Gå til innhold

Nettleie! Kan noen forklare meg hvorfor det er så dyrt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig for første gang satt opp eget strøm i leilighet jeg leier. Og jeg fikk kampanje med to måneders strøm gratis Norges energi. Og fikk regning idag på 750 kr i nettleie for kun en måned 😳😳😳 det inkluderer forbruksavgift. Nettleie forbruk og nettleie fast beløp. Strøm kom på ca 2 kr. ?

Anonymkode: 5fb60...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nettleie er noe du betaler til de som transporterer strømmen til deg, altså kablene. Nettleien er også satt utifra forbruket ditt. Det koster veldig mye å vedlikeholde strømnettet her i landet, i tillegg så "lekker" det mye strøm ut.

Disse selskapene er også ofte drevet som et privat firma, med profittbehov.

Det blir litt som veiavgiften, du betaler en avgift for å få kjøre på veien til en aktør, også betaler du for bensin til en annen aktør.

Anonymkode: 84a6a...ac0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Nettleie er noe du betaler til de som transporterer strømmen til deg, altså kablene. Nettleien er også satt utifra forbruket ditt. Det koster veldig mye å vedlikeholde strømnettet her i landet, i tillegg så "lekker" det mye strøm ut.

Disse selskapene er også ofte drevet som et privat firma, med profittbehov.

Det blir litt som veiavgiften, du betaler en avgift for å få kjøre på veien til en aktør, også betaler du for bensin til en annen aktør.

Så i tilegg til strøm må jeg betale så mye hver måned i nettleie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så i tilegg til strøm må jeg betale så mye hver måned i nettleie?

Ja, så lenge du bruker samme mengde strøm hver mnd. Nettleien beregnes med et fastbeløp, uavhengig av forbruk. Pluss et variabelt beløp avhengig av forbruk.

Anonymkode: 8c1ae...c3a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

750kr i nettleie for én måned var da en del. Nå leier jeg en leilighet som ikke tar så mye til oppvarming, men betaler da ca 300kr for én måned i nettleie. Det er vel ikke medregnet mer enn én måned inni der, vel? 

Anonymkode: 7dcc6...97c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

750kr i nettleie for én måned var da en del. Nå leier jeg en leilighet som ikke tar så mye til oppvarming, men betaler da ca 300kr for én måned i nettleie. Det er vel ikke medregnet mer enn én måned inni der, vel? 

Fra 1.11 til 1.12. synes var veldig mye..

Gratis strøm første to månedene så vet usikker på hvor mye jeg må betale i strøm? Står forbruk kWh 1383. 2 kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har varmtvann og fyring inkludert i borettslagets felleskostnader, og betaler strømregning på rundt 400 i måneden. Husker ikke hvor mye av den summen som er selve nettleien, men 750 hørtes jo helt vanvittig ut! 

(Vi bor i Oslo og har Hafslund som strømleverandør)

Anonymkode: fe587...a88

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Står forbruk kWh 1383. 2 kr. 

Gjennomsnittelig forbruk det. Jeg synes ikke det høres ut som om regningen er så utrolig høy jeg egentlig, det koster å ha strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettleien går med til å drifte, vedlikeholde og fornye strømnettet vårt, slik at alle som ønsker det skal få en mest mulig sikker strømforsyning.

Det er NVE som er kontrollorganet for nettselskapene og som sikrer at nettselskapene ikke tar mer betalt fra sine kunder enn det som er strengt nødvendig, og som gir konsesjon til eventuelle nye prosjekter. Nettselskapene er kort fortalt også pliktet til å gå for de totalt sett «billigste» (altså mest mulig samfunnsøkonomiske) løsningene når vi prosjekterer nytt nett, for å belaste nettkundene minst mulig. 

Du kan lese mer om fastsettelsen av nettleien her:https://www.nve.no/stromkunde/nettleie/

Anonymkode: b9465...751

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dyr nettleie, ja. Jeg betaler for både strøm og nettleie på en faktura hver mnd, og nå på vinteren er den på rundt 400-450 kr totalt - altså nettleie er inkludert der. Bor i blokk da, så mindre strømbruk pga radiatorer til oppvarming.

Skader ikke ta en telefon til netteierfirmaet og spørre om det virkelig kan stemme at bare nettleie koster 750 i mnd? Kanskje det er basert på tidligere leietagers enorme forbruk på samme adressen?

Anonymkode: 70985...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var dyr nettleie, ja. Jeg betaler for både strøm og nettleie på en faktura hver mnd, og nå på vinteren er den på rundt 400-450 kr totalt - altså nettleie er inkludert der. Bor i blokk da, så mindre strømbruk pga radiatorer til oppvarming.

Skader ikke ta en telefon til netteierfirmaet og spørre om det virkelig kan stemme at bare nettleie koster 750 i mnd? Kanskje det er basert på tidligere leietagers enorme forbruk på samme adressen?

Det er billig! Jeg har valgt å flytte før oppsigelsesperioden er over, og har betalt strøm for et lite hus nå i et par mnd. Det er så godt som ingenting på der, kun en panelovn som gir litt lunk (satt til 10 grader eller så).

Regningene jeg får ligger på ca. 450 kroner, og er da så godt som uten forbruk. Bor på østlandet (bosted spiller vel også inn her).

Skagerak Energi, som jeg betaler nettleie til, hadde et overskudd på over en milliard 2018.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nettleien varierer fra nettselskap til nettselskap :)  Nettseslaper som er ansvarlige for nettet i tett befolkede regioner har gjenre en lavere nettleie enn områder med spredt bebyggelse, da utgiftene til nettseskapene fordeles på flere kunder. 

Anonymkode: b9465...751

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Gjennomsnittelig forbruk det. Jeg synes ikke det høres ut som om regningen er så utrolig høy jeg egentlig, det koster å ha strøm.

I en enebolig kanskje, men ikke i en leilighet. 

Hvor stor er leiligheten din, TS? Hvor mange bor der og hva finnes av oppvarmingamuligheter der? Strømforbruket mitt nå om vinteren i leiligheten går jo ikke særlig høyere opp enn 250kWh i måneden. Høyere enn det skal jeg være hjemme hele dagen hver dag med ovnen på fra jeg står opp til jeg legger meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har nylig for første gang satt opp eget strøm i leilighet jeg leier. Og jeg fikk kampanje med to måneders strøm gratis Norges energi. Og fikk regning idag på 750 kr i nettleie for kun en måned 😳😳😳 det inkluderer forbruksavgift. Nettleie forbruk og nettleie fast beløp. Strøm kom på ca 2 kr. ?

med 1382 kWh er det ca 54 øre pr kWh, helt normal, så kommer strømmen senere i tillgg, antagelig rundt 3-400 kr. 

Anonymkode: 5556f...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

I en enebolig kanskje, men ikke i en leilighet. 

Hvor stor er leiligheten din, TS? Hvor mange bor der og hva finnes av oppvarmingamuligheter der? Strømforbruket mitt nå om vinteren i leiligheten går jo ikke særlig høyere opp enn 250kWh i måneden. Høyere enn det skal jeg være hjemme hele dagen hver dag med ovnen på fra jeg står opp til jeg legger meg. 

Snakket med BKK. De sa var under gjennomsnittet for dette området..jeg leier 65 kvm. Har peis og bruker en varmeovn i leiligheten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

De fleste bruker mest på oppvarming så det er ikke sammenlignbart med inkludert oppvarming. Du betaler for dette i husleien din til borettslaget. 

Anonymkode: 5556f...31e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettleien er høy fordi de i praksis har monopol. På strøm er det konkurranse og priskrig, men på nettleie har du ikke noe valg.

Anonymkode: 400ba...9c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dyr nettleie. Jeg har Lyse og betaler 450 kr i mnd. Men kanskje det er variabelt alt i fra hvor du bor. Regningen er latterlig. Har brukt strøm for 70 kr + nettleie 450. Så de håver godt inn på gebyrene

Anonymkode: 462c6...271

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostet sitst mnd 600,. i nettleie og max 70,- i forbruk.  Så helt tullete å bytte leverandør. Slik blir det når man ikke har fri konkurranse eller full kapitalisme men monopoler.

Anonymkode: 27815...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...