Gå til innhold

Mistet 2 husnøkler.. Tørr ikke å si det til utleier nok en gang...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle dere. 

Jeg er litt i knipe her. La oss bare si at første setning taler for seg. Jeg er et skikkelig VIMSEHUE. Helt enormt. Går som regel å leter etter noe hver dag, det er dog ikke nøkler som forsvinner hver dag.. Heldigvis... Men er fortsatt fælt å miste to stk på ca 4 mnd. 

Var så heldig å få flytte inn i en utrolig attraktiv leilighet som det var stor interesse for. Utleier valgte meg og jeg følte meg utrolig heldig. Vi er på mange måter litt like, og hun er utrolig godhjertet og snill. Har stilt om med en hel del! I høst forsvant nøkkelen til leiligheten på mirkauløst vis. Jeg tok kontakt med henne og snill som hun er kjørte hun på flekken 30 km for å komme med ekstranøkkel til meg. Jeg fikk den i påvente av at den andre skulle dukke opp, noe den ikke gjorde.. Nå har jeg altså klart å rote bort denne også ( Ja jeg vet jeg er idiot.. :P ) Denne har bare vært borte et lite døgn, så har ikke gitt opp helt. Men føler jeg har oppsøkt alle mulige steder den kan være. 

Søker "dekning" hos kjæresten min som bort et lite stykke unna, har ikke turt å ringe utleier denne gangen. Er utrolig flau over meg selv. Hun er så hyggelig og stiller sånn opp - så kommer jeg og føler jeg liksom bryter det gode inntrykket jeg ga på visning osv. Jeg er veldig prinsippfast og sta, og føler at jeg MÅ finne denne og at det er uaktuelt å ta kontakt i gjen da jeg rett og slett synes det er enormt pinlig. 

Såå har dere noen forslag til meg. Er ikke meningen å lage et lite problem "stort", men vil prøve alt før jeg evt. tar kontakt med henne.  Har gått så langt at jeg nå ser på mulighet for om det på en måte går ann å lirke døren opp ved hjelp av annet. Men det er nok veeldig vanskelig i forhold til hva som vises på video. Har sendt mail til lokal låsesmed, vet noen om de bare kan komme å lukke opp døren for meg, så jeg hvertfall kommer inn ? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må vente på låsesmeden, låsen må byttes siden nøklene er på avveie. Låsen skulle forresten vært byttet første gangen du mistet nøkkelen, om noe skulle skje så kan det få store konsekvenser med tanke på innboforsikringen din og forsikringen til huseieren.  

Anonymkode: 99d22...fd8

• Liker 8
Skrevet

Men det er vel uhyyyyre dyrt, 6-7000kr? Vet du om låsesmeden bare kan låse opp leiligheten for meg uten å gjøre noe annet? så kommer jeg hvertfall meg inn og må bare satse på å finne nøkkelen samme dag. Evt ha kjæreste hos meg som kan "passe på", nå som det er ferie for han.

• Liker 1
Skrevet

Foreslå for huseier at det heller settes inn kodelås? 

Kjøp sånn brikke med gps-sporing for å henge på nøkkelknippet? Min kom fra Clas ohlson tror jeg? 

Anonymkode: f2b65...202

• Liker 13
Skrevet
ME97 skrev (5 minutter siden):

Men det er vel uhyyyyre dyrt, 6-7000kr? Vet du om låsesmeden bare kan låse opp leiligheten for meg uten å gjøre noe annet? så kommer jeg hvertfall meg inn og må bare satse på å finne nøkkelen samme dag. Evt ha kjæreste hos meg som kan "passe på", nå som det er ferie for han.

Ja det er dyrt men avkorting på forsikringen kan bli mye dyrere.

Hvis f.eks noen har nøkkelen, vet hvor du bor og tar seg inn i boligen for å stjele eller rasere så har du et forklaringproblem ovenfor politiet og forsikringsselskapet siden det ikke finnes tegn til innbrudd. Forsikringsselskapet blir veldig vanskelige å ha med å gjøre hvis det viser seg at flere nøkler er på avveie.

Nå er jeg litt usikker på hvordan låsesmeden jobber men jeg blir ikke forundret om han må ha samtykke fra huseieren for å åpne døren til boligen, låsen må byttes uansett.

• Liker 2
Skrevet

Om det viser seg at denne nøkkelen er helt borte så må den ha bortkommet enten på jobb som jeg nylig startet i, eller på et kjøpesenter i en by som ligger 40km unna der jeg bor. Så at folk vet hvor den nøkkelen tilhører uansett er lite sannsynlig. at noen skal ta seg inn anser jeg som svært lite sannsynlig selv om det selvfølgelig KAN skje. Min hovedteori er uansett at den må ligge et eller annet sted en eller annen plass jeg har lagt den. Greit nok, jeg er litt distre av meg - men føler jeg hadde hørt og merket om en nøkkel plutselig skulle falle ut av lommen. Hadde den også i jakkelomme med knapp (sannsynligvis), og skal litt til for at de faller ut derfra... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja det er dyrt men avkorting på forsikringen kan bli mye dyrere.

Hvis f.eks noen har nøkkelen, vet hvor du bor og tar seg inn i boligen for å stjele eller rasere så har du et forklaringproblem ovenfor politiet og forsikringsselskapet siden det ikke finnes tegn til innbrudd. Forsikringsselskapet blir veldig vanskelige å ha med å gjøre hvis det viser seg at flere nøkler er på avveie.

Nå er jeg litt usikker på hvordan låsesmeden jobber men jeg blir ikke forundret om han må ha samtykke fra huseieren for å åpne døren til boligen, låsen må byttes uansett.

jeg tenker også at utleier ikke ser så serriøst på det da hun ikke har nevnt dette for meg. Dessuten har jeg rett og slett ikke råd til å betale 7000, og tørr ikke helt å sette meg selv i en posisjon der jeg kan bli nødt til det. Skjønner at det kan bli dyrere dersom.... men som skrevet over så anser jeg det som lite sannsynlig.

Skrevet
4 minutter siden, ME97 said:

jeg tenker også at utleier ikke ser så serriøst på det da hun ikke har nevnt dette for meg. Dessuten har jeg rett og slett ikke råd til å betale 7000, og tørr ikke helt å sette meg selv i en posisjon der jeg kan bli nødt til det. Skjønner at det kan bli dyrere dersom.... men som skrevet over så anser jeg det som lite sannsynlig.

Men det er i bunn og grunn ikke en vurdering du skal ta, men huseier - som også kan slite økonomisk hvis noen skulle bryte seg inn og rasere leiligheten eller annet.

Jeg ser ikke heelt hva du er ute etter her, jeg antar at tips til hvor du bør lete har du nok av selv. En låsesmed åpner jo selvfølgelig ikke dører for personer bare fordi de sier at de bor der, du må nok legge frem noe form for beviser på det. Ta en telefon og hør?

Anonymkode: 7d39d...06e

• Liker 8
Skrevet

Er det så dyrt å bytte lås da? Trodde det lå rundt 1000kr...

Anonymkode: d77ed...573

Skrevet

Vær ryddig ovenfor huseier, bytt låsen, og finn gode måter å sikre at du ikke mister nøkkelen/finner den igjen om du mister den (GPS-brikke er nevnt her).

Etter du har byttet låsen drar du med informasjon og reservenøkkel til huseieren, og forteller hva du har gjort. Da er det en stor sjanse for at huseieren blir så imponert over at du tar ansvar, at huseieren tilbyr å betale i hvert fall noe av utgiften.

• Liker 5
Skrevet

Hvis du er heldig så kan det hende at det kun er låsesylinderen som må byttes og ikke hele låsen. Låsesmeden kan enten bore ut låsen eller dirke den opp, det siste kan ta veldig lang tid og dermed koster det ganske mye. Hvis låsesmeden klarer å dirke opp så er det mulig å lage nye nøkler som passer til den gamle sylinderen.

Etterpå så anbefaler jeg at du skaffer deg et langt og tykt nøkkelbånd, de er nemlig veldig vanskelige å miste.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det så dyrt å bytte lås da? Trodde det lå rundt 1000kr...

Anonymkode: d77ed...573

Usikker.. kan lite om dette merker jeg. Men fant dette: 

59AB9FE2-E616-4A14-B012-DFD01601915D.png

Skrevet

Er det i leilighetskompleks eller lignende? Da er det nok systemnøkkel og dermed en helt annen prisklasse dessverre.

Eneste du kan gjøre er å ta kontakt med utleieren din.

Anonymkode: 8de7f...3a0

• Liker 1
Skrevet
ME97 skrev (1 minutt siden):

Usikker.. kan lite om dette merker jeg. Men fant dette: 

59AB9FE2-E616-4A14-B012-DFD01601915D.png

Mener du på å ha låssmed hos deg uten å forhøre med utleier først? Eller misforstår jeg deg nå?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vær ryddig ovenfor huseier, bytt låsen, og finn gode måter å sikre at du ikke mister nøkkelen/finner den igjen om du mister den (GPS-brikke er nevnt her).

Etter du har byttet låsen drar du med informasjon og reservenøkkel til huseieren, og forteller hva du har gjort. Da er det en stor sjanse for at huseieren blir så imponert over at du tar ansvar, at huseieren tilbyr å betale i hvert fall noe av utgiften.

Dette synes jeg er et godt poeng, og kunne gjort om det hadde vist seg og ikke bli for dyrt.. det kjipe er at jeg tror de selskapene tar endel penger bare for å komme på befaring, så kommer alt annet oppå dette... Men uansett, må finne ut om de uansett må ta kontakt med huseier eller om det holder med et bevis fra meg. Frykter jo førstnevnte..

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mener du på å ha låssmed hos deg uten å forhøre med utleier først? Eller misforstår jeg deg nå?

Nei jeg aner ikke jeg, som jeg svarte under her nå så antar jeg at jeg må det ja... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det i leilighetskompleks eller lignende? Da er det nok systemnøkkel og dermed en helt annen prisklasse dessverre.

Eneste du kan gjøre er å ta kontakt med utleieren din.

Ja tror det er systemnøkkel skjønner du... Da er det vel mye dyrere ja ? 

Skrevet

Jeg har bare en følelse av at jeg vil vente et par dager å se om den dukker opp uansett... Så kanskje jeg slipper alt. Kan bare ikke forstå at den kan bli HELT borte fra den ene dagen til den andre. 

• Liker 1
Skrevet

Tror bare at jeg hadde sendt henne en melding, beklaget meg og lagt meg flat. Si at du er et vimsehode! Det enkle er ofte det beste. 

Anonymkode: 88cfb...a86

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...