Gå til innhold

Hvordan fungerer det med igangsetting? Stor baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært på vekstestimering i dag og er i uke 31+1. Baby ble da målt til å være hele 22% over gjennomsnittet. Jordmor har satt opp en ny kontroll om 3 uker, og prater om igangsettelse. Vil det si at jeg kan bli satt igang allerede om 3 uker, eller venter de uansett til uke 37 som er prematurgrensa?  Litt tilleggsinfo her er at jeg ikke har diabetes, men det ligger til familien å få store babyer, helt opp til 6 kg. Jeg hadde svangerskapsforgiftning i forrige svangerskap, men er  ingen tegn til dette foreløpig.

Anonymkode: bd951...dcd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde svangerskapsdiabetes og Ble ikke igangsatt før 40+1. Jeg var estimert til 83%, altså 33% over snittet. Som vil si ca 4 kg ved termin. Dette var estimeringer i uke 34, 38 og 39. Ut kom en liten kar på 3300 g. Estimeringene kan du ta med en klype salt. Det er vanskelig å estimere babyer kort tid før termin.

De setter deg nok uansett ikke i gang før tidligst uke 38. Og da skal baby være estimert bra stor. Rundt 20% over er ingenting. 

Dersom du ikke er moden starter de med ballong og kanskje riestimulerende drypp. 

Er du moden tar de vannet og gir riestimulerende drypp dersom ikke fødselen starter av seg selv. 

Anonymkode: 24546...45e

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg hadde svangerskapsdiabetes og Ble ikke igangsatt før 40+1. Jeg var estimert til 83%, altså 33% over snittet. Som vil si ca 4 kg ved termin. Dette var estimeringer i uke 34, 38 og 39. Ut kom en liten kar på 3300 g. Estimeringene kan du ta med en klype salt. Det er vanskelig å estimere babyer kort tid før termin.

De setter deg nok uansett ikke i gang før tidligst uke 38. Og da skal baby være estimert bra stor. Rundt 20% over er ingenting. 

Dersom du ikke er moden starter de med ballong og kanskje riestimulerende drypp. 

Er du moden tar de vannet og gir riestimulerende drypp dersom ikke fødselen starter av seg selv. 

Anonymkode: 24546...45e

Hvor i landet holder du til? Har inntrykk av at det praktiseres veldig forskjellig rundt om. Du sier at 20 % er ingenting, mens jordmora jeg var hos syns dette var ekstremt mye og har derfor satt hos time hos spesialist om 3 uker igjen 😳 Ikke lett å bli klok på dette 🙈

Anonymkode: bd951...dcd

Skrevet

Fikk beskjed om vekstavvik på + 22%, ut kom ei tulle på 3,2 kg. Ble igangsatt uke 38, men ikke på grunn av vekstavviket, men svangerskapsforgiftning. 

Anonymkode: bd672...aca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...