Gå til innhold

Hvor stor sjanse for smitte i denne situasjonen?

Anbefalte innlegg

Gjest Nattugle87
Skrevet

Jeg var i et selskap på et utested lørdag. Fem dager siden.

Nå har flere av de ansatte testet positivt idag.

Kan de ha rukket å smitte oss på lørdag når de har testet positivt nå fem dager etter selskapet?

Jeg skal iallefall slutte å gå ut på selskap mer i disse tider.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er stor sjanse. Du må isolere deg og ta en test, og holde deg isolert til du får prøvesvaret. 

• Liker 9
Skrevet (endret)

.

Endret av Cleo88
  • Liker 5
Gjest Nattugle87
Skrevet

Nei ikke karantene. Bare at vi skulle passe ekstra pø symptomer ifølge kommunen.

Skrevet
Nattugle87 skrev (1 time siden):

Nei ikke karantene. Bare at vi skulle passe ekstra pø symptomer ifølge kommunen.

Du kan være smittet uten symptomer. Anbefaler å bestille test.

Skrevet
KvinneguidenBruker skrev (3 timer siden):

Du kan være smittet uten symptomer. Anbefaler å bestille test.

Dette! Men husk at du ikke kan teste deg ut av karantene. Du kan også få negativt svar nå og likevel være smittet om to dager. Ta testen da den mest sannsynlig vil slå ut dag 4-6 etter smittetidspunkt, men hold uansett karantenetiden ut selv om svaret viser seg å være negativt 😉 

• Liker 1
Gjest Nattugle87
Skrevet
Nemigirl skrev (38 minutter siden):

Dette! Men husk at du ikke kan teste deg ut av karantene. Du kan også få negativt svar nå og likevel være smittet om to dager. Ta testen da den mest sannsynlig vil slå ut dag 4-6 etter smittetidspunkt, men hold uansett karantenetiden ut selv om svaret viser seg å være negativt 😉 

Nei jeg har ikke fått beskjed om å gå i karantenen. Vi har bare fått beskjed om å holde øynene opp for symptomer. Ikke gå i karantene.

Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)
Nattugle87 skrev (6 timer siden):

Jeg var i et selskap på et utested lørdag. Fem dager siden.

Nå har flere av de ansatte testet positivt idag.

Kan de ha rukket å smitte oss på lørdag når de har testet positivt nå fem dager etter selskapet?

Jeg skal iallefall slutte å gå ut på selskap mer i disse tider.

Kommunen følger reglene mtp smittesporing, og det er kun de som var i kontakt med de smittede 48 timer før symptomer som blir satt i karantene, resten får beskjed om å være oppmerksomme på symptomer.

Men om dere kan ha rukket å bli smittet? Det er vanskelig å svare på, fordi det er så mange faktorer som spiller inn.

Helsemyndighetene antar at man er mest smittsom 48 timer før symptomer oppstår, men dette gjelder ikke for  asymptomatiske smittebærere.

I dette tilfellet ble det mest sannsynlig testet på onsdag  (Test tatt onsdag, positivt svar forelå torsdag), og 48 timer før dette er mandag.  Dere burde derfor i teorien være "trygge" (så trygge som det går an å være i en slik sammenheng)

Men...

Hvor har de ansatte fått smitten fra, var det fra en kollega som hadde fått smitten utenfor arbeidssted, var det fra en gjest?  (Kanskje til og med en gjest som var der på lørdag?)

Ble det testet med en gang symptomer oppsto, eller ble det avventet et par dager?
Hvis det ble testet med en gang/samme dag som symptomer oppsto er smitte mindre sannsynlig, men hvis det ble avventet et par dager kan de ansatte ha vært smitteførende allerede på lørdag.

Man vet aldri!  Dere kan ha vært heldige og unngått smitte, eller dere kan ha vært uheldige.
I et slikt tilfelle ville jeg ansett meg selv for å være mulig smittet, og tatt mine forholdsregler ut i fra det for ikke å bringe eventuell smitte videre.
Og jeg ville ansett meg selv for å være "nærkontakt med smittet", og tatt en test i løpet av kort tid.

Lykke til!  Håper dere unngikk smitte.  :)

Endret av Sprettballen
Gjest Nattugle87
Skrevet
etnavn skrev (På 18.12.2020 den 2.10):

Ja, det er stor sjanse. Du må isolere deg og ta en test, og holde deg isolert til du får prøvesvaret. 

Nei det må jeg ikke. Kommunen har ikke pålagt karantene i dette tilfellet.

Skrevet

Ja jeg tenker det er naturlig at de var smittet på det tidspunktet. Deres smittesjanse er avhengig av hvor tett på de var, størrelsen på lokalet, ventilasjonen, om folk brukte munnbind. 

Bor du i Oslo hadde jeg stukket og tatt en test uansett. 

Skrevet

Vel, min eldste satt ved siden av en som var smittet i nesten 2 dager. Han ble ikke smittet, ikke noen av de andre nærkontakter heller. Mulig flaks. For sikkerhets skyld, test deg på dag 5 til 7. Lykke til  

Skrevet
Nattugle87 skrev (36 minutter siden):

Nei det må jeg ikke. Kommunen har ikke pålagt karantene i dette tilfellet.

Nei, og å tenke selv utgår åpenbart. 

• Liker 1
Gjest Nattugle87
Skrevet
etnavn skrev (21 minutter siden):

Nei, og å tenke selv utgår åpenbart. 

Da hadde alle sittet i karantene. 

Det er uansett nesten to uker siden nå.

Skrevet

Corona - eneste sykdommen du må ta en test for å vite om du har. 

Nei, du har ikke fått det. Men hvis du tar testen kan det hente du er en av de «utvalgte». 

• Liker 1
  • Opprett ny...