprette en undersøkelse. Hvis de i løpet av undersøkelsen finner det nødvendig (noe de mest sannsynlig gjør) vil de be far om å avgi rusprøver i en gitt periode, oftest 3mnd. Er prøvesvarene tilfredsstillende, og resten av deres omsorgsevne er god, vil saken avsluttes. Anonymkode: 551f2...3e4 Tusen takk ❤❤ Både jeg og far er villig til å levere prøver når som helst, og de kommer selvfølgelig til å være rene. Får prøve å kose meg litt i jula alikevell og puste litt ❤ Anonymkode: baa60...d76 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #16 Skrevet 19. desember 2020 Tror virkelig ikke at du har noe å være redd for❤️ Stor klem til deg🌹 Anonymkode: b6184...ba8 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #17 Skrevet 19. desember 2020 Nei, dette kommer ikke til å bli en stor dak, det trenger du ikke å være redd for! God jul! Anonymkode: 992bb...d34 6
Dominas leketøy Skrevet 19. desember 2020 #18 Skrevet 19. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Vi har en gutt på 10 mnd. Vi bor sammen og eier hus sammen. Barnefar er verdens beste til å ta seg av babyen og bruker masse tid med baby. Aldri noe tull når de er sammen og jeg har ofte tatt meg selv i å tenke at det er den beste barnefaren jeg kunne valgt å få barn med. Babyen er kjempefornøyd. Sover masse, smiler masse og utvikler seg normalt. Vi har et stort nettverk med venner og familie som gjerne stiller opp for oss. Alt fint, helt til barnefar tok et helt idiotisk valg om å røyke hasj med kompiser og ble tatt for det. Han har aldri røyket hjemme med babyen og jeg har aldri sett at han er påvirket når han har kommet hjem. Jeg regner med at barnevernet får bekymringsmelding. Nå sitter jeg her i fosterstilling og er livredd for å miste omsorgen for barnet mitt. Jeg var rusmisbruker for 10 år siden og har levert rene rusprøver i 5 år; men er jo livredd for at barnevernet skal tenke at jeg også ruser meg. Noe jeg aldri ville gjort eller komme til å gjøre. Både jeg og barnefar er villig til å levere rusprøver når som helst og jeg er villig til å gjøre hva som helst for barnet mitt. Barnefar kommer aldri til å røyke igjen da han virkelig fikk smake på konsekvensene, men er villig til å flytte ut fram til han har levert rene prøver over en periode. Hva tenker dere... er det sånn at jeg kommer til å miste barnet mitt fordi barnefar er helt mongo idiot? Er så sint på han fordi han har risikert hele familien vår. 😭 Angsten for å miste gutten min er så hemmende, sitter bare å ser på klokka og venter på reaksjon fra barnevernet... Hele førjula og jula er ødelagt for min del nå. Sitter bare å googler om barnevern og omsorg og blir reddere jo mer jeg leser. Vet ikke hvordan forholdet vårt blir etter dette, er så utrolig skuffet og såret over at han tok risikoen her. Kan noen med erfaring fortelle meg hva som skjer vidre nå mtp på barnevern? 😭😭😭 Får nesten ikke puste fordi jeg er så redd for å miste barnet mitt. Han er hele min verden, meningen med livet, verdens beste baby 😭 Anonymkode: baa60...d76 Du mister ikke omsorgen selv om han har blitt tatt for å røyke ei bønne... 4
Yrsa Skrevet 19. desember 2020 #19 Skrevet 19. desember 2020 Jeg har nylig vært i en lignende situasjon, du kan sende meg en privat melding hvis du vil ❤
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #20 Skrevet 19. desember 2020 Du kommer neppe til å miste barnet, men det kan være de krever at du leverer prøver en periode. At far vanker med folk som bruker rusmidler når du har vært rusavhengig er bekymringsverdig og uansvarlig av ham synes jeg. Skal han være med deg og barnet må han droppe sosiale settinger hvor det inntas ulovlige rusmidler (og hvorfor gidder han henge med noen som bruker?). Du har en annen bakgrunn enn folk flest, og det visste han om. Det betyr: null rusmidler, da særskilt av ulovlig sort. Skjønner godt at du er forbanna og stressa, men dette fører nok maks til prøver for deg. Anonymkode: d1ca3...2c0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå