Gå til innhold

Små barn og kjønnsidentitet

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei alle kloke mammaer (og pappaer) der ute.

PS: Vet at dette kan være et betent tema, men jeg håper alle kan svare i beste mening.😊

Endret av Årolilja
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet at det er et betent tema, men han er veldig liten fortsatt og jeg tror ikke du skal legge så mye i det.

I den alderen vet de ikke helt hva ordene betyr egentlig, og heller ikke mye om forskjeller på gutter og jenter (hverken fysisk eller sosialt). Jeg har en datter, og da hun var to vekslet hun fortsatt fritt mellom gutt, jente, barn, og så videre. Hun var sikkert over tre før hun brukte ordene konsekvent. Det er normalt.

Anonymkode: 5c61f...f45

• Liker 2
Skrevet

Min datter er på samme alder, hun kaller alle gutter, fordi hun kjenner flest gutter. Så alle jenter og damer hun møter er også gutter.
De vet ikke bedre i denne alderen. Ikke legg mye i det.
En venninne av meg har en gutt på 3 som også sier han er jente, dette fordi han har en eldre søster og han vil være som henne.

Anonymkode: cb8e9...656

• Liker 3
Skrevet

Altså, vår gutt på snart 4 vet ikke helt hva forskjellen er på gutter og jenter (han er mer opptatt av dinosaurer).. Han kan si at når jeg blir 4 år så blir jeg jente.. Tror bare ikke han har skjønt det helt. Han liker godt å gå med kjole og liker rosa, men liker også å leke med biler. 

Anonymkode: 8dafb...b49

• Liker 3
Skrevet

Ikke overtenk. Vår datter påsto at guttevennene hennes var jenter. Jeg tror hun var rundt to år. 

Hun skjønte rett og slett ikke helt betydningen av ordet og inkluderte alle hun likte.

Anonymkode: 0a3b9...556

• Liker 3
Skrevet

Små barn sier mye rart. Ikke legg så mye i det. 

Anonymkode: 4e939...06a

• Liker 1
Skrevet

Jenta mi på fire er dødelig fornærma fordi hun ikke får lang tiss. (Fordi hun ikke bare vil ha en lang rumpe.) «Men mamma, når får jeg lang tiss?» eh... jo jenta mi.... når du blir voksen kan du operere deg🤷🏼‍♀️

7 åringen (gutt) elsker å ta på kjole og svinge seg rundt fordi han føler seg så fin. Han har hatt kjole på skolen, og da tok vi en prat om at noen kunne synes det var litt rart med gutter i kjole. Det lo vi litt av, for hvor teit er ikke det liksom? Han er seg selv. Gutt, liker å gå i kjole og elsker teater. Jeg blir ikke veldig overrasket om han ender opp med å like  gutter når han kommer dit. 

2 åringen( også gutt) vil ha på «elsakjole» fordi han leker frost med storesøster. 
Alt er greit. Om barnet ditt vil være jenta di, så la han være det da. :) identiteten er flytende, og man bør ikke legge så mye i det når han er så liten som din. 

Anonymkode: 81d65...71b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk for alle svar.

Endret av Årolilja
Skrevet

Her gjelder det å sette foten ned tidlig, ikke la det utvikle seg i negativ retning.

Anonymkode: 5cf86...91f

• Liker 1
Skrevet (endret)

:)

Endret av Årolilja
Skrevet
Årolilja skrev (18 timer siden):

Takk for alle svar.

Ser at mange her poengterer at barn på den alderen sier mye rart, og det er jeg helt enig i. Men han har et godt vokabular, og jeg opplever at han vanligvis har full kontroll på hvem som er mann, dame, jente, gutt når det gjelder andre enn seg selv. Han bruker også "han", "hun", "hans" og "hennes" riktig. Men det er litt beroligende å lese svarene deres, og det kan jo godt hende at det bare er en fase. Jeg skal forsøke å ikke legge så mye i det.

Har dere noen konkrete forslag til hva jeg kan svare når han korrigerer meg eller andre når han blir kalt gutt?🙂 

Du sier det samme som vi sier når barn insisterer på at de er katter og hunder "ja ha, så flott" og så går man videre til det man snakket om/gjorde. Barn leker og er i en fantasiverden, de har ikke fjerneste begrep om hva ord betyr for voksne.

Anonymkode: dbb2a...288

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...