AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #1 Skrevet 17. desember 2020 Jeg er butikksjef og liker innholdet i jobben min, men er drita lei av seks dagers uker annenhver uke, fem arbeidsdager ellers. (Det er kjedebestemt og ikke noe jeg bestemmer.) Synes Handel og kontor burde ha fem dagers uker som kampsak. Jeg har høyere utdanning innen mitt fagfelt og dette var grunnen til at jeg fikk lederjobb, da dette er en stor bedrift med mange ansatte innen faghandel. Vil bare nevne det før noen kommer trekkende med at jeg bare kan skaffe meg utdannelse for å få mulighet til noe annet enn butikk. 😉 Jeg liker som sagt jobben veldig godt, men det er kjipt å jobbe seks dager i uken, det går utover familielivet og jeg har mindre mulighet enn andre til å koble ut. Anonymkode: 68d10...0aa 6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #2 Skrevet 17. desember 2020 Kan du bli tillitsvalgt i Handel og kontor? Så kan du løfte denne saken Anonymkode: 6c902...8fd 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #3 Skrevet 17. desember 2020 Det er noe ordentlig dritt! Jobbet slik i 20 år, fikk virkelig nok til slutt Anonymkode: a43c6...988 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #4 Skrevet 17. desember 2020 Hæ, det har jeg aldri hørt om. Hvorfor er det sånn? Hvilken kjede er dette? Anonymkode: ab841...b78 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #5 Skrevet 17. desember 2020 Har det samme nå, utrulig slitsomt! Var 12 år i et større konsern med fler ansatte i butikken, da hadde jeg kun 5dagers uker. Så fikk en fridag som kompensasjon for lørdagsjobb Anonymkode: 7c549...128 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #6 Skrevet 17. desember 2020 Alle sjefene jeg har hatt i butikk har kun jobbet mandag-fredag; aldri lørdager eller jul, nyttår, og sånt. Oss andre i 100 % stillinger har også 5-dagers uker, men varierer mellom mandag-fredag og annenhver lørdag med fri en ukedag. Jeg tror ikke det er så vanlig med 6-dagers uke, selv i butikk? Det varier kanskje mye fra de forskjellige kjedene. Anonymkode: eb202...036 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #7 Skrevet 17. desember 2020 Som leder så må du da klare å fikse dette problemet hos dere 🙈 Jeg jobber forøvrig 6 dagers uke jeg også.. men jeg er uunnværlig 🤣😇 Anonymkode: 12b5b...479 1
Glitnir Skrevet 17. desember 2020 #8 Skrevet 17. desember 2020 Dersom du er butikksjef i en stor butikk med mange ansatte - kan du virkelig ikke selv bestemme når du setter opp vaktlistene om du skal jobbe fem eller seks dager per uke?!
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #9 Skrevet 18. desember 2020 Glitnir skrev (7 timer siden): Dersom du er butikksjef i en stor butikk med mange ansatte - kan du virkelig ikke selv bestemme når du setter opp vaktlistene om du skal jobbe fem eller seks dager per uke?! Nei. Anonymkode: 68d10...0aa
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #10 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Som leder så må du da klare å fikse dette problemet hos dere 🙈 Jeg jobber forøvrig 6 dagers uke jeg også.. men jeg er uunnværlig 🤣😇 Anonymkode: 12b5b...479 Klarer du ikke å lese? Butikksjefene jobber annenhver lørdag og seks dager pr uke annenhver uke, det er kjedebestemt. Vanlig i mange kjeder dette. Anonymkode: 68d10...0aa
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #11 Skrevet 18. desember 2020 Nå er jo lørdag faktisk en arbeidsdag på papiret i Norge. Lørdag er i ferieloven definert som en virkedag, selv om de fleste bransjer ikke praktiserer det slik. Men de fleste bedrifter som ikke har annet bestemt i tariffavtale kan i prinsippet kreve at man jobber 6 dagers uker. Anonymkode: 42403...54a
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #12 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå er jo lørdag faktisk en arbeidsdag på papiret i Norge. Lørdag er i ferieloven definert som en virkedag, selv om de fleste bransjer ikke praktiserer det slik. Men de fleste bedrifter som ikke har annet bestemt i tariffavtale kan i prinsippet kreve at man jobber 6 dagers uker. Anonymkode: 42403...54a Vet jo det ikke gjøres noe ulovlig, det er bare veldig kjipt å måtte jobbe seks dager som norm når de aller fleste andre jobber fem. Anonymkode: 68d10...0aa
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #13 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vet jo det ikke gjøres noe ulovlig, det er bare veldig kjipt å måtte jobbe seks dager som norm når de aller fleste andre jobber fem. Anonymkode: 68d10...0aa Det forstår jeg veldig godt. Men med mindre dere får endret eller skaffet tariffavtale som har bestemmelser for 5 dagers uker eller arbeidsgiver ikke frivillig vil gi sine ansatte det, så er man nesten nødt til å bytte til en kjede eller bransje som har 5 dagers uker. Rent juridisk er det lite man får gjort så lenge lørdag fortsatt er en virkedag. Anonymkode: 42403...54a
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #14 Skrevet 18. desember 2020 Mange butikker har jo lørdagshjelp som ikke kan nok. Hvis alle som jobber på lørdager kan for lite vil butikken gå dårlig. Derfor er det vanlig at alle faste tar i et tak hver tredje lørdag eller noe. Kan jo ikke stenge sjappa på den store handledagen heller. Anonymkode: 2e346...826
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #15 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mange butikker har jo lørdagshjelp som ikke kan nok. Hvis alle som jobber på lørdager kan for lite vil butikken gå dårlig. Derfor er det vanlig at alle faste tar i et tak hver tredje lørdag eller noe. Kan jo ikke stenge sjappa på den store handledagen heller. Anonymkode: 2e346...826 Gjør ikke meg noe å jobbe lørdag, det er jo da det er mest fart og sånn sett ekstra gøy. Gjør meg heller ikke noe å jobbe annenhver lørdag, men jeg skulle da gjerne jobbet kun fire dager motsatt uke og helst fri fredag, slik at man fikk "langfri". Nå kan jo ikke alle i butikken ta fri fredag heller, så butikksjefer og avdelingsledere burde ha førstepri her. Fri annenhver mandag gir også langfri-følelse. Anonymkode: 68d10...0aa
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #16 Skrevet 18. desember 2020 Jobb deltid, problemet løst. Aldri få en stilling på mer enn 60%. Anonymkode: 8eac4...d46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå