Gå til innhold

Hunden min som var løs ble bitt av en hund som var i bånd.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Til alle som skriker ut om båndtvang. Det er faktisk ikke båndtvang over alt nå, bare til opplysning. 

På lekeplasser skal hunden derimot være i bånd! 

Men hunden skal være under kontroll, noe hunden ikke er når den løper bort til fremmede hunder. 

Endret av MissPierce
  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skulle gå ut med hunden min før kvelden på lekeplassen som ligger 50 meter fra huset mitt. Der pleier jeg av og til, som i dette tilfellet, ikke å ha på hunden min bånd da det som regel ikke ferdes folk der på kveldstid.

Denne kvelden var det et unntak, og hunden min som er godt sosialisert og aldri har vist aggressiv oppførsel, løp bort til en annen hund som var i bånd. Det var mørkt, så jeg så ikke riktig hva som skjedde, men løp bort. Da angrep hunden som var i bånd min hund og jeg prøvde å skille dem mens eieren til hunden som angrep febrilsk prøvde å dra til seg hunden. Omsider fikk jeg hunden min løs, og så at den andre hunden hadde bitt min hund. Eieren til den andre hunden ble forbannet og sa "nå har du kanskje lært at du skal ha hunden i bånd" og så bare gikk hun.

Jeg gikk inn med hunden min og undersøkte om det var kommet noen skader. Det har det tilsynelatende ikke, og han virker frisk og rask.

En time etter hendelsen kommer eieren til den andre hunden på døren min og sier hun har vært på legevakten og satt sprøyte, og forteller meg at jeg må betale for hennes utgifter på legevakten ettersom hun hadde fått et bitt i hånden. Vi vet begge at det var hennes hund som bet, og hun hadde tilsynelatende da blitt bitt av sin egen hund da hun forsøkte å skille dem.

Jeg la meg flat og fortalte dem at jeg burde hatt hunden min i bånd og at jeg skal ta regningen hennes på legevakten.

Men hva mener dere? Er det rett og rimelig, eller er det hun som må ta dette på sin egen kappe?

Anonymkode: e2bde...601

Jeg håper virkelig denne tråden er renspikka ironi?? Du kan verken være seriøs, særlig oppegående eller særlig godt menneske som spør folk på et forum om det er rett eller rimelig at DU som slapp bikkja di som du ikke har noe kontroll på løs som angrep en annen hund i bånd om du skulle tatt regningen eller ikke??

Hadde det vært MEG som var den eieren og det var min hund den angrep, så hadde jeg krevet at du fikk din hund avlivet, hadde saksøkt deg for masse erstatning og gått ut i avisa og hengt ut deg om hvor elendig og jævlig du er som hundeier! Hunden din burde omplasseres eller avlives, for det er ikke normal oppførsel hos en snill og frisk hund å plutselig angripe en annen hund i bånd!! Og ha den i bånd for helvete, hvor vanskelig skal det være?!! Burde være båndtvang hele året overalt og få 100 000 i bot om man slapp bikkja løs nær sivilisasjon og nær veien og andre dyr og folk. Ikke ALLE tåler dyr, allergi etc, og nesten alle som har hund for tiden har null og niks kontroll på bikkja si! Skammelig fordi hvem som helst kan skaffe seg hund! Hvorfor er det BARE udugelige og hjernedøde folk som får barn og hunder i disse tider? De fortjener noen som fortjener de og ikke «hvem som helst!!» dere ødelegger hundekulturen dere udugelige og dumme folk! Hold dere unna dyr og barn! 

Anonymkode: 8974c...4c4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taffel skrev (4 timer siden):

Bare betal og vær glad det ikke ble verre. Hun kunne krevd hunden din avlivet, og du kunne ikke motbevist det 

Er rart at hun ikke krever den avlivet. Hun kan ikke være særlig glad i sin egen hund da. For den kan bli angrepet igjen av samme hund. For ts kommer mest sannsynlig ikke til å ta til seg lærdommen om å ha drapsmaskinen sin i bånd. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så lei av folk som slipper hunden på områder der de tror at det ikke er andre der.

"Hvordan kunne jeg vite det?" Er visst standard-frasen til disse hundeeierne 

Endret av Honey Dew
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å betale utgiftene hennes er det minste du kan gjøre. Hadde det vært meg hadde jeg krevd hunden avlivet og anmeldt ts for brudd på båndtvang.

Anonymkode: 733be...bf7

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du har hunden løs og den ikke er under kontroll så er det ditt ansvar, å ha hunden under kontroll betyr at den ikke oppsøker andre og at du kan styre hvor den er. Hvor snill den er har ikke en betydning. Dyr er dyr og shitt happends, betal og gå videre. 

Anonymkode: cd495...052

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a)

blir fulgt og kontrollert på aktsom måte,

b)  

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

Det er svært FÅ som faktisk gjør dette riktig. Altfor mange som bare slipper hunden løs, uten tanke på andre. Jeg skulle ønske det ble ordentlig bøter for folk som gir blaffen i lover og regler. 

Anonymkode: 03137...ae2

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg skulle gå ut med hunden min før kvelden på lekeplassen som ligger 50 meter fra huset mitt. Der pleier jeg av og til, som i dette tilfellet, ikke å ha på hunden min bånd da det som regel ikke ferdes folk der på kveldstid.

Denne kvelden var det et unntak, og hunden min som er godt sosialisert og aldri har vist aggressiv oppførsel, løp bort til en annen hund som var i bånd. Det var mørkt, så jeg så ikke riktig hva som skjedde, men løp bort. Da angrep hunden som var i bånd min hund og jeg prøvde å skille dem mens eieren til hunden som angrep febrilsk prøvde å dra til seg hunden. Omsider fikk jeg hunden min løs, og så at den andre hunden hadde bitt min hund. Eieren til den andre hunden ble forbannet og sa "nå har du kanskje lært at du skal ha hunden i bånd" og så bare gikk hun.

Jeg gikk inn med hunden min og undersøkte om det var kommet noen skader. Det har det tilsynelatende ikke, og han virker frisk og rask.

En time etter hendelsen kommer eieren til den andre hunden på døren min og sier hun har vært på legevakten og satt sprøyte, og forteller meg at jeg må betale for hennes utgifter på legevakten ettersom hun hadde fått et bitt i hånden. Vi vet begge at det var hennes hund som bet, og hun hadde tilsynelatende da blitt bitt av sin egen hund da hun forsøkte å skille dem.

Jeg la meg flat og fortalte dem at jeg burde hatt hunden min i bånd og at jeg skal ta regningen hennes på legevakten.

Men hva mener dere? Er det rett og rimelig, eller er det hun som må ta dette på sin egen kappe?

Anonymkode: e2bde...601

For det første: Du er 100% ansvarlig for det som skjedde. Du skal selvfølgelig betale for utgiftene den andre hundeieren hadde. 

For det andre, og har lyst på en skikkelig svar fra deg ts på akkurat dette: Hvorfor lufter du hunden din på en lekeplass? Lekeplass er laget for barn og ikke hunder. Du har ingenting der å gjøre uansett når på døgnet. Hunden din tisser og driter, selv om du skulle plukke opp, er dette uhørt. Barn skal leke der, ikke hunder. Du vet ikke 100% om hunden din tisser litt hvor barn skal leke. Kan du slutte med det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg håper virkelig denne tråden er renspikka ironi?? Du kan verken være seriøs, særlig oppegående eller særlig godt menneske som spør folk på et forum om det er rett eller rimelig at DU som slapp bikkja di som du ikke har noe kontroll på løs som angrep en annen hund i bånd om du skulle tatt regningen eller ikke??

Hadde det vært MEG som var den eieren og det var min hund den angrep, så hadde jeg krevet at du fikk din hund avlivet, hadde saksøkt deg for masse erstatning og gått ut i avisa og hengt ut deg om hvor elendig og jævlig du er som hundeier! Hunden din burde omplasseres eller avlives, for det er ikke normal oppførsel hos en snill og frisk hund å plutselig angripe en annen hund i bånd!! Og ha den i bånd for helvete, hvor vanskelig skal det være?!! Burde være båndtvang hele året overalt og få 100 000 i bot om man slapp bikkja løs nær sivilisasjon og nær veien og andre dyr og folk. Ikke ALLE tåler dyr, allergi etc, og nesten alle som har hund for tiden har null og niks kontroll på bikkja si! Skammelig fordi hvem som helst kan skaffe seg hund! Hvorfor er det BARE udugelige og hjernedøde folk som får barn og hunder i disse tider? De fortjener noen som fortjener de og ikke «hvem som helst!!» dere ødelegger hundekulturen dere udugelige og dumme folk! Hold dere unna dyr og barn! 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er rart at hun ikke krever den avlivet. Hun kan ikke være særlig glad i sin egen hund da. For den kan bli angrepet igjen av samme hund. For ts kommer mest sannsynlig ikke til å ta til seg lærdommen om å ha drapsmaskinen sin i bånd. 

Nå står det vel helst at hunden i bånd angrep Ts sin hund, og ikke motsatt!!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette var din feil ja. Håper du har lært at båndtvang er av en grunn. Du kunne mistet hunden din

Anonymkode: 0b667...27a

Nei, det er ikke av denne grunn det er båndtvang, det er av hensyn til vilt og buskap, og det er heller ikke allmen båndtvang på denne tiden av året.

Anonymkode: 69f11...5a1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
MissPierce skrev (4 timer siden):

Til alle som skriker ut om båndtvang. Det er faktisk ikke båndtvang over alt nå, bare til opplysning. 

På lekeplasser skal hunden derimot være i bånd! 

Men hunden skal være under kontroll, noe hunden ikke er når den løper bort til fremmede hunder. 

Det er ingen tvil om at det er båndtvang på en lekeplass for barn. I den enkelte kommune er det beskrevet nærmere hvor og når båndtvang gjelder. 

I tillegg kan dere lese Lov om hundehold (hundeloven) . Hadde vært så mye enklere om samtlige hundeeiere hadde fulgt denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a)

blir fulgt og kontrollert på aktsom måte,

b)  

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

Det er svært FÅ som faktisk gjør dette riktig. Altfor mange som bare slipper hunden løs, uten tanke på andre. Jeg skulle ønske det ble ordentlig bøter for folk som gir blaffen i lover og regler. 

Anonymkode: 03137...ae2

Takk! Skulle akkurat til å finne frem denne selv. Selv om det ikke er båndtvang der ts bor, betyr ikke det at det er fritt frem. Hundeeier SKAL ha kontroll i enhver setting. 

Jeg håper ts har lært. Og at det nå blir satt krav til at innkalling sitter! Så slipper ts at noe slikt skjer igjen.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissPierce skrev (3 minutter siden):

Nå står det vel helst at hunden i bånd angrep Ts sin hund, og ikke motsatt!!

Ts sin hund var løs og den løp bort til den andre hunden. Hunder kan kun gå løs dersom eier har full kontroll. Her hadde ikke ts kontroll og brøt dermed lov om hundehold paragraf 4.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEN NAKNE GARTNER skrev (5 minutter siden):

Det er ingen tvil om at det er båndtvang på en lekeplass for barn. I den enkelte kommune er det beskrevet nærmere hvor og når båndtvang gjelder. 

I tillegg kan dere lese Lov om hundehold (hundeloven) . Hadde vært så mye enklere om samtlige hundeeiere hadde fulgt denne.

Jeg skrive jo nettopp at hunder skal være i bånd på lekeplasser! 

Alle kommuner har en sånn oversikt. 

https://www.nkk.no/kart/

Noen kommuner har så streng båndtvang, at den mulig strider i mot lovverket. 

Har full oversikt over hundeloven 😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Troyamin skrev (8 minutter siden):

Ts sin hund var løs og den løp bort til den andre hunden. Hunder kan kun gå løs dersom eier har full kontroll. Her hadde ikke ts kontroll og brøt dermed lov om hundehold paragraf 4.

Ja jeg kan faktisk lese. Det virker det derimot ikke som andre kan her. For de sier at Ts sin hund angrep den andre hunden. Det er ikke det Ts skriver. 

Men ja hun må ta på seg skylden sidene hennes hund var løs, og løp bort til en hund i bånd, da det er brudd på hundeloven. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissPierce skrev (1 minutt siden):

Ja jeg kan faktisk lese. Det virker det derimot ikke som andre kan her. For de sier at Ts sin hund angrep den andre hunden. Det er ikke det Ts skriver. 

Men ja hun må ta på seg skylden sidene hennes hund var løs, og løp bort til en hund i bånd, da det er brudd på hundeloven. 

Jeg trodde først du forsvarte ts.😉 Derfor mitt svar.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For en tulling du er.. 

Anonymkode: 535a5...4a1

Hvem er en tulling og hvorfor? Fint om du kan begrunne meningene dine.

Anonymkode: 86504...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissPierce skrev (8 minutter siden):

Jeg skrive jo nettopp at hunder skal være i bånd på lekeplasser! 

Alle kommuner har en sånn oversikt. 

https://www.nkk.no/kart/

Noen kommuner har så streng båndtvang, at den mulig strider i mot lovverket. 

Har full oversikt over hundeloven 😉

Det kan det  godt være at du skriver. Du skriver selvfølgelig hva du selv vil. 

Kan du vise eksempler på det? Fint om du kan begrunne påstanden.

Anonymkode: 86504...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...