Gå til innhold

Erfaringer med Circadin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har prøvd dette? Melatonin som skiller seg gradvis ut i kroppen. Jeg sliter med hyppige oppvåkninger uten å få sove igjen. Brukt circadin 2 netter nå, merker foreløpig ingen bedring. Snarere tvert i mot egentlig. Men må kanskje gi det litt tid før det blir bedre? 

Skrevet

Brukte det over flere uker, men ingen virkning for meg. Sterkere melatonin utskrevet av lege hjalp derimot. 

Anonymkode: d78f8...44f

Skrevet

Når oppvåkning er et problem, bør du i alle fall bruke depottabletter, som frigir virkestoffet over tid.

Ellers er min erfaring at melatonin har dårligere effekt i kombinasjon med alkohol, litt motsatt av hva man skulle forvente. Dette kan selvsagt være individuelt.

Anonymkode: c068c...cf0

• Liker 1
Skrevet
Kartoffel skrev (14 timer siden):

Noen som har prøvd dette? Melatonin som skiller seg gradvis ut i kroppen. Jeg sliter med hyppige oppvåkninger uten å få sove igjen. Brukt circadin 2 netter nå, merker foreløpig ingen bedring. Snarere tvert i mot egentlig. Men må kanskje gi det litt tid før det blir bedre? 

Tok circadin + vallergan et par uker, tror jeg. Sov ikke mer men fikk apetitten tilbake+ søtsug. Vet ikke om det er representativt. Kan ha vært antidepressivaen også? 

Anonymkode: 62b31...2ec

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tok circadin + vallergan et par uker, tror jeg. Sov ikke mer men fikk apetitten tilbake+ søtsug. Vet ikke om det er representativt. Kan ha vært antidepressivaen også? 

Anonymkode: 62b31...2ec

Apetitten er ikke noe problem her😂 Vil helst ikke ta noe som gir meg mer apetitt, hehe. 

Gått på circadin 3 netter nå, merker ikke bedring.. Lurer på om jeg bare skal slutte eller gi det noen dager til. Kanskje det blir verre før det blir bedre? 

Endret av Kartoffel
Skrevet
Kartoffel skrev (På 20.12.2020 den 6.39):

Gått på circadin 3 netter nå, merker ikke bedring.. Lurer på om jeg bare skal slutte eller gi det noen dager til. Kanskje det blir verre før det blir bedre? 

Circadin er ikke en behandlingsform som skal virke bedre etter hvert. Det skal fungere etter første tablett, og fra tablett til tablett. Circadin er melatonin som kroppen bruker der og da. Melatonin er et naturlig stoff i kroppen. Har du ikke effekt i løpet av 3 netter så får du ikke bedre effekt om 30 netter til.

Det du skal vite er at Circadin inneholder kun 2mg Melatonin som depot-tablett. Effekten er derfor lav på to måter: 1) depottabletten skiller melatonin saaaakte, altså at kroppen mottar litt og litt og litt hele natten. Når du da tenker på punkt 2) at 2mg allerede er altfor lite, så skjønner du at effekten blir i sum summary altfor lav. 

I USA selges Melatonin som 5mg og 10mg, som vanlig tabletter hvor opptaket er maksimalt med en gang. Ergo, du kan fint øke dosen Circadin pr. natt. Prøv å ta 2 tabletter i kveld å se. Og ta dem senest en time for leggetid. Fungerer det fortsatt ikke, så prøv 3 neste kveld. Da er du på 6 mg på en depottablett, og fungerer ikke dette så tror jeg circadin ikke er noe for deg. 

Anonymkode: 0e53c...a89

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Circadin er ikke en behandlingsform som skal virke bedre etter hvert. Det skal fungere etter første tablett, og fra tablett til tablett. Circadin er melatonin som kroppen bruker der og da. Melatonin er et naturlig stoff i kroppen. Har du ikke effekt i løpet av 3 netter så får du ikke bedre effekt om 30 netter til.

Det du skal vite er at Circadin inneholder kun 2mg Melatonin som depot-tablett. Effekten er derfor lav på to måter: 1) depottabletten skiller melatonin saaaakte, altså at kroppen mottar litt og litt og litt hele natten. Når du da tenker på punkt 2) at 2mg allerede er altfor lite, så skjønner du at effekten blir i sum summary altfor lav. 

I USA selges Melatonin som 5mg og 10mg, som vanlig tabletter hvor opptaket er maksimalt med en gang. Ergo, du kan fint øke dosen Circadin pr. natt. Prøv å ta 2 tabletter i kveld å se. Og ta dem senest en time for leggetid. Fungerer det fortsatt ikke, så prøv 3 neste kveld. Da er du på 6 mg på en depottablett, og fungerer ikke dette så tror jeg circadin ikke er noe for deg. 

Anonymkode: 0e53c...a89

Tusen takk for gode tips! I natt var fjerde natta og jeg har sovet bedre enn på lenge. Kan jo være tilfeldig såklart, men jeg er optimistisk. Jeg skal absolutt prøve 2 tabletter i kveld! 😊

Skrevet

Dosen er alt for lav og frisgis langsomt som noen skriver over her.  Jeg får kapsler med melantonin på 3 mg som virker raskere.  Jeg tar 2-3 stykker 2 timer før jeg legger meg og har vanligvis effekt.  Effekten av 2 mg circadin er nærmest symbolsk. 

Anonymkode: ae22b...fc9

• Liker 2
Skrevet
On 12/19/2020 at 10:07 AM, Kartoffel said:

Jeg prøvde en gang. Hatet det for jeg fikk så fæle drømmer. Fant noen lavdose (300 mcg) melatonin med slow release som jeg brukte i stedet. Det funka bedre.

Anonymkode: 3e909...4ae

• 2 år senere...
Skrevet

Det undersøkes om det kan forhindre kreft. Som så mye annet som påvirker hormonsystemet er det kanskje greit å begrense hvor ofte man tar det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...