Gå til innhold

Venninne som ghoster ved "konflikter"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som jeg har kjent nå i 4,5 år, vi møttes i utlandet siden vi begge studerte der. Vi er fra to forskjellige land.  Hun bor fortsatt i samme land. Opplever henne som en av mine nærmeste venner, og jeg har besøkt henne i ca. 10 dager alle årene etter at vi studerte sammen (med unntak av i 2020 pga. korona).

Høsten i fjor, kort tid etter at jeg hadde besøkt henne, sluttet hun plutselig å svare da jeg ringte eller sendte meldinger. Jeg trodde noe var galt siden hun ikke svarte, og tok etter hver kontakt med andre venner som også kjenner henne. Den ene jeg sendte en melding til da svarte ikke på meldingen min, og det var da jeg skjønte at måtte være noe jeg hadde gjort. Antar at denne personen fortalte henne om meldingen, og jeg fikk da endelig et svar fra venninnen min der det bare stod at jeg hadde såret henne. Dette var etter minst 1,5 måned der hun ikke hadde svart på noe - hun bare ghostet meg. Spurte hva jeg hadde gjort galt, men fikk aldri noe svar. Jeg bare droppet å grave mer i det, og gikk videre. Kontakten vår gikk tilbake til det normale. 

Så nå i kveld sendte hun meg en melding. Vet at hun er i en eksamensperiode nå, og der hun går har hun ofte mange innleveringer. Er vant med at hun spør meg om jeg ikke kan hjelpe henne med f.eks. én innlevering i eksamensperioden, og det har jeg også gjort flere ganger. Jeg svarte derfor på meldingen hennes "hva er det du trenger hjelp med nå". Jeg mente dette i en tullete tone, men burde kanskje lagt til en "haha" eller skrevet det på en annen måte, fordi jeg ser at det gjerne kan leses mer "frekt". Hun svarte meg med en gang, ganske kjapt. Hun skrev "som om du hjelper meg", og så "nå skal jeg virkelig ghoste deg!". (Alt dette skjer altså på engelsk). Jeg svarte "hæ, jeg kan mest sannsynligvis hjelpe deg nå, jeg har juleferie". 

Hun har ikke åpnet meldingen min, og nå er jeg redd for at hun heller ikke kommer til å gjøre det på lang tid. Jeg vet at jeg noen ganger kan si ting som kommer litt feil ut. Samtidig mener jeg at det blir helt feil at hun skal håndtere "konflikter" på denne måten. Jeg føler vennskapet vårt fortjener mer, og at hun har en dårlig måte å håndtere slikt på. Jeg føler også at jeg får en straff jeg ikke føler at jeg fortjener. Nå er jeg spent på hvor lenge det går før hun svarer meg. 

Hva bør jeg gjøre? Tar jeg helt feil her?

Anonymkode: ff46e...4ab

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette vennskapet høres veldig toxic ut. Silent treatment er en form for psykisk mishandling for å vise overlegenhet og dominanse, og for å forvirre den som utsettes. Du sa ingenting galt da du tilbød deg å hjelpe henne, hun liker nok bare overtaket hun har på deg og at hun kan komme og gå som hun vil.

Anonymkode: b2468...ce4

• Liker 15
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Dette vennskapet høres veldig toxic ut. Silent treatment er en form for psykisk mishandling for å vise overlegenhet og dominanse, og for å forvirre den som utsettes. Du sa ingenting galt da du tilbød deg å hjelpe henne, hun liker nok bare overtaket hun har på deg og at hun kan komme og gå som hun vil.

TS her. Hun har bare gjort dette én gang før, har aldri selv følt at det er noen særlig stor greie. Men når hun har gjort det har det jo føltes kjipt. Spesielt forrige gang når jeg ikke ante hva det var jeg hadde gjort eller sagt. Reagerer mest på at det er en så utrolig dårlig måte å håndtere "konflikter" på, føler hun er helt irrasjonell og ikke respekterer meg nok til å ta det opp på en skikkelig måte. Og dette er en venninne som flere ganger har klaget på at nordmenn (hun kjenner flere) er så "passiv aggressive".

Nå har hun i alle fall åpnet meldingen min, men ikke sagt noe mer. Får se hvor lang tid det tar. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. Hun har bare gjort dette én gang før, har aldri selv følt at det er noen særlig stor greie. Men når hun har gjort det har det jo føltes kjipt. Spesielt forrige gang når jeg ikke ante hva det var jeg hadde gjort eller sagt. Reagerer mest på at det er en så utrolig dårlig måte å håndtere "konflikter" på, føler hun er helt irrasjonell og ikke respekterer meg nok til å ta det opp på en skikkelig måte. Og dette er en venninne som flere ganger har klaget på at nordmenn (hun kjenner flere) er så "passiv aggressive".

