Gå til innhold

Må bæsje, men får ikke avføringen ut. hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner den vil ut men sitter på do og trykker og det kommer ingenting ut. Noen råd?

Anonymkode: 99e8f...3fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klyster?

Slik som denne: https://www.apotek1.no/produkter/microlax-klyster-4x5ml-405313p?gclid=Cj0KCQiAw_H-BRD-ARIsALQE_2Mkqn7Fe8o4k7YCPi1dVVOEWtrjw60xmoQVh9z_iF3-0oEAsvMza0AaAv_4EALw_wcB

Det er også mulig å bruke lunkent vann.

• Liker 2
Skrevet

Ta på en engangshanske og bruk fingeren som hjelp.

Ev. spyl rumpa full av vann (bruk dusjhodet).

Ellers kan apoteket også hjelpe deg.

Anonymkode: 876e3...044

Skrevet (endret)

Du kan bruke samme råd som jeg fikk til hunden min da den var så voldsomt forstoppet i en periode. Olivenolje. Drikk olivenolje. Ta det på en spiseskje og få i deg noen skjeer. Doseringen vet jeg ikke, men det må vel litt til.

Ellers får du kjøpt laktulose reseptfritt på apotek. Det er en olje det også. Det smører tarmene på veien ut, og smører også den forstoppede bæsjen og gjør den myk, sånn at den sklir ut. Har du et kjøpesenter i nærheten, så er det som regel apotek der, så ta deg en tur i kveld.

Første gangen jeg prøvde laktulose på hunden min (hunder kan også bruke det) tok det bare en halvtime før hunden klarte å klemme det ut og gjøre fra seg. Kjapt.

Lykke til :)  

PS! Sist hunden min var forstoppet, hadde jeg ikke laktulose, men leste tipset om olivenolje. Hunden min fikk da endelig løsnet forstoppelsen takket være litt olivenolje. Nå får den olivenolje (en liten klunk) hver dag på maten sin forebyggende, og har ikke hatt forstoppelse siden (aldrende hund, så et aldersproblem).

Endret av Million
Skrevet

Dersom du er kvinne: Skjedeveggen mot endetarmen er ganske tynn, det kan hende det hjelper å stikke fingeren inn i skjeden og dytte mot endetarmen dersom du kjenner at det er noe der. 

Anonymkode: 88015...be4

• Liker 2
Skrevet

Drikk mye. Gå eller løp en tur. 

Anonymkode: b4515...670

Skrevet

Ta tablett fra apoteket. Da kommer det ut i morgen. Har måtte gjort det selv. Veldig vellykket. Tablettene er hardere mot tarmen en flytende form, men effektivt 

• Liker 1
Skrevet

Microlax er effektiv mot akutt forstoppelse, ja. Altså når du begynner å bli desperat, etter å ha prøvd de vanlige rådene, som å drikke masse (gjerne koffeinholdig) på fastende hjerte om morgenen etc.

Anonymkode: 3fdd0...ad6

Skrevet

Apoteket selger renset parafin og spesiallakris mot slikt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Lactulose (avføringsmiddel) en halvtime før måltid. Og drikk mye vann både før og etter måltid. 

Endret av Maxwell
Skrevet
Million skrev (2 timer siden):

Du kan bruke samme råd som jeg fikk til hunden min da den var så voldsomt forstoppet i en periode. Olivenolje. Drikk olivenolje. Ta det på en spiseskje og få i deg noen skjeer. Doseringen vet jeg ikke, men det må vel litt til.

Ellers får du kjøpt laktulose reseptfritt på apotek. Det er en olje det også. Det smører tarmene på veien ut, og smører også den forstoppede bæsjen og gjør den myk, sånn at den sklir ut. Har du et kjøpesenter i nærheten, så er det som regel apotek der, så ta deg en tur i kveld.

Første gangen jeg prøvde laktulose på hunden min (hunder kan også bruke det) tok det bare en halvtime før hunden klarte å klemme det ut og gjøre fra seg. Kjapt.

