LadyGrey Skrevet 19. desember 2020 #101 Del Skrevet 19. desember 2020 Virker som folk her inne ikke har helt kontroll på båndtvangen.. Mange tror at etter 20.august er det fritt vilt å ha hunden løs hvor som helst, det er ikke riktig. Den ordinære båndtvangen er ment for å beskytte ville dyr. Fugler, storvilt, husdyr osv osv. Gjelder fra 1.april til 20.august. I loven om hundehold står det at en hund skal være i bånd eller forsvarlig inngjerdet om eier ikke har 100% kontroll på hunden. Så har man ikke kontroll på hunden sin, skal den være i bånd uansett om du er i hagen din eller på fjellet og uavhengig av den ordinære båndtvangen. Og det er alltid båndtvang på kirkegårder, skoler og barnehager. Selvom din egen hund er snill så betyr ikke det at andre hunder er det. Har møtt en del løse hunder på tur i skog og mark hvor eieren roper "han/hun er veldig snill!!", da har jeg ropt tilbake "det er ikke min!!" 😅 Ta ansvar og vis respekt! 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #102 Del Skrevet 19. desember 2020 Slutt å lufte bikkja di der barn leker! du skal ha 100% kontroll på hunden når den er løs. Den andre hunden kan være livredd andre hunder, sånn at den følte at det eneste den kunne gjøre var å forsvare seg. Man må kunne gå tur med en redd hund uten å være redd for at noen andre ikke har kontroll på sin. Anonymkode: 053eb...e06 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Howl Skrevet 19. desember 2020 #103 Del Skrevet 19. desember 2020 (endret) Carrot skrev (På 18.12.2020 den 14.34): Så langt TS beskriver var det ikke hennes hund som angrep, at eieren av den andre hunden presenterer en regning trenger ikke bety at TS sin hund angrep, Men joda, ts burde hatt kontroll og som jeg skrev "forutsatt at hennes kommune har båndtvang hele pret" også hatt hunden i bånd. Jeg mener at dersom hunden din ikke er agresiv og det ikke er båndtvang hele året har du lov å ha hunden din løs etter loven. Det er ikke "frikort" til å angripe andre hunder selv om din er i bånd. Neida, det er mulig men det vet vi ikke egentlig noe om. Loven sier : Siden TS sin hund ikke har for vane å gjøre disse tingene har hun ikke brutt loven slik hun beskriver det. Jeg sier ikke at TS er fri for ansvar for egen hund mtp kotroll osv, jeg sier at jeg ikke uten videre syns det er TS sitt ansvar å betale en regning uten å vite om det faktisk var hennes hund som forårsaket skade. Hva du mener er egentlig helt likegyldig, loven er klar; du må ha full kontroll over egen hund og kunne forhindre at den farer frem til andre mennesker, dyr og barn. Med andre ord... uansett hvor snill bikkja di er så bryter du båndtvangsloven dersom den løper bort til andre hunder. - - - Her må TS legge seg paddeflat og innse skylden. En annen ting jeg stusser på er at selv om den andre hunden i bånd angrep, så valgte jo hennes hund å svare på angrepet siden det ble slosskamp? Så hun har en hund løs som faktisk velger "fight" over "flight", og det er ikke greit. Endret 19. desember 2020 av Howl 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #104 Del Skrevet 21. desember 2020 Det er et par aggressive hunder i mitt område som alle konstant går i bånd. Hunden min som ellers ikke har gjort en flue fortred går i "forsvarsmodus" og blir aggressiv tilbake. Du sier det var mørkt og at du ikke så noe, så det kan godt hende at hunden din ikke løp bort til den andre hunden bare for å hilse, jeg mener likevel at din situasjon var veldig uheldig og at den ekstremt negative holdningen til andre i forumet her er litt overdrevent. Anonymkode: 2619c...963 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taffel Skrevet 25. februar 2024 #105 Del Skrevet 25. februar 2024 On 12/18/2020 at 12:07 AM, Taffel said: Bare betal og