AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #81 Del Skrevet 18. desember 2020 Det her var fullt og holdent din feil, TS, så her er det bare å legge seg flat. Og se for svingende til å slutte med å la bikkja di pisse på lekeplassen ! Anonymkode: ee2d9...62d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #82 Del Skrevet 18. desember 2020 Carrot skrev (1 time siden): jeg burde være litt tydeligere kanskje, det jeg mener er at hun er ansvarlig for egen regning da det var hennes hund som angrep selv om den er i bånd, vel og merke så lenge det ikke er bandtvang, da er det lov å ha løs hund, og har man en hund som er så agresiv at den ikke kan møte andre hunder har man ett problem som må tas tak i. Merkelig. Her løp Ts sin hund rett bort til hunden i bånd. Hva som skjedde da er totalt Ts sin feil. Hunden i bånd har ingen skyld. Båndtvang gjelder om man ikke har kontroll på egen hund. Løper hunden din bort til andre mennesker og hunder, så har man ikke kontroll, og må ha på bånd. Når det er sagt, noen hunder er så 'vennlige' at de løper rett bort til fremmede hunder uten å presentere/gi tydelige nok signaler om hva de vil eller tar et øyeblikk til å se på kroppsspråket til den andre hunden. Hunden til Ts brøt vanlige hundemannerer ved å enten overraske den andre hunden totalt, eller så så hunden til Ts at den andre hunden ikke var mottakelig for hilsing og lek, og brydde seg ikke. Min hund ser alltid an kroppsspråket til en fremmed hund, og velger utifra det hvorvidt hun skal gå bort for å hilse eller holde avstand. Dette er gode hundemannerer, og det viser at hun respekterer andre hunders grenser. Hun ville aldri løpt opp til en hund som gir back off-signaler. Mange 'overvennlige' hunder som løper rett bort til fremmede hunder, er enten bøller eller så er de alt for gira til å legge merke til den andre hundens kroppsspråk. Ts sin hund er nok en av disse. Anonymkode: 859a4...a0b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #83 Del Skrevet 18. desember 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Min hund ser alltid an kroppsspråket til en fremmed hund, og velger utifra det hvorvidt hun skal gå bort for å hilse eller holde avstand. Dette er gode hundemannerer, og det viser at hun respekterer andre hunders grenser. Det kalles vel underdanig, og går ikke så mye på mannerer (som i folkeskikk), men det er fint det, bedre med en underdanig og forsiktig hund enn motsatt. Anonymkode: 5f022...ec2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 18. desember 2020 #84 Del Skrevet 18. desember 2020 At det var din feil har alle andre påpekt, jeg lurer bare veldig på hvorfor det er ok å la hunden gjøre fra seg på en lekeplass der barn skal leke etterpå? Kan du ikke ta hunden med og gå tur istedenfor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #85 Del Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det kalles vel underdanig, og går ikke så mye på mannerer (som i folkeskikk), men det er fint det, bedre med en underdanig og forsiktig hund enn motsatt. Anonymkode: 5f022...ec2 Min hund er veldig trygg og har massevis av selvtillit. Å se an kroppsspråket til andre hunder er smart, ikke underdanig. Det er noe både hunder og mennesker gjør for å vite best hvordan man skal forholde seg til en annen person/hund. Anonymkode: 859a4...a0b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 18. desember 2020 #86 Del Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det har gjentatte ganger blitt påpekt at det ikke er lov å ha hunden løs dersom man ikke har full kontroll. Og det hadde ikke TS. Anonymkode: b7264...1b8 Så langt TS beskriver var det ikke hennes hund som angrep, at eieren av den andre hunden presenterer en regning trenger ikke bety at TS sin hund angrep, Men joda, ts burde hatt kontroll og som jeg skrev "forutsatt at hennes kommune har båndtvang hele pret" også hatt hunden i bånd. Nerine_ skrev (1 time siden): Mener du helt seriøst at du tror det er lov å ha løs hund, når hundeeier ikke klarer å avverge at hunden løper bort til andre? Du vet heller ingenting om den andre hundeieren jobber med sin egen hund. Jeg mener at dersom hunden din ikke er agresiv og det ikke er båndtvang hele året har du lov å ha hunden din løs etter loven. Det er ikke "frikort" til å angripe andre hunder selv om din er i bånd. AnonymBruker skrev (1 time siden): La meg oppsummere for