Gå til innhold

Bør covid-hysterikerne få psykologhjelp?

Anbefalte innlegg

Gjest retnuhfilM
Skrevet

Det er rundt 5100 smittede i Norge. En veldig stor andel av disse er innvandrere i tettbebodde strøk i Oslo. Så om man har en jobb der man ikke møter på så mange forskjellige mennesker og man ikke bor veldig tett er det ikke logisk å være hysterisk for å bli smittet. Man skal selvfølgelig tar forholdsregler som avstand, munnbind der man ikke kan holde avstand, håndvask osv, men det er liten grunn til å være hysterisk.

Burde ikke alle disse hysterikerne da heller få helsehjelp? Jeg har familie som bor langt unna folk og knapt møter noen. De er livredde for å komme på julaften på tross av at den skal foregå i stort hus med mye plass og mulighet til å holde avstand.

Dette har altså ingen reell forankring, det har langt mer fellestrekk med angst. De trenger hjelp, sporenstreks!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De trenger også mindre fryktpropaganda. Merker at hvis jeg ser nyhetsartikler om dette greiene så trigger det en slags fryktrespons i kroppen. Selv er jeg ikke redd i det hele tatt, men virker det er noe som skjer når man utsetter seg for mye nyheter altså.

• Liker 9
Skrevet

Jeg har en jobb der jeg treffer masse folk. Ingen bruker munnbind. Mange innvandrere, og det er midt i byen. Et par hundre på jobb er i karantene. 

Har jeg lov til å være litt bekymret? 

• Liker 6
Skrevet
3 hours ago, Guest retnuhfilM said:

Det er rundt 5100 smittede i Norge. En veldig stor andel av disse er innvandrere i tettbebodde strøk i Oslo. Så om man har en jobb der man ikke møter på så mange forskjellige mennesker og man ikke bor veldig tett er det ikke logisk å være hysterisk for å bli smittet. Man skal selvfølgelig tar forholdsregler som avstand, munnbind der man ikke kan holde avstand, håndvask osv, men det er liten grunn til å være hysterisk.

Burde ikke alle disse hysterikerne da heller få helsehjelp? Jeg har familie som bor langt unna folk og knapt møter noen. De er livredde for å komme på julaften på tross av at den skal foregå i stort hus med mye plass og mulighet til å holde avstand.

Dette har altså ingen reell forankring, det har langt mer fellestrekk med angst. De trenger hjelp, sporenstreks!

Det er reelt nok. Det er riktignok mindre sannsynlig at det skal skje smitte i ditt hus enn om de dro til et innvandrerleilighet med mange beboere i Oslo øst, men den er ikke null.

Du føler deg komfortabel med å ta den risikoen, men det gjør ikke familien din. Da synes jeg du skal respektere dem for det. 

Nasjonale regler sier at vi denne jula+nyttårsaften kan være inntil 10 mennesker to ganger, men det beste er selvsagt om man dropper selskapeligheter. Det kommer ganske mange nok ikke til å gjøre. Det holder at én i forsamlingen er smittet, så er det stor sjanse for at de andre som er der blir smittet. 

Jeg minner om at det i en etiopisk menighet i Møre- og Romsdal tidligere i høst var et stort utbrudd, selv om de hadde vært påpasselige med håndhygiene og avstand. 

Jeg vil bli overrasket om det ikke kommer en markant økning i antall smittetilfeller sånn ca. 7-10 dager ut i januar.

• Liker 3
Gjest Ludmilla
Skrevet

Jeg tror det er andre grupper som trenger psykolog mer. Det er de som tror på alle verdens konspirasjonsteorier rundt viruset. Hvordan noen kan tro at så mange lands regjeringer bruker milliarder av kroner fordi de vil lure oss er for meg så langt ute at det fortjener en psykologitme eller to,

Skrevet
Ludmilla skrev (43 minutter siden):

Jeg tror det er andre grupper som trenger psykolog mer. Det er de som tror på alle verdens konspirasjonsteorier rundt viruset. Hvordan noen kan tro at så mange lands regjeringer bruker milliarder av kroner fordi de vil lure oss er for meg så langt ute at det fortjener en psykologitme eller to,

De som trenger psykologhjelp, er de som ikke bryr seg om smittefaren og risikoen for livstruende sykdom som følge av smitten.

• Liker 12
Gjest Ludmilla
Skrevet
13579 skrev (15 timer siden):

De som trenger psykologhjelp, er de som ikke bryr seg om smittefaren og risikoen for livstruende sykdom som følge av smitten.

Enig i den også

Skrevet

De som trenger psykologhjelp er folk med psykisk sykdom.

De som "ikke bryr seg om smittefaren og risikoen for livstruende sykdom som følge av smitten" trenger en realitetsorientering.

• Liker 6
Skrevet

Det er klart at man må ha regler for å unngå overbelastning av helsevesenet, men jeg forstår ikke at personer er personlig redde for dette, med mindre man evt er veldig gammel.

I USA er det 314.000 døde så langt, og forskere mener at i snitt har disse mistet 10 leveår. Hvis dette stemmer så snakker vi om i snitt 3.140.000 leveår / 350.000.000 mennesker = 3.3 dager / person. Altså har gjennomsnittsperson i USA så langt mistet 3.3 dager av livet sitt pga pandemien. Si at dobbelt så mange dør før dette er over, og vi er oppe i en uke mistet i snitt. Folk tar jo flust av valg som reduserer forventet levealder med langt mer. I Norge snakker vi vel så langt om noen få timer mistet i snitt?

Så jeg skjønner ikke denne personlige frykten, men jeg skjønner at man bidrar for å redde helsevesenet. Men man spiller kanskje på frykt for å få med seg de som ikke er interessert i å bidra til å redde helsevesenet?

• Liker 4
Skrevet
gauss skrev (18 minutter siden):

Det er klart at man må ha regler for å unngå overbelastning av helsevesenet, men jeg forstår ikke at personer er personlig redde for dette, med mindre man evt er veldig gammel.

I USA er det 314.000 døde så langt, og forskere mener at i snitt har disse mistet 10 leveår. Hvis dette stemmer så snakker vi om i snitt 3.140.000 leveår / 350.000.000 mennesker = 3.3 dager / person. Altså har gjennomsnittsperson i USA så langt mistet 3.3 dager av livet sitt pga pandemien. Si at dobbelt så mange dør før dette er over, og vi er oppe i en uke mistet i snitt. Folk tar jo flust av valg som reduserer forventet levealder med langt mer. I Norge snakker vi vel så langt om noen få timer mistet i snitt?

Så jeg skjønner ikke denne personlige frykten, men jeg skjønner at man bidrar for å redde helsevesenet. Men man spiller kanskje på frykt for å få med seg de som ikke er interessert i å bidra til å redde helsevesenet?

Hjelp, hvis snitt i leveår er 10 år er vel snittet de har mistet 10 leveår og ikke noen dager.

Skrevet
Lawyam skrev (46 minutter siden):

Hjelp, hvis snitt i leveår er 10 år er vel snittet de har mistet 10 leveår og ikke noen dager.

Selvsagt, men det er jo ikke det jeg snakker om. Men en vilkårlig amerikaner vil på forventning ha mistet 3.3 dager. Blant de som allerede er død mener forskere at man har mistet 10 år. Dette er noe helt annet...

• Liker 2
Skrevet
gauss skrev (5 minutter siden):

Selvsagt, men det er jo ikke det jeg snakker om. Men en vilkårlig amerikaner vil på forventning ha mistet 3.3 dager. Blant de som allerede er død mener forskere at man har mistet 10 år. Dette er noe helt annet...

Skjønner ikke hva du mener; forvente?

Skrevet
2 hours ago, gauss said:

Er dette kreativ manipulering av statistikk 101?

• Liker 4
Skrevet
Cleopatra70 skrev (På 18.12.2020 den 14.31):

De trenger også mindre fryktpropaganda. Merker at hvis jeg ser nyhetsartikler om dette greiene så trigger det en slags fryktrespons i kroppen. Selv er jeg ikke redd i det hele tatt, men virker det er noe som skjer når man utsetter seg for mye nyheter altså.

Tror ikke det er bra at de som har mye frykt i seg sluker alt av nyheter 24/7. Er heller ikke redd og synes mengden av fryktpropagandaen er fascinerende. 

• Liker 1
Skrevet
Cleopatra70 skrev (På 18.12.2020 den 14.31):

Støtter denne! Jeg har innfunnet meg med at dette er noe vi må godta å leve med i noen år og derfor roet meg ned. Når nyhetene utlegger virusnytt og mutasjoner fra UK kjenner jeg at jeg trigges igjen. Her bør vi nok tone ned nyhetsoppdateringene av hensyn til nattesøvnen og forstanden. 

• Liker 4
Skrevet

Ja. Mange hysteriske mennesker der ute.  Dette viruset er ikke spesielt farlig for de fleste. Det viktigste jobben man har er å ikke spre smitte. Det kommer ingenting godt ut av hysteri, selvom Corona er alvorlig for samfunnet. 

• Liker 2
  • Opprett ny...