Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var nylig på et intervju. Der kom det blant annet frem hva jeg tjener idag. Så kom det et konkret tilbud hvor lønnen var på et nivå som til slutt vil gi meg omtrent 3 500 mindre per måned (netto). Spørsmålet er om den slags blir gjort med hensikt for å se om jeg prøver å forhandle det opp eller ikke. Hvis ikke er det jo fint for dem, og hvis jeg gjør det så slipper de i hvert fall å lure på om de kunne kommet unna med mindre. Noen som vet om det ofte bedrives taktikkeri her eller ikke?

Anonymkode: 447f0...d6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja ofte! 

Anonymkode: 82e6a...546

Skrevet

Dersom du var ærlig om lønna tror de nok at du ligger et godt stykke under det du sa. De fleste flesker nemlig på så det holder for å øke lønna. Jeg har brent meg på å være ærlig selv. :(

Anonymkode: 64746...b8f

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ikke - må- ha denne jobben ka du jo prøve med et blankt avslag, og se hvor lysten de er på å få deg. 

Anonymkode: 8b1a3...33f

Skrevet

Tre  ting her: Det ene er som noen andre påpeker, at de kanskje antar at du har "tatt i" når det gjelder lønna i jobben du har i dag slik at de kompenserer ut fra det. Det andre er at tilbudet deres kanskje er brutto, de kan jo ikke vite hva du har netto utbetalt i dag med mindre du har fortalt dem dette. For det kommer an på skatt, skattefradrag osv. Den tredje muligheten er at de bevisst setter den lavt fordi de antar at de fleste forhandler. 

Jeg ville gjort mitt beste for å forhandle, det er lov å gå litt høyt ut, og som regel møtes man et sted på midten. Bare pass på å komme bedre ut av det enn det du har i lønn eller goder per i dag. Og det med goder utover lønn, kan kanskje være viktig. For selv om lønna kanskje blir den samme eller bare marginalt bedre, så bør du også vurdere andre goder som evt. er der som ekstra friuke, kurs, firmabil, utviklingsmuligheter osv. 

Anonymkode: c3bc5...6ad

• Liker 1
Skrevet

aldri oppgi faktisk lønn

Anonymkode: 7f398...b19

• Liker 1
Skrevet

Det blir bedre inntjening for bedriften hvis de ansatte godtar så lav lønn som mulig. Tilbudet de kommer med er sannsynligvis akkurat høyt nok til å ikke være en direkte fornærmelse, og ikke noe mer. Men er det i det hele tatt aktuelt for deg å gå ned så mye?

Anonymkode: 890f4...848

• Liker 1
Skrevet

Svar høflig at du du er overlykkelig over å ha fått jobben men at det er uaktuelt å gå ned i lønn. Så spør de sannsynligvis hva du ser for deg. Pluss på litt på det du ønsker slik at det du til slutt går med på som et kompromiss i virkeligheten er et bra utfall for deg.

Og neste gang du er i denne situasjonen; hvis du ikke vil lyve så la være å si hva du har men heller hva du ser for deg. Pluss litt mer.

Anonymkode: f1dfe...b88

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...