deg. Vi diskuterer ikke hvem som var mest aggressiv av hundene. Situasjonen ville ikke oppstått om Ts hadde hatt hunden sin i bånd. Altså hun hadde ikke kontroll og kan derfor ikke ha hunden løs, båndtvang i området eller ikke. Om det var slik at bare en av hundene var aggressive i form av bitt, er det ikke gitt at det er den subjektive opplevelsen til den andre hunden. Den reagerte, på noe den opplevde som skremmende. Anonymkode: 0b667...27a Neida, det er mulig men det vet vi ikke egentlig noe om. Loven sier : Sitat I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at den ikke jager eller forvolder skade på storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo. Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll. Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel. Siden TS sin hund ikke har for vane å gjøre disse tingene har hun ikke brutt loven slik hun beskriver det. retnuhfilM skrev (1 time siden): Hun hadde kontroll på egen hund, den var i bånd. Så om noen skremmer livet ut av deg, så mener du at du skal straffes for å ha handlet i nødverge? Wow. Tenk å være så enkel. Ignorance is bliss. For å si det slik, jeg holder min hund i kort kobbel. Om en løs hund oppsøker meg, så er det på eget ansvar. Den må gjerne velge mellom å bli sparket bort av meg eller bitt av hunden min. Nei jeg mener ikke hun straffes, jeg mener hun er ansvarlig for egen hund, og at TS ikke uten videre skal betale en regning hun blir presentert uten mer fakta. Troyamin skrev (1 time siden): Si at jeg går tur i mørket og det plutselig løper en mann mot meg. Jeg oppfatter situasjonen truende, da mannen virker ustabil og farlig. Jeg har ingen mulighet til å flykte, da jeg har hektet meg fast i (la oss si) et gjerde. Jeg velger da neste reaksjon som er å kjempe, da dette ligger naturlig i mitt psykiske reaksjonsmønster. Får jeg ikke lov å forsvare meg mot denne farlige mannen som nå har tråkket over min intimsone? Eller skal jeg heller gå inn i en "frys" reaksjon og bare la han voldta meg/banke meg opp? Virkelig - du sammenligner de to? lillefrøkengrei skrev (1 time siden): Ja det er lov å ha hunden løs HVIS man har kontroll. Kravet til båndtvang gjelder hovedsakelig av hensyn til vilt og beitedyr. Resten av året er det ikke pålagt båndtvang av hensyn til disse dyrene, men det er fortsatt et vilkår i hundeloven at hunden kun kan være løs dersom den er fulgt og kontrollert av hundeier. Dette gjelder hele året uavhengig av den båndtvang som gjelder ellers. Løper hunden opp til fremmede hunder når den er løs så har har man ikke kontroll på hunden og da oppfyller man heller ikke lovens vilkår for å la hunden være løs. Da er det ikke lov å ha hunden løs. Jeg vil også legge til at vi ikke aner hvordan hunden til TS har oppført seg ovenfor den andre hunden, fordi TS selv skriver at h*n var for langt unna til å se ordentlig hva som skjedde. Så vi vet ingenting om hvor aggressiv den andre hunden normalt er eller hva TS sin hund har gjort og ikke gjort for å fremprovosere situasjonen. Du har derfor ikke noe grunnlag for å si at den andre hunden har et problem med aggressivitet. se over, du skal i følge loven ha kontroll også med bånd. AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Merkelig. Her løp Ts sin hund rett bort til hunden i bånd. Hva som skjedde da er totalt Ts sin feil. Hunden i bånd har ingen skyld. Båndtvang gjelder om man ikke har kontroll på egen hund. Løper hunden din bort til andre mennesker og hunder, så har man ikke kontroll, og må ha på bånd. Når det er sagt, noen hunder er så 'vennlige' at de løper rett bort til fremmede hunder uten å presentere/gi tydelige nok signaler om hva de vil eller tar et øyeblikk til å se på kroppsspråket til den andre hunden. Hunden til Ts brøt vanlige hundemannerer ved å enten overraske den andre hunden totalt, eller så så hunden til Ts at den andre hunden ikke var mottakelig for hilsing og lek, og brydde seg ikke. Min hund ser alltid an kroppsspråket til en fremmed hund, og velger utifra det hvorvidt hun skal gå bort for å hilse eller holde avstand. Dette er gode hundemannerer, og det viser at hun respekterer andre hunders grenser. Hun ville aldri løpt opp til en hund som gir back off-signaler. Mange 'overvennlige' hunder som løper rett bort til fremmede hunder, er enten bøller eller så er de alt for gira til å legge merke til den andre hundens kroppsspråk. Ts sin hund er nok en av disse. Anonymkode: 859a4...a0b Jeg sier ikke at TS er fri for ansvar for egen hund mtp kotroll osv, jeg sier at jeg ikke uten videre syns det er TS sitt ansvar å betale en regning uten å vite om det faktisk var hennes hund som forårsaket skade. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 18. desember 2020 #87 Del Skrevet 18. desember 2020 Carrot skrev (13 minutter siden): Så langt TS beskriver var det ikke hennes hund som angrep, at eieren av den andre hunden presenterer en regning trenger ikke bety at TS sin hund angrep, Men joda, ts burde hatt kontroll og som jeg skrev "forutsatt at hennes kommune har båndtvang hele pret" også hatt hunden i bånd. Jeg mener at dersom hunden din ikke er agresiv og det ikke er båndtvang hele året har du lov å ha hunden din løs etter loven. Det er ikke "frikort" til å angripe andre hunder selv om din er i bånd. Neida, det er mulig men det vet vi ikke egentlig noe om. Loven sier : Siden TS sin hund ikke har for vane å gjøre disse tingene har hun ikke brutt loven slik hun beskriver det. Nei jeg mener ikke hun straffes, jeg mener hun er ansvarlig for egen hund, og at TS ikke uten videre skal betale en regning hun blir presentert uten mer fakta. Virkelig - du sammenligner de to? se over, du skal i følge loven ha kontroll også med bånd. Jeg sier ikke at TS er fri for ansvar for egen hund mtp kotroll osv, jeg sier at jeg ikke uten videre syns det er TS sitt ansvar å betale en regning uten å vite om det faktisk var hennes hund som forårsaket skade. Ja, jeg sammenligner disse to. En hund som er i bånd, har lov å forsvare seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerine_ Skrevet 18. desember 2020 #88 Del Skrevet 18. desember 2020 Carrot skrev (17 minutter siden): Jeg mener at dersom hunden din ikke er agresiv og det ikke er båndtvang hele året har du lov å ha hunden din løs etter loven. Det er ikke "frikort" til å angripe andre hunder selv om din er i bånd. Ikke når du ikke har kontroll på den, sånn som TS ikke har. Hjelper ikke om hunden er aldri så snill, en hund skal ikke få lov til å gå bort til mennesker eller dyr uten tillatelse. Dette hadde ikke skjedd om TS hadde kontroll, ergo det er utelukkende hennes skyld. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #89 Del Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nå står det ikke at det var hunden til TS som angrep - det kunne like godt ha vært den hunden som var i bånd som startet. Hvorfor skal hunden straffes for feil andre gjør ? Anonymkode: dad0e...cc7 Det var ikke hunden i bånd som startet, ts skriver jo at hennes hund løp bort til hunden i bånd. Selv om hunden bare ville hilse på. Det er jo ikke rart at hunden i bånd angrep. Det forklares godt her hvorfor man ikke uten videre skal la sin løse hund gå bort til hund i bånd https://www.lundqvist-hundeskole.no/respekter-hunder-i-band/ Anonymkode: 3a882...7a0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #90 Del Skrevet 19. desember 2020 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det var ikke hunden i bånd som startet, ts skriver jo at hennes hund løp bort til hunden i bånd. Selv om hunden bare ville hilse på. Det er jo ikke rart at hunden i bånd angrep. Det forklares godt her hvorfor man ikke uten videre skal la sin løse hund gå bort til hund i bånd https://www.lundqvist-hundeskole.no/respekter-hunder-i-band/ Anonymkode: 3a882...7a0 Mener det uansett ikke er riktig å kreve hunden til TS for avlivet ( som var innlegget jeg svarte på) - da den gjorde bare det som er naturlig. Det er TS som gjorde feil - det er TS som bør/skal straffes. Anonymkode: dad0e...cc7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #91 Del Skrevet 19. desember 2020 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Mener det uansett ikke er riktig å kreve hunden til TS for avlivet ( som var innlegget jeg svarte på) - da den gjorde bare det som er naturlig. Det er TS som gjorde feil - det er TS som bør/skal straffes. Anonymkode: dad0e...cc7 Eier brøt loven. Desverre er det hunden som må lide for eiers udugelighet. Slik er dyrs rettigheter med de lovene vi har om hund og dyrehold pr dags dato. Anonymkode: 184c4...130 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RedRobbin Skrevet 19. desember 2020 #92 Del Skrevet 19. desember 2020 Jeg er så lei av folk som hele tiden må presisere at det ikke er båndtvang hele året. Dersom du ikke har 100% kontroll på hunden din, så er det båndtvang. Enkelt og greit! Og man har ikke kontroll om hunden løper bort til en hund hvor dette ikke er greit for den andre eieren. Jeg er så lei folk med løse hunder som kommer bort til min, fordi «den er så snill». Godt mulig den er det, men det er ikke min. Hun er usikker etter å ha blitt bitt flere ganger av disse «snille hundene som bare vil hilse». Og til TS, her har du fullt ansvar! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #93 Del Skrevet 19. desember 2020 Det var mørkt og du så ikke så godt hva som skjedde? Pinadø godt det ikke var et barn hunden din løp bort til da, og kanskje ville gått til angrep på om barnet ble redd. Anonymkode: 73087...1fa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #94 Del Skrevet 19. desember 2020 Jeg reagerer mest på at du lufter hunden på en lekeplass!!! 🤬🤬 Anonymkode: 4c48a...4c0 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #95 Del Skrevet 19. desember 2020 Hvor mye tur får egentlig dette dyret ditt, TS? Belager du deg på en rask dritetur til lekeplassen nedi gata og tror det er nok for en aktiv hund? Har du egentlig tenkt å ha bånd på dyret ditt i fremtiden? Anonymkode: b7264...1b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #96 Del Skrevet 19. desember 2020 Hun hadde jo ikke hatt behov for å skille dem om du hadde hunden i bånd :) Hunder er dyr med instinkter, og hundeeiere som alltid skal påpeke at «jammen MIN hun er så rolig og snill» må rett og slett på et lite kurs tenker jeg 🤷♀️ Hunder er DYR, de er faktisk ikke mennesker. Anonymkode: 4f8ae...46d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nanouk Skrevet 19. desember 2020 #97 Del Skrevet 19. desember 2020 Det er ditt ansvar når din løse hund løper bort til en hund i bånd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #98 Del Skrevet 19. desember 2020 DEN NAKNE GARTNER skrev (På 18.12.2020 den 10.05): Kan ikke si at jeg syns noe positivt om mesteparten av den retorikken der. Generelt sett så syns jeg hundeeiere burde ta seg en kjempestor bolle, aller helst flere, og forstå at andre mennesker liker ikke kontakt med hundene deres og at det er mangel på respekt for båndtvang. Klarer man ikke å holde hunden sin borte fra andre mennesker og dyr så er bånd med stram line den beste løsningen. Flytt ut på landet eller bo på en hytte langt fra mennesker om man skal ha hund. Eh, så det finnes ikke dyr på landet eller på en hytte langt fra mennesker? Den generelle båndtvangen er for å beskytte villdyr og buskap som er drektige, og har unger. Hvis en hund løper etter en drektig rådyrgeit så kan den kaste kalven. En hund kan skade små kalver og lam. Du er litt vel langt inne i by-bobla her. Anonymkode: efd5d...9c6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #99 Del Skrevet 19. desember 2020 TS - kontrollspørsmålet for deg selv her er: Ville damen hatt utgiften på legevakten hvis min hund hadde vært i bånd? Betal. Selv om det var hennes egen hund som bet henne, er din hund årsaken til sammenstøtet. Hun kunne gjort mer. Si takk, unnskyld, betal. Anonymkode: efd5d...9c6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #100 Del Skrevet 19. desember 2020 Jeg hadde blitt forbanna uten den bitesituasjonen du beskriver. Det er en uting her i Norge som jeg ikke er vant til fra andre land, dette med at løse hunder er lært opp til å skulle hilse på alt av hunder. Det du kaller hilsning på hund, kan på hundespråket være skikkelige maktdemonstrasjoner. min forrige hund ble angrepet av en schæfer mens han gikk stille og rolig i båndet sitt. Vi gikk langs etter veien en rolig søndag, og ut av en oppkjørsel kom schæferen rett i strupen på ham for å ta ham. Beit han stygt ihalsen og rev en diger flenge opp fra skulderbladene og bakover brystkassen. Vi måtte igjennom 2 omfattende operasjoner, dren, antibiotika og sårstell daglig osv. masse smertestillende og en innleggelse over flere dager fordi bittet gikk inn til lungen som ble punktert. Det var EN ting. Det verste var imidlertid at hunden, som dengang var 3, gikk fra å være harmonisk og trygg, til å bli helt nervevrak ovenfor andre hunde. Han ble aldri den samme, rett og slett. hardt hunden din løs, plikter du å ha stålkontroll. Også i nærheten av andre hunder. Ferdig. Anonymkode: a47ca...9d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå