AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #1 Skrevet 18. desember 2020 Jeg er skilt og vi har to unger sammen, 15 og 10. Eldstejenta som er tenåring har hormoner og er en ordentlig fortvilet og sinna jente for tiden. Dessverre har vi kommet litt feil ut da jeg nektet henne å kjøpe ny vinterjakke og sko, synes den hun har fra i fjor til flere tusen kroner er bra nok og bør holde ett år til (minst). Hun har nå sagt at hun vil feire med faren sin, stemor og små halvsøsken. Barnefar har sagt det er helt greit for han, selvom det er "min jul". Vet ikke helt hva jeg skal si til dette, vet at hun gjør det kun på trass, hun var der i fjor og da var det så ille at hun dukket opp på døra mi på selveste julaften og sa hun ikke orket faren og "drittunga" hans. Jeg var og feiret hos mine foreldre, husker jeg måtte sette meg i bilen halv elleve på julaften for å hente henne. I mellomtiden hadde barnefar stakkars, en real leteaksjon der de ikke fant henne, hun tok heller ikke telefonen. Husker at dette ødela jula både for barnefar og meg, vi vil ikke at dette gjentar seg i år. Jeg vil savne henne på julaften, men synes det er greit at hun feirer med barnefar. Jeg er redd for at hun kommer til å bli sint på julaften igjen og stikke av. Hun sier hun ikke kan fordra sine småsøsken hos far. Jeg synes dette er vanskelig. Hva hadde dere gjort? Jeg skjønner at hun sier at hun vil være hos far i jula, bare for å straffe meg, men synes likevel dette er vanskelig. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 1f10b...625
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #2 Skrevet 18. desember 2020 Det første den jenta trenger er grenser og at far og mor samarbeider om dette og ikke lar hun ture frem på den måten. Anonymkode: b5100...412 42
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #3 Skrevet 18. desember 2020 Hadde aldri funnet NEG i den type oppførsel. Velger hun bort deg på julaften, så kan hun bli hos far. Da er døra di stengt, og det kan hun få beskjed om. Ikke la henne manipulere og styre på den måten. Hun har ingen rett til å ødelegge julen. Anonymkode: 277e8...46f 17
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #4 Skrevet 18. desember 2020 Oi. Dette er jo mer en vanlig tenårings oppførsel! Hadde glatt latt henne feiret hos far. Selvsagt med klarer formaninger om at reprise fra i fjor er uaktuelt. Da hentes hun rett og slett ikke. Ville ha skrudd mobilen av. Tydelig at jenta trenger grenser. Anonymkode: e3965...8b4 16
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #5 Skrevet 18. desember 2020 Hun liker ikke å feire der så det er nok bare en trussel for å få viljen sin. Ellers så planlegger hun at ingen skal få en god jul.... Anonymkode: e29f2...c54 5
Jessic_a Skrevet 18. desember 2020 #6 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg er skilt og vi har to unger sammen, 15 og 10. Eldstejenta som er tenåring har hormoner og er en ordentlig fortvilet og sinna jente for tiden. Dessverre har vi kommet litt feil ut da jeg nektet henne å kjøpe ny vinterjakke og sko, synes den hun har fra i fjor til flere tusen kroner er bra nok og bør holde ett år til (minst). Hun har nå sagt at hun vil feire med faren sin, stemor og små halvsøsken. Barnefar har sagt det er helt greit for han, selvom det er "min jul". Vet ikke helt hva jeg skal si til dette, vet at hun gjør det kun på trass, hun var der i fjor og da var det så ille at hun dukket opp på døra mi på selveste julaften og sa hun ikke orket faren og "drittunga" hans. Jeg var og feiret hos mine foreldre, husker jeg måtte sette meg i bilen halv elleve på julaften for å hente henne. I mellomtiden hadde barnefar stakkars, en real leteaksjon der de ikke fant henne, hun tok heller ikke telefonen. Husker at dette ødela jula både for barnefar og meg, vi vil ikke at dette gjentar seg i år. Jeg vil savne henne på julaften, men synes det er greit at hun feirer med barnefar. Jeg er redd for at hun kommer til å bli sint på julaften igjen og stikke av. Hun sier hun ikke kan fordra sine småsøsken hos far. Jeg synes dette er vanskelig. Hva hadde dere gjort? Jeg skjønner at hun sier at hun vil være hos far i jula, bare for å straffe meg, men synes likevel dette er vanskelig. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 1f10b...625 Dere kan ikke la henne diktere dere. Hun trenger grenser og klare beskjeder. Fortell tydelig at dere skal ha en fin jul og dersom hun ønsker å tilbake til huset ditt så må hun komme seg dit selv 6
