AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #1 Skrevet 17. desember 2020 En venninne spurte meg akkurat om jeg kunne få en resept på sovepiller av min fastlege og så gi dem til henne... Jeg sa nei- det føltes bare fullstendig feil. Eller er jeg egentlig bare litt prippen her? hun sliter med søvnvansker og jeg vet hun egentlig får av sin fastlege. Men fastlegen er coronastengt... Synes nesten det er dårlig gjort å spørre meg... Anonymkode: e7d14...fa3
nordlending Skrevet 17. desember 2020 #2 Skrevet 17. desember 2020 Man trenger ikke dra til legen for å fornye resept, det er bare å ta kontakt med legekontoret. Det er vel bare stengt som i at man ikke får time? 26
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #3 Skrevet 17. desember 2020 Nei, nei, nei... Dette er ulovlig for det første, og for det andre så bør hun snakke med lege selv. Kan ta d gjennom legevakt om det er for ille... Man gir ikke resepter til andre! Anonymkode: 69da0...aa7 33
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #4 Skrevet 17. desember 2020 Fastlegen kan ikke være koronastengt, da må pasientene tilbys annen legetjeneste. Jeg hadde sagt nei. Legemidler skal forordnes av lege av en grunn, de skal vurdere helhetsbildet som allergi, andre medikamenter hun tar, andre sykdommer hun tar. Du vet jo ikke dette. Anonymkode: 93a56...728 26
kvikksand9 Skrevet 17. desember 2020 #5 Skrevet 17. desember 2020 De er vel kanskje litt strenge med å forny b-apparat medisiner? Har du resept på sovemedisiner fra før av? Det er ikke bare-bare å få resept på sovemedisiner. 6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #6 Skrevet 17. desember 2020 Høres ikke bra ut. Kanskje venninnen din ikke får mer sovemedisin med legen sin? Det er særdeles vanedannende! Anonymkode: 1a59a...606 21
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #7 Skrevet 17. desember 2020 Et stort nei .. og et rødt flagg .. venninnen din misbruker .. typisk oppførsel Anonymkode: ba4cd...908 27
Perleugla Skrevet 17. desember 2020 #8 Skrevet 17. desember 2020 NEI! Ikke greit. I mine øyne er det helt horribelt av venninnen din å spørre om noe slikt. 7
Silva Pluvialis Skrevet 17. desember 2020 #9 Skrevet 17. desember 2020 (endret) Nei. Du bør ikke skaffe henne sovemedisiner i ditt navn. Endret 18. desember 2020 av Uatskillelig 1
Sheik Skrevet 17. desember 2020 #10 Skrevet 17. desember 2020 Nei, ville aldri gjort det! Tror ikke noe på at hun ikke får tak i medisinen selv da hun kan ringe legekontoret å be om fornyelse over telefon. Jeg ville automatisk mistenkt misbruk av medikamentet. Sliter selv med søvn, men ville aldri bedt noen (hverken familie eller venner) om å skaffe meg medisiner. 12
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #11 Skrevet 17. desember 2020 Stol på deg selv, siden du vet det du vet!. Er lurest å høre på fornuften her. Viktigste er dog at hun ikke begynner å kjøpe på gata/nett. (Om hun er i stand til den slags oppførsel, ville jeg vurdert å hjelpe henne med et brett på ti dager max). Men du gjør rett i å si nei Anonymkode: 5e9e5...70a
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #12 Skrevet 17. desember 2020 Typisk oppførsel av de som misbruker,har hundretusen unnskyldninger for hvorfor de ikke har igjen,ikke har fått tak i resept etc. Ikke gjør det. Anonymkode: a9186...b11 17
Rant Skrevet 18. desember 2020 #13 Skrevet 18. desember 2020 Coronastengt? Tror heller hun er avhengig og har fått skrevet ut det hun skal ha denne perioden. Om hun tar mer enn hun skal, så må hun faktisk leve med det. Man skal ikke bruke sovemedisin som rusmiddel. Hun får ta seg en tur på apoteket og kjøpe reseptfri sovemedisin. Sedix, eller hva det heter. 11
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #14 Skrevet 18. desember 2020 Rant skrev (3 timer siden): Hun får ta seg en tur på apoteket og kjøpe reseptfri sovemedisin. Sedix, eller hva det heter. Det kan hun jo, men det er ikke alle som får effekt av de medisinene. Uansett er jeg imot at folk byttelåner medisiner, for en vet ikke alt om helsesituasjonen til folk. Ikke en gang gode venninner gjør det nødvendigvis. De kan være pent kledd og fikse seg greit på utsiden, men være avhengige på innsiden. Det syns ikke. Hun får ta kontakt med lege selv. Anonymkode: 42e12...4b0 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #15 Skrevet 18. desember 2020 Dette må du ikke finne på å gjøre. En ting er venninnen din som kan ha et problem og uansett vil kunne få slik medisin av sin egen fastlege dersom fastlegen faktisk finner det forsvarlig. En annen ting er du som må lyve til din egen lege og få det journalført at du har gått på sterke sovemedisiner. Det kan faktisk ha konsekvenser for medisinsk behandling du senere får. Du aner videre ikke hvorfor venninnen din ønsker disse medisinene. Er det reelle søvnproblemer, eller har hun andre planer med dem? Anonymkode: b8958...d53 7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #16 Skrevet 18. desember 2020 Nei, det må du ikke gjøre. I verste fall sier du at du ikke får mer for øyeblikket, da du har avtalt med lege å prøve uten. Det måtte jeg gjøre til slutt, da en venninne av meg gjerne ville ha tak i mine sterke, smertestillende tabletter jeg fikk, etter en ulykke.. Anonymkode: b58c6...c8d 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #17 Skrevet 18. desember 2020 Honey Dew skrev (7 timer siden): Aldri. Jeg begår ikke kriminalitet. En gir ikke andre medisin som står i ett annet navn og spesielt ikke medisner som gir rus. Hun er nok misbruker. Javel, helt sikkert,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,og dette med sin høye hest,,,,,,,,,,,,, Anonymkode: 1c380...d5e 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #18 Skrevet 18. desember 2020 Selvfølgelig skal du ikke gjøre dette. Og ja, det er dårlig gjort av henne å i det hele tatt spørre. Anonymkode: be224...e4d 6
Honey Dew Skrevet 18. desember 2020 #19 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Javel, helt sikkert,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,og dette med sin høye hest,,,,,,,,,,,,, Anonymkode: 1c380...d5e Hvis ikke, hadde hun ikke vært så desperat etter å få tak i rusmidler. 6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #20 Skrevet 18. desember 2020 Interessant holdning dette med å tro en aldri begår kriminalitet. De aller fleste som kjører bil gjør noe ulovlig fra tid til annen. Tenker det fort blir sånn for mange av de som ikke kjører bil også, så lenge de ferdes ute. Men, TS; jeg ville forhørt meg litt mer om grunnlaget for hvorfor venninnen ikke får fornyet sin resept, eller kan dra på legevakten om fastlegen skulle være utilgjengelig/stengt (veldig merkelig greie i seg selv). I tillegg er det som oftest ikke sånn at man bare kan dra til legen og si "jeg vil ha sovepiller" - og få noe annet enn antihistaminer eller melatonin - lette medikamenter som din venninne mest sannsynlig ikke er interessert i, antar jeg. Anonymkode: a2706...d48 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå