AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #1 Skrevet 18. desember 2020 Hei! Jeg har kommet i en vanskelig og vond situasjon. I dag hadde jeg siste arbeidsdag på nåværende jobb, starter i ny jobb over nyttår. På nåværende arbeidsplass har jeg en kollega som er del av en stor konflikt med noen som står meg veldig nært. Leder har hatt en viss kjennskap til konflikten. Denne kollegaen har oppført seg truende mot meg i arbeidstiden, samt oppført seg generelt dårlig mot meg jevnlig. Han har også klaget meg inn til leder for at jeg er uegnet for jobben, samt fortalt leder grusomme løgner om min samboer. Leder har gitt ham sanksjoner for oppførselen, og vi fikk ordnet opp i beskyldningene. For litt siden ble jeg kalt inn til møte hos leder. Der ble jeg fortalt at denne kollegaen og hans samboer hadde møtt opp hos leder og fortalt at jeg og samboer har store rusproblemer, og at det derfor er farlig å ha meg ansatt. Jeg ble trodd av leder på at dette ikke er noe sannhet i dette. Jeg er så forbannet og frustrert over å få slike beskyldinger - beskyldninger som faktisk er svært alvorlige. I tillegg vet jeg at min kollega er venn med min nye sjef, og jeg er derfor redd for at han vil legge frem samme beskyldinger der. Nå vil jeg og samboer anmelde dette, noe lederen min også anbefalte meg. Hvordan er det best å gå frem? Jeg er organisert og har kontaktet dem, men det er en stor prosess å få innvilget juridisk bistand. I tillegg er jeg jo nå ferdig på denne arbeidsplassen. Er det lurest å gå gjennom organisasjonen eller bare ta direkte kontakt med politiet selv? Er det noe annet jeg kan gjøre for å hindre kollega og hans samboer i å fortsette ryktespredningen og den stygge oppførselen? Anonymkode: 45f31...451
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #2 Skrevet 18. desember 2020 Du går direkte til politiet og anmelder. De vil veilede deg videre. Hvis denne "kollegaen" og hans samboer sprer rykter og krenker deg anmelder du det også. Så vil politiet ringe dem og varsle. Ta screenshots av alt om de gjør det skriftlig. Er det muntlig ha en notisblokk og skriv dato og klokkeslett og hva dem sa ordrett og levèr til politiet Anonymkode: b73e3...e15 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #3 Skrevet 18. desember 2020 Hva slags merkelig arbeidsplass er dette? Anonymkode: 60f89...120 6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #4 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hva slags merkelig arbeidsplass er dette? Anonymkode: 60f89...120 Ja for det er arbeidsplassen som er problemet mener du? Anonymkode: 98e5b...345 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #5 Skrevet 18. desember 2020 Det er ikke lenger forbudt med ærekrenkelser: https://www.ung.no/oss/lovogrett/265337.html Rykter er noe dritt, men dessverre er det lite man kan gjøre med det. Anonymkode: fc6f6...af3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #6 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke lenger forbudt med ærekrenkelser: https://www.ung.no/oss/lovogrett/265337.html Rykter er noe dritt, men dessverre er det lite man kan gjøre med det. Anonymkode: fc6f6...af3 Nå når jeg har lest meg opp har jeg inntrykk av at krenkelse og hensynsløs atferd har erstattet ærekrenkelse. Det kan jeg vel anmelde for? Det må da vel være noe jeg kan gjøre? Så frustrerende! ts Anonymkode: 45f31...451 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #7 Skrevet 19. desember 2020 Dette hadde jeg latt bero. Du skal slutte. Du har ordnet opp med din nåværende sjef. Og - om- din neste sjef skulle få disse beskyldningene presentert, så har du alt ditt på det tørre. Du gjør lurest i å ikke lage en stor sak ut av dette. Du har kommet deg unna en kollega som er glad i konflikter. Vær glad for det, og hold hodet lavt. Anonymkode: d7876...7dd
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #8 Skrevet 19. desember 2020 10 hours ago, AnonymBruker said: Nå når jeg har lest meg opp har jeg inntrykk av at krenkelse og hensynsløs atferd har erstattet ærekrenkelse. Det kan jeg vel anmelde for? Det må da vel være noe jeg kan gjøre? Så frustrerende! ts Anonymkode: 45f31...451 Jeg råder deg til å droppe anmeldelse, men ta tyren ved hornene i neste jobb, og forklar situasjonen for den nye sjefen. Be om at du blir informert dersom NN sier noe ufordelaktig om deg, sånn at du har mulighet for å gi et tilsvar. Det aller verste er rykter du aldri blir konfrontert med, og derfor aldri får en sjanse til å tilbakevise. Anonymkode: fc6f6...af3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #9 Skrevet 19. desember 2020 Takk for svar! Jeg kommer nok ikke til å la dette ligge. At noen truer meg på arbeidsplassen, behandlet meg skikkelig dårlig, spredt rykter for så å gå til sjefen med falske anklager om rusmisbruk, synes jeg ikke de skal slippe unna med. Jeg jobber i privat sektor, men har et yrke der jeg jobber med mennesker - mesteparten av tiden med barn og unge. Beskyldinger til arbeidsgiver om rusmisbruk samt ryktespredning i nærmiljøet mitt og tilogmed til foreldrene til barna jeg jobber med, er svært, svært ødeleggende! Jeg lot det ligge etter de første hendelsene med trusler, ville ikke ha noe styr med politiet o.l., men nå synes jeg at det har gått langt over grensen for hva man kan akseptere! ts Anonymkode: 45f31...451 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #10 Skrevet 19. desember 2020 Usikker på hvor lurt det er å blande ny sjef opp i dette. Ser liksom ikke så bra ut å si "hvis per kommer å sier at jeg ruser meg, så er ikke det sant!" Redd for at det kan bli tolket som at du har fått nyss i at de er venner, og er redd for at "per" kan komme deg i forkjøpet.. Før en trasig situasjon. Anonymkode: 12b64...65e
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #11 Skrevet 19. desember 2020 Vedder på at TS er en flott ressurssterk kvinne og at hun andre er en øgle. Er som oftest det. De smugtitter på de pene fordi at ... *insert menneskerettighet her*, og pene er jo pene å se på. Så hun har vel kjedet seg på jobben og tenkt hun var Jo Nesbø himself. (hvorfor MÅ slike dra andre inn i de imbesile sakene sine?) Anonymkode: f4c73...03c
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #12 Skrevet 20. desember 2020 Be om et møte med han som sprer ryktene og sjefen, så konfronterer du han der. Så enkelt.. Meget spesielt å beskylde andre for rusproblemer om det ikke finnes noe sannhet i det. Wow. Anonymkode: e025e...d92
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #13 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Usikker på hvor lurt det er å blande ny sjef opp i dette. Ser liksom ikke så bra ut å si "hvis per kommer å sier at jeg ruser meg, så er ikke det sant!" Redd for at det kan bli tolket som at du har fått nyss i at de er venner, og er redd for at "per" kan komme deg i forkjøpet.. Før en trasig situasjon. Anonymkode: 12b64...65e 😂 Ja.. Anonymkode: e025e...d92
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #14 Skrevet 20. desember 2020 Ditt beste forsvar er vel bare å være en ordentlig og dyktig medarbeider, så får folk tro hva de vil.. Ikke spring rundt og advar folk om denne ryktesprederen iallefall. Virk heller overrasket om det blir tatt opp, og si at du holder deg for god for slikt tull. Anonymkode: e025e...d92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå