Gå til innhold

Ille at far tar sin dem av ansvaret ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn, begge har vært flaskebarn.  Helt fra de var født har vi delt på omsorgsoppgavene, altså mating , bleieskift, nattevåk, bading, legging osv sånn ca 50/50, ungene har vært like trygge på oss begge. Flere som har hatt det sånn? 
Etter jeg kom på KG ser det ut til at det kun er mor som gjelder de første årene, stikk motsatt av min erfaring. Så, hvordan er deres erfaring KG foreldre. ( fedre kan også svare)

Anonymkode: 9191f...6f8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har to barn, begge har vært flaskebarn.  Helt fra de var født har vi delt på omsorgsoppgavene, altså mating , bleieskift, nattevåk, bading, legging osv sånn ca 50/50, ungene har vært like trygge på oss begge. Flere som har hatt det sånn? 
Etter jeg kom på KG ser det ut til at det kun er mor som gjelder de første årene, stikk motsatt av min erfaring. Så, hvordan er deres erfaring KG foreldre. ( fedre kan også svare)

Kjempeille!!!! 🙄

Anonymkode: d74e9...b3d

• Liker 1
Skrevet

Wow fantastisk. Hvis bare alle var som meg....

Anonymkode: fa12b...3d4

• Liker 1
Skrevet

Min er også flaskebarn. Vi har 50/50 på alle oppgaver utenom vasking av babytøy, jeg gjør som regel det frivillig ettersom han klarte å kokvaske en av de dyre ulldressene til babyen. Syns det er fantastisk at mannen bidrar så mye.

Anonymkode: 8f55c...467

• Liker 2
Skrevet

Tror det er flere som skulle ønske at det var sånn. Ikke noe galt i det. 
Nesten (NESTEN) så jeg skulle ønske at vi får flaskebarn, bare for at far skal kunne ta en like stor del av nattevåk osv. men så er det nå en gang sånn at puppen sitter på meg da så 😛 

Anonymkode: 0c47a...f78

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi hadde det sånn. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ga bryst til begge mine i ca. 4 mnd.  Jeg matet om natta, mens mannen min sov.  Det synes jeg var riktig også, siden han skulle tidlig på jobb.  Selv kunne jeg sove når baby sov.  Mannen min stelte likevel baby og var veldig aktiv med alt annet i hjemmet.  Etter jobb gjorde han det han kunne for å avlaste meg.  

Har alltid sett på mannen min som fullverdig omsorgsperson for barna mine. Det er ikke noe jeg gjør som mor, som ikke han kan gjøre som far.  Derfor tok vi begge ut samme permisjon fra jobb - 8 mnd hver, med begge barna.  Det var slett ikke vanlig for over 40 år siden :)  

Våre sønner er voksne nå.  Den ene er alenefar for to små og den andre har hatt 50/50 for sin eldste i 15 år.  Jeg er slett ikke sikker på at de ville blitt så ansvarsfulle og engasjerte fedre om det ikke var for at faren deres viste vei.  Rollemodeller er viktige.  

Jeg observerer det samme dom du her på KG.  Det er forbausende mange kvinner som mener at omsorgen for barna er deres, og at de er bedre til dette enn barnets far.  Tror ikke de alltid forstår hva de ødelegger - for barna sine, for far og for familien sin.  

• Liker 6
Skrevet

Har det på samme måte med min på 5 mnd. Pumper på nettene mens pappaen gir mat og skifter bleie. Har sagt at jeg kan ordne det siden han skal på jobb, men han har lyst å hjelpe til. Så da er baby like trygg på begge to

Anonymkode: cc815...ee1

• Liker 3
Skrevet

Skulle kanskje ønske det var mer sånn. Men de første mnd var det mest på meg.

Jeg ammet og fikk veldig lite eller ingenting ut med pumping, så da ble det mye amming på meg. Ønsket å amme siden det gikk så fint. Hun sov ganske bra om natten og fungerte da best at hun samsov med meg. Var aldri gråting om natten, bare pupp hun ville ha og aldri opplevd at hun har bæsjet om natten. Hadde det vært tilfelle hadde nok far måtte stilt mer opp på natten. Men igjen tok han de fleste bleieskift når han var hjemme, kveldsstell byssing om kvelden ved kveldsuro osv.

Ved rundt 3-4 mnd når rutinene var mer på plass, delte vi det meste 50/50 og gjør det fortsatt ved 15 mnd :)

Anonymkode: dd961...e56

• Liker 1
Skrevet

Det skulle bare mangle at far tar sin del av ansvaret.

Flaskebarn her også. Far tok mye av byssing, mating, bleieskift osv på natten helt i starten fordi jeg hadde komplikasjoner etter fødsel og trengte mye hvile. Dette til tross for at han har en krevende jobb som krever at han er konsentrert og at han var nyansatt i det firmaet. Mye ansvar på han med andre ord. Etterhvert som jeg kom meg tok jeg nettene fordi han skulle på jobb. Han har tatt begge nettene i helgene slik at jeg får sammenhengende søvn. Og bidrar selvfølgelig 50/50 på ettermiddager og helger med mating, leking, bleieskift, kveldsstell, legging. Jeg gjør nok mest husarbeid, men får gjort unna det meste mens han er på jobb slik at ettermiddagene kan være familietid. Jeg har vært ute flere ettermiddager for og handle julegaver, frisørtime, besøke familie osv og er helt trygg på at far mestrer bl.a mating og legging. Barnet er helt trygg på far og er det er nok fordi han bidrar såpass mye (i mine øyne er det ikke mye, det skulle bare mangle at han bidro 50/50 når han ikke sover/er på jobb). Noe annet hadde faktisk ikke aktuelt..

Anonymkode: b65fc...233

• Liker 1
Skrevet

Mine to første var flaskebarn og vi delte ca på alt, stod opp annenhver dag osv... På natta stod han opp av og til, men tror morsinstinktet er sterkest. For jeg våkner lettes om det er barnelyder. Nå venter vi nr 3. Å hvis jeg fortsatt ikke får til amming forventer jeg at han er like flink som med de to første...

Far tar naturligvis sin del av husarbeidet, lager middag i ny og ned. Hjelper med lekser. Han er da en mann, ikke et barn nr 4.

• Liker 1
Skrevet

Man må ikke ha flaskebarn for å dele på oppgavene. Jeg ammet, men det var masse andre oppgaver til far. I starten slet jeg med å få igang melken, da drev jeg mye med pumping, far lærte seg å mate med slikt nebb og flaske. Far ble tidlig best på raping. Hvis baby var urolig på natta i starten før vi fikk døgnrytme, så var det far som rapet, gikk rundt å bar, sang og bysset. Jeg var redusert etter fødsel, så far lærte seg bleieskift og stell først, og tok alle de første dagene. Klart far og barn også knytter viktige bånd da.

Far har alltid gitt omsorg, stell, laget mat og lekt med barna våre hele oppveksten. Om vi har delt 50/50 på barnestell og husarbeid vet jeg ikke, men at begge foreldre har vært dedikert og stått på, det er helt sikkert. Vi har også andre utfordringer med sykdom som har påvirket fordelingen de senere årene. Så jeg har vel alltid tatt mest legging f.eks og enda mer de senere år. Men han gjør så godt han kan. Barna har alltid vært trygge og sterkt festet i oss begge.

Anonymkode: 2a151...d28

• Liker 2
Skrevet

Synes begge foreldre skal ta ansvar, da begge to er nettopp foreldre. Det går ikke ann å få til 50/50 nøyaktig, men sånn ca.

Hos oss har vi fordelt barn og hus til det vi er best på eller det som passer best i hver enkel situasjon.

På KG synes jeg ofte begge typer damer/mødre overdriver i stor grad. Du har de som skal gjøre alt selv, og gjør far til en udugelig far ved ikke å la ham komme til, eller lar en allerede udugelig person også bli en udugelig far. Så har du den typen som skal skal kjøre likestilling til de grader at de forventer at mannen skal koble baby på brystet deres slik at ALT er jevnt fordelt, og som sikkert også hadde tvunget på mannen sin en brystprotese med melk hvis dette fantes.

Anonymkode: 35bda...79a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Synes begge foreldre skal ta ansvar, da begge to er nettopp foreldre. Det går ikke ann å få til 50/50 nøyaktig, men sånn ca.

Hos oss har vi fordelt barn og hus til det vi er best på eller det som passer best i hver enkel situasjon.

På KG synes jeg ofte begge typer damer/mødre overdriver i stor grad. Du har de som skal gjøre alt selv, og gjør far til en udugelig far ved ikke å la ham komme til, eller lar en allerede udugelig person også bli en udugelig far. Så har du den typen som skal skal kjøre likestilling til de grader at de forventer at mannen skal koble baby på brystet deres slik at ALT er jevnt fordelt, og som sikkert også hadde tvunget på mannen sin en brystprotese med melk hvis dette fantes.

Enig med deg! Og synes det er naturlig at den som er hjemme i permisjon tar nettene i hverdagen. Det å sulle rundt hjemme og være trett er ikke så farlig, det kan man ikke på jobb.

Anonymkode: 48767...489

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har det sånn (jeg ammet,men pumpet så far også kunne gi) og var veldig bevisst på at vi ville ha det sånn fra starten. Det hadde vært uaktuelt for meg å ha barn om ikke vi delte 50-50. 

Anonymkode: 1b0a6...c5e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig med deg! Og synes det er naturlig at den som er hjemme i permisjon tar nettene i hverdagen. Det å sulle rundt hjemme og være trett er ikke så farlig, det kan man ikke på jobb.

Anonymkode: 48767...489

enig med deg også, men har en liten kommentar. Vi har fordelt det sånn at den som er i permisjon tar nettene, men det er virkelig ikke alltid lettere å være søvnløs hjemme enn på jobb, særlig hvis baby ikke sover på dagtid. Men helt klart, gjøremål på min jobb ihvertfall krever stort sett mer konsentrasjon fra meg enn oppgavene i hjemmet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...