AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #21 Del Skrevet 21. desember 2020 by Bente skrev (11 minutter siden): Skjønner at vi snakker 2 forskjellige språk her. Jeg snakker fagspråk og du snakker utifra dine opplevelser rundt hårfarge. Jeg har jobbet som colorist i 15 år der jeg har kurset norske frisører i hår-farge-teori. Har bygget opp et Color-Blond seminar for Loreal Profesjonell. Når man skal bleke et hår, blander man blekepulver og hydrogenperoksid sammen. Da fjerner du pigmenter i håret. når du farger et hår, blander du fargekrem og hydrogenperoksid. Når man bruker en hårfarge som lysner har den en høyere hydrogenperoksid enn en farge som skal gjøre håret mørkere. Når man lysfarger trekker man ut pigmenter fra håret og tilfører nye, mens når man bleker fjerner man kun pigment. skjønner at dette kan være komplisert å forstå for ufaglærte. Men man kan ikke farge et hår som allerede er farget mørkere, da må man avfarge eller bleke. kunstige pigmenter kan ikke lysnes med kunstige pigmenter, men et jomfruelighår kan lysnes med lysfarge. Håper dette var forståelig🥰 Skjønner at du vil forklare det du jobber med, men helt ærlig fremstår du som veldig nedlatende. Hjelper ikke med 🥰 på slutten. "skjønner at dette kan være komplisert å forstå for ufaglærte." "Jeg snakker fagspråk og du snakker utifra dine opplevelser rundt hårfarge". Osv. Anonymkode: 01a24...4dd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
by Bente Skrevet 21. desember 2020 #22 Del Skrevet 21. desember 2020 Million skrev (1 minutt siden): Det er ikke komplisert i det hele tatt, det er nettopp det jeg har sagt her i tråden. Du sier jo selv nå at lysfarge inneholder noe som bleker håret, ikke kun farge! Så hva er det du protesterer på? Du hadde ikke fått til å farge håret i en lysere farge enn utgangspunktet uten at det var tilført noe som bleket i samme slengen (eller før). Alle hårfarger er to komponent, en fargekrem og en med hydrogenperoksid. Hele tråen her gikk på at søsteren mente at hun farget håret lyst og andre mente at man måtte bleke håret. Det er 2 måter å få lyst hår på, bleke det lysere eller farge det lysere. Lysfarge er mer skånsomt for håret ettersom det også inneholder næringsstoffer for håret🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 21. desember 2020 #23 Del Skrevet 21. desember 2020 (endret) by Bente skrev (4 minutter siden): Alle hårfarger er to komponent, en fargekrem og en med hydrogenperoksid. Hele tråen her gikk på at søsteren mente at hun farget håret lyst og andre mente at man måtte bleke håret. Det er 2 måter å få lyst hår på, bleke det lysere eller farge det lysere. Lysfarge er mer skånsomt for håret ettersom det også inneholder næringsstoffer for håret🥰 Jeg tror jeg gir opp. Du snakker jo bare om det samme som jeg sier, bare med andre ord for å virke litt viktigere. Hydrogenperoksid er jo et blekemiddel! (blant annet) Så at det er blandet i en fargekrem, betyr at håret blekes i samme slengen som det farges! Men i en svakere utgave enn full bleking fordi det %-messig er mindre hydrogenperoksid i lys fargekrem. https://snl.no/hydrogenperoksid Endret 21. desember 2020 av Million 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
by Bente Skrevet 21. desember 2020 #24 Del Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skjønner at du vil forklare det du jobber med, men helt ærlig fremstår du som veldig nedlatende. Hjelper ikke med 🥰 på slutten. "skjønner at dette kan være komplisert å forstå for ufaglærte." "Jeg snakker fagspråk og du snakker utifra dine opplevelser rundt hårfarge". Osv. Anonymkode: 01a24...4dd Var ikke meningen med å være nedlatende, så det må jeg bare beklage🥰 Blir bare super engasjert når det er snakk om hårfarge! Det med fagspråk var egentlig bare at jeg går nok dypere inn i det🙈🙈 og får utrolig mange henvendelser fra personer som opplever at håret blir veldig gult etter bleking. Ordet «bleking» blir ofte brukt på blondiner, som ofte blir oppfattet negativt😏 Men beklager igjen🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 21. desember 2020 #25 Del Skrevet 21. desember 2020 by Bente skrev (På 19.12.2020 den 23.41): Heia😊 Jeg skjønner diskusjonen, men man kan faktisk farge et hår lysere😉 Det vil si at det er en høyere hydrogenperoksid som klarer å lysne samtidig som man tilfører nye pigmenter😉 Sorry🙈 Her tester jeg en lysfarge: Om man er naturlig mørkblond - kan man lysne bare en tone eller to? Når jeg søker på bilder ser jeg som regel de som har valgt den....Stockholm (?), altså veldig lys farge for å bli blond. Kan man lysfarge til feks mellomblond? Eller gjelder lysfarging at man vil bli så og si blond? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 21. desember 2020 #26 Del Skrevet 21. desember 2020 Million skrev (3 timer siden): Jeg tror jeg gir opp. Du snakker jo bare om det samme som jeg sier, bare med andre ord for å virke litt viktigere. Hydrogenperoksid er jo et blekemiddel! (blant annet) Så at det er blandet i en fargekrem, betyr at håret blekes i samme slengen som det farges! Men i en svakere utgave enn full bleking fordi det %-messig er mindre hydrogenperoksid i lys fargekrem. https://snl.no/hydrogenperoksid Hallo....så vrange dere blir for et veldig godt og forklarende innlegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rant Skrevet 21. desember 2020 #27 Del Skrevet 21. desember 2020 For å lysne håret (gjøre det blondt) må man bleke det. Man fjerner altså fargepigmentene fra håret - det motsatte av å farge håret hvor man tilfører fargepigmenter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 21. desember 2020 #28 Del Skrevet 21. desember 2020 Rant skrev (1 time siden): For å lysne håret (gjøre det blondt) må man bleke det. Man fjerner altså fargepigmentene fra håret - det motsatte av å farge håret hvor man tilfører fargepigmenter. Så....om man bruker en 10 farge eller ren bleking spiller ingen rolle? 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rant Skrevet 21. desember 2020 #29 Del Skrevet 21. desember 2020 Fnuggolina skrev (24 minutter siden): Så....om man bruker en 10 farge eller ren bleking spiller ingen rolle? 🤔 Skjønner ikke hva du mener. Har man mørkt hår må det blekes for at det skal lysne. Du kan ikke bruke hvit/blond-farge på mørkt hår og forvente et godt resultat - det sier seg selv når grunnlaget er mørkere enn den blonde nyansen man ønsker å oppnå. Det er ikke snakk om maling dette, hvor man kan pensle over med hvitt. Etter man har lysnet det (altså bleket) kan man farge det. Man bruker ofte en toner etter bleking. I en toner finnes det dessuten ofte blekemiddel. Hva mener du med 10 farge? mener du hvor mange nyanser den blekes? Snakker du om hjemmebleking? Denne (bilde) løfter (altså bleker) håret 8 nyanser. Det spiller en rolle om du bruker 8 kontra 10. En 8 vil f.eks løfte brunt hår mer enn mørk brunt hår. Og om du allerede har farget håret - og det inneholder mye røde pigmenter, vil du ikke oppnå et godt resultat. Da det er vanskelig å løfte et farget hår. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
by Bente Skrevet 21. desember 2020 #30 Del Skrevet 21. desember 2020 Fnuggolina skrev (38 minutter siden): Så....om man bruker en 10 farge eller ren bleking spiller ingen rolle? 🤔 Jo er litt forskjell, Når man bleker et hår fjerner man pigment, men med en 10 fjerner man og tilfører riktig mengde pigment som er på en tonehøyde 10, men er også forskjell på hvordan man blander en farge 10. Frisørfarger kan blandes forskjellig, kan blandes som en glansvask, en permanent hårfarge (dekker grått hår) og en lysningsfarge. Farger man kjøper på butikk er som oftest lysfarge😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
by Bente Skrevet 21. desember 2020 #31 Del Skrevet 21. desember 2020 Million skrev (7 timer siden): Jeg tror jeg gir opp. Du snakker jo bare om det samme som jeg sier, bare med andre ord for å virke litt viktigere. Hydrogenperoksid er jo et blekemiddel! (blant annet) Så at det er blandet i en fargekrem, betyr at håret blekes i samme slengen som det farges! Men i en svakere utgave enn full bleking fordi det %-messig er mindre hydrogenperoksid i lys fargekrem. https://snl.no/hydrogenperoksid Jeg ønsker absolutt ikke å være viktigere!!! Jeg blir bare så utrolig engasjert når det er snakk om hårfarge og spesielt farging på blondt hår! Det er hårfarge jeg brenner for og teorien og kjemien som ligger der. Holder nå på å utvikle en ny type hårfarge som skal være tilpasset skandinavisk hår. Så beklager hvis du følte det slik😏 Det er utrolig stor forskjell på Hjemmefarge og frisørfarge., og etter grundig testing av Hjemmefarge føler jeg leverandørene lover mer enn de klarer å holde😏 Så utifra de lysningsfargene som finnes på butikk føles det kanskje ikke ut som det er så stor forskjell som det det burde være😏 Å ja riktig at hydrogenperoksid lysner, men i hårfarge har den flere oppgaver, hvis man bruker hårfarge uten hydrogenperoksid vil det ta 48 timer før håret er farget😉 uansett om det skal farges mørkere eller lysere😉 Men beklager igjen for mitt enorme engasjement😏 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #32 Del Skrevet 21. desember 2020 by Bente skrev (4 minutter siden): Men beklager igjen for mitt enorme engasjement😏 Ikke beklag deg! Jeg har satt veldig pris på Youtube videoene dine, og kunnskapen du kommer med. 🙂 Anonymkode: 5f48e...fae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
by Bente Skrevet 21. desember 2020 #33 Del Skrevet 21. desember 2020 Fnuggolina skrev (3 timer siden): Om man er naturlig mørkblond - kan man lysne bare en tone eller to? Når jeg søker på bilder ser jeg som regel de som har valgt den....Stockholm (?), altså veldig lys farge for å bli blond. Kan man lysfarge til feks mellomblond? Eller gjelder lysfarging at man vil bli så og si blond? Heia😊 Ja man kan farge håret 1-2 toner lysere med permanent hårfarge. Men det er kjemien i «Hjemmefarge» pakken som bestemmer lysning. Med frisørfarge bruker vi 6% i en hårfarge som skal lysne 1-2 toner. Utifra hjemmefargene er det utrolig vanskelig å forstå hvor mye en farge lysner. Utifra min testing lysner alle permanente hårfarger fra tonehøyde 8-9-10-11., så hvis du er en tonehøyde 6 som er mørk blond kan du i teorien bruke en 8.1 å få håret lysere. Men de underliggende pigmentene på en tonehøyde 6-7 er veldig oransje, så bør bruke en farge med mye blått for å nøytralisere i underliggende pigmentene, slik at du ikke blir oransje🦁 Utifra de fargene jeg har testet vil jeg si at Olio fra garnier 9.11 er den fargen som inneholder mest i forhold til nøytralisering😉 Håper dette ga mening😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
by Bente Skrevet 21. desember 2020 #34 Del Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke beklag deg! Jeg har satt veldig pris på Youtube videoene dine, og kunnskapen du kommer med. 🙂 Anonymkode: 5f48e...fae Så hyggelig å høre🥰 Tusen takk🥰 Blir bare så utrolig engasjert, i utgangspunktet skal det være enkelt å lysne det lyse skandinaviske håret i forhold til resten av Europa, men hårfargene som finnes på hjemmemarkedet gjør det så himla vanskelig og komplisert☹️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 22. desember 2020 #35 Del Skrevet 22. desember 2020 by Bente skrev (12 timer siden): Heia😊 Ja man kan farge håret 1-2 toner lysere med permanent hårfarge. Men det er kjemien i «Hjemmefarge» pakken som bestemmer lysning. Med frisørfarge bruker vi 6% i en hårfarge som skal lysne 1-2 toner. Utifra hjemmefargene er det utrolig vanskelig å forstå hvor mye en farge lysner. Utifra min testing lysner alle permanente hårfarger fra tonehøyde 8-9-10-11., så hvis du er en tonehøyde 6 som er mørk blond kan du i teorien bruke en 8.1 å få håret lysere. Men de underliggende pigmentene på en tonehøyde 6-7 er veldig oransje, så bør bruke en farge med mye blått for å nøytralisere i underliggende pigmentene, slik at du ikke blir oransje🦁 Utifra de fargene jeg har testet vil jeg si at Olio fra garnier 9.11 er den fargen som inneholder mest i forhold til nøytralisering😉 Håper dette ga mening😉 Ah! Ja, da skjønner jeg ❤️🙏 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå