Gå til innhold

Sjef (mellomleder) som har litt dysleksi, bør jeg kommentere eller late som ingenting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk ny leder etter omorganisering for litt siden. Jobber på kontor. Ser etter hvert av mailene hun sender ut at hun har noen grove skrivefeil. Er litt rart, for stort sett skriver hun prikkfritt. Men enkelte ting går igjen. Vi bruker Microsoft Lync til meldings-kommunikasjon på jobbnettverket fremdeles, men hun klarer ikke å skrive dette riktig, skriver enten Lynch eller Lynck. Ellers har vi noe som heter Task Controller, hun skriver alltid Tasc i stedet for Task.

Det er tydelig at det er engelsk som er problemet, vi samarbeider med noen utenlandske som gjør at vi noen ganger må skrive på engelsk, bare en gang var hun skrevet en kort mail på engelsk, der var det fraser som «of caurse» blant annet.

Skjønner ikke helt greia, hun er rundt 50 år gammel, men man lærte da vel engelsk på skolen på 80-tallet.

Når jeg skriver «si fra», så mener jeg f.eks om hun har laget et notat eller utkast til ledergruppen og ber meg komme med innspill, altså faglige, før hun sender det. Skal jeg da la slike «teite» feil bli stående eller kommentere/rette dem? Er jo til hennes fordel om jeg luker ut slike feil.

Får helt fnatt av disse feilene, men redd hun vil ta det ille opp om jeg kommenterer det.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: f4c31...532

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gjør dette til noe stort problem for deg, overfor henne. Men avklar dette på forhånd.
«Du, dersom jeg ser skrivefeil når jeg leser gjennom notater eller utkast, er det greit at jeg bare korrigerer de?»

Dersom hun sier ja, så er det avklart for all fremtid dersom du ønsker å korrigere.

• Liker 16
Skrevet

Så lenge det står hennes signatur på det som sendes ut, og ikke din, så hadde jeg ikke brydd meg særlig. Kan eventuelt gjøre som Telle sier over her, spør om hun vil du skal korrigere skrivefeil hvis du ser noen.

Anonymkode: ddb56...bfd

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hos oss er det helt normalt å rette opp skrivefeil når vi leser over andres tekster før de skal ut til kunde. Bare å si «jeg la til bla bla ang..... også fikset jeg noen små slurvefeil. Tror den er klar til å sendes ut»

Jeg setter pris på at kollegaer pynter på mitt.  

Endring: Det stiller seg annerledes dersom hun har poengtert at du kun skal komme med faglige innspill. 

Endret av Nonym
  • Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

..............

Får helt fnatt av disse feilene, men redd hun vil ta det ille opp om jeg kommenterer det.

Hva ville dere gjort?

Hvis du har tenkt å pirke på andres språk, bør du kanskje være litt mer kvalitetsbevisst i din egen leveranse.  (Halvparten av setningene dine mangler subjekt.)

Du kan spørre om du skal gjennomføre språkvask  samtidig når du får noe oversendt til gjennomsyn for kommentarer.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde sagt fra, og som regel er folk takknemlige for å ( endelig? ) bli gjort oppmerksomme på ting. Jeg hadde kanskje sett an typen.

Men må samtidig si at du skriver virkelig ikke bra selv. Lær deg kommaregler, og når det skal være punktum. Blant annet. 

Skrevet

Med bruk av stavekontroll burde slikt være unødvendig. 

Anonymkode: 25085...1b4

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde gjort det når jeg likevel skulle lese gjennom og selvfølgelig på en hyggelig måte. Det har jeg gjort med notater fra sjefen min, og nå sender hun alltid engelsk tekst til sjekk hos meg før det sendes videre. 

jeg synes forslaget om å spørre henne om du skal rette eventuelle språkfeil er lurt. 

Anonymkode: 479ae...c53

Skrevet
Whistler skrev (21 minutter siden):

Hvis du har tenkt å pirke på andres språk, bør du kanskje være litt mer kvalitetsbevisst i din egen leveranse.  (Halvparten av setningene dine mangler subjekt.)

Du kan spørre om du skal gjennomføre språkvask  samtidig når du får noe oversendt til gjennomsyn for kommentarer.