vær glad det ikke ble verre. Hun kunne krevd hunden din avlivet, og du kunne ikke motbevist det Denne dukket opp i feeden min i dag, kan ikke huske at jeg har kommentert her, men mener fortsatt det samme. For et år siden var det MIN hund som angrep en annen hund... Det var en liten JR terrier, som etter noen kjipe opplevelser fra andre hunder utviklet agressjon mot alt på fire ben. Jeg hadde ham konstant i bånd, til den fryktelige dagen der han greide å stikke av, og gikk rett til angrep på en forbipasserende hund. Det endte ikke bra. Den andre hunden fikk stygge bittskader, og det eneste jeg kunne gjøre var å betale for veterinær og ta beslutningen om å avlive min,Heldigvis gikk det bra med den andre hunden etterhvert. Når de først har utviklet en slik adferd, så er de ikke lengre trygge hunder. Det var utrolig tungt. Men som hundeeier så må man bare ta ansvar. Jeg synes fremdeles at dette var et underlig HI. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #106 Del Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 18.12.2020 den 0.00): Jeg skulle gå ut med hunden min før kvelden på lekeplassen som ligger 50 meter fra huset mitt. Der pleier jeg av og til, som i dette tilfellet, ikke å ha på hunden min bånd da det som regel ikke ferdes folk der på kveldstid. Denne kvelden var det et unntak, og hunden min som er godt sosialisert og aldri har vist aggressiv oppførsel, løp bort til en annen hund som var i bånd. Det var mørkt, så jeg så ikke riktig hva som skjedde, men løp bort. Da angrep hunden som var i bånd min hund og jeg prøvde å skille dem mens eieren til hunden som angrep febrilsk prøvde å dra til seg hunden. Omsider fikk jeg hunden min løs, og så at den andre hunden hadde bitt min hund. Eieren til den andre hunden ble forbannet og sa "nå har du kanskje lært at du skal ha hunden i bånd" og så bare gikk hun. Jeg gikk inn med hunden min og undersøkte om det var kommet noen skader. Det har det tilsynelatende ikke, og han virker frisk og rask. En time etter hendelsen kommer eieren til den andre hunden på døren min og sier hun har vært på legevakten og satt sprøyte, og forteller meg at jeg må betale for hennes utgifter på legevakten ettersom hun hadde fått et bitt i hånden. Vi vet begge at det var hennes hund som bet, og hun hadde tilsynelatende da blitt bitt av sin egen hund da hun forsøkte å skille dem. Jeg la meg flat og fortalte dem at jeg burde hatt hunden min i bånd og at jeg skal ta regningen hennes på legevakten. Men hva mener dere? Er det rett og rimelig, eller er det hun som må ta dette på sin egen kappe? Anonymkode: e2bde...601 Samma hvem av hundene som bet henne. Hun ble bitt fordi du ikke holdt din hund i bånd. Jeg har hund som har knukket bein fordi hun blir så ekstremt glad for å hilse på andre. Jeg er livredd for at det skal komme løse hunder til oss på tur. Anonymkode: 75d75...b90 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragon Skrevet 25. februar 2024 #107 Del Skrevet 25. februar 2024 Dette hadde ikke skjedd hvis du hadde hatt bånd på din hund . Og din hun er ditt ansvar, så rett og rimelig at du tar kostnader som dukket opp. Din hund har invadert intimsonene til en hund i bånd , du kan ikke skille dem uten å gå imellom da, siden din var løs. Din kan være verdens snilleste , men ikke alle hunder liker andre hunder tett på, når de i tillegg selv er i bånd kan det bli konflikt . Derfor ble andre eieren bitt. Godt det ikke gikk verre . 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 25. februar 2024 #108 Del Skrevet 25. februar 2024 Før du betaler noe så skal du se kvittering på det som er gjort min bestefar hadde en hund som stadig angrep en mann og han var godt kjent på legevakta/sykehuset for å si det sånn han klarte og lure bestefar for 2 000,- kroner dette var på 1990 tallet så var mye penger på den tiden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #109 Del Skrevet 26. februar 2024 Taffel skrev (8 timer siden): Denne dukket opp i feeden min i dag, kan ikke huske at jeg har kommentert her, men mener fortsatt det samme. For et år siden var det MIN hund som angrep en annen hund... Det var en liten JR terrier, som etter noen kjipe opplevelser fra andre hunder utviklet agressjon mot alt på fire ben. Jeg hadde ham konstant i bånd, til den fryktelige dagen der han greide å stikke av, og gikk rett til angrep på en forbipasserende hund. Det endte ikke bra. Den andre hunden fikk stygge bittskader, og det eneste jeg kunne gjøre var å betale for veterinær og ta beslutningen om å avlive min,Heldigvis gikk det bra med den andre hunden etterhvert. Når de først har utviklet en slik adferd, så er de ikke lengre trygge hunder. Det var utrolig tungt. Men som hundeeier så må man bare ta ansvar. Jeg synes fremdeles at dette var et underlig HI. Tror den dukket opp hos deg fordi likte en kommentar du hadde skrevet. Googlet og kom inn i tråden fordi jeg har forsøkt å finne lignende hendelser som den jeg selv opplevde for noen dager siden: Jeg opplevde nylig at min hund (i bånd) ble angrepet av en løs rottweiler. Eierne var ikke selv på stedet (det var den godt voksne moren til eier som gikk med hunden). Min hund fikk bittskade rundt nakken som måtte sys, samt et sår lenger bak på kroppen. Opplevde den andre hunden som svært usikker og ustabil, og angrepet kom ut av det blå. Jeg måtte forsøke skille begge hundene, fordi den ansvarlige for hunden ikke selv tok grep (forsøkte bare rope på den uten hell). Fikk selv mindre skrubbsår fra rottweileren. Eier nekter å betale veterenærregningen, og de viser heller ingen tegn på å ta hendelsen på alvor, noe som er veldig skummelt. Jeg blir beskyldt for å lyve om hva som skjedde, og det er tydeligvis min egen og min hunds feil - jeg som hadde hund i bånd og hadde hunden som ble angrepet og måtte sys. Skummelt og trist. Har bestemt meg for å anmelde hendelsen, selv om det sikkert ikke fører noe sted. Anonymkode: d9ec2...a87 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #110 Del Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 18.12.2020 den 0.53): Er båndtvang!!!! Lei av folk som lar hunden løpe løs fordi den er så "snill"!! Klart den kan være snill den, men det er faktisk også min "store farlige" hund!!! Språket dem imellom derimot... Min er også veloppdratt, men det at en annen hund bare kommer bus på " rett oppi" sånn plutselig...- det liker han ikke! Noen må ha litt mer tid på seg, og enkelte går bare ikke... Likevel...alltid trist når det blir slik- alltid trist når dyr blir skada!:/ Anonymkode: 3bfb7...af5 Jeg plukket alltid opp hunden min, den får ikke hilse på beist som kommer byksende. Sure blir de med hundene løs også, som må ta de i bånd. Anonymkode: d9396...828 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet 26. februar 2024 #111 Del Skrevet 26. februar 2024 Enig i at det er riktig av deg å betale. Har selv blitt bitt av min egen Rottweiler i forsøk på å skille den og en løs staff som kom bort til min, enda jeg ga tydelig beskjed til eier at dette ikke kom til å gå bra. Situasjonen hadde aldri oppstått hvis eier hadde hatt kontroll på sin hund. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2024 #112 Del Skrevet 26. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 18.12.2020 den 0.00): Jeg skulle gå ut med hunden min før kvelden på lekeplassen som ligger 50 meter fra huset mitt. Der pleier jeg av og til, som i dette tilfellet, ikke å ha på hunden min bånd da det som regel ikke ferdes folk der på kveldstid. Denne kvelden var det et unntak, og hunden min som er godt sosialisert og aldri har vist aggressiv oppførsel, løp bort til en annen hund som var i bånd. Det var mørkt, så jeg så ikke riktig hva som skjedde, men løp bort. Da angrep hunden som var i bånd min hund og jeg prøvde å skille dem mens eieren til hunden som angrep febrilsk prøvde å dra til seg hunden. Omsider fikk jeg hunden min løs, og så at den andre hunden hadde bitt min hund. Eieren til den andre hunden ble forbannet og sa "nå har du kanskje lært at du skal ha hunden i bånd" og så bare gikk hun. Jeg gikk inn med hunden min og undersøkte om det var kommet noen skader. Det har det tilsynelatende ikke, og han virker frisk og rask. En time etter hendelsen kommer eieren til den andre hunden på døren min og sier hun har vært på legevakten og satt sprøyte, og forteller meg at jeg må betale for hennes utgifter på legevakten ettersom hun hadde fått et bitt i hånden. Vi vet begge at det var hennes hund som bet, og hun hadde tilsynelatende da blitt bitt av sin egen hund da hun forsøkte å skille dem. Jeg la meg flat og fortalte dem at jeg burde hatt hunden min i bånd og at jeg skal ta regningen hennes på legevakten. Men hva mener dere? Er det rett og rimelig, eller er det hun som må ta dette på sin egen kappe? Anonymkode: e2bde...601 Ja rett og rimelig. Du slipper hunden din løs der der er andre med hund du ikke kjenner. Du bør ikke slippe din løs om den løper bort til andre hunder å mennesker. Det spiller faktisk ingenting rolle om du objektivt mener hunden er snill. Jeg vil ikke at din hund skal løpe bort til meg løs. Jeg er tidligere angrepet av hun , ligget på sykehus med 50 sting. Er jeg eller du som skal ta hensyn til din hund? Hater sånne hunde eiere som deg. Hunden min er snill også mene at man kan gjøre som man vil Anonymkode: 8bbe3...937 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 26. februar 2024 #113 Del Skrevet 26. februar 2024 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg opplevde nylig at min hund (i bånd) ble angrepet av en løs rottweiler. Eierne var ikke selv på stedet (det var den godt voksne moren til eier som gikk med hunden). Min hund fikk bittskade rundt nakken som måtte sys, samt et sår lenger bak på kroppen. Opplevde den andre hunden som svært usikker og ustabil, og angrepet kom ut av det blå. Jeg måtte forsøke skille begge hundene, fordi den ansvarlige for hunden ikke selv tok grep (forsøkte bare rope på den uten hell). Fikk selv mindre skrubbsår fra rottweileren. Anonymkode: d9ec2...a87 For et mareritt. Jeg hadde anmeldt om jeg hadde navnet på den andre eieren, selv om saken sannsynligvis blir henlagt. Skjer det flere ganger har politiet hvertfall noe på hunden fra før, kanskje de reagerer da. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 26. februar 2024 #114 Del Skrevet 26. februar 2024 Til Ts. Hadde du påberopt deg stålkontroll og at du har en hund som tefter andre hunders adferd med sunn skepsis så greit. Men der er dere tydeligvis ikke. Da kunne ikke denne situasjonen oppstått i det hele tatt. Din hund hadde ikke gått bort til hunden i bånd, enkelt og greit. Men som noen tidligere har nevnt og som et lite tanke-eksperiment. Hadde den andre eieren sluppet båndet i god tid slik at en tilnærming mellom hundene hadde skjedd med deres naturlige instinkter så er oddsen stor for at heller ikke da ville disputten/biting skjedd. Men så kald er de færreste eiere. Du er ansvarlig på alle fronter her. Tror du har innsett det. Hadde stor, i noens øyne farlig hund, som jeg som oftest gikk løs med for mange år siden, midt i by og trafikk. Den var happy og lydig. Viktigste regel; den fikk aldri lov til å hilse på hunder i bånd. Det var de jeg ikke stolte på.. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå