Gå til innhold

Hvorfor er ateister så bitre på ikke-ateister?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er greia? Hvorfor plager det ateister at andre tror på noe annet enn dem selv?

Anonymkode: 2edf5...1b9

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi at "ikke-ateister" ikke vet forskjellen mellom ateisme og teisme.

Anonymkode: 4093b...854

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er greia? Hvorfor plager det ateister at andre tror på noe annet enn dem selv?

Det er nok av samme grunn som at vi misliker folk som tror på konspirasjonsteorier etc. Kan ikke stole på hjernevaskede mennesker

Anonymkode: a9ccf...3c3

• Liker 7
Skrevet

Jeg er ikke bitter på ikke-ateister.
Jeg er bitter på dem som prøver å få meg til å bli en Ikke-ateist.

• Liker 7
Skrevet

Det er nok en del som har store problemer med at andre mener eller tror på noe annet enn dem selv.

Samtidig virker det som "ateist" for en del blir en identitet, og at det å anse troende som dumme eller mindre opplyste får en til selv å føle seg smart og mer opplyst. Det har i en del tilfeller slått meg hvor "troende" en del ateister er på andre områder, og hvordan en del virker å føle seg veldig smarte når de "tror på vitenskapen", selv om det de uttrykker viser at de ikke har forstått noe mer enn de troende, og gjerne tvert imot. 

• Liker 3
Skrevet

Bitter? Det har jeg aldri følt overfor religiøse folk i alle fall! Hvor fikk du det fra egentlig?

Anonymkode: 1ba98...af6

• Liker 5
Skrevet

Bitter.. På hva da? 

Merkelig utsagn. 

Litt oppgitt kanskje, av religiøse som nekter å forholde seg til fakta og vitenskap. Og på at religion fremdeles har en så stor plass i samfunnet

Anonymkode: ae58d...54d

• Liker 6
Skrevet

Bitter er jeg ikke, men trist og skeptisk er mer passende. Trist fordi mange kaster bort så mye av livet på åpenbare løgner, og skeptisk fordi jeg ikke stoler 100% på personer som tar helt spinnville historier og tanker for god fisk.

Anonymkode: 2e27e...153

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bitter.. På hva da? 

Merkelig utsagn. 

Litt oppgitt kanskje, av religiøse som nekter å forholde seg til fakta og vitenskap. Og på at religion fremdeles har en så stor plass i samfunnet

Anonymkode: ae58d...54d

Fakta og vitenskap er en ting. Tro er noe annet. Det er derfor det heter tro.

Anonymkode: 4afcd...e32

Skrevet
herzeleid skrev (14 minutter siden):

Det er nok en del som har store problemer med at andre mener eller tror på noe annet enn dem selv.

Samtidig virker det som "ateist" for en del blir en identitet, og at det å anse troende som dumme eller mindre opplyste får en til selv å føle seg smart og mer opplyst. Det har i en del tilfeller slått meg hvor "troende" en del ateister er på andre områder, og hvordan en del virker å føle seg veldig smarte når de "tror på vitenskapen", selv om det de uttrykker viser at de ikke har forstått noe mer enn de troende, og gjerne tvert imot. 

Veldig godt beskrevet. Tror nesten det bare er her i landet det er slik.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ateist, og jeg er bitter på minst én troende. Men dette har ikke med religion å gjøre.

Skrevet

Utdyp hva du mener, takk!

Anonymkode: 13632...680

Skrevet

Jeg kjenner meg ikke igjen i det, og kjenner heller ingen ateister som er bitre på troende. 

De må tro hva de vil for min del, så lenge de ikke prøver å overbevise meg om at jeg bør tro på det samme som dem. Og dem finnes det jo noen av.

Skrevet

Alle tror alle er enten sjalu eller bitre på dem. Verdens dårligste argumenter. 

Anonymkode: 681b6...84e

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Bitter? Ikke det spor!

Men ler jeg godt av lettlurte raringer som lar overtro styre livet sitt? Hver eneste dag!

• Liker 1
Skrevet

Med ikke- ateister så mener du nok overtroiske ;) 

Skrevet

Det slo meg som student da jeg så hvordan de kristne studentene fant sammen og skilte seg ut at det nok i seg selv var litt provoserende for enkelte. De kristne studentene hadde egne KRIK samlinger og miljøer, som fremstod som trivelige og sunne arenaer å møtes på, og var ikke kanakas på fester og våknet ikke hyppig i nye senger. Sånn sett kan det nok hende at en del satt med en "tror dere at dere er bedre enn oss"-følelse ovenfor de kristne studentene, kanskje særlig ovenfor de noe mer "prektige" jentene.

En annen observasjon er hvor opptatt en del "ikke-troende" er av andres tro. Jeg har flere ganger latt meg forundre over de som "ikke bryr seg om hva andre tror så lenge de ikke plager andre med det", som likevel er veldig opptatt av å snakke ned troende. De troende jeg har møtt har snakket ekstremt lite om troen sin, i alle fall til meg, mens jeg har hørt mye snakk om deres tro fra andre. 

• Liker 2
Skrevet
herzeleid skrev (16 minutter siden):

Det slo meg som student da jeg så hvordan de kristne studentene fant sammen og skilte seg ut at det nok i seg selv var litt provoserende for enkelte. De kristne studentene hadde egne KRIK samlinger og miljøer, som fremstod som trivelige og sunne arenaer å møtes på, og var ikke kanakas på fester og våknet ikke hyppig i nye senger. Sånn sett kan det nok hende at en del satt med en "tror dere at dere er bedre enn oss"-følelse ovenfor de kristne studentene, kanskje særlig ovenfor de noe mer "prektige" jentene.

En annen observasjon er hvor opptatt en del "ikke-troende" er av andres tro. Jeg har flere ganger latt meg forundre over de som "ikke bryr seg om hva andre tror så lenge de ikke plager andre med det", som likevel er veldig opptatt av å snakke ned troende. De troende jeg har møtt har snakket ekstremt lite om troen sin, i alle fall til meg, mens jeg har hørt mye snakk om deres tro fra andre. 

Det var et godt poeng. Den såkalte barnetroen er en rettesnor for veldig mange. Når man ikke kan/vil/klarer å leve etter den, blir man vred mot dem som klarer det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var et godt poeng. Den såkalte barnetroen er en rettesnor for veldig mange. Når man ikke kan/vil/klarer å leve etter den, blir man vred mot dem som klarer det.

Det gjelder nok en del ja, også tror jeg en del sliter med forskjell mellom tro og viten og hvordan disse manifesterer seg. En del, slik vi ser eksempler på her, virker å ikke forstå hvordan en kan ha en religiøs tro og samtidig innen andre områder ha et strengt forhold til viten. Dermed sitter en igjen med oppfatning av at troende er lettlurte osv. Mange av oss har nok vært der i en periode i livet, kanskje særlig de aller yngste årene, der en føler seg smartere enn andre basert på slike aspekter en selv ikke forstår. Dette gir oss kanskje også de som "tror" på vitenskapen, rett og slett fordi en ikke klarer å skille eller forstå vitenskapens avgrensninger, og samtidig kanskje ønsker noe å tro på. 

• Liker 2
Skrevet

Alle er bitre på alle. 

har i alle fall bare møtt en promille som ikke sprer rundt bitterhet. Da etter å ha blitt kjent med dem, ikke når folk viser seg fra beste side. 

jeg skjønner ikke helt poenget med å kalle andre for bitre når det er 99% sikkert at de er det selv. 

det blir som å fortelle noen at de har føtter og bein. liksom. Hev nivået litt. 

Anonymkode: 681b6...84e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...