Lykke til :)  

PS! Sist hunden min var forstoppet, hadde jeg ikke laktulose, men leste tipset om olivenolje. Hunden min fikk da endelig løsnet forstoppelsen takket være litt olivenolje. Nå får den olivenolje (en liten klunk) hver dag på maten sin forebyggende, og har ikke hatt forstoppelse siden (aldrende hund, så et aldersproblem).

Problemet er bare at når det har kilt seg der bak, hjelper det fint lite å drikke olivenolje. Den renner liksom ikke ned på magisk vis i tarmene og løser opp.

Anonymkode: 40813...01b

• Liker 1
Skrevet

Svisker virker under! 

Anonymkode: 2bf8c...520

Skrevet

Hvis det er hardt og har kommet helt ned i tarmen, så hjelper det ikke med lactulose/movicol osv. Det hjelper i større grad forebyggende ved å holde igjen vann i tarmen sånn at avføringen ikke blir så hard/tørr. Det beste rådet her er klyster. Den store på 120 eller 240 ml.

Anonymkode: ca789...9f6

• Liker 2
Skrevet

Du kan klemme på mellomkjøttet mellom vagina og rumpehullet, så kommer det lettere ut. 

Anonymkode: 0acf9...889

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Problemet er bare at når det har kilt seg der bak, hjelper det fint lite å drikke olivenolje. Den renner liksom ikke ned på magisk vis i tarmene og løser opp.

Anonymkode: 40813...01b

Jo, det gjør det. Når man drikker olje, suges det rundt avføringen og inn i den og mykner det opp. Det er det laktulose fra apoteket er til, derfor selger de det. Nettopp fordi det gjør det du påstår at det ikke gjør.

Olivenolje og laktulose gjør samme jobben.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvis det er hardt og har kommet helt ned i tarmen, så hjelper det ikke med lactulose/movicol osv. Det hjelper i større grad forebyggende ved å holde igjen vann i tarmen sånn at avføringen ikke blir så hard/tørr. Det beste rådet her er klyster. Den store på 120 eller 240 ml.

Anonymkode: ca789...9f6

Da jeg var forstoppet på dag nr ti, så legen at jeg skulle drikke x antall poser movicol på en dag. Det løsnet ting fort kan jeg si. 

Anonymkode: 29cd4...428

Skrevet
4 minutter siden, Million said:

Jo, det gjør det. Når man drikker olje, suges det rundt avføringen og inn i den og mykner det opp. Det er det laktulose fra apoteket er til, derfor selger de det. Nettopp fordi det gjør det du påstår at det ikke gjør.

Olivenolje og laktulose gjør samme jobben.

Jeg gjetter på at det TS snakker om her, er en steinhard klump som nesten kommer ut når hen trykker. Ekstremt ubehagelig. Da er klyster det som virker på et kvarter. Andre midler kan virke etter noen timer eller et døgn, men for umiddelbar effekt er det altså klyster som gjelder. (Trykking via vagina har jeg aldri forsøkt.)

Anonymkode: 3fdd0...ad6

Skrevet

Jeg hadde det slik på fjelltur i sommer. Fem-seks dager uten avføring. Doene var bare så ekle. Fikk tips av en venninne om å sette meg på huk. Under en pause trakk jeg meg litt tilbake og fikk det gjort. Mer skulle ikke til da. Er heldigvis ikke så ofte forstoppet ellers.

Anonymkode: c8515...37b

• Liker 1
Skrevet

Lang en bombe: et glass m biola, putt i masse laktulose og laxoberal. Det er hardt for magen så det er en nødløsning. 

Anonymkode: b4584...4a6

Skrevet

For det mer trengende problemet ville jeg brukt en stikkpille «Dulcolax». Det gir fort effekt og du får tømt deg. 

Videre er de viktig å ikke la dette skje igjen. Drikk mer vann. Det er ofte den veldig enkle løsningen. De sier og spis mer fiber. Men vær litt forsiktig da det er en fin balanse der, for spiser man for mye og får samme problem.

Lactulose er noe du kan ha en liten dose av daglig, for å få mykere avføring. Folk på gamlehjem får dette daglig. Men vær obs på at det ikke bare smaker grusomt, men at du fort kan føle deg oppblåst av det, da det fungerer med å trekke mer vann inn i tarmene. Er da og viktig å drikke nok med vann. 

Anonymkode: f78c8...0ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...