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 18. desember 2020 #7 Skrevet 18. desember 2020 Dersom hun egentlig ikke vil feire jul med far og sier hun vil dit på trass, er det best for henne at dere sier at nei, i år skal du feire jul hos mor. Hun trenger grenser, og ting som hvor det skal feires jul er et eksempel på noe de voksne bestemmer og ikke barna.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #8 Skrevet 18. desember 2020 Enig med alle over!! angående det med ny jakke så er jeg også enig med deg, på samme tid så får du si til henne neste gang at hvis hun ønsker noe nytt når hun ikke har brukt for det så får hun selge noe hun ikke bruker lenger etc. Anonymkode: 87ed2...97f 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #9 Skrevet 18. desember 2020 Hvem skulle betale den nye jakken? hun e gammel nok til å bli hørt, så vil hun feire hos far så må hun få lov til det. Du burde jo gå i deg selv og tenke over hvordan dere er mot hverandre Anonymkode: fb4e4...b16 1
Hr. Aktiv Skrevet 18. desember 2020 #10 Skrevet 18. desember 2020 Hun dikterer jo dere og dere gjør akkurat det hun ønsker. Hun kan farte fritt imellom selv om annet er avtalt. Snu det og spør henne om hvordan hun hadde følt det hvis det hadde blitt inngått en avtale og den hadde blitt endret uten hennes samtykke? Ser jo at ønsket hennes om jakke osv. blir veldig prioritert med slik oppførsel. Nope!! 9
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #11 Skrevet 18. desember 2020 Kan du ikke sette deg ned med henne å si på en ordentlig måte at: det sårer deg hvis hun vil feire jul hos far kun for å straffe deg. Men hvis hun derimot genuint vil feire jul hos han er det helt i orden - men at du ønsker ikke en gjentakelse av fjorårets feiring. Utover dette er hun hjertelig velkommen og ønsket begge steder. Du kan jo også (som mine foreldre gjorde på meg 😂) spille skikkelig på samvittigheten hennes. Hun må tross alt lære at verden går ikke rundt bare henne, og at du også har følelser som hun sårer veldig når hun oppfører seg sånn. Anonymkode: 0d24f...79f 5
Glød Skrevet 18. desember 2020 #12 Skrevet 18. desember 2020 For en ufyselig unge. Her ville jeg ha satt meg ned med faren og henne og hatt en ordentlig opprydding i barneoppdragelsen og hennes forventninger til familien og livet. Hun kommer til å få det veldig tøft inne veldig kort tid hvis dere ikke strammer inn og lærer henne å oppføre seg. 4
GammelKaktus Skrevet 18. desember 2020 #13 Skrevet 18. desember 2020 Hvis far allerede har sagt det er greit for han (dårlig gjort men greit) så hadde nok jeg sagt at hvis hun vil være hos far så er det helt opp til henne, men da må hun faktisk bli der for da lager du deg andre planer. Og så må dere ta en skikkelig prat om oppførselen for det er greit at hun er tenåring men å oppføre seg som en drittunge på grunn av en jakke er ikke akseptabelt. Finne ut om det kanskje er noe annet som plager henne og, sånn utenom tenåringslivet. 