Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går førsteåret på universitet og har levert semesteroppgave i exphil for tre uker siden. Har ikke kopiert noe fra noen andre og all info som jeg har brukt i oppgaven har jeg ført opp i kildehenvisninglisten. Alle direkte sitater har jeg referert med forfatter, sidetall og kilde. Det jeg derimot er redd for er at ikke har henvist i teksten når jeg har vist til ideer fra personer i tekstene som jeg har brukt for å svare på oppgaven. Jeg har skrevet f.eks. «Direkte sitat..........»(mill,2020, s.170). Med dette mener mill bla, bla bla. Antar jeg her at mill mener noe uten at jeg referer riktig? Jeg tror også at jeg flere plasser i teksten har skrevet Mill mener bla bla bla, uten å refere til tekstene. Jeg har f.eks. Skrevet: Mill er opptatt av ytringsfrihet, uten å referere eller si hvorfor. Men ofte har jeg også skrevet «jeg tror at mill mener...» Jeg er så utrolig redd for å bli tatt for fusk, kommer rett fra vidergående og har nok ikke satt meg godt nok inn i kildebruk. Jeg vet derimot at alle kildene jeg brukt for å løse oppgaven står i kildehenvisningslisten og at jeg ikke har sitert direkte uten å ha referert, men er redd for at jeg har skrevet uttalelser som burde ha blitt referert til. Jeg føler at det kommer tydelig frem forskjellen på hva jeg sier og hva forfatteren sier, men har dette noe å si hvis jeg ikke har referert nok? Jeg hadde veiledningstimer med seminarleder før jeg leverte oppgaven og han kommenterte ikke noe på refereringen eller kildehenvisningen min, betyr dette at han ikke tenkte det var noe galt med det? Jeg skrev derimot mer på oppgaven etter denne veiledningstimen. Jeg er så utrolig redd og klarer ikke sove, føler jeg må spy hele tiden og klarer ikke tenke på noe annet. Noen som har blitt tatt for fusk for lignende? Leser at plagiatkontrollen er ekstremt streng og er redd for å bli utestengt fra universitetet. Noen som kan berolige meg?

Anonymkode: 605e9...d16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra en overtenker til en annen - prøv å ikke bekymre deg for det du ikke kan endre på. Vet det er vanskelig, men du skaper bare angst for deg selv!

Anonymkode: 39a04...b6e

• Liker 1
Skrevet

Det går nok bra. Feil kildehenvisning er ikke fusk. Du har henvist, men er redd du har gjort det på feil måte. Evt. trekk i karakter dersom det gjentar seg gjennom teksten, ikke fusk. Du har skrevet alle kilder i kildelisten? 

Skrevet (endret)

Om det er slik du beskriver så har du gjort det mer enn godt nok (spesielt for en førsteårsoppgave). Husk også at når det gjelder de helt store som man henviser til, i mange tilfeller trenger man ikke å henvise engang, om det anses som allmennkunnskap. Du bør likevel gjøre det, og det har du gjort. Ville ikke bekymret meg et eneste sekund om jeg var deg! 

Gå og legg deg, slutt å spy og slapp helt av. ❤❤

Endret av solmåneogstjerner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...