Gå til innhold

Hvor mange lærere går inn i julen med en tanke om å søke seg over i annen jobb.

Har du vurdert å bytte jobb?  

118 stemmer

1. 1. -

• Ja.
      68
    • Kanskje
      18
    • Nei
      32

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg elsker å jobbe med ungdommer. Virkelig, virkelig, og jeg blir veldig glad i alle elevene mine. Jeg er også glad i kollegaene mine. Engasjerte og med store hjerter.

Men gidder jeg virkelig:

- Å jobbe hver eneste søndag, i tillegg til en del lange kvelder?

- Å måtte kutte ned på alt, som ikke er helt nødvendig å gjøre. 

- Alt papirarbeidet som vokser.

- Å samarbeide tett med mange instanser, samtidig som kommunen kutter, kutter og kutter. 

Det er rett og slett trist å se elever med store utfordringer, uten ressurser. Elever som ikke forstår norsk, og som ikke er funksjonelle lesere. Noen med heftige hjemmesituasjoner. Skulle så gjerne gjort mer. Men de er mange, og da må man prioritere. Og jobbe altfor mye, uten å rekke over.

(Og vi er nok en av få kommuner i landet, som endte opp med å kutte i renholdere utover høsten).

Endret av SS
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har søkt ny jobb. Og har akkurat hatt første intervju. 

Jeg er på randen av slitenhet. Har mistet søvnen, apetitten og kjefter konstant på egne unger. Glemmer hva jeg skal når jeg er på butikken, og kaller elevene mine med feil navn. Hadde ikke juleferien kommet nå straks hadde jeg blitt sykemeldt. Fagfornyelsen, korona, VIS og stadig økende npm (new public managment) tar knekken på meg. 

Det at jeg faktisk søker meg bort fra lærerjobben er bare enda et punkt på lista over ting som skjedde i 2020 som jeg ikke hadde forestilt meg da vi feira nyttår for snart ett år siden. 

Anonymkode: 34263...a92

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det at jeg faktisk søker meg bort fra lærerjobben er bare enda et punkt på lista over ting som skjedde i 2020 som jeg ikke hadde forestilt meg da vi feira nyttår for snart ett år siden. 

Anonymkode: 34263...a92

Trist. Ser rundt meg i kollegiet. Engsjerte, spreke folk, alle ser utrolig slitne ut nå. Spesielt kontaktlærere, som får flere og flere oppgaver på lista. 

Jeg er vanligvis en som set positivt på det meste, men klarer ikke å forstå prioriteringene. Kommunen skal spare, mens det opprettes flere og flere mellomlederstillinger. Med høye lønninger og mål om å spare i de ulike avdelingene. Toppen av kransekaken var at de tok bort en renholderstilling på skolen, og høst. Fordi de hadde brukt litt for mye på renhold i mai/ juni.

• Liker 10
Skrevet

33,3% av lærerne er i andre yrker. Er redd denne høsten gjør det blir flere.

Anonymkode: a94d6...15b

• Liker 5
Skrevet

Jeg fortsetter nok som lærer, men jeg jobber ikke mer enn 42 timer i uka, ber om overtidsbetaling for alt utenom, sier nei til vikartimer om jeg er sliten, legger ikke lista så høyt når det gjelder spennende opplegg og passer på å ha et liv utenom. 

Jeg jobber ikke hver søndag og ikke i jula. 

Anonymkode: b58f8...063

• Liker 23
Skrevet

Jeg titter meg også om etter annet å gjøre.. Jeg elsker timene med elevene, men er så utrolig lei av systemet! Det skal skjæres ned til beinet, kutt på kutt på kutt, men som lærer skal jeg løse stadig flere utfordringer. Barn med traumer, atferd, dårlig oppdragelse og angst er bare en brøkdel- det er flere barn med vansker i ett klasserom enn det er barn uten vansker. Og jeg er bare 1 person. 

Skolen bør få mer penger, flere folk og flere ulike yrkesgrupper inn i skolen! Så kan jeg undervise og psykologen behandle traumer. Vi kan gjerne gjøre det sammen, men jeg klarer det ikke samtidig som jeg underviser! 

Brukeren over meg har den eneste fornuftige løsningen mens man fortsatt er i yrket. Synliggjør hvor mye tid ting tar, ikke jobb noe ekstra uten å avtale overtid. Og let etter noe annet å gjøre. 

Anonymkode: 1547d...272

• Liker 6
Skrevet

Høres enkelt ut å jobbe 42 timer i uka. Men... Hva gjør du da med de elevene som trenger litt mer? Jeg kutter til beinet, og føler jeg har gått 10 år tilbake i tid hva gjelder kreativitet og å utvikle nye opplegg. Men har fått en utrolig sammensatt klasse, det 12 av 28 har store behov for ekstra oppfølging. Uten å ha ressurser. For alle ble avsluttet fra PPT etter 7. Klasse. 

De får ressurser igjen, i hvertfall de fleste av dem. Men siden skolen ikke er tilført midler for 20/21 på dem. Blir det nok til neste høst.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg fortsetter nok som lærer, men jeg jobber ikke mer enn 42 timer i uka, ber om overtidsbetaling for alt utenom, sier nei til vikartimer om jeg er sliten, legger ikke lista så høyt når det gjelder spennende opplegg og passer på å ha et liv utenom. 

Jeg jobber ikke hver søndag og ikke i jula. 

Du skal jobbe 43,4 i arbeidstidsavtalen... 

Anonymkode: c1f88...911

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skal jobbe 43,4 i arbeidstidsavtalen... 

Anonymkode: c1f88...911

Ja, men jeg er kontaktlærer i tillegg. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva gjør du da med de elevene som trenger litt mer?

Jeg sier fra til lederen min at nå er dessverre mine ressurser brukt opp, eller hvem andre kan inn og avlaste, ev nå orker jeg ikke mer. 

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sier fra til lederen min at nå er dessverre mine ressurser brukt opp, eller hvem andre kan inn og avlaste, ev nå orker jeg ikke mer. 

Ja, glemte å si det: Og så fører jeg masse avviksmeldinger. 

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres fantastisk ut. Sånn fungerer det ikke hos oss. Her er det 43 timer + på de fleste.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men har fått en utrolig sammensatt klasse, det 12 av 28 har store behov for ekstra oppfølging.

I den situasjonen hadde jeg bedt om at de satte inn en kontaktlærer til, som kan dele ansvar med deg. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres fantastisk ut. Sånn fungerer det ikke hos oss. Her er det 43 timer + på de fleste.

Beklager altså, men dere må bare slutte å jobbe gratis overtid. Ingenting forandrer seg om vi fortsetter å gjøre det. 

• Liker 41
Skrevet

Ja, glemte å si det: Og så fører jeg masse avviksmeldinger. 

Denne støtter jeg. Men hvordan blir du møtt på dette? Her er vel det nesten blitt praksis at mange jobber 50 timer, og at alle skal være så forbaska pliktoppfyllende.

• Liker 4
Skrevet
SS skrev (1 minutt siden):

Denne støtter jeg. Men hvordan blir du møtt på dette? Her er vel det nesten blitt praksis at mange jobber 50 timer, og at alle skal være så forbaska pliktoppfyllende.

Møtt på hva? Avviksmeldingene? Jeg opplever at det er omtrent eneste måten å få til forandring på. 

Helt ærlig, å jobbe masse gratis er bare idioti. Dere burde kanskje ta et fagforeningsmøte om det eller noe? 

• Liker 16
Skrevet
SS skrev (12 timer siden):

Jeg elsker å jobbe med ungdommer. Virkelig, virkelig, og jeg blir veldig glad i alle elevene mine. Jeg er også glad i kollegaene mine. Engasjerte og med store hjerter.

Men gidder jeg virkelig:

- Å jobbe hver eneste søndag, i tillegg til en del lange kvelder?

- Å måtte kutte ned på alt, som ikke er helt nødvendig å gjøre. 

- Alt papirarbeidet som vokser.

- Å samarbeide tett med mange instanser, samtidig som kommunen kutter, kutter og kutter. 

Det er rett og slett trist å se elever med store utfordringer, uten ressurser. Elever som ikke forstår norsk, og som ikke er funksjonelle lesere. Noen med heftige hjemmesituasjoner. Skulle så gjerne gjort mer. Men de er mange, og da må man prioritere. Og jobbe altfor mye, uten å rekke over.

(Og vi er nok en av få kommuner i landet, som endte opp med å kutte i renholdere utover høsten).

Du bør revurdere nicket ditt.

Anonymkode: 952b9...1b2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I den situasjonen hadde jeg bedt om at de satte inn en kontaktlærer til, som kan dele ansvar med deg. 

Kanskje ikke så dumt å begynne å skrive avvik. Meldte bekymring til rektor allerede første skoleuka. Og har meldt fra flere ganger. Til og med bedt dem om å løfte det til et høyere nivå. Men lite blir forandret.

Takk for ideen om å melde avvik.

• Liker 5
Skrevet

Du bør revurdere nicket ditt.

Anonymkode: 952b9...1b2

Hvorfor det? Er en historie bak det. Men er langt fra navnet mitt ;)

• Liker 2
Skrevet

Forlot klasserommet til sommeren, orket ikke mer. For mye arbeid, ikke nok tid eller ressurser. Tjener mer nå, har nesten like mye fri og er opplagt etter jobb. Har kortere dager også!

Husk at om du må jobbe mer på skolen enn bunden arbeidstid (33 timer i uken på barneskolen, 31,5 på ungdomskolen og 29 på VGS)  så skal du faktisk ha overtid i henhold til hovedtariffavtalen kapittel 1, paragraf 6. 

Anonymkode: 3004f...f90

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...