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #14 Skrevet 18. desember 2020 Du og far er de voksne. Dere bestemmer til syvende og sist. Min første tanke er at det er din jul, og hun har å feire med deg. Men ok, hun kan få feire hos far - på premisser. Velger hun far, så blir det far. Hun kan ikke skifte mening halvveis i selskapet, det er totalt uakseptabelt. Jeg ville latt henne stå utafor ytterdøra og hutra frem til hun fikk vettet tilbake og dro til far igjen. Nå har hun gjort det en gang, og kan fint gjøre det igjen. Det blir for usikkert og utrygt for henne at dere er så vinglete og føyer henne uansett hva hun gjør (i dette tilfellet fikk hun mor til å sette seg i bilen og reise hjem asap. Hvordan er det ok...?). Hun er fremdeles et barn som trenger tydelige grenser. Anonymkode: 42ae3...334 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #15 Skrevet 18. desember 2020 Hva med at dere snakker med henne samtidig begge to - i samme rom? Forklarer at slik og sånn er jul, og nå er avtalen dette. Anonymkode: 46db1...428 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #16 Skrevet 18. desember 2020 Vil latt henne dratt men presisert at blir det sånn. Hun er for gamle for tomme trusler men gamle nok til velge selv og ta eventuelt konsekvenser av dette valget. Ville ikke hentet henner om hun slår seg vrang i år igjen men latt faren ordne opp. Anonymkode: 9e5af...56c 2
Hactar Skrevet 18. desember 2020 #17 Skrevet 18. desember 2020 Er dette første gangen hun prøver å straffe dere/tvinge gjennom viljen sin ved å rømme mellom dere? Om dette er et gjentakende problem, og siden far allerede har sagt ja (hva søren tenkte han?), så ville jeg tatt henne på ordet. Vil hun til far, kan hun gjerne dra til far. Men da blir hun hos far, og far tar ansvar for å ordne opp om det av en eller annen grunn blir konflikt. Deretter setter du og far dere ned sammen og finner ut hvordan dere skal sette og håndheve grenser for henne videre, så hun ikke kan få gjennomslag for slike stunt igjen. 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #18 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet ikke helt hva jeg skal si til dette, vet at hun gjør det kun på trass, hun var der i fjor og da var det så ille at hun dukket opp på døra mi på selveste julaften og sa hun ikke orket faren og "drittunga" hans. Jeg var og feiret hos mine foreldre, husker jeg måtte sette meg i bilen halv elleve på julaften for å hente henne. I mellomtiden hadde barnefar stakkars, en real leteaksjon der de ikke fant henne, hun tok heller ikke telefonen. Husker at dette ødela jula både for barnefar og meg, vi vil ikke at dette gjentar seg i år. Jeg vil savne henne på julaften, men synes det er greit at hun feirer med barnefar. Jeg er redd for at hun kommer til å bli sint på julaften igjen og stikke av. Hun sier hun ikke kan fordra sine småsøsken hos far. Jeg synes dette er vanskelig. Hva hadde dere gjort? Jeg skjønner at hun sier at hun vil være hos far i jula, bare for å straffe meg, men synes likevel dette er vanskelig. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 1f10b...625 Dere må jo sette grenser!!! Det er jo deres feil at dere sliter med en sint tenåring nå som er barnslig og skal styre og bestemme selv, dere lar henne jo oppføre seg sånn og tilrettelegger til og med for det! Anonymkode: 5667a...b4d 6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #19 Skrevet 18. desember 2020 Som mor hadde det ikke hvert et alternativ at hun skulle feire hos far en gang. Hun ødela julen dems i fjor og nå straffer hun deg for å sette ned foten. Hun dikterer hele familien Her burde faren sakt at julen blir hos deg ferdig snakka. Greit å være full av hormoner, men når hun oppfører seg på den måten burde hun få tilsnakk. Si at på julen er døren sin låst og hun får holde seg hos far. Stikker hun av gårde som i fjor så sier du at du kommer til å ringe politiet fordi hun da er "savnet". Sånn oppførsel er ikke godtatt her i huset. Anonymkode: d7992...a7b 3
Stargaze Skrevet 18. desember 2020 #20 Skrevet 18. desember 2020 Det kommer til å bli større problemer enn julefeiring om dere ikke erctydelig og setter grenser. Tipper hun innerst inne vil at dere skal være tydelig og bestemme det for henne. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå