AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #1 Skrevet 18. desember 2020 Hadde fastende på 5.4 og normalt etter to timer glukosebelastning. Har tatt flere målinger hos fastlegen på fastende som alle har vært under 5 etter glukosebelastningen. Jeg er veldig slank og har et sunt kosthold, spiser så og si aldri sukker med unntak av frukt, bare ved f eks bursdager. JM mener likevel at jeg har svangerskapsdiabetes og må «legge om livsstilen». Fastlegen er uenig. Jeg har ikke endret kostholdet noe fordi det er sunt, og jeg måler blodsukkeret. Det har aldri vært for høyt på 4 uker! Kan det hende at diagnosen er feil? Jeg var i en bursdag kvelden før glukosebelastningen så da spiste jeg litt sukker. Legen mener det er derfor den verdien var litt forhøyet den ene gangen. Jeg følger selvfølgelig med på blodsukkeret videre uansett, det er jo viktigst at den lille har det bra 💕 Men jeg kommer til å unne meg dessert på julaften 😉 Andre som har opplevd lignende? Anonymkode: b669e...f07
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #2 Skrevet 18. desember 2020 Grensen er litt lav for diagnosen svangerskapsdiabetes, men det er fullt mulig å få diagnosen selv om man er både slank og har et sunt kosthold med lite sukker. Du ligger litt i grenseland, så fortsett å følge med på blodsukkeret. Ville også sett på hva du kan endre i kosten, om du feks drikker mye juice, melk, spiser mye frukt etc. Anonymkode: 81d6c...4bd
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #3 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Grensen er litt lav for diagnosen svangerskapsdiabetes, men det er fullt mulig å få diagnosen selv om man er både slank og har et sunt kosthold med lite sukker. Du ligger litt i grenseland, så fortsett å følge med på blodsukkeret. Ville også sett på hva du kan endre i kosten, om du feks drikker mye juice, melk, spiser mye frukt etc. Anonymkode: 81d6c...4bd Takk for svar 😊 Ja, det forstår jeg. Jeg har ikke tenkt til å endre kostholdet når det er sunt og jeg ikke har hatt en eneste forhøyet måling i 4 uker bortsett fra den ene gangen. Spiser bare maks en frukt om dagen og det påvirker ikke blodsukkeret negativt. Er derfor jeg synes det hele er så merkelig 🤔 Forstår også at det er genetisk betinget, men vi har det ikke i familien. Anonymkode: b669e...f07 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #4 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Takk for svar 😊 Ja, det forstår jeg. Jeg har ikke tenkt til å endre kostholdet når det er sunt og jeg ikke har hatt en eneste forhøyet måling i 4 uker bortsett fra den ene gangen. Spiser bare maks en frukt om dagen og det påvirker ikke blodsukkeret negativt. Er derfor jeg synes det hele er så merkelig 🤔 Forstår også at det er genetisk betinget, men vi har det ikke i familien. Anonymkode: b669e...f07 Trenger ikke ha det i familien, kjenner et par som har fått diagnosen selv om ingenting skulle tilsi det. Svangerskapsdiabetes er noe annet enn "vanlig" diabetes, men du vil ha forhøyet risiko for å utvikle diabetes etter svangerskapet. Anonymkode: 81d6c...4bd 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #5 Skrevet 18. desember 2020 Fastende blodsukker er nesten umulig å regulere med mat. Det betyr egentlig bare at kroppen din sliter litt meg å produsere nok insulin på natten. Dersom du har fine målinger har ikke en svangerskapsdiabetes diagnose veldig mye å si. Du kan regulere med kosten og får en ekstra vektestimering i uke 36 Anonymkode: d61b5...68f
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #6 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Fastende blodsukker er nesten umulig å regulere med mat. Det betyr egentlig bare at kroppen din sliter litt meg å produsere nok insulin på natten. Dersom du har fine målinger har ikke en svangerskapsdiabetes diagnose veldig mye å si. Du kan regulere med kosten og får en ekstra vektestimering i uke 36 Anonymkode: d61b5...68f Takk for svar 😊 Det har bare vært litt forhøyet den ene gangen, og helt fint siden uten at jeg har gjort endringer i kosthold og livsstil, er derfor jeg synes diagnosen er merkelig. Jeg får vektestimering hver kontroll, og baby er litt liten foreløpig. Anonymkode: b669e...f07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå