Gå til innhold

Si opp jobben før jeg starter - hva skjer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! Jeg har lenge vært i en prosess med å søke jobb, og landet nylig et vikariat som skapte trygghet for meg en stund frem i tid.

Men, samme dag som jeg var på intervju til det vikariatet, dukket stillingsutlysningen til en fast jobb som var mye mer tiltalende opp. Jeg sendte en søknad dit også uten veldig store forhåpninger. 

Fikk deretter tilbud om vikariatet, og tenkte litt på denne andre jobben jeg hadde søkt, men hadde ikke tid til å vente på å høre fra dem pga. kort svarfrist. Men i går fikk jeg telefon om jeg ønsket å komme på intervju der også. 

Jeg var på intervju i dag, og har en utrolig god følelse. Får svar allerede i morgen, og er veldig spent. Men jeg gruer meg allerede litt til å eventuelt gi beskjed til de jeg skal ha vikariat hos. Må jo jobbe ut oppsigelsestiden, som er på en måned i prøvetiden. Men jeg får så utrolig dårlig samvittighet. Er sikker på at de forstår, siden det er snakk om fast jobb vs. vikariat, men jeg føler meg så til bry når jeg må gjennom en hel prosess med opplæring og jobbe der i en måned med all jobben det påfører dem. Samt at de må finne en annen kandidat. 

Noen som har vært i en lignende situasjon? Hvordan løste det seg, og hvordan tok arbeidsgiver det?

Anonymkode: 9301e...be7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De ønsker deg neppe inn på opplæring i det hele tatt dersom du sier opp før du har begynt. 

• Liker 6
Skrevet
Glitnir skrev (9 timer siden):

De ønsker deg neppe inn på opplæring i det hele tatt dersom du sier opp før du har begynt. 

Trodde man var pålagt å jobbe i oppsigelsestiden, og at arbeidsgiver var pålagt å gi lønn/at man må jobbe. Men da håper jeg det løser seg slik..

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trodde man var pålagt å jobbe i oppsigelsestiden, og at arbeidsgiver var pålagt å gi lønn/at man må jobbe. Men da håper jeg det løser seg slik..

Du eller arbeidsgiver kan ja, men om du tvinger det igjennom er du vanskelig og tviler på de vil bruke meir tid eller resusser på deg. 

Anonymkode: be8ed...a67

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil tro at de setter pris på å få beskjed så fort som mulig når du har hørt fra den andre jobben. De vil neppe ha deg inn på opplæring, men heller gå tilbake til søkerlista og ansette noen andre. Sånn sett er det ryddigere at du sier opp nå, så de slipper å bruke ressurser på deg. 

Anonymkode: 8dc0d...491

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil tro at de setter pris på å få beskjed så fort som mulig når du har hørt fra den andre jobben. De vil neppe ha deg inn på opplæring, men heller gå tilbake til søkerlista og ansette noen andre. Sånn sett er det ryddigere at du sier opp nå, så de slipper å bruke ressurser på deg. 

Anonymkode: 8dc0d...491

Ja, hvis jeg får jobben skal jeg selvsagt ringe med en gang og gi beskjed om at jeg vil levere oppsigelse.

Føler meg jo som et forferdelig menneske for at jeg har søkt flere jobber  😅

Skrevet

Hvis du «er et forferdelig menneske» fordi du har søkt fast jobb så er vel arbeidsgiver også «forferdelig» fordi de ikke har tilbudt deg fast jobb i utgangspunktet ? 

Slik er er faktisk å ansette vikarer. Kan man ikke tilby fast ansettelse så fortsetter selvsagt arbeidstaker å søke på andre jobber. 

Anonymkode: 31e23...da1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du «er et forferdelig menneske» fordi du har søkt fast jobb så er vel arbeidsgiver også «forferdelig» fordi de ikke har tilbudt deg fast jobb i utgangspunktet ? 

Slik er er faktisk å ansette vikarer. Kan man ikke tilby fast ansettelse så fortsetter selvsagt arbeidstaker å søke på andre jobber. 

Anonymkode: 31e23...da1

Det er sant. De forstår nok det veldig godt, og jeg vet at jeg ikke egentlig har gjort noe galt. Bare gruer meg til å eventuelt ta den telefonsamtalen.

Det blir nok fort overdøvet av gleden av å endelig få fast jobb da, heldigvis! 

• Liker 2
Skrevet

Oppdatering! 

Ble ringt opp med tilbud om jobben i dag tidlig og skal takke ja. Jeg ringte arbeidsgiveren jeg skulle ha vikariat hos med en gang.

De virka litt skuffa, men viste heldigvis forståelse og var glad for at det skjedde nå og ikke når jeg hadde startet i jobben og bare vært der et par uker. Vi kansellerte kontrakten. Er utrolig glad for å endelig ha fått fast jobb (drømmejobben attpåtil) etter å ha jobbet i vikariater siden 2015, men jeg kjenner at jeg må riste av meg den dårlige samvittigheten litt før jeg klarer å ta det helt innover meg.. 

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer!

Den andre arbeidsgiveren har garantert en bunke med andre søkere som ikke nådde helt opp, så de klarer seg sikkert bra. Har hatt et par sånne selv i det siste, og klart det er kjipt når vi har funnet det vi mener er rette personen til å starte i jobben. Så er det sånn at vi ikke eier den personen, og kan ikke tvinge dem til å starte hvis de har et annet tilbud. :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg var i samme situasjon både i fjor og i år. Hadde takket ja til jobb, men så dukket det opp bedre tilbud som jeg av mange årsaker ikke kunne si nei til. Man forstår skuffelsen, men det er ikke så mye arbeidsgiver kan gjøre. Ved siste ansettelsen gjorde jeg dem oppmerksom på at jeg var på jakt etter noe som ikke innbefattet turnusjobbing allerede da jeg var til intervju, slik at de kunne være forberedt. Vet at kandidat nr to fikk stillingen etter at jeg ombestemte meg.

Anonymkode: 221e3...514

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...