AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #1 Skrevet 19. desember 2020 Jeg har vært lærer i noen år nå og jeg og kollegaene mine får flere gaver fra foreldre og barn både til jul og sommer. Jeg jobbet på AKS på samme skole mens jeg studerte og da fikk vi aldri gave, kun lærerne. Dette ser jeg at fortsetter nå også. Jeg syns dette er litt trist, AKS er jo også en kjempeviktig del av barnas hverdag og gjør så mye godt for barna. Misforstå meg rett, verken jeg eller mine kollegaer trenger gaver, men jeg syns det er litt vondt at vi får og ikke de. Noen som har tanker om dette? Anonymkode: 55b9f...580 2
Bareser Skrevet 19. desember 2020 #2 Skrevet 19. desember 2020 Jeg tenker det kommer av at lærerne, og spesielt kontaktlærerne, har mye mer foreldrekontakt enn de på AKS/SFO. Da tenker jeg på telefonsamtaler, utviklingssamtaler, mail, sms og så videre. Vi snakker med foreldrene om barnas utfordringer/styrker og generelle utvikling. Vi er også med barna store deler av skoledagen og knytter oss dermed til dem og de til oss på en annen måte (er min erfaring). Jeg sier ikke dermed at jeg fortjener julegave, men det kan være en mulig forklaring. Jeg har et ganske «nært» forhold til mange av foreldrene og bruker ofte fritiden min på å snakke med dem om barna. Har flere ganger blitt oppringt på kveldstid f.eks. Jeg tenker at man får et helt annet forhold til noen da enn de man stort sett kun møter og snakker med under levering/henting. Når det er sagt synes jeg de på AKS/SFO helt klart også skulle fått en liten oppmerksomhet til jul og sommer, for de gjør en utrolig viktig jobb! Jeg vet at flere av baselederne hos oss pleier å få gave av foreldrene og av barna, så det varierer nok sikkert fra skole til skole. 8
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #3 Skrevet 19. desember 2020 Fordi man velger selv hvem man ønsker å gi gave til. De fleste synes at det er lærerne som fortjener gave, uavhengig av hvor fantastisk jobb folk på AKS gjør. Anonymkode: 20f50...663 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #4 Skrevet 19. desember 2020 Jeg ga gave til lærere da det var de jeg var fornøyd med. Jeg ga aldri noe til Sfo ansatte, siden jeg ikke var spesielt fornøyd med Sfo. Det er en stund siden mine barn gikk der, og kanskje er det bedre nå. Men det tilbudet Sfo ga den gangen, var ikke bra. Anonymkode: 1ef72...d35 2
Glød Skrevet 19. desember 2020 #5 Skrevet 19. desember 2020 Som en av foreldrekontaktene var det aldri noe spørsmål om SFO-kontaktene skulle få, det var en selvfølge. De har et team for 1.klassen, og signerer alle infomailer med klassekontakter og SFO-kontaktene, så de virker relativt likestilt fra skolens side. 1
Pinto2013 Skrevet 19. desember 2020 #6 Skrevet 19. desember 2020 Jeg har fått gave både på Sfo og som lærer... Men det er jo som flere sier her, man har gjerne tettere kontakt som lærer, og særlig kontaktlærer... På den SFOen jeg jobba, så var foreldrene også veldig fornøyde, og mange elever gikk der ut 4. Klasse selv om de ikke trengte "barnepass". Så det kommer kanskje litt an på SFO/AKS også. Tror dessuten det er lettere å få nære bånd på en liten Sfo enn en stor Sfo. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #7 Skrevet 19. desember 2020 Vi har aldri vært fornøyde med SFO og droppet det så fort vi kunne. De har aldri fått gave fra foreldrene for det fortjener de ikke. En gjeng med "ungdommer" det halvparten er fra NAV, nei... SFO er oppbevaringsplass. Og ja, det kommer klage etter klage, FAU, klassekontakter og foreldre, de har til og med fått påpakk av kommune men ingen forbedring... Vanskelig å kvitte seg med arbeidstakere i kommunen. Anonymkode: a507c...a7f 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #8 Skrevet 19. desember 2020 Herlighet, enda flere som skal ha gaver. Akkurat som om en småbarnsfamilie ikke har nok gave-stress i førjulstiden. Anonymkode: 5dbaa...b82 6
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #9 Skrevet 19. desember 2020 Jeg fikk både julegaver og gaver når jeg sluttet på skolen, etter at jeg hadde jobbet som assistent i en klasse og på sfo. Kommer kanskje an på om man får god kontakt med elever og foresatte? Anonymkode: b13f8...885
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #10 Skrevet 19. desember 2020 Hvorfor får ikke vaktmesterne? Eller renholderne? Anonymkode: 82c34...277 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #11 Skrevet 19. desember 2020 For min del: er strålende fornøyd med lærerne (og skolen), fryktelig misfornøyd med aks. Har ikke inntrykk av at noen som jobber der i det hele tatt liker mitt barn, så hvorfor skulle jeg gi dem julegaver? Jeg gleder meg til yngste kan slutte (hun vil gå der selv, vi hadde foretrukket hjemme alene). Anonymkode: c39e0...ef1 1
anonym 4545 Skrevet 19. desember 2020 #12 Skrevet 19. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har aldri vært fornøyde med SFO og droppet det så fort vi kunne. De har aldri fått gave fra foreldrene for det fortjener de ikke. En gjeng med "ungdommer" det halvparten er fra NAV, nei... SFO er oppbevaringsplass. Og ja, det kommer klage etter klage, FAU, klassekontakter og foreldre, de har til og med fått påpakk av kommune men ingen forbedring... Vanskelig å kvitte seg med arbeidstakere i kommunen. Anonymkode: a507c...a7f Kan du konkret påpeke hva som er så galt ? 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #13 Skrevet 19. desember 2020 anonym 4545 skrev (8 minutter siden): Kan du konkret påpeke hva som er så galt ? Ja det kan jeg. De som jobber der driter i hva de holder på med, de står å sjekker telefonen mens barn har skadet seg fordi de ikke har fulgt med. De glemmer barn når de har vært på tur, de sjekker ikke at alle barna er på plass noe som har resultert i at noen barn har vært i timesvis uten tilsyn. I et tilfelle så satt et barn utenfor på vinteren uten sko og jakke i 2.5 timer. Det er ikke noe skikkelig opplegg, barna bare løper rundt uten at noen har kontroll noe som og har resultert i et par tilfeller av grov mobbing. De har ikke kontroll på mat og barnas allergi, flere av barna har blitt dårlige gjentatte ganger på grunn av at SFO ansatte har gitt barna mat de ikke tåler, når barna har påpekt dette har de fått beskjed om å sitte å spise... De ansatte er rett og slett mer opptatt av å sosialisere seg med hverandre enn å ta vare på barna. Hjelper ikke med et par godt voksne når resten er småunger som heller burde gått på skole enn å jobbe. Og de få som har vært innom som har vært flinke de slutter jo for de orker ikke. Og som sagt dette er ikke noe nytt, sånn har det vært lenge før vi begynte og lenge etter vi slutter. Er begrenset hva vi i FAU får gjort, bortsett fra å ikke anbefale SFO. Skal aldri sitte i FAU og være klassekontakt igjen iallfall, blir jo oppringt annenhver dag med mas og klager fra foreldre. Anonymkode: a507c...a7f 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #14 Skrevet 19. desember 2020 Fordi foreldre har et ønske om at læreren skal behandle barnet deres bra bra. Altså er det en agenda bak. Det er jo koselig, da, må huske at for de fleste foreldre er barna de kjæreste de har. Greit med litt smøring. Anonymkode: b1f3b...378
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #15 Skrevet 19. desember 2020 Samme med renholdere. Jeg har i 2 år hatt en jobb ved siden av skole som renholder i en butikk. Jeg kommer når de stenger og hilser og snakker med de som jobber der. Så de vet hvem jeg er. Til jul og påske får alle ansatte gaver. Men ikke jeg .. Anonymkode: 2a1d5...10b 2
anonym 4545 Skrevet 19. desember 2020 #16 Skrevet 19. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja det kan jeg. De som jobber der driter i hva de holder på med, de står å sjekker telefonen mens barn har skadet seg fordi de ikke har fulgt med. De glemmer barn når de har vært på tur, de sjekker ikke at alle barna er på plass noe som har resultert i at noen barn har vært i timesvis uten tilsyn. I et tilfelle så satt et barn utenfor på vinteren uten sko og jakke i 2.5 timer. Det er ikke noe skikkelig opplegg, barna bare løper rundt uten at noen har kontroll noe som og har resultert i et par tilfeller av grov mobbing. De har ikke kontroll på mat og barnas allergi, flere av barna har blitt dårlige gjentatte ganger på grunn av at SFO ansatte har gitt barna mat de ikke tåler, når barna har påpekt dette har de fått beskjed om å sitte å spise... De ansatte er rett og slett mer opptatt av å sosialisere seg med hverandre enn å ta vare på barna. Hjelper ikke med et par godt voksne når resten er småunger som heller burde gått på skole enn å jobbe. Og de få som har vært innom som har vært flinke de slutter jo for de orker ikke. Og som sagt dette er ikke noe nytt, sånn har det vært lenge før vi begynte og lenge etter vi slutter. Er begrenset hva vi i FAU får gjort, bortsett fra å ikke anbefale SFO. Skal aldri sitte i FAU og være klassekontakt igjen iallfall, blir jo oppringt annenhver dag med mas og klager fra foreldre. Anonymkode: a507c...a7f Hvis dette er faktum er det ikke bra nei,
