Gå til innhold

Får ikke sove :( panikk for fødselen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med fødselsangst og fått god oppfølging. Men nå er jeg i uke 38 og må bli satt igang eller føde av meg selv innen uke 39. Jeg har de siste dagene blitt så dårlig. Vært på sykehuset og fått tilbud om keisersnitt men det var ikke anbefalt for barnet.  Nå ligger jeg her om natten og vet ikke hva jeg skal gjøre. Får ikke puste føler jeg og har skikkelig angst. Angst for noe skjer barnet. Angst for smertene ( har blitt satt igang før som var helt grusomt) ...  Jeg vil ikke føde men ikke ha keisersnitt heller :( jeg er så redd.... Og føler bare at det kommer til å ende opp skikkelig ille og for barnet ..

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Har nesten ikke sovet eller spist de siste dagene... 

Anonymkode: 4ee4b...99a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også fødselsangst , men livredd for KS også.

men selv hadde jeg valgt KS, det er større risiko for barnet, men risikoen er fortsatt svært liten - sånn helt seriøst.

du må dessverre ta ditt eget valg, men det kommer nok til å gå bra. Sender deg klemmer

Anonymkode: c9e42...b23

Skrevet

Ta keisersnitt. Jeg skjønner ikke hvor risikoen for barnet kommer fra? Og om du ikke gjør det, så kommer det til å helt utmerket å føde. Det er bare ondt, og ondt er ikke farlig. Prøv å se på rieregistratoren, og finn et mønster. Da vet du når det kommer til å bli bedre. Det funket for meg, som har absolutt angst for alt mulig, og særlig situasjoner hvor jeg ikke har kontroll. 

Sender deg gode tanker, og håper at du kan få slappet av ❤️ du er en ekte tøffing som går gjennom dette selv om du er redd! 

Anonymkode: 57d8a...11b

• Liker 3
Skrevet

Uffa, høres ut som en ond sirkel. Lite søvn bidrar ikke akkurat positivt på de følelsene. Det jeg ofte synes hjelper på søvn er å tenke ut en historie, da blir jeg så fokusert på det, men sovner alltid før jeg er ferdig. F.eks. at du drar på ferie en plass og noe skjer eller at du møter en kjekkas m.m.

Best for ungen å komme vaginalt iaf. Ved en tradisjonell vaginal fødsel får spedbarnet overført bakterier fra mor når det presses ut gjennom fødselskanalen som er en fordel ifh til KS. Du får Google. Uansett er jo dette en "bagatell" ifh til at du velger det som er best for deg og ungen.

Det går nok bra, skal du se!🙂 Er i samme uke og sliter ikke med angst  så jeg gleder meg bare til å bli ferdig med noe jeg føler har vært en lang graviditet! Selv om min første tok lang tid og var vond har jeg tro på at neste blir lettere og går kjappere da man allerede har banet vei med første babyen! Du får ha i fokus at du gjør denne jobben for ungen og at du snart er ferdig og endelig kan hilse på vidunderet du har brygget på i alle disse ukene. Ikke ta alle sorger på forskudd, det er nok større sjanse for en enklere fødsel denne gangen❣ og så digg det skal bli å bli ferdig!! Endelig er vi snart det!☺ 

Anonymkode: 8bf27...367

Skrevet

Les positive føde historier på f.eks smertefrifodsel.dk 

Hjalp meg utrolig mye. Verdt å prøve! 

Anonymkode: b6e64...4b6

• Liker 3
Skrevet

Venter 4. barn her, og er i uke 36. Man hører alltid de verste historiene rundt fødsel. Årsaken til det er nok at folk som oftest overdriver fordi det er en mektig opplevelse. Jeg har opplevd både vaginal med epidural, vaginal uten epidural og keisersnitt. Synes begge Vaginale fødslene var vesentlig bedre opplevelse enn keisersnitt, og ville anbefalt det. Du kommer deg fint gjennom dette, men skjønner jo følelsene dine. Sender der varme klemmer. 

Anonymkode: 0933b...4e9

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår at fødsler oppleves ulikt, enten det er vaginalt eller ks, og jeg skjønner at du tenker mye og gruer deg. Jeg har født 3 barn vaginalt uten epidural, og det har gått veldig fint, 10 timer, 2 timer og 6 timer. Under fødselen vil du merke hvor utrolig sterk du egentlig er. Prøv å stole på kroppen og husk på at for hver ri nærmer det seg at du får babyen din❤️  Ikke vær redd, du er i de beste hender. Lykke til!

Anonymkode: 3481b...402

• Liker 2
Skrevet

Det er mye mindre sjanse for at noe alvorlig skjer under et ks vs vaginal fødsel. Det er sjeldent at man hører om barn som dør, blir hjerneskadet, eller liknende under et keisersnitt, men dette skjer jo innimellom ved vaginal fødsel hvor feks baby setter seg fast. Mener ikke å skremme, men en vaginal fødsel er best når alt går bra, hvis det er fare for komplikasjoner er et planlagt keisersnitt best. 

Anonymkode: e0c59...2e1

• Liker 1
Skrevet

Skill mellom hva som er angst og hva som er smerte. Mange kvinner som ikke opplever så mye angst sier at de ikke føler at fødselen er uutholdelig smertefull. Mens mange kvinner som kjente på sterk angst under fødsel - meg selv inkludert - opplevde fødsel som grusom. Angsten forsterker opplevelse av smerte og desverre er det en ond sirkel som jo i sin tur da fører til fødselsangst og mer opplevd smerte. Prøv å tenk at smertene ikke er farlig, du er i trygge hender og ingenting kan skje galt så lenge du er i trygge hender på Et sykehus.

Anonymkode: 0847d...884

• Liker 2
Skrevet

Ville bare si at jeg virkelig føler med deg! ❤️ Er selv kun 20 uker på vei med første, men opplever allerede uutholdelig angst ifb med graviditeten og kommende fødsel at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg til tider. Så godt at du i det minste får god oppfølging. Kan du ta kontakt med jordmor og kanskje få litt ekstra oppfølging nå mot slutten?

Anonymkode: 71c64...b57

Skrevet

Hva er du redd for? 

Om det er kontrollen du er redd for å miste så ta ks, da har du litt mer kontroll over situasjonen. Virker som det blir verre jo lengre du venter, så ville nok takket ja til tilbudet du fikk. 

Anonymkode: f756c...8cd

Skrevet

hør noen av episodene med doktor thorbjørn på foreldrerådet (podcasten). de er skikkelig fine. 

Anonymkode: 8cc06...473

Skrevet

Husk at det er masse smertestillende som det er mulig å ta og dyktige leger og jordmødre. Men du burde få i deg mat og få hjelp til å sove hvis du ikke klarer det selv med fødsel på vei. Du trenger mat og søvn for å få en god fødsel. 

Anonymkode: d84e6...4da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...