Nå har hun i alle fall åpnet meldingen min, men ikke sagt noe mer. Får se hvor lang tid det tar. 

Ikke bruk tid eller energi på henne. Lite voksent og utrolig barnslig spør du meg. 

Anonymkode: 43806...23b

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke bruk tid eller energi på henne. Lite voksent og utrolig barnslig spør du meg. 

Anonymkode: 43806...23b

Kan skjønne at du sier det, men hun er jo venninnen min. Vi er en "gjeng" med venninner som møttes i utlandet - det er ikke noen jeg bare kan kutte ut siden jeg da også i praksis kutter ut de andre. Synes også det er synd å skulle gi opp alt pga. dette. Alt annet med henne er bra for meg, det er bare disse episodene som hun (i min mening) møter på en dårlig måte. Hun er fra en kultur som "fyrer seg mye opp", så er litt redd for å skulle ta det opp med henne. Føler meg selv som en ganske konstruktiv og rolig person ved konflikter, og det er ikke hun vant til tror jeg. 

Skrevet

Hun har tolket meldingen din feil. Gjør henne oppmerksom på det. 

Anonymkode: 3884c...6fb

• Liker 3
Skrevet

Avslutt vennskapet. 

Move on. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun har tolket meldingen din feil. Gjør henne oppmerksom på det. 

Anonymkode: 3884c...6fb

Fornuftig svar.

Ts, ikke alle er like flinke til å ta tak i ting de føler ubehag rundt. folk er ulike. Noen elsker konflikter og noen skyr det som pesten. Ikke alle er klar over at de har ett mønster i fht hvordan de forholder seg til konflikter, ikke alle har fått den tryggheten de skulle hatt (i barndommen) til å stå i konflikter. 

Anonymkode: c8659...9f9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Denne type holdninger er nettopp årsaken til at jeg selv ofte velger å fjerne meg bra en eventuell ubehagelig kommunikasjon med venner. Pleier å avslutte kommunikasjonen dersom folk er frekke med meg, og heller gjenoppta etter en stund når alle har roet seg. 

Men folk som tolker litt stillhet i relasjonen for "toxic" og "psykisk mishandling" forblir folk jeg legger bak meg. Dersom alternativet er langvarig overdramatisering over trivialiteter. DET er "toxic" for meg. 

To av mine venninner (ikke nære) er sånn seg imellom. Hisser seg opp over noe som ble sagt feil, og skal "snakke det ut" i ukesvis med tårer, opphetete følelser og forsoning, "jeg elsker deg" og "vi kommer styrket utav dette" helt til det bryter løs igjen. 

Jeg foretrekker å unngå sånt, og er heller stille en stund. Hadde ikke taklet nettopp denne situasjonen på samme måte som hun du kjenner, TS. Men skjønner egentlig hennes side.

Sikkert et upopulært svar. 

Anonymkode: d06cb...9e9

• Liker 1
Skrevet

Du skulle sagt fra at du ikke mente noe vondt med den meldinga. Det er viktig å forklare hvis den andre misforstår. 

Anonymkode: fa168...1a0

Skrevet

Avslutt, gå videre i livet. Når man blir eldre forstår man slike ting lettere, livet er så kort. Nå er jeg over 40år, bruker aldri tiden min feil lenger.

Anonymkode: 4024d...ed4

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde en sånn "kjæreste". Utrolig konfliktsky. Han mener at det er bedre å "løpe", bokstavelig talt, fra konflikter enn å løse dem. 

Derfor er han eks nå. 

Anonymkode: 7a0d7...f5b

Skrevet

Hun er konfliktsky og dette er hennes måte å manipulere situasjonen på.

Skrevet

Jeg er meget konfliktsky, og takler konflikter svært dårlig. Livredd for at noe er min skyld. Jeg er veldig svak og klarer ikke å stå opp for meg selv heller, lar meg overkjøre totalt. Jeg underkaster meg. Blir  helt satt ut ved konfrontasjoner. Så jeg kjenner meg igjen. Enklere å rømme. Etter å reflektert mye over hvorfor jeg er sånn så tror jeg det har noe med barndommen å gjøre. Var ofte krangling og trusler hjemme. En forleder som kunne feks tømme ut alt av skuffer og skap. Helt varm suppe over hodet mitt ved bordet. Slang moren min ned trappa. Sa han skulle gi moren min et premieskudd. Skulle binde meg fast og sette fyr på meg bla. Kan jo være noe venninna di har opplevd som gjør at hun reagerer slik....

Anonymkode: 3b92a...24e

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Denne type holdninger er nettopp årsaken til at jeg selv ofte velger å fjerne meg bra en eventuell ubehagelig kommunikasjon med venner. Pleier å avslutte kommunikasjonen dersom folk er frekke med meg, og heller gjenoppta etter en stund når alle har roet seg. 

Men folk som tolker litt stillhet i relasjonen for "toxic" og "psykisk mishandling" forblir folk jeg legger bak meg. Dersom alternativet er langvarig overdramatisering over trivialiteter. DET er "toxic" for meg. 

To av mine venninner (ikke nære) er sånn seg imellom. Hisser seg opp over noe som ble sagt feil, og skal "snakke det ut" i ukesvis med tårer, opphetete følelser og forsoning, "jeg elsker deg" og "vi kommer styrket utav dette" helt til det bryter løs igjen. 

Jeg foretrekker å unngå sånt, og er heller stille en stund. Hadde ikke taklet nettopp denne situasjonen på samme måte som hun du kjenner, TS. Men skjønner egentlig hennes side.

Sikkert et upopulært svar. 

Anonymkode: d06cb...9e9

Det er da ikke de eneste alternativene til hvordan man håndterer konflikter.

Først av alt, så kan man unngå å konfrontere noen. Man kan tilnærme oss det som en samarbeidende diskusjon. Man kan lytte hvorfor og hvordan noen oppfattet det vi sa sårende og finne ut av hvordan man uttrykke seg annerledes slik at vedkommende ikke føler seg såret av lignende ytringer i fremtidig. Det er med andre ord ikke bare ferdig etter en samtale, men man må jobbe med det. Det løser seg også sjelden ved å bare trekke seg unna. Samtidig må man innse at enkelte blir såret av kommentarer som er en del av personligheten vår og da kan det betyr at man ikke er kompatible. I så fall, kan man si ifra om det.

Anonymkode: 4c12e...beb

• Liker 1
Skrevet

Dette bør du ta opp med henne, for det er ikke en grei måte å behandle folk på. Venninne, sa du? Er du helt sikker?

Skrevet

Jeg pleier ikke forholde meg til silent treatment, jeg. Når folk begynner med det så lar jeg dem bare være stille og later som ingen ting. For de pleier jo å begynne å snakke igjen. Det er en hersketeknikk av de virkelig stygge og jeg gidder ikke forholde meg til det eller gi dem den makten at jeg kryper.

Nå skal det sies at jeg aldri lager drama heller da. Er snill og grei og føler meg fram på hvilken humor og omgangsform folk er komfortable med. 

• Liker 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (På 18.12.2020 den 21.39):

Jeg vet at jeg noen ganger kan si ting som kommer litt feil ut. Samtidig mener jeg at det blir helt feil at hun skal håndtere "konflikter" på denne måten. Jeg føler vennskapet vårt fortjener mer, og at hun har en dårlig måte å håndtere slikt på. Jeg føler også at jeg får en straff jeg ikke føler at jeg fortjener

si dette til henne, når hun er ok med deg igjen. 

Anonymkode: fd2f5...4cf

Skrevet

Hvor mye kontakt klarer man egentlig å ha når man har venner i utlandet?

Jeg har en god venninne i Sverige. Men vi snakkes ikke så ofte, selv om vi ses ca en gang i året. Tror vi begge er veldig innenforstått med at vi ikke klarer å ha så hyppig kontakt når vi ikke bor i samme land. 

Hun her ville jeg ikke hatt så mye kontakt med på melding, så får du helle se om du vil treffe henne når du er i hennes land. Evt. bare treffe de andre i den gjengen, det må da gå ann?

Anonymkode: b9adb...015

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvor mye kontakt klarer man egentlig å ha når man har venner i utlandet?

Jeg har en god venninne i Sverige. Men vi snakkes ikke så ofte, selv om vi ses ca en gang i året. Tror vi begge er veldig innenforstått med at vi ikke klarer å ha så hyppig kontakt når vi ikke bor i samme land. 

Hun her ville jeg ikke hatt så mye kontakt med på melding, så får du helle se om du vil treffe henne når du er i hennes land. Evt. bare treffe de andre i den gjengen, det må da gå ann?

Anonymkode: b9adb...015

Jeg har venner i utlandet som jeg har kontakt med gjennom tekstmeldinger og ringing med og uten video på whatsapp flere ganger i uken. Slik har vi holdt kontakten i flere år.

Anonymkode: 4c12e...beb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...