Du tar helt feil. Om subjektet er innforstått behøves det ikke.

https://www.aftenposten.no/kultur/i/KJn1y/spraaket-vaart-uten-subjekt

«Se på denne sekvensen: «Olsen kom inn. La jakken på stolen.» Her er det opplagt, ut fra sammenhengen, at det var Olsen som la jakken på stolen.»

Så hvem trodde du det var som fikk fnatt? Du som leste setningen? Sjefen min? Eller kanskje Erna Solberg?

Nei, det er bare pinlig at du i iveren etter å finne feil diktet opp noe som slett ikke er feil.

Et innlegg på KG er heller ingen formell «leveranse».

Ellers bør du slutte å ha to mellomrom mellom ord. Som er en kjempetabbe og ikke i henhold til rettskriving noe sted.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fikk ny leder etter omorganisering for litt siden. Jobber på kontor. Ser etter hvert av mailene hun sender ut at hun har noen grove skrivefeil. Er litt rart, for stort sett skriver hun prikkfritt. Men enkelte ting går igjen. Vi bruker Microsoft Lync til meldings-kommunikasjon på jobbnettverket fremdeles, men hun klarer ikke å skrive dette riktig, skriver enten Lynch eller Lynck. Ellers har vi noe som heter Task Controller, hun skriver alltid Tasc i stedet for Task.

Det er tydelig at det er engelsk som er problemet, vi samarbeider med noen utenlandske som gjør at vi noen ganger må skrive på engelsk, bare en gang var hun skrevet en kort mail på engelsk, der var det fraser som «of caurse» blant annet.

Skjønner ikke helt greia, hun er rundt 50 år gammel, men man lærte da vel engelsk på skolen på 80-tallet.

Når jeg skriver «si fra», så mener jeg f.eks om hun har laget et notat eller utkast til ledergruppen og ber meg komme med innspill, altså faglige, før hun sender det. Skal jeg da la slike «teite» feil bli stående eller kommentere/rette dem? Er jo til hennes fordel om jeg luker ut slike feil.

Hva ville dere gjort?

En real måte å gjøre det på,er rett og slett å spørre vedkommende om hun vil du skal rette opp i noen små skrivefeil. Det er helt innafor,for hun vet garantert selv at hun har skrivefeil.....real måte å gjøre det på,mener jeg.

Anonymkode: 36d83...624

Skrevet

Hun har ikke dysleksi, hun er dårlig i engelsk. Og du kan spørre om du skal rette opp i feil om du finner noen. 

Anonymkode: c478e...b52

Skrevet

Det må da være greit å si man rettet opp noen skrivefeil? Jeg er ikke så selvhøytidelig at jeg ville blitt fornærmet, men jeg hadde satt pris på at noen hadde fanget opp «of caurse» og tilsvarende før jeg sendte det ut til andre. En liten språkvask av denne typen er greit, men jeg tenker man skal avklare det før man begynner å omformulere setninger til det bedre og finne bedre ord.

Anonymkode: e3446...4cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun har ikke dysleksi, hun er dårlig i engelsk. 

Anonymkode: c478e...b52

Tja, det er noe som tyder på ordblindhet når man etter over ti år med Lync ikke klarer å skrive dette ordet riktig, men veksler mellom Lynck og Lynch. Det er også andre feil jeg ikke har nevnt her som peker i den retning.

Men det spiller ingen stor rolle hva man kaller det.

• Liker 2
Skrevet

Dersom hun faktisk har vært åpen om at hun har en diagnose som dyslektiker syntes jeg du skal la dette ligge. Det kan i så fall være noe hun får opptrening/behandling for av de med kompetanse på dette, så da ville jeg ikke blandet meg inn. 

Hvis det ikke er snakk om dysleksi som diagnose (og det bør du være rimelig sikker på) så kan du alltids tilby deg å korrekturlese hvis du mener hun ville satt pris på det, men da bør du i alle fall være klar over at da kan det hende hun regner med at den oppgaven er din for all fremtid ;) Jeg ville ikke ha giddet, folk får skjøtte jobben sin selv, og det er i utgangspunktet hennes egen leder som må ta tak i det hvis hennes skrivefeil fører til utfordringer på jobb. 

Anonymkode: f630d...faf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...