Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er andre her som lever med en partner av annet opphav? Jeg driver og tråkker i salaten støtt og stadig når min mann påpeker/påstår at noe som har skjed ham skjer fordi folk er rasister. Jeg er litt blåøyd og godtroende og tenker veldig ofte at oppførselen dems kommer av andre grunner, og er så dum at jeg sier dette, som da gjør at han føler jeg ikke forstår, tror på han eller ser han.

Hva føler/mener dere? Er dere alltid helt enig i at urett som skjer skjer fordi deres partner er av annet opphav når hen selv påpeker dette? 

Jeg er nok en person som er konfliktsky og derfor også helst ikke vil tenke at det er rasisme, med mindre det er helt åpenbart selvfølgelig.. Min mann bekymrer seg for at jeg ikke vil stå opp for barna våre den dagen de opplever rasisme, jeg tror selv at jeg vil støtte dem, men er jo redd for at jeg vil forsøke å bortforklare det av instinkt. Må helt ærlig si at jeg føler ganske mange av tingene mannen min opplever som rasisme har andre grunner og synes det er vanskelig å støtte han i slike ting, men jeg har skjønt nå at jeg kan aldri «vinne» i disse sakene, siden jeg er hvit og ikke har kjent rasisme på kroppen.. 

Synes dette er vanskelig... 

Tanker?

Anonymkode: f70dd...21a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er adoptert, så jeg opplever en del som ikke nordmenn opplever. Likevel har jeg høy terskel for hva jeg vil kalle rasisme. Men jeg har mange utenlandske venner som bor i Norge, og jeg har forståelse for at de har et annet syn på hendelser. Jeg ville aldri fortalt noen andre hva de skal tåle. Litt på samme måte som at jeg som kvinne aldri ville fortalt en annen kvinne hva hun må tåle av sexisme. Alle har forskjellig oppfattelse av hendelser og alle har forskjellige grenser. Men vil påpeke at det er mentalt slitsomt å ikke føle at man hører til i det landet man bor i. Det er nok noe nordmenn ikke må forholde seg til. 

Anonymkode: a1f60...cfc

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en mann som ikke er norsk. Og jeg viser forståelse for følelsene hans, og ville sikkert gjort det om jeg var uenig også. Jeg kan jo ikke bagatellisere noe som han føler er vondt selvom jeg kanskje tror jeg ville følt annerledes. 

Nå tar ikke min mann seg så veldig nær av det, og ler det heller litt bort (selvom jeg vet det også er en måte å takle det på - og det er synd at det er noe han blir nødt til å måtte takle) 

Så mitt råd til deg er å lytte til mannen din og vise forståelse for følelsene hans. 

Skrevet

Kona er asiatisk og ikke helt fornorsket. Hun har derfor heldigvis ikke hevet seg på rasismehysteriet. Virker som det er mest afrikanere og arabere som er bitt av rasismebasillen samt hvite kvinner og asiatere som er født i Norge.

Anonymkode: b731c...157

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kona er asiatisk og ikke helt fornorsket. Hun har derfor heldigvis ikke hevet seg på rasismehysteriet. Virker som det er mest afrikanere og arabere som er bitt av rasismebasillen samt hvite kvinner og asiatere som er født i Norge.

asiatiske damer har oftere tendenser til å _være_ rasistiske, opplevd det flere ganger

Anonymkode: 8590f...45a

• Liker 1
Skrevet

Hvorvidt du skal "forstå" eller ikke kommer an på hva han opplever som rasisme. Det er forskjell på om han klager på rasisme fordi husleien settes opp eller om han får bananer kastet etter seg på gaten.

Du er kvinne. Sexisme og misogyni er langt mer skadelig enn rasisme. Han som mann vil aldri forstå hva en kvinne må leve med på grunn av sitt medfødte kjønn. Hvilke begrensninger i livet det innebærer å være kvinne. Hvilke overgrep man som kvinne må regne med som den del av hverdagen. Og denne sexismen er langt mer utbredt blant minoritetsbefolkningen enn man majoritetsbefolkningen. 

Du kan ikke forstå hans opplevelse av rasisme. Men han kan ikke forstå din opplevelse av sexisme. Du skal stille spørsmål ved om din mann vil stå opp for sexismen deres datter vil oppleve, eller om han er villig til å lære sine sønner at sexisme er et reelt problem. 

At du skulle få avslag på en jobbsøknad vil du neppe tilskrive sexisme. Selv om det er langt mer sannsynlig at et avslag kommer av kjønn som for hudfarge. Rasisme er moderne. Rasisme kan tilskrives alt som ikke går hans vei i livet. Han nyter å være offer. Han nyter at andre skal synes synd på han og trøste han, skryte av han at han er så flink som holder ut. 

Anonymkode: 354f7...705

• Liker 2
Skrevet

Min opplevelse er at det er veldig individuelt hva som oppfattes som rasisme. Ene hadde knapt opplevd rasisme i Norge, mens en annen så rasisme i hver krok. Hver eneste negative opplevelse var pga "rasisme". Selv om norske kolleger eller venner opplevde nøyaktig det samme. 

Jeg tror det er en ukultur med å skylde alt på "rasisme" om dagen. Og med det mener jeg ikke at det ikke skjer rasisme. Nå har jeg veldig dårlig erfaring med han ene, og forholdet varte ikke lenge for å si det slik. 

Anonymkode: 27c50...d0d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Litt annerledes for asiatere, så er det også forskjell på menn og kvinner.

Min bror var gift med en asiatisk kvinne og de kunne oppleve at folk antok at hun var familiens au pair når de var på litt finere steder på ferie.  Jeg tror heller ikke hun "så" disse tingene så tydelig, og ble ikke fornærmet fordi hun ikke alltid fanget det opp. Han ble mer sint på hennes vegne, fordi han merket det selv. De hadde også ulik sosio-økonomisk bakgrunn.

Det kan være en del fordommer knyttet til asiatiske kvinner, "thai-koner" osv., men det er ikke helt samme rasismen som (helt) mørke opplever. 

Anonymkode: c990a...e7b

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorvidt du skal "forstå" eller ikke kommer an på hva han opplever som rasisme. Det er forskjell på om han klager på rasisme fordi husleien settes opp eller om han får bananer kastet etter seg på gaten.

Du er kvinne. Sexisme og misogyni er langt mer skadelig enn rasisme. Han som mann vil aldri forstå hva en kvinne må leve med på grunn av sitt medfødte kjønn. Hvilke begrensninger i livet det innebærer å være kvinne. Hvilke overgrep man som kvinne må regne med som den del av hverdagen. Og denne sexismen er langt mer utbredt blant minoritetsbefolkningen enn man majoritetsbefolkningen. 

Du kan ikke forstå hans opplevelse av rasisme. Men han kan ikke forstå din opplevelse av sexisme. Du skal stille spørsmål ved om din mann vil stå opp for sexismen deres datter vil oppleve, eller om han er villig til å lære sine sønner at sexisme er et reelt problem. 

At du skulle få avslag på en jobbsøknad vil du neppe tilskrive sexisme. Selv om det er langt mer sannsynlig at et avslag kommer av kjønn som for hudfarge. Rasisme er moderne. Rasisme kan tilskrives alt som ikke går hans vei i livet. Han nyter å være offer. Han nyter at andre skal synes synd på han og trøste han, skryte av han at han er så flink som holder ut. 

Anonymkode: 354f7...705

Godt skrevet. Som kvinne har jeg tenkt mye i forhold til "Me too" feks. Jeg opplever at noen kvinner har reagert sterkt på hendelser jeg selv har opplevd, og ikke tenkt/følt på som noe sexpress eller noe overtramp på noen som helst måte. Men jeg har forståelse for at andre kan føle det sånn. Vi har alle ulik toleranse og oppfatning av hendelser, gjerne basert på tidligere opplevelser/erfaring. Dette tenker jeg også i stor grad gjelder oppfattelsen av rasisme. Men selvfølgelig skal man ta det en person føler på alvor (med mindre det er helt urimelig da). Rasisme finnes jo fortsatt i stor grad her i landet dessverre.

Og sexisme gjelder også i aller største grad i dag, selv om det gradvis bli bedre. Akkurat som rasisme. Men det er fortsatt en jobb å gjøre for å fjerne begge helt. 

Anonymkode: db685...ade

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...