Gå til innhold

"Erstatning paga utleie av helseskadelig leilighet"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ang erstatning må leietaker kunne bevise et ØKONOMISK tap. Er ikke tapet økonomisk er det ingen erstatningssak. 

Anonymkode: 9f357...721

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ang erstatning må leietaker kunne bevise et ØKONOMISK tap. Er ikke tapet økonomisk er det ingen erstatningssak. 

De har de også bevis på.

Anonymkode: ef732...9ee

Skrevet

Folk som blir skadet for livet etter behandling på sykehuset får ikke en gang erstatning.. såklart vil ikke en familie som har blitt friske etter å ha leid en leilighet får penger.. fra hvor skulle de pengene komme tenker du? 🤯 jeg tenker de må komme seg videre i livet istede 

Anonymkode: d8437...a10

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Folk som blir skadet for livet etter behandling på sykehuset får ikke en gang erstatning.. såklart vil ikke en familie som har blitt friske etter å ha leid en leilighet får penger.. fra hvor skulle de pengene komme tenker du? 🤯 jeg tenker de må komme seg videre i livet istede 

Hvordan vet du det? Jeg har lest om saker og hørt om saker hvor folk har fått erstatning for og bli utsatt diverse ting mange ganger. det kommer helt Ann på bevis og dokumentasjon vitner  osv..

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tapet må være økonomisk. Om deres tap er det og på hvilke måter har ikke ta sagt noe om. Er tapet av betydelig og økonomisk art kan man få erstatning. 

Skrevet (endret)

Dersom det er opprettet en ulovlig boenhet/ulovlig tatt i bruk tilleggsdel til hoveddel så kan kommunen følge det opp som en ulovlighet etter plan- og bygningsloven og ilegge overtredelsesgebyr og evnt. tvangsmulkt som løper dersom forholdet ikke rettes (lovhenvisning er plan og bygningsloven kap. 32 og utmåling av overtredelsesgebyr etter byggesaksforskriften kap. 16). Disse pengene tilfaller kommunen, men dersom hensikten er å gi utleier en reaksjon og hindre videre utleie er nok dette den enkleste fremgangsmåten. 

Når det gjelder erstatning har jeg ikke erfaring eller full oversikt, så dette må tas med en klype salt, men kanskje dette kan få deg et stykke på vei. Erstatningsbestemmelsen er i husleieloven § 2-13 til §2-14. Helseskader er nok indirekte tap, og forutsetter da skyld - altså at utleier visste om fuktskadene (at det foreligger ansvarsgrunnlag) . Leier har også en tapsbegrensningsplikt (relevant om leier kan bebreides for ikke å ha flyttet ut tidligere). Videre er evnt erstatning begrenset til det økonomiske tapet som det kan bevises at har adekvat årsakssammenheng med utleiers ansvarsgrunnlag. Uansett vil derfor en evnt erstatning være begrenset til de utgifter leier har hatt til helsehjelp/andre økonomiske konsekvenser som følge av mangelen. 

Jeg har ikke kjennskap til at dette rammes av noen strafferettslige bestemmelser. 

Endret av mamma til gogutta
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Problemet er at det er særdeles vanskelig å bevise at helseplagene kommer spesifikt av boforholdene. Det er nærmest umulig

Anonymkode: dc57f...f54

Dette er riktig. Leietakerne kan gå til privat søksmål mot utleier. Dette er svindyrt og de vil garantert tape i retten, og også måtte betale motpartens saksomkostninger.

Anonymkode: 3776e...22a

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt, brudd på opphavsrett og nedsettende innlegg, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Skrevet
On 12/19/2020 at 12:14 AM, AnonymBruker said:

Vel opplysningene som står i rapporten som legen har gitt samsvarer med skadene som er i leiligheten.. de som leide har også dokumentasjon fra kommunen om at leiligheten ikke er forsvalig eller godkjent som oppholdsrom, likevel ser ikke utleier konsikvensene med det men tenker bare på og utnytte og lyve for og tjene på det.

Det er likevel veldig vanskelig å bevise at akkurat dine symptomer kommer nøyaktig av det å bo i den leiligheten. Sykdom og skade KAN komme av det ja, men ikke nødvendigvis.

Anonymkode: dc57f...f54

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...