Gå til innhold

Lager dere pepperkakedeig selv eller kjøper ferdig deig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett etter deig i flere butikker, men har ikke funnet. Blir det solgt ut fort? Pleier de fleste å lage pepperkakedeig eller å kjøpe deig?

Anonymkode: 74144...652

Skrevet

Jeg kjøper deig. Eller ferdige pepperkaker.

• Liker 1
Skrevet

Kjøper ferdige pepperkaker. Er for lat til å lage selv og de ferdigdeigdne syntes jeg har en rar bismak.. 

Skrevet

Lager selv eller kjøper ferdige. Men vi lager alltid en runde selv, men det forsvinner raskere enn vi gidder å bake så da kjøper vi.😄 Jeg liker heller ikke smaken på ferdigdeig...

Skrevet

Vi baker mest for bakingens skyld, fordi ungene synes det er gøy. Så da tar vi kjøpedeig. Noen ganger litt dyr deig fra bakeren, men til vårt bruk funker selv 20-kronersdeigen fra Rema helt fint.

Anonymkode: 603e2...3c1

• Liker 1
Skrevet

Kjøper deig fra matbutikken fordi det er enklest. Og det er gøyere å lage selv enn å kjøpe ferdige bokser med pepperkaker. Jeg var innom 2 butikker, den ene hadde ikke, den andre hadde😊

Skrevet

Lager selv! Mye bedre smak, også dufter de så deilig med de ulike krydder som brukes! 

• Liker 5
Skrevet

Lager selv, seff! :jepp: 

Når en pepperkaker-baker baker pepperkaker-kaker tar han først en stekegryte og en kilo maragarin. osv. :romeo: 🎶 

Ikke at jeg er en stor "pepperkakebaker" men,  det faktisk forskjell på en kilo, og en teskje pepper, bare sånn for sikkerhets skyld - alt ettersom hvilken oppskrift/sang man skulle følge :fnise:

• Liker 7
Skrevet

Har både prøvd å lage selv og kjøpedeiger, men uansett hva jeg gjør finner jeg ikke tilbake til bestemor sin deig. Fatter ikke hva hun hadde i den altså, men for meg var den mye bedre enn alle andre.

• Liker 1
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Lager selv, synes det er en del av kosen med å lage den kvelden før og kjenne julelukta i heimen, og det å spa og skjære den ut av bolla neste dag og banne og steike fordi den er for hard, men så går det seg til etter hvert ^^ Sist lot jeg den stå ute i en time før jeg begynte, da gikk det litt bedre iallfall :)

Skrevet

Lager sjeldent pepperkaker, men da har det vært fra bunnen av. I år kjøpte jeg en deig på et bakeri siden jeg hadde en rabattkupong der. Bakte først ut en liten bit, og var skuffa over at det ikke luktet "bakst" i det hele tatt. Syntes det var en ubehagelig lukt som måtte luftes ut. En bedre titt på ingrediensene fikk meg til å mistenke at det var maltekstrakten som var synderen (med litt hjelp av hornsalt, men den lukta alene er jeg bedre vant med). Ikke smakte kakene noe særlig heller.

Jeg kjørte resten av deigen i food prosessoren og hev i mye mer krydder, og da ble det bedre kaker, selv om det fortsatt luktet kjipt under steking.

Anonymkode: 70392...e4d

Gjest Føsleguri
Skrevet

Jeg lager deigen selv, det er fort gjort og da vet jeg hva som er i deigen. Det er stort sett margarin eller olje i kjøpedeig, jeg vil ekte smør i kakene.

Skrevet

Jeg kjøper Nyåkers pepperkaker, de smaker godt og jeg sparer meg for mye arbeid.

Pepperkaker her i huset blir "bare" spist med blåmuggost, og til det bruket er Nyåkers helt perfekte.

Skrevet

Synes det er mange varer som er utsolgt i butikkene. På Kolonial er jo alle julegodis og brus og slikt tomt og i lokalbutikken manglet det de pyntemelistubene vi bruker til pepperkaker og melkesjokoladenonstop. Pepperkakedeigen lager jeg selv.

Skrevet

Kjøper billigdeig til pepperkakehus, men baker selv de vi skal spise. Har en utrolig god oppskrift fra svigermor som gir litt seige pepperkaker, ikke de tradisjonelle harde. Syns de er så gode. 

Skrevet

Kjøper ferdig deig til pepperkakehus. Men lager myk pepperkake fra bunnen. Og kjøper ferdig harde pepperkaker. 

Anonymkode: cc188...d68

Skrevet (endret)

Har laget 13 slag i år (fra bunnen) + at vi kjøpte pepperkakedeig fra butikken. Jeg liker ikke pepperkaker, og samboer gadd ikke lage fra bunnen, så da ble det ferdigdeig. ;)

Endret av SPOCA
Skrevet

Kjøper ferdig, fordi jeg ikke gidder å lage selv. Og fordi hjemmelaget er best og jeg ville da ha spist alt for mye deig, har 0 selvkontroll når det kommer til deig. For øvrig spiser jeg ikke ferdigstekte pepperkaker, og barna synes ferdigdeigkakene er like gode som hjemmelagetdeigkakene.

Skrevet

Lager selv, fordi jeg er oppdratt til å lage fra bunnen av hvis det skal være skikkelig.

I år prøver jeg oppskriften fra trines matblogg, for den er basert på en oppskrift jeg brukte tidligere som nesten ble bra. Jeg håper hennes små endringer og bedre instruksjoner gir den perfekte deigen.

Anonymkode: 5ad08...937

Skrevet

Jeg lager selv. Har smakt pepperkaker av kjøpedeig hos andre og synes ikke de er gode. Trine sin oppskrift, som noen nevnte over her, synes vi er helt forferdelig. Det er altfor lite krydder (mengdene bør minst dobles) og de smakte så fælt at ingen klarte å spise dem opp. Trine er flink til mye, men ikke pepperkaker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...