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #17 Skrevet 19. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det kan jeg. De som jobber der driter i hva de holder på med, de står å sjekker telefonen mens barn har skadet seg fordi de ikke har fulgt med. De glemmer barn når de har vært på tur, de sjekker ikke at alle barna er på plass noe som har resultert i at noen barn har vært i timesvis uten tilsyn. I et tilfelle så satt et barn utenfor på vinteren uten sko og jakke i 2.5 timer. Det er ikke noe skikkelig opplegg, barna bare løper rundt uten at noen har kontroll noe som og har resultert i et par tilfeller av grov mobbing. De har ikke kontroll på mat og barnas allergi, flere av barna har blitt dårlige gjentatte ganger på grunn av at SFO ansatte har gitt barna mat de ikke tåler, når barna har påpekt dette har de fått beskjed om å sitte å spise... De ansatte er rett og slett mer opptatt av å sosialisere seg med hverandre enn å ta vare på barna. Hjelper ikke med et par godt voksne når resten er småunger som heller burde gått på skole enn å jobbe. Og de få som har vært innom som har vært flinke de slutter jo for de orker ikke. Og som sagt dette er ikke noe nytt, sånn har det vært lenge før vi begynte og lenge etter vi slutter. Er begrenset hva vi i FAU får gjort, bortsett fra å ikke anbefale SFO. Skal aldri sitte i FAU og være klassekontakt igjen iallfall, blir jo oppringt annenhver dag med mas og klager fra foreldre. Anonymkode: a507c...a7f Jeg velger å svare på dette. Det høres sykt ut og jeg har aldri (jobbet til sammen 7 år på aks) opplevd noe slikt. Aks på vår skole er fantastisk. Hvis noe har skjedd på ettermiddagen kommer ofte morgenvakten og forteller om hendelsen og sier at de har informert foreldre. Ved å fortelle hva som har skjedd holder jeg et ekstra øye med det/de barna på skolen. Det er mye, mye mer de er fantastiske på og jeg er utrolig takknemlig for den jobben de gjør. Anonymkode: 55b9f...580
Blikkboks Skrevet 19. desember 2020 #18 Skrevet 19. desember 2020 For vår del handler det mest om at det blir veeeldig mange gåver... Ein kontaktlærar vs 5-6 deltidsansatte på sfo. Alle burde få,sjølvsagt. Og ein kan gje fellesgåve til pauserommet... Men det er no også slik at ungane mine har soleklart best kontakt med lærarane sine og ønsker å gje dei ei lita julehelsing. 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #19 Skrevet 19. desember 2020 Jeg får sjeldent gaver som spesped, selv om jeg jobber tett med flere elever og deres foreldre over flere år. Det går som regel greit, men det er kjipt å ha jobbet på samme trinn i 3-4 år og være den eneste blant kontaktlærere, timelærere og assistenter som ikke får et kort en gang under felles 7. klasse-avslutning. At kontaktlærere får «større» oppmerksomhet har jeg ikke noe problem med. De gjør en kjempejobb og fortjener all oppmerksomhet de kan få. På min skole jobber alle assistenter både på skole og sfo, og på skolen som regel knyttet opp mot enkeltelever. Mannen min, som jobber som assistent, fikk i år en liten gave fra en av elevene han jobber med og vedkommendes foreldre. Det var ikke store greiene, men han ble rørt av at de hadde tenkt på ham og viste at de satte pris på den jobben han gjør. Det enkleste hadde vært om ingen fikk gaver. Eller at alle fikk det samme gjennom FAU, for eksempel. Det er så tilfeldig hvilken foreldregruppe man har med å gjøre. Noen foreldre står i front for å bruke en del penger på gaver, mens andre ikke tenker på det i det hele tatt. Det blir veldig tydelig siste skoledag før jule- og sommerferien. Anonymkode: 6d672...5ad 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #20 Skrevet 19. desember 2020 Nei, nå får det være nok! Dette klage og sutreriet for alt mulig har gått altfor langt! Klage over at man ikke får et eller annet juggel eller snop man ikke trenger, eller hva det er man får?! Da jeg jobbet på skole var jeg eneste på teamet som ikke var kontaktlærer. Jeg var bare glad for det. Men jeg var da også den eneste som ikke fikk gave fra elevene. Jeg gav selvsagt fullstendig blaffen i dette. For et problem! Ikke i-landsproblem engang! Anonymkode: 42712...f1e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå