Gå til innhold

Er det drøyt av meg å ville ha barnas julepynt på ett sted?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vokst opp med at vår barnehage- og skolelagde julepynt ikke blir hengt opp i treet (for den som er aktuell for det) og ellers blir samlet til ett sted, ala julelandsby. Da jeg vokste opp hadde vi gardiner på kjøkkenet der pynten ble hengt opp (den har mamma den dag i dag, og all vår pynt blir nå supplert med barnebarnas). Dette er en tradisjon jeg kan tenke med å fortsette med selv med mine egne, den dagen de måtte begynne å komme hjem med slikt.

Forlovede er ikke enig i dette, han vil ha det opp i treet og sette dorullnisser rundt omkring i hele huset. Jeg kan gjerne tenke meg å lage "barnas hjørne/glasskarm" som blir supplert med og lever hvert år da det blir mer og mer etter hvert. Jeg tenker også at da vil ting se litt "ryddigere" ut, vi har ikke den største stuen og må ommøblere/ut med diverse møbler for å få plass til treet f.eks..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er greit nok å samle dorullnisser og sånt i en liten landsby, men treet er for alle er mitt syn. Der skal det være juletrepynt fra både gammel og ny. Det kvalmeste jeg ser er mennesker med barn som ikke har en eneste hjemmelaget juletrepynt på treet.

Noe av det koseligste jeg visste når jeg var yngre var å lage noe jeg kunne putte på treet.

Anonymkode: f1631...83b

• Liker 19
Skrevet

Jeg synes ikke det er drøyt, nei. Det har blitt en del dorullnisser og annen pynt med nissetema, og da har jeg samlet alt på ett "nissebord". Små engler av pasta og makaroni, malt med gullmaling, får henge i treet, samme med julekurver og annen  papirpynt.

Anonymkode: a83dd...bb5

• Liker 2
Skrevet

Synes det er greit. Men enig at noe må få lov å komme på treet, for barnets skyld. 

Anonymkode: 2fdfa...074

• Liker 7
Skrevet

Da jeg var barn fikk jeg eget lite juletre på rommet mitt, der jeg fikk henge opp min egen hjemmelagde juletrepynt. Jeg syntes det var superstas å pynte rommet med min egen pynt, og tenkte ikke på at det jeg hadde laget ikke hang på det store treet i stua. Skjønner nå at det var min interiørinteressert mammas sneaky måte å være fargekoordinert på😂 

Anonymkode: 74a6b...ae6

• Liker 10
Skrevet

Helt greit, synes jeg. Selv som barn var jeg oppegående nok til å se at min tantes fargekoordinerte tre var å foretrekke fremfor vårt « sjarmerende» men akk så rotete tre.

Anonymkode: c7c68...661

• Liker 2
Skrevet

Her havner alt av pynt til alle tider på veggen i gangen. Eller rommet dems. De har fått forklart at de kan bestemme på soverommet sitt og gangen. Men resten av huset er det voksne som bestemmer over. Pynten til barna er ikke så fint syns jeg.

Det syns de er greit. På juletreet bestemmer jeg pynten, men de kan pynte som de vil under veiledning så alt ikke havner på samme plass 😅 Gitteret flytter jeg litt etter litt. Jeg må ha det fra toppen og ned. Barna våre slenger det på. Gud bedre jeg bare blir irritert når jeg ser det,  men alt for barna. 

Anonymkode: a204c...e15

• Liker 2
Skrevet

Anbefaler å se juleepisoden av parterapi. Selvsagt er det ikke greit å la mann og barn ta seg av pynting, skal det bli pent og ordentlig må man ha en viss kontroll.😂

Anonymkode: 15316...88e

• Liker 2
Skrevet

Alt som noensinne har kommet hit settes der det er plass.  Er det laget for et juletre kommer det på juletreet. Noe av de tristeste jeg ser er designtre med matchene farger. Det er det nok av på kjøpesentre ol.

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er greit nok å samle dorullnisser og sånt i en liten landsby, men treet er for alle er mitt syn. Der skal det være juletrepynt fra både gammel og ny. Det kvalmeste jeg ser er mennesker med barn som ikke har en eneste hjemmelaget juletrepynt på treet.

Noe av det koseligste jeg visste når jeg var yngre var å lage noe jeg kunne putte på treet.

Anonymkode: f1631...83b

Enig med deg

Anonymkode: 93c1e...e50

• Liker 1
Skrevet

Vi gjør det også sånn, jeg orker ikke ha florere lenker og kurver på treet. Det er ikke viktig for barna heller, de er vandt til at deres ting stilles ut på et bord. 

Anonymkode: a1887...a29

Skrevet

Jeg har begge barnas julepynt på ett sted: i en kasse i boden 🤣 Jada, tiårets verste mor og blablabla😛

Anonymkode: 169e6...139

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da jeg var barn fikk jeg eget lite juletre på rommet mitt, der jeg fikk henge opp min egen hjemmelagde juletrepynt. Jeg syntes det var superstas å pynte rommet med min egen pynt, og tenkte ikke på at det jeg hadde laget ikke hang på det store treet i stua. Skjønner nå at det var min interiørinteressert mammas sneaky måte å være fargekoordinert på😂 

Anonymkode: 74a6b...ae6

Dette gjør vi med barnet vårt 😂😂 har litt pynt nede i stua også da, men det meste er på rommet 🙈

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

Hva har selve ommøblering med pynten å gjøre? 

Uansett; ungen pynter der han vil. 

Noe går på treet, noe i vinduskarm - dinosauren ser ut som han skal drepe den ene nissen 😂🎅🏻 (Ja, vi har dinosaur stående på TVbenken året rundt, den passer på en hjertestein jeg fikk av sønnen - nå o jula angriper den en stakkars nisse :P ).

Juletreet er en blanding av pynt fra barnehage/skole (edderkopp, glittergreier), dinosaurer, planetjulekuler og klassisk pynt. 

Designa juletre er det kjipeste jeg vet, skal være litt....stygt, kitch liksom? 

Før barn gikk det i pen pynt. 

Nå vurderer jeg seriøst å kjøpe UFO kule på Etsy 🙈

Endret av Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt greit, synes jeg. Selv som barn var jeg oppegående nok til å se at min tantes fargekoordinerte tre var å foretrekke fremfor vårt « sjarmerende» men akk så rotete tre.

Anonymkode: c7c68...661

Helt enig. Jeg syntes også treet var myyye bedre uten min "skolelagede" pynt. Godt mine foreldre var av samme mening. :fnise:  Fikk for så vidt juletre på rommet jeg også, men ikke en gang der fikk den hjemmelagede pynten min komme opp (min egen avgjørelse det også - jeg syntes den var fæl sammenliknet med glasskulene jeg arvet fra bestemor) .

Skrevet

Er det noe dere må bli enige om eller avgjøre nå, før det er aktuelt? Jeg kunne tenke det samme som deg før, men når barna nå kommer hjem med de skjeveste donisser... synes jeg de er de vakreste jeg har sett. 

Anonymkode: 28ca9...b62

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er tydelig at din mening om hva som er fin julepynt er viktigere enn alle andres i familien (er du sånn resten av året også?) og det synes jeg er ganske egoistisk og respektløst. Hos oss er alles mening like viktig. Det ville ikke falle meg inn å overstyre mann og barn på den måten og alle er med og bestemmer hva som skal være på treet eller hvor pynten skal stå rundt om i huset. Huset ditt er ikke noe enevelde hvor du er hersker. Ganske trist å lese de fleste andre svar i tråden her også. Tydelig at det er viktigere å få viljen sin som et trassig barn enn å glede resten av familien. 

Endret av Arkana
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...