Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

- Lei av å ha på meg et falskt smil

- Lei av kunder som blir sure for noe jeg ikke har noe kontroll over (forsinket varelevering f.eks)

- Lei av å måtte fortelle annenhver kunde hvordan man betaler med kort: Hvilken side tæppinga er på, at de må slå koden på over en viss sum, folk som ikke hører pipelyden når de tæpper, de tæpper og tæpper lenge etter at de har betalt... Pluss at noen trykker på ok på terminalen etter å ha tæppet, når maskinen ber om KODE.

- Kunder som tar ut kortet FØR betalingen er gjennomført, slik at de må dra kortet IGJEN.

- Kunder som knipser når de trenger hjelp.

- Kunder som ler når jeg spør om de vil ha pose: "Haha tror du jeg kan bære alt dette her du eller?". Nei, men det er mange som har med seg pose/nett hjemmefra, det bør vel alle forstå. 

- Kunder som klager på priser. Du MÅ faktisk ikke kjøpe dette. Ingen som tvinger deg.

- Kunder som er eksperter og mener at Coronaviruset er helt ufarlig og at dette hysteriet begynner å gå for langt.

- De som kommer akkurat ved stengetid. "Phew, jeg rakk det akkurat. Nå må jeg spørre deg masse spørsmål om varene fordi du har vel god tid til MEG du, håhå ;)". Nei, egentlig er jeg veldig sulten og lengter etter å komme hjem og lage middag. Dessuten liker jeg ikke å hjelpe respektløse mennesker som ikke skjønner at jeg vil hjem når jeg faktisk ikke får betalt mer.

- Når jeg smiler, sier hei og kunden ikke en gang gidder å se på meg.

- Når jeg spør om kvittering og de tror de vinner komiprisen når de svarer: "Nei, får ikke trukket dette av på skatten uansett." Gratulerer, du er kunde nummer 15 som svarer det på bare et par timer. :) 

Kollegaene mine og lønnen er det som får meg til å gå på jobb. Hvorfor er det så vanskelig å bare finne det de vil ha, betale, si hade og gå? Og ja, jeg er hyggelig mot alle kundene selv om det ikke høres sånn ut. Får masse positive tilbakemeldinger, men det er så utrolig mange som får en til å tro om de er ute og handler for første gang.

Anonymkode: bf638...055

• Liker 22
Skrevet

Uff, føler deg på det her. Har ikke jobbet så mye i butikk, men i andre typer serviceyrker med kundekontakt. Folk er ganske dumme. Men det verste er når de tror de er morsomme og man må fake en latter for å være høflig mens man dør innvendig. 

Bra at du i det minste har god lønn og gode kolleger:) 

• Liker 4
Skrevet

Det er vel fordeler og ulemper med alle yrker, og alle er vel lei innimellom.

Men som du sikkert forstår, kan du ikke gjøre noe med alle disse kundene. Det eneste du kan styre, er hvordan du lar det påvirke deg. Så jobb med deg selv, og lær deg andre strategier for å takle kunder. Da blir det nok bedre for deg etterhvert.

Anonymkode: e0619...d4d

• Liker 3
Skrevet

Kjenner meg igjen i alt du skriver her. Har jobbet mye i butikk selv, og har opplevd og følt på alt det der jeg og. Folk kan virke utrolig tette, men som regel har de bare tankene et helt annet sted. For eksempel når de trykker ok istedenfor å taste koden. Og alle de "morsomme" kommentarene - men de aner jo ikke hva de skal si, og prøver bare å lette på stemningen. "Small talk" som det også kalles. Det blir man jo god på etterhvert, når man jobber butikk.

Jeg har faktisk vært borti et par andre ansatte som faktisk liker den type fjasing med kundene. De liker å gjenta de artige kommentarene hundre ganger i løpet av en time, liker den tørre humoren og det overfladiske fjaset. Jeg tenker litt at hvis du er en sånn type person, så passer du til å jobbe i butikk og kan holde ut i mange år. Men hvis du er mer sånn som meg, og tydeligvis sånn som du også er, så tærer dette på deg i lengden. Du bruker deg opp, blir irritert, blir helt tom innvendig til slutt. Det kan gå så langt at du ikke orker å være sosial etter jobb, og heller ikke på flere måneder etter at du slutter å jobbe i butikk.

Det finnes jo en del andre ting å drive med, da. Kanskje du kan se på muligheten for å ta et studie ved siden av jobben, og så legge en langsiktig plan som med tiden vil føre deg over i en mer tilfredsstillende jobb? Jeg tror kanskje det vil være det beste, for selv om vi lever i et samfunn hvor alle liksom skal passe til å gjøre alle oppgaver, så er vi mennesker egentlig forskjellige - og derfor passer vi til å drive med forskjellige ting. Jeg tror jeg ville satsa på det hvis jeg var deg. Jeg gjorde jo faktisk det selv. 

Anonymkode: fa596...17b

• Liker 3
Skrevet

Åååååå jeg kjenner meg såååå igjen! Blir kalt for servicedronninga på jobb, men de skulle bare visst hva jeg egentlig syns om halvparten av kundene. Kjenner meg igjen i alle punktene dine.. etter å spe på med jobb på bensinstasjon i tillegg til to andre typer butikker møtte jeg kremen av uforskamma kunder som gjør det tydelig at du er på bånn av rangstigen ble jeg så lei sure, sinte eller manglende svar allerede når jeg smiler og sier hei når de kom inn døra. Dette fikk meg til å innse at jeg måtte ta grep, så nå går jeg på skole igjen etter 9 år i forskjellige butikker og yrker. Aldri vært mer motivert for skole og gleder meg til å få en skikkelig utdanning og jobben jeg ønsker. 

• Liker 6
Skrevet

Kjenner meg igjen så til de grader!!!  Eneste er at jeg liker fortsatt jobben... sånn bortsett når det kun er stress! MEN er helt avhengig av gode kollegaer og at det er orden ! Er et sted med mest kaos nå, og ikke så mange kollegaer en kan ha tida til å prate litt med, og sjefen sender bare videre om det er noe... !!!  Dermed..- mistrivsel🙁

Anonymkode: a3a49...957

Skrevet

Har jobba i butikk selv, og det er mye man kan bli frustrert over. 😄Ikke så rart når man må være i kontakt med så mange forskjellige mennesker i løpet av en dag.

Som kunde er det en ting som irriterer meg. Sure butikkansatte som verken ser deg eller sier hei. Finnes nok av dem også. 

Anonymkode: f89ed...a92

• Liker 5
Skrevet

Kan forstå det mtp sulten, men sånn ellers tenker jeg du må være glad fordi du har en jobb. Ikke alle oss andre har det.

Anonymkode: 062e7...2ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan forstå det mtp sulten, men sånn ellers tenker jeg du må være glad fordi du har en jobb. Ikke alle oss andre har det.

Anonymkode: 062e7...2ae

Herregud, må være lov å bli lei jobben sin og lufte det uten sånne tragiske stakkars-meg-kommentarer. 

Anonymkode: fe5fe...4c3

• Liker 9
Skrevet

Alle blir lei jobben sin, uansett hva man jobber med.

1. Du kan velge å fokusere på det som gjør at du orker hver dag, hva du liker best ved jobben. Så prøv å stenge ute det du ikke liker. Jobbe med dette psykisk, du bør heller ikke bruke noe fritid på jobben da det vil forsterke følelser rundt jobben.

2. Du kan si opp, ta karantene for dagpenger som er 3mndr uten inntekt. Så leve på dette inntil 2år mens du finner en annen jobb.

Anonymkode: 0fc99...a4f

Skrevet

Jeg kjenner meg SÅ godt igjen. Jeg jobber i faghandel, hvor mye bestilles for kundene. Og uansett om det blir presisert både muntlig og på kvittering at det er umulig å vite eksakt leveringstid på mye inn til butikken, fordi dette avhenger av mange ledd før varene ankommer oss, ligger mange kunder på telefonen daglig eller kommer innom daglig, selv om vi sier vi tar kontakt når varene er på plass. Dette er utrolig forstyrrende!!

Og selv om vi vet dagen varene er på plass, men opplyser kunden om at tidspunkt på dagen ikke er opp til oss, men transportør, er det mas om dette også. Hvorfor er det så jævla vanskelig å forholde seg til at man blir kontaktet når varene er på plass??

• Liker 2
Skrevet
Queenbe skrev (10 timer siden):

Åååååå jeg kjenner meg såååå igjen! Blir kalt for servicedronninga på jobb, men de skulle bare visst hva jeg egentlig syns om halvparten av kundene. Kjenner meg igjen i alle punktene dine.. etter å spe på med jobb på bensinstasjon i tillegg til to andre typer butikker møtte jeg kremen av uforskamma kunder som gjør det tydelig at du er på bånn av rangstigen ble jeg så lei sure, sinte eller manglende svar allerede når jeg smiler og sier hei når de kom inn døra. Dette fikk meg til å innse at jeg måtte ta grep, så nå går jeg på skole igjen etter 9 år i forskjellige butikker og yrker. Aldri vært mer motivert for skole og gleder meg til å få en skikkelig utdanning og jobben jeg ønsker. 

Hva skal du utdanne deg til? 

Anonymkode: cf37b...60a

Skrevet

På jobben vår er mottoet er at en sur kunde er kundens feil, men to sure kunder er vår feil.

Nå har jeg imidlertid jobbet ni år i butikk, og er så lei at jeg gruer meg til jobb hver dag. Heldigvis har jeg bare to vakter igjen før ferie, og etter ferien starter jeg i ny jobb som saksbehandler i staten. Gleder meg!

Anonymkode: 1b9b3...ac3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

- Lei av å ha på meg et falskt smil

- Lei av kunder som blir sure for noe jeg ikke har noe kontroll over (forsinket varelevering f.eks)

- Lei av å måtte fortelle annenhver kunde hvordan man betaler med kort: Hvilken side tæppinga er på, at de må slå koden på over en viss sum, folk som ikke hører pipelyden når de tæpper, de tæpper og tæpper lenge etter at de har betalt... Pluss at noen trykker på ok på terminalen etter å ha tæppet, når maskinen ber om KODE.

- Kunder som tar ut kortet FØR betalingen er gjennomført, slik at de må dra kortet IGJEN.

- Kunder som knipser når de trenger hjelp.

- Kunder som ler når jeg spør om de vil ha pose: "Haha tror du jeg kan bære alt dette her du eller?". Nei, men det er mange som har med seg pose/nett hjemmefra, det bør vel alle forstå. 

- Kunder som klager på priser. Du MÅ faktisk ikke kjøpe dette. Ingen som tvinger deg.

- Kunder som er eksperter og mener at Coronaviruset er helt ufarlig og at dette hysteriet begynner å gå for langt.

- De som kommer akkurat ved stengetid. "Phew, jeg rakk det akkurat. Nå må jeg spørre deg masse spørsmål om varene fordi du har vel god tid til MEG du, håhå ;)". Nei, egentlig er jeg veldig sulten og lengter etter å komme hjem og lage middag. Dessuten liker jeg ikke å hjelpe respektløse mennesker som ikke skjønner at jeg vil hjem når jeg faktisk ikke får betalt mer.

- Når jeg smiler, sier hei og kunden ikke en gang gidder å se på meg.

- Når jeg spør om kvittering og de tror de vinner komiprisen når de svarer: "Nei, får ikke trukket dette av på skatten uansett." Gratulerer, du er kunde nummer 15 som svarer det på bare et par timer. :) 

Kollegaene mine og lønnen er det som får meg til å gå på jobb. Hvorfor er det så vanskelig å bare finne det de vil ha, betale, si hade og gå? Og ja, jeg er hyggelig mot alle kundene selv om det ikke høres sånn ut. Får masse positive tilbakemeldinger, men det er så utrolig mange som får en til å tro om de er ute og handler for første gang.

Anonymkode: bf638...055

Dette er vel en matbutikk? Men det ser ut som dere fortsatt ikke har selvbetjeningskasser. De butikkene som har selvbetjeningskasser reduserer kontakten med de ansatte betydelig. Du nevner dette med poser, tæpping osv. Ingenting av dette eksisterer når man benytter seg av å ta posene selv og betale selv. Jeg har iallfall veldig lite kontakt med dere som jobber i butikk. Husker at det var 3 eller 4 ganger at jeg har spurt dette året hvordan scanne en ting i selvbetjeningskassen, og that's it. Men jeg er alltid hyggelig de få gangene jeg spør. 

Dere skal jo automatiseres bort uansett, så ta det med ro. Om noen få år er det omtrent ikke noe som heter "tæpp kortet sånn og sånn, vil du ha en pose eller to blah blah". 

Link:

https://frifagbevegelse.no/nyheter/butikkdoden-30000-arbeidsplasser-blir-borte-6.158.657246.408b56f0c2

Anonymkode: 3c070...f45

• Liker 2
Skrevet

Synd å si det, men sånn går det når man ikke tar utdannelse. Da må man velge på nederste hylle i arbeidslivet. Eller bli gründer. 

Skrevet
Knirke skrev (1 time siden):

Synd å si det, men sånn går det når man ikke tar utdannelse. Da må man velge på nederste hylle i arbeidslivet. Eller bli gründer. 

Du vet at en god del i butikk har høyere utdannelse eller? Jeg f eks. Jeg har bachelor i økonomi med fordypning i varehandel og tilleggdutdannelse i lønn og personal. Hadde ikke fått min nåværende lederjobb i faghandel uten dette, det var godt over hundre søkere til stillingen jeg til slutt fikk og alle seks som ble invitert på førstegangsintervjuet hadde relevant høyere utdannelse.

Flertallet har nok kanskje ikke høyere utdannelse i butikker enn så, men det er jo såklart sånn at også butikker ønsker folk med kompetanse i sine rekker. Så søker en person med kokkeutdanning på stilling i ferskvaredisken, en snekker i byggevareavdelingen eller en med relevant lederutdanning på en lederstilling, stiller så klart disse sterkere enn kandidater uten kompetanse. Det blir også flere og flere innen butikk som har fagbrev i salg.

• Liker 3
Skrevet

Tja. Jeg tenker på det som at selv om jeg opplever en situasjon for ørtende gang den dagen ("vits" om pose, kvittering, misforstår terminalen osv osv..) så er det første gang for den kunden. Du må rett og slett nullstille deg hver gang du sier "ha det" til en kunde, for selv om neste kunde oppleves helt lik for deg så er det en annen person.

Det er selvfølgelig, men det hjelper å minne seg selv på det noen ganger. 

Folk flest er ganske ålreite. :) 

Anonymkode: 182bc...39f

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Du vet at en god del i butikk har høyere utdannelse eller? Jeg f eks. Jeg har bachelor i økonomi med fordypning i varehandel og tilleggdutdannelse i lønn og personal. Hadde ikke fått min nåværende lederjobb i faghandel uten dette, det var godt over hundre søkere til stillingen jeg til slutt fikk og alle seks som ble invitert på førstegangsintervjuet hadde relevant høyere utdannelse.

Flertallet har nok kanskje ikke høyere utdannelse i butikker enn så, men det er jo såklart sånn at også butikker ønsker folk med kompetanse i sine rekker. Så søker en person med kokkeutdanning på stilling i ferskvaredisken, en snekker i byggevareavdelingen eller en med relevant lederutdanning på en lederstilling, stiller så klart disse sterkere enn kandidater uten kompetanse. Det blir også flere og flere innen butikk som har fagbrev i salg.

Jeg tror du må lese det jeg skrev en gang til. Å si at folk uten utdannelse havner i kjipe jobber er ikke det samme som å si at ingen som jobber i butikk har utdannelse.

Skrevet

Hvis dere er flere på jobben som føler det på samme måte, kan dere lage et poengsystem, hvor teit kundeoppførsel gis ett eller flere poeng. Så kan dere føre lister på bakrommet, og kåre en vinner (den som har opplevd flest teite/j**lige kunder). Da blir det i alle fall bittelitt morsommere.

Anonymkode: e159f...6c8

Skrevet

Jeg jobber i barnehage... Det er ganske mye repetisjon og gjentakelser der også. 🤣

Faktum er at veldig mange jobber blir repetative etter en stund og veldig mange føler at de bare gjør det samme hver dag. Det er noen ganske få som har jobber der de føler at de er i flytsonen til enhver tid. Uansett om du jobber som bibliotekar, apotektekniker, snekker, bilmekaniker, lærer, postbud, trailersjåfør, frisør, fastlege (de har vanvittige mengder med papirarbeid) osv så er jobbene ganske kjipe etter kort tid. Du har det kjipt pga kundene, men skulle du jobbet med noe annet så hadde det kjipeste kanskje vært press fra en udugelig sjef eller lignende.

Eller se på vår statsminister nå, må forholde seg til alle idiotene som ikke skjønner seg på korona, de samme pressekonferansene med de samme dumme spørsmålene om korona hver bidige dag. Jeg hadde klikka...

Så alle jobber har elementer av kjipe og meningsløse ting man ikke liker. Dessverre. Prøv å jobb med dine egne reaksjonsmønster, drit litt i om det er så mange idioter der ute. Ingen jobb er 100% givende.

Anonymkode: 08a5f...088

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...