AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #1 Skrevet 18. desember 2020 Jeg har et barn i familien som ønsker seg hull i øvre delen av øret. Jeg bestemmer ikke over barnet, men jeg reagerer ikke så veldig på at barne vil ha ett hull i øvre delen av øret, ikke så lenge barnet er klar på at hen ønsker det selv og at barnet forstår at det veldig viktig å holde det rent. Min bekymring er at dette ikke skal gjøres på et piercing studio. Altså mest sannsynlig med piercing gun. I følge barnet er det flere på skolen som har fått dette. De er 10-11 år gammel. Mine bekymringer er at piercing i brusk kan lettere føre til infeksjon og som kan føre til permanente misdannelser i øret, og at bruk av piercing gun i brusk er egentlig et no no blant profesjonelle piercere. Jeg vet ikke om noe ny , trygg metode hvor man kan pierce brusk uten å bruke en nål. Er det vanlig at foreldre tar barn i den alderen til å få piercing i øvre delen av øret på en hårsalong eller noe? Jeg vil bare gjøre det klar at jeg absolutt ikke dømmer noen fordi et barn på den alderen får lov til å ta hull i øvre delen av øret, men min kritikk er egentlig måten det gjøres på. Det er jo mye større sjanse for komplikasjoner når man bruker piercing gun. Barna ville mest sannsynlig ikke blitt med på det om det ble gjort ordentlig, altså med kanyle. Men det er altså den tryggeste måten å gjøre det på. Er det noen som har god kunnskap på piercing? Overdriver jeg når jeg sier at jeg er bekymret for at dette kan gå galt? Jeg har gitt beskjed om at det ikke er lurt å ikke gjøre det hos en professjonell person. Anonymkode: 1fcc7...6fa
Swoosh Skrevet 18. desember 2020 #2 Skrevet 18. desember 2020 Piercing studioer tar ikke det før 15 år. Å skyte hull der hos frisør er idiotisk og det er stor sjans for infeksjon. Og grotid er laaang og vind, samt det er lett å få slik klump inni øret av pistol. 8
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #3 Skrevet 18. desember 2020 Swoosh skrev (1 minutt siden): Piercing studioer tar ikke det før 15 år. Å skyte hull der hos frisør er idiotisk og det er stor sjans for infeksjon. Og grotid er laaang og vind, samt det er lett å få slik klump inni øret av pistol. Ja, det var det jeg tenkte. Dessuten kan brusken splitte seg i øret. Anonymkode: 1fcc7...6fa
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #4 Skrevet 18. desember 2020 Det å ta hull i ørene med pistol skulle vært ulovlig! Infeksjonsfaren er stor, å man risikerer å ødelegge området som skytes, huden blir rivd opp og bruker unødvendig lang tid på å gro. Anonymkode: 3a09a...9e1 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #5 Skrevet 18. desember 2020 Sitat Piercingpistolen En piercing pistol lager hull ved å skyte smykket gjennom huden. Smykket har en butt ende formet som en spiss, men den er altså ikke skarp. Smykket sprenger gjennom huden og skaper trykkbølger som sprenger i stykker cellene rundt smykket. Disse cellene har høyere risiko for oppsamling av puss, som skaper hevelse, ubehag og i verste fall, en infeksjon. Grotiden vil da forlenges og skape større arrdannelse. Piercing pistolen er designet (men ikke egnet) for øreflipp, og er absolutt ikke egnet til å lage hull i nese brusk, øre brusk, navel etc. Trykkbølgen fra pistolen kan forårsake sprekker i brusken, som ikke har egen blodforsyning eller god evne til å drenere avfallsstoffer. Korte smykker som brukers i piercing pistol gir særdeles dårlig drenering, økt infeksjonsfare og i verste fall, en permanent synlig klump under huden. Carbonink https://www.carbonink.no/faq/piercing-hos-frisoren/ Tenkte jeg kunne vise til denne nettsiden. Jeg bestemmer ikke, men jeg ønsker at man tenker litt mer over dette her. Anonymkode: 1fcc7...6fa
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #6 Skrevet 18. desember 2020 Jeg fikk intenst vondt i hodet etter å ha fått tatt piercing i øvre del av øret hos uprofesjonelle. Er mange triggerpunkter der. Ville gitt beskjed om synspunktene mine, og spurt foreldrene om å sjekke det opp iallfall. Anonymkode: 91737...b7a 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #7 Skrevet 18. desember 2020 Bruk et studio!!! Hos frisøren klipper man hår! Ferdig prata! Anonymkode: daae4...ae0 1
Rem Skrevet 19. desember 2020 #9 Skrevet 19. desember 2020 Jenta mi fikk hull i ørene hos frisør da hun var 7år. Aldri fått infeksjoner og hun bytter og rengjør sjøl. Hun er nå 8.5år. Når jeg tok hull i ørene var det også hos frisør. Gjorde det både som 10åring eller noe og samtidig som dattra.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #10 Skrevet 19. desember 2020 3 minutter siden, Rem said: Jenta mi fikk hull i ørene hos frisør da hun var 7år. Aldri fått infeksjoner og hun bytter og rengjør sjøl. Hun er nå 8.5år. Når jeg tok hull i ørene var det også hos frisør. Gjorde det både som 10åring eller noe og samtidig som dattra. Men selv om du velger den mest risikable måten å gjøre det på, betyr ikke det at andre også burde det. Dette her trengs det mer kunnskap om, og jeg ser direkte ned på folk som velger å gjøre det hos frisør. Les sitatet lengre opp her i tråden postet av Anonymkode: 1fcc7...6fa Anonymkode: 93cec...eef
Swoosh Skrevet 19. desember 2020 #11 Skrevet 19. desember 2020 Rem skrev (1 time siden): Jenta mi fikk hull i ørene hos frisør da hun var 7år. Aldri fått infeksjoner og hun bytter og rengjør sjøl. Hun er nå 8.5år. Når jeg tok hull i ørene var det også hos frisør. Gjorde det både som 10åring eller noe og samtidig som dattra. Øreflippen pleier som regel alltid gå bra, men oppe i øret som i hovedinnlegget, er ikke bra.
Chiubi Skrevet 19. desember 2020 #12 Skrevet 19. desember 2020 Innfør 18- årsgrense på piercing og rituell omskjæring.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #13 Skrevet 19. desember 2020 Rem skrev (2 timer siden): Jenta mi fikk hull i ørene hos frisør da hun var 7år. Aldri fått infeksjoner og hun bytter og rengjør sjøl. Hun er nå 8.5år. Når jeg tok hull i ørene var det også hos frisør. Gjorde det både som 10åring eller noe og samtidig som dattra. Barnet har hull i øreflippen fra før. Men denne gangen er det snakk om den øvre delen av øret, og da må man skyte gjennom brusk. Det er større risiko og man kan ende opp med deformert øre. Anonymkode: 1fcc7...6fa
Rem Skrevet 19. desember 2020 #14 Skrevet 19. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Barnet har hull i øreflippen fra før. Men denne gangen er det snakk om den øvre delen av øret, og da må man skyte gjennom brusk. Det er større risiko og man kan ende opp med deformert øre. Anonymkode: 1fcc7...6fa Ups beklager! Det er nok noe helt annet 😊
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #15 Skrevet 19. desember 2020 Vi har tatt hos frisør hele familien + mine søsken. Aldri vært noen som har fått infeksjoner av noe slag. Folk er bare hysteriske nå om dagen. Anonymkode: fb9ac...d15 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå