AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #1 Skrevet 18. desember 2020 Leser i flere tråder om voksne folk, i 30-40-åra, som fortsatt lar sin gamle mor stå for hele julestyret med middager og juleferieopphold med masse gjester over flere dager. Da kommer «lillepia», Trine på 37, «hjem til jul» med både mann og småunger, og lar gamle foreldre (gjerne mor) ta alt stresset med julemiddager og bevertning i dagevis. Barnevakt på tidlige morgener og sene kvelder er det gamle gjerne også. Julestrømpe får «lillepia» gjerne fortsatt. Hvorfor overtar ikke disse stafettpinnen fra sin gamle mor, som har stresset over grytene de siste 40 åra, og inviterer de gamle til juleopphold hjemme hos seg selv? Anonymkode: 95c33...582 45
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #2 Skrevet 18. desember 2020 Det er vel ikke sikkert de vil....? Da jeg var barn feiret vi lenge hos besteforeldrene mine, men vi dro dit tidlig på dagen og mamma og pappa hjalp til å ordne. Det var det de ønsket. Anonymkode: df2a2...65e 47
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #3 Skrevet 18. desember 2020 Jeg er 35 og drar hjem til jul, men uten barn da. Foreldrene mine har akkurat fylt 60 og er ikke akkurat gamle og skrøplige.. de liker å ordne til og jeg hjelper til ved å ta med noe julebakst, dekke bordet, rydde og slike ting. Tror de hadde blitt skuffet om jeg sa de skulle komme til meg og jeg skulle ordne alt, de vil ha ting på sin måte.. Anonymkode: df2a2...65e 47
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #4 Skrevet 18. desember 2020 Hvis man har vertsfølese for sin egen familie, så er det der det er noe galt. Familie skal føle seg hjemme og komfortabel nok i hverandres selskap uten at man føler at man er vert. Det er man for fremmede/bekjente. Jeg er 30 og reiser hjem til familie hvert år, hjelper til hjemme med både vasking, rydding og matlaging alle dagene. Noen dager lager jeg middag til alle. Samme hos svigers, der kan jeg finne på å bake noe for alle eller dra frem støvsugeren og vaske badet. Det er ikke noe galt å feire hos foreldre selv om man er voksen, så lenge man hjelper hverandre. Anonymkode: 29e39...e4b 41
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #5 Skrevet 18. desember 2020 Enig med TS, triste greier. Anonymkode: 67ada...0b3 6
SoWhat? Skrevet 18. desember 2020 #6 Skrevet 18. desember 2020 Fordi foreldre ofte vil. Og de på 30-40 år har nødvendigvis ikke så gamle foreldre altså 🙂 Men jeg tror nok alle hjelper til med både mat, rydding og barn. Vet ikke hvorfor du har fått for deg at mødrene gjør alt? 43
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 Populært innlegg #7 Skrevet 18. desember 2020 Jeg er 41, min «gamle mor» er 61 og løper halvmaraton. Du kan ta deg faen på at hun er i form nok til å holde på de juletradisjonene hun ønsker. Anonymkode: 707cc...bf7 87
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #8 Skrevet 18. desember 2020 Fordi noen av oss har j... sære søsken som ikke syns det blir jul hvis vi feirer noen andre steder enn hos mor. Så da får hun dårlig samvittighet og lager jul okke som. Tror egentlig de er redde for at de må stelle i stand jul selv.. Disse søsknene er forøvrig over 40 år🙄 Anonymkode: 21c45...ed7 11
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #9 Skrevet 18. desember 2020 Jeg er 32 og drar hjem til foreldre annen hver jul. De er ikke klare for å sende stafettpinnen videre til noen av oss barna enda, derfor er vi fortsatt der. Vi hjelper heller til og har med oss div sideretter til middagen og gjerne dessert slik at de slipper å stå for alt selv. Det skulle jo bare mangle mener jeg. Mor vil ordne med pynt og slike ting selv fordi hun liker å dille med det. Anonymkode: 1b2a7...909 14
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #10 Skrevet 18. desember 2020 Dere lurer dere selv, alle «barn». Grow up. Anonymkode: 67ada...0b3 8
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #11 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er 32 og drar hjem til foreldre annen hver jul. De er ikke klare for å sende stafettpinnen videre til noen av oss barna enda, derfor er vi fortsatt der. Vi hjelper heller til og har med oss div sideretter til middagen og gjerne dessert slik at de slipper å stå for alt selv. Det skulle jo bare mangle mener jeg. Mor vil ordne med pynt og slike ting selv fordi hun liker å dille med det. Anonymkode: 1b2a7...909 Hun vil dette? Innerst inne? Det er du helt sikker på? Anonymkode: 95c33...582 6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #12 Skrevet 18. desember 2020 Vi kunne godt tenke oss å ha jul hos oss, spesielt etter vi fikk barn. Vi har invitert til det, men foreldrene mine ønsker ikke å reise bort i julen og vil arrangere det selv. Uansett hvor mye jeg insisterer så ønsker hun å ordne alt med middager og servering selv. Det er slik hun selv ble oppdratt og ønsker å fortsette med det. Anonymkode: 48e6b...cf3 11
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #13 Skrevet 18. desember 2020 Faren min vil ha julefering i deres hus, og at ting gjøres slik han er vant med. Det er riktig nok moren min som står for det meste. Hun syns nok til en viss grad det er koselig, men jeg blir irritert over at faren min vil bestemme hvordan alt skal gjøres uten å bidra noe særlig selv. Vi ville helst feiret annet hver år hos oss og annet hvert år hos svigersøster og hennes familie med barn på samme alder som våre, og så kan besteforeldre enten komme dit vi er eller vi kan møte dem andre dager i julen. Akkurat i år blir alt annerledes da pga. covid-19, og vi ferier bare med svigersøster uansett fordi vi bor et sted med mye smitte og, flere av besteforeldrene er i risikogruppe. Anonymkode: be18b...89e 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #14 Skrevet 18. desember 2020 Fordi de ikke vil reise i julen. I drar da to voksne og to barn 8 timer i bil hjem til dem for at de ikke skal feire jul alene. Vi jobber begge 100% så vi har ikke fri før lille julaften. Vi kjører 8 timer lille julaften ettermiddag for å være med de, og da er det ikke mye forberedelser vi får gjort som ikke er ordnet i forkant. Siden vi bor så langt unna ønsker de mest mulig tid med barnebarna når vi først er der, og det er jo deilig for oss. Anonymkode: cc07f...577 16
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #15 Skrevet 18. desember 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hun vil dette? Innerst inne? Det er du helt sikker på? Anonymkode: 95c33...582 Virker som du tror at alle egentlig hater å stelle til jul? Tror du ikke på at det er noen som ønsker og vil gjøre det, at det kun gjøres av plikt...? Hos mine foreldre er det forresten min "gamle pappa" (som går milevis på ski hver vinter, sykler til jobb hver dag osv) som "stresser" over grytene, ikke min mor. Anonymkode: df2a2...65e 34
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #16 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hun vil dette? Innerst inne? Det er du helt sikker på? Anonymkode: 95c33...582 Ja, jeg kjenner min egen mor godt nok til å vite at hun koser seg med slike ting som dette. Hun har alltid likt å pynte og styre med familieselskaper helt siden jeg var barn. Nå hjelper vi med maten, men resten ønsker hun å holde på med selv fordi det er koselig. Hennes ord, ikke mine. Anonymkode: 1b2a7...909 15
gunntone Skrevet 18. desember 2020 #17 Skrevet 18. desember 2020 (endret) Eg føler meg heldig som har Lisjepia mi Trine på 37 som tek med seg både mann og barn og vil feire jul i lag med oss. Eg håpar dei ikkje vert leide av det. Fara er kanskje like gjerne at Lisjepia mi 37 med mann og barn føler det som ei plikt å takke ja. Er ein redd for arbeiddbyra for vertskapet er det ein god ide å tilby seg å hjelpe. Det fungerer veldig bra hos oss. Her bidreg både Lisjepia Trine 37 med mann og barn med både forberedelser og oppvask .... Også er det jo det reint praktiske: Det er jo gjerne slik at vi eldre har større plass enn småbarnsfamilier har. Både til overnatting og rundt spisebordet. Endret 18. desember 2020 av gunntone 22
Nordis Skrevet 18. desember 2020 #18 Skrevet 18. desember 2020 Godt spørsmål. Ser flere her forklarer dette med at mor gjerne vil dette selv og at hun jo bare er 62 osv. Jeg er 50 år og ser veldig fram til at mine voksne barn etter hvert skal overta denne stafettpinnen. Jeg er ganske sliten av å ha arrangert juleferie for hele storfamilien i mange år. Ser fram til å kunne få slappe litt av i jula, jeg også, en dag 😊 13
Tears in heaven Skrevet 18. desember 2020 #19 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Leser i flere tråder om voksne folk, i 30-40-åra, som fortsatt lar sin gamle mor stå for hele julestyret med middager og juleferieopphold med masse gjester over flere dager. Da kommer «lillepia», Trine på 37, «hjem til jul» med både mann og småunger, og lar gamle foreldre (gjerne mor) ta alt stresset med julemiddager og bevertning i dagevis. Barnevakt på tidlige morgener og sene kvelder er det gamle gjerne også. Julestrømpe får «lillepia» gjerne fortsatt. Hvorfor overtar ikke disse stafettpinnen fra sin gamle mor, som har stresset over grytene de siste 40 åra, og inviterer de gamle til juleopphold hjemme hos seg selv? Anonymkode: 95c33...582 For å si det sånn,jeg bruker å tilby min mor min hjelp,men hun vil alltid gjøre dette selv.Hun elsker å varte opp og lage all julemat selv.Hun er 68 år 5
youcancallmejune Skrevet 18. desember 2020 #20 Skrevet 18. desember 2020 Enig med deg, ts. Dette må vel være ganske typisk norsk? Her er det sykt mange voksne som oppfører seg som barn igjen når jula kommer, synes jeg. Det er nesten så jeg venter på at de skal begynne å sutte på tommelen igjen. Jeg har i alle fall aldri sett noe lignende andre steder. Er det ikke litt flaut å vartes opp med kalender og julestrømpe mens mamma svetter over grytene når man er fullvoksen..? 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå