AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #1 Skrevet 18. desember 2020 Dette er kanskje litt rart... men har en på akkurat 2 år som er veldig rolig av seg. Liker å leke med perler, modell-leire, puslespill, maling, tegne, duplo, togbane, dukkehus og bøker... Har vært tidlig ute motorisk og også språklig. Snakker i 3-4 ords setninger. Kan sitte og bla i bøker i en time i strekk. Når vi tegner er han veldig opptatt av at de fargene han ikke bruker ligger på en helt bein rekke. Sorterer lekene sine etter farge, nekter å bruke duplo i feil farge... Blid og glad, sosial... Liker å være ute, men foretrekker å sitte i sandkassa eller bæremeis heller enn å løpe fritt i skogen. Ikke fått noen kommentarer fra barnehagen annet enn at han ligger langt framme språklig, sosialt er det fortsatt mest paralellek, men gjensysnsgleden er til stede når bestekameraten også er i barnehagen. Alt er tilsynelatende normalt... Men føler kanskje fortsatt at han er "for rolig", hvis det går an? Eller for "pertentlig' for alderen. Burde jeg ta det opp med helsestasjonen? 2-årskontrollen er utsatt til 2 år og 3 måneder. Så det er 3 måneder igjen... Anonymkode: 661e8...a1f
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #2 Skrevet 18. desember 2020 Muligens en diagnose. Ta det opp med helsesøster, hvis du er bekymret. Anonymkode: b9ab9...aa0
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #3 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Muligens en diagnose. Ta det opp med helsesøster, hvis du er bekymret. Anonymkode: b9ab9...aa0 Det var da voldsomt. Kommer kanskje ikke helt fram, men mer ute etter om flere har erfaring med rolige barn. Hva er innafor av pertentlighet i denne alderen? Det er jo helt vanlig å være veldig bestemt på at ting skal være på en viss måte, og en helt naturlig del av utviklingen også. Samtidig... burde han ikke løpe mer rundt 😆 kanskje mer redd for at det skal være noe som gjør at han er sliten og ikke orker å løpe i skogen. F.eks. Men sover jo godt og virker ikke sliten. Vil heller lese bøker enn se på barne-TV, så det er ikke bare det at han er sliten og vil sitte stille kanskje... Anonymkode: 661e8...a1f 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #4 Skrevet 18. desember 2020 Jeg var sånn som barn, og er det fortsatt. Samme med datteren min, som nå er voksen. Ingen diagnoser, det er bare personlighet. Begge liker vi godt å røre på oss også, og være ute i naturen. Anonymkode: d0fa1...e17 7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #5 Skrevet 18. desember 2020 Høres ut som min samboer som barn. Superolig, lekte med seg selv, lære tidlig å lese. Han viste seg å være veldig intelligent, og kjedet seg veldig på skolen. Han gikk på skole et mindre sted hvor de ikke klarte å gi han utfordringer. Han har klart seg bra som voksen da, men sa at hele barneskolen var et stort gjesp, og det er jo unødvendig. Anonymkode: 0c8a1...ed2 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #6 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg var sånn som barn, og er det fortsatt. Samme med datteren min, som nå er voksen. Ingen diagnoser, det er bare personlighet. Begge liker vi godt å røre på oss også, og være ute i naturen. Anonymkode: d0fa1...e17 Godt å høre! Jeg tenker vi bare får prøve å ta han med mye ut i naturen, på hans premisser. Vi er begge friluftsmennesker med lopper i blodet, så vet ikke helt hvorfor vi fikk en sånn rolig unge. Bæremeisen er jo som sagt poppis. Så går det sikkert naturlig med alderen at han vil gå mer og mer selv. Anonymkode: 661e8...a1f 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #7 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres ut som min samboer som barn. Superolig, lekte med seg selv, lære tidlig å lese. Han viste seg å være veldig intelligent, og kjedet seg veldig på skolen. Han gikk på skole et mindre sted hvor de ikke klarte å gi han utfordringer. Han har klart seg bra som voksen da, men sa at hele barneskolen var et stort gjesp, og det er jo unødvendig. Anonymkode: 0c8a1...ed2 Så bra st det kan være personlighetstrekk. Vet ikke om jeg har noe inntrykk av at han er så mye smartere enn normalt men... 😂 Det er ikke så viktig. Men greit å vite at ikke alle barn er høyt og lavt som 2-åringer. Føler min er så "annerledes" enn de andre vi kjenner på samme alder, så da begynner man kanskje å overanalysere. Anonymkode: 661e8...a1f 2
Hactar Skrevet 18. desember 2020 #8 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bæremeisen er jo som sagt poppis. Så går det sikkert naturlig med alderen at han vil gå mer og mer selv. Når han bare er to, kan det med å gå selv snu veldig raskt:) Hvis han er som min rolige gutt, kan du nå straks se frem til et par år hvor dere utelukkende får gått småturer, for ungen nekter plent både vogn og meis og skal «gå selv!!» Kan tipse dere om å gi ham balansesykkel til våren, en liten en som passer til to-treåringer. Vi hadde en slik, og den reddet mange transportetapper for oss i den mest intense gjøre-selv-perioden. 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #9 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er kanskje litt rart... men har en på akkurat 2 år som er veldig rolig av seg. Liker å leke med perler, modell-leire, puslespill, maling, tegne, duplo, togbane, dukkehus og bøker... Har vært tidlig ute motorisk og også språklig. Snakker i 3-4 ords setninger. Kan sitte og bla i bøker i en time i strekk. Når vi tegner er han veldig opptatt av at de fargene han ikke bruker ligger på en helt bein rekke. Sorterer lekene sine etter farge, nekter å bruke duplo i feil farge... Blid og glad, sosial... Liker å være ute, men foretrekker å sitte i sandkassa eller bæremeis heller enn å løpe fritt i skogen. Ikke fått noen kommentarer fra barnehagen annet enn at han ligger langt framme språklig, sosialt er det fortsatt mest paralellek, men gjensysnsgleden er til stede når bestekameraten også er i barnehagen. Alt er tilsynelatende normalt... Men føler kanskje fortsatt at han er "for rolig", hvis det går an? Eller for "pertentlig' for alderen. Burde jeg ta det opp med helsestasjonen? 2-årskontrollen er utsatt til 2 år og 3 måneder. Så det er 3 måneder igjen... Anonymkode: 661e8...a1f Min var sånn i den alderen, men snakket i lange setninger (8-10 ord), flytende. Ble mer tydelig hos oss at det var noe med tiden. Utredes for (mild grad av) autisme Anonymkode: 6d79e...4b4 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #10 Skrevet 18. desember 2020 Høres ut som en herlig liten gutt ❤️ Anonymkode: 5d28f...276 7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #11 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min var sånn i den alderen, men snakket i lange setninger (8-10 ord), flytende. Ble mer tydelig hos oss at det var noe med tiden. Utredes for (mild grad av) autisme Anonymkode: 6d79e...4b4 Dette er den erfaringen jeg også sitter igjen med. Som oftest kan det være en diagnose. Anonymkode: b9ab9...aa0
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #12 Skrevet 18. desember 2020 14 minutter siden, AnonymBruker said: Godt å høre! Jeg tenker vi bare får prøve å ta han med mye ut i naturen, på hans premisser. Vi er begge friluftsmennesker med lopper i blodet, så vet ikke helt hvorfor vi fikk en sånn rolig unge. Bæremeisen er jo som sagt poppis. Så går det sikkert naturlig med alderen at han vil gå mer og mer selv. Anonymkode: 661e8...a1f Supert at dere er friluftsmennesker. Det kan gi gutten deres rikelig mulighet til både å bevege seg, og å fordype seg i alt det forunderlige som naturen kan by på. Datteren min(og jeg) var som sagt et lignende barn: tidlig ute med språk, veldig fingernem. Mange tanker i hodet, livlig fantasi, evne til å være konsentrert over tid. Men innimellom blir det nok, og da er det beste som fins å komme seg utendørs og bevege seg, gå lange turer og bare være. Både min datter og jeg har i voksen alder brukt våre personlighetstrekk i jobb, der konsentrasjon, fingerferdighet og sans for detaljer er et must. Anonymkode: d0fa1...e17 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #13 Skrevet 18. desember 2020 Just now, AnonymBruker said: Dette er den erfaringen jeg også sitter igjen med. Som oftest kan det være en diagnose. Anonymkode: b9ab9...aa0 Jeg tenker motsatt, som oftest er det IKKE en diagnose! Hvor tar dere det fra?! Skal ikke folk få være forskjellige nå? Eventuelt diagnostiseres og behandles for det?? For en kjedelig verden det blir! Ut fra det du skriver er det INGENTING i veien med gutten din, HI! Anonymkode: e21f9...751 7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #14 Skrevet 18. desember 2020 Høres ut som alt er ok med din gutt. Niesen til min samboer var slik som barn, grein lite, rolig og slik du beskriver ellers gutten din. Nå er hun 6 år gammel. Ganske vanlig unge. Like smart som de andre i klassen. Noen barn er bare slike rolige vesener. Du får håpe det varer, kan alltids snu at det blir en forferdelig skrike unge med tiden. Anonymkode: 79024...7ad 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #15 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tenker motsatt, som oftest er det IKKE en diagnose! Hvor tar dere det fra?! Skal ikke folk få være forskjellige nå? Eventuelt diagnostiseres og behandles for det?? For en kjedelig verden det blir! Ut fra det du skriver er det INGENTING i veien med gutten din, HI! Anonymkode: e21f9...751 Hva er problemet ditt? Dette er et diskusjonsforum og alle har lov til å komme med sine erfaringer om de vil. Ofte er det diagnose med i bilde jo, enten man ønsker det eller ikke. Jeg baserer meg på mine erfaringer. Anonymkode: b9ab9...aa0 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #16 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tenker motsatt, som oftest er det IKKE en diagnose! Hvor tar dere det fra?! Skal ikke folk få være forskjellige nå? Eventuelt diagnostiseres og behandles for det?? For en kjedelig verden det blir! Ut fra det du skriver er det INGENTING i veien med gutten din, HI! Anonymkode: e21f9...751 Jeg er faktisk ganske beroliget. Og det jo ikke sånn at han sitter i sin egen verden med dette. Han skal ha oss 10cm unna hele tiden. Søker bekreftelse på det meste han gjør og vi må sitte ved han når han blar i bok for å fortelle han hva alt er når han peker. Vi kan kjøre pekebok på repeat til mor og far går fra vettet. Bare uvant med en sånn type personlighet inn i familien. Blir pertentligheten verre i løpet av de 3 neste månedene så kan jeg jo høre med nåde barnehagen og helsestasjonen. Anonymkode: 661e8...a1f
MortenMinstelønn Skrevet 18. desember 2020 #17 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ofte er det diagnose med i bilde jo, enten man ønsker det eller ikke. Jeg baserer meg på mine erfaringer. Som oftest er det IKKE en diagnose med i bildet. Men folk ønsker en. Snakker av erfaring. 4
Rant Skrevet 18. desember 2020 #18 Skrevet 18. desember 2020 Høres ut som meg. Lat. Satt stødig og godt og holdt på med mitt. Føyk aldri rundt på den alderen. Krabbet nesten ikke engang. Men skravla gikk. Det er litt sånn enten eller. Det kognitive. Enten kommer språk først eller så kommer motorikk. Hjernen klarer ikke utvikle begge samtidig. 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #19 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er kanskje litt rart... men har en på akkurat 2 år som er veldig rolig av seg. Liker å leke med perler, modell-leire, puslespill, maling, tegne, duplo, togbane, dukkehus og bøker... Har vært tidlig ute motorisk og også språklig. Snakker i 3-4 ords setninger. Kan sitte og bla i bøker i en time i strekk. Når vi tegner er han veldig opptatt av at de fargene han ikke bruker ligger på en helt bein rekke. Sorterer lekene sine etter farge, nekter å bruke duplo i feil farge... Blid og glad, sosial... Liker å være ute, men foretrekker å sitte i sandkassa eller bæremeis heller enn å løpe fritt i skogen. Ikke fått noen kommentarer fra barnehagen annet enn at han ligger langt framme språklig, sosialt er det fortsatt mest paralellek, men gjensysnsgleden er til stede når bestekameraten også er i barnehagen. Alt er tilsynelatende normalt... Men føler kanskje fortsatt at han er "for rolig", hvis det går an? Eller for "pertentlig' for alderen. Burde jeg ta det opp med helsestasjonen? 2-årskontrollen er utsatt til 2 år og 3 måneder. Så det er 3 måneder igjen... Anonymkode: 661e8...a1f Det du skriver her kan minne om Aspergers syndrom. Anonymkode: b3563...e27 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #20 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Min var sånn i den alderen, men snakket i lange setninger (8-10 ord), flytende. Ble mer tydelig hos oss at det var noe med tiden. Utredes for (mild grad av) autisme Anonymkode: 6d79e...4b4 Min er jo ikke så langt fremme språklig. Han ligger jevnt med de født et halvår tidligere på avdelingen, så sånn sett så er han nok godt innenfor normalområdet for en på akkurat 2 år. 8-10 ord er vel ganske mye for noen på 2. Ikke snakker han flytende heller, langt ifra! Anonymkode: 661e8...a1f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå