Gå til innhold

Er voksne folk så opphengt i egne tradisjoner i jula?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ørten tråder og innlegg om det, voksne folk som ikke takler å feire jul hos svigers. Er det ikke jul hjemme hos mor og far så er det visst ikke ordentlig jul, selv om man er 30+. Ribba er feil, pynten er feil, samtalene er feil, og selv om det er riktig er det likevel feil, for det er ikke hjemme. 

Bare jeg som ikke skjønner hvorfor jula og oppvekstens tradisjoner er så ekstremt viktig? Så lenge det ikke er graverende ting som fyllekalas og krangling, så klarer man vel å trives hos andre på julaften?

Sånn tenker i hvert fall jeg. 24. desember er ikke sååå viktig, pinnekjøtt eller ribbe er totalt underordnet og om jeg må feire jul i en lavvo på vidda går det antakelig helt greit også. Artig å prøve noe annet. Pleier uansett å lage mye godt og ha det fint pynta hjemme i uka før jul + i romjula, så litt "feiring etter egen smak" blir det uansett. Og mor og far kan man vel besøke på nyåret.

Flere?

Anonymkode: e59e5...17a

• Liker 30
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. 

Og jeg forstår ikke hvorfor man ikke feirer i sitt eget hus (for de som har kommet dit at de har hus og barn). 

Anonymkode: 7f968...c69

• Liker 10
Skrevet

Jeg undrer meg også stort over dette. Store voksne nordmenn blir som sutrete unger når jula kommer. Da skal de visst helst krype opp i fanget til mamma og være små barn igjen. Hva er den greia?? 😂

• Liker 15
Skrevet

Foreldra mine er utrolig opphengt i tradisjoner at det går ut over stemninga fordi maten og alle tradisjonene er viktigere enn gjestene 🙄 for meg har julestemninga begynt å dø ut. jeg vil heller prøve å ha det koselig og unngå krangel enn å ivareta tradisjoner. Har begynt å bli veldig anspent stemning hver jul. Skjønner ikke poenget. Det er vel meninga at man skal kose seg? 🤷‍♀️

Anonymkode: e98ed...1d3

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner at man elsker gode tradisjoner. Det er knyttet så mye til det, og det blir den egne stemningen hvert år 🙂

men jeg syns det er litt tåpelig at voksne sutrer og klager når de feirer hos svigers. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Foreldra mine er utrolig opphengt i tradisjoner at det går ut over stemninga fordi maten og alle tradisjonene er viktigere enn gjestene 🙄 for meg har julestemninga begynt å dø ut. jeg vil heller prøve å ha det koselig og unngå krangel enn å ivareta tradisjoner. Har begynt å bli veldig anspent stemning hver jul. Skjønner ikke poenget. Det er vel meninga at man skal kose seg? 🤷‍♀️

Anonymkode: e98ed...1d3

Kjenner meg igjen i dette, svigermor som stresser på kjøkkenet og nekter ta i mot hjelp. Kjefter og smeller på svigerfar som bare går i veien . Samme stemning hos mine foreldre..HVA er det de stresser med?  det blir jo jul selv om svoren ikke er sprø eller at pinnekjøttet ikke er klar før etter kl 17.... 

gleder meg til vi får stor nok plass til at vi kan feire jul hos oss. En uperfekt jul🥰

• Liker 6
Skrevet

For noen av oss så er julen en veldig viktig høytid. Den kommer en gang i året og da skal det feires skikkelig! Jeg tåler helt fint at julen kan feires på mange måter, men en julaften hvor man sitter i joggebuksa og ser på tv mens man spiser kjip mat er no-go for meg. Da holder jeg meg heller hjemme hvis det er det som står på menyen. 

Anonymkode: c7183...ba4

• Liker 27
Skrevet

Tilpasser meg hjemmet jeg er i på julaften. Personlig har jeg kun tre nøtter til askepott og Disneys kavalkade som tradisjon. Alt annet er uviktig for meg. 

I år har ungen bestemt at det blir kalkun til middag. Da blir det ribbe i romjulen 😄

Anonymkode: 08f75...d1f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Enig. 

Og jeg forstår ikke hvorfor man ikke feirer i sitt eget hus (for de som har kommet dit at de har hus og barn). 

Jeg er også enig med ts. Og med deg, spesielt hvis man (en eller flere av partene) er misfornøyd med hvordan ting er de andre stedene man kunne feiret. 

Kan veldig godt forstå at ikke alle liker f eks mye drikking, bråk fra unger og andre, mye mas, at det er kjedelig, at maten er feil osv osv. 

Men: da blir man hjemme da! Og inviterer dem man ønsker. Som igjen selvsagt kan takke nei om de ikke er fornøyd med hvordan ting gjøres der. 

Skrevet

Hadde man måtte levd på vassgraut resten av året kan jeg skjønne at denne dagen med festmat var et stort høydepunkt. Men nå? Vi kan spise hva vi vil hele året omtrent. For min del kunne jeg tatt en skive, men jeg ordner jo istand som forventet:)

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

gleder meg til vi får stor nok plass til at vi kan feire jul hos oss. En uperfekt jul🥰

Hvis dere bor der til daglig så har dere da plass til å være der i julen også. Kanskje ikke med mange gjester, men i det minste dere som bor der 😊

• Liker 5
Skrevet

Jeg derimot er møkklei maset om at man MÅ feire med svigers/foreldre. Vil helst bare få feire i fred kjernefamilien, men det er helt umulig, blir invadert sv ene eller andre foreldreparet hvert jævla år. Takk og lov at man har barn og dyr så man i det minste kan nekte å måtte dra til dem. Men å nekte folk å komme er liksom litt vanskeligere. Fuckings turnusarbeid, en sånn tre-års turnus med «hvem det er sin tur i år».

Jeg elsker jul, julemat, pynten, luktene. Jeg kan ikke fordra å feire hos svigers, og kan også styre meg ekstra mye for å feire med svigers hos oss fordi de drikker så mye, skal skåle hele tiden (= drikkepress), og skal ha på TV (vi ser omtrent aldri TV). 

La folk få være hjemme alene i julen om de vil. En gang i livet håper jeg å få en jul helt mutters alene, med pinnekjøtt og en enslig juleøl og fred og stillhet. 

Anonymkode: 326eb...afa

• Liker 11
Skrevet

Er så enig!

Svigers serverer ikke akkurat min favorittmat, men selvfølgelig kommer jeg og forventer ikke at de skal lage en egen middag bare til meg.

Det viktigste er jo å feire sammen med de man er glad i. Men jeg skjønner på en måte at det er grenser. Hadde jeg blitt servert fiskeboller, folk satt i joggebukse og ingenting var pyntet til jul, hadde jeg syntes det var stusselig. Men så lenge det feires jul på en «normal» måte skjønner jeg ikke alt hysteriet.

Av ulike årsaker (mor som er død, far som er for gammel og ikke «kan» arrangere jul og andre omstendigheter) har jeg ingenting igjen av min barndoms jul. Det synes jeg er litt sårt. Men skal jeg liksom sitte å feire alene av den grunn og holde på mine tradisjoner?

Nei, det å bli sur over at svoger ikke gjør det akkurat som hjemme, fremstår som barnslig, uoppdragent og som et problem som bare eksisterer i vår ekstremt privilegerte del av verden.

• Liker 5
Skrevet

Handler nok mest om forventninger? Jeg er gift med en mann som kommer fra et annet land, der de har helt ulike tradisjoner fra Norge (1. juledag er den store dagen, gavene åpnes på morgenen, helt annen mat osv.). Jeg har alltid storkost meg hos svigers og er kjempetrist over at vi ikke får feiret hos de i år som var planen. Tror det henger sammen med at 1) det er høytidelig på sin egen måte, 2) jeg trives generelt med svigers, og 3) jeg har aldri forventet at det skal være likt, heller prøvd å finne julestemningen i deres tradisjoner.

Hvis 1) og 2) ikke hadde vært på plass hadde det nok vært verre :)

Anonymkode: 912b8...7e9

• Liker 3
Skrevet

Fordi det er viktig å skape gode tradisjoner for familien min

Anonymkode: 2a43a...3f9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

For noen av oss så er julen en veldig viktig høytid. Den kommer en gang i året og da skal det feires skikkelig! Jeg tåler helt fint at julen kan feires på mange måter, men en julaften hvor man sitter i joggebuksa og ser på tv mens man spiser kjip mat er no-go for meg. Da holder jeg meg heller hjemme hvis det er det som står på menyen. 

Anonymkode: c7183...ba4

Joda, men dette er jo mer ekstremtilfelle slik jeg ser det. Klart det er grunn til å bli skuffa over å bli invitert til andre folks julefeiring og så oppdage at de ikke feirer overhodet, bare klør seg på balla foran fjernsynet mens grandisen steiker.

Men her på KG virker det som mange sørger stort over at det blir ribbe i stedet for pinnekjøtt, at man ikke går i pysj, at man snakker om katter i stedet for hunder, og annet bagatellmessig jeg har lest her inne. Det er liksom mamma og pappa-jul med hele slekta, eller så kan det være det samme. Selv om man altså har valgt å skaffe seg en partner og dermed også innlemmes i en svigerfamilie, og på ingen måte er lillejenta eller vesleguten lenger. 

• Liker 13
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (15 minutter siden):

Hvis dere bor der til daglig så har dere da plass til å være der i julen også. Kanskje ikke med mange gjester, men i det minste dere som bor der 😊

ja, vi i kjernefamilien kan feire der. Men jeg er glad i storfamilien og ser fram til hus hvor vi kan invitere alle hjem til oss. Dog i år utgår uansett storfamilien 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men her på KG virker det som mange sørger stort over at det blir ribbe i stedet for pinnekjøtt, at man ikke går i pysj, at man snakker om katter i stedet for hunder, og annet bagatellmessig jeg har lest her inne. Det er liksom mamma og pappa-jul med hele slekta, eller så kan det være det samme. Selv om man altså har valgt å skaffe seg en partner og dermed også innlemmes i en svigerfamilie, og på ingen måte er lillejenta eller vesleguten lenger. 

Har du link til den? Dette vil jeg lese 😂

Anonymkode: 0e384...83a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Handler nok mest om forventninger? Jeg er gift med en mann som kommer fra et annet land, der de har helt ulike tradisjoner fra Norge (1. juledag er den store dagen, gavene åpnes på morgenen, helt annen mat osv.). Jeg har alltid storkost meg hos svigers og er kjempetrist over at vi ikke får feiret hos de i år som var planen. Tror det henger sammen med at 1) det er høytidelig på sin egen måte, 2) jeg trives generelt med svigers, og 3) jeg har aldri forventet at det skal være likt, heller prøvd å finne julestemningen i deres tradisjoner.

Hvis 1) og 2) ikke hadde vært på plass hadde det nok vært verre :)

Anonymkode: 912b8...7e9

Godt sagt! Jeg føler det på samme måte som du. Min samboer er ikke fra et annet land, men en annen landsdel, og ting er noe annerledes i jula. Ikke alltid slik jeg personlig ville gjort det om jeg arrangerte familiejul (ikke aktuelt per nå, siden vi bor i en treroms i byen). Men for meg føles det spennende å bli med ham dit noen juler, ganske enkelt fordi det er familien og bakgrunnen til en person jeg både er glad i og fascinert av. Det er ikke alltid min drømmejul, men det er likevel artig fordi det er hans folk, om det kan sies på den måten.

Og så klart fordi man har et greit forhold til svigers generelt, og at de oppfører seg innenfor det man kan kalle normal atferd, det har mye å si. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er veldig glad i tradisjonene til min side av familien - synes det er veldig hyggelig at enkelte ting (som programmene på TV og lukten av pinnekjøtt) er helt likt som i min barndom. Ellers i året så er det helt greit at det ikke er 1996, liksom.

Men, jeg skal feire jul hos svigers i år og vet at en del ting blir annerledes (de er fra et annet nordisk land og har ikke noe forhold til verken pinnekjøtt eller norsk TV), men det er på en måte helt greit. :) Gleder meg til å ta del i deres tradisjoner selv om det inkluderer ting som timevis med brettspill (som jeg ikke er en stor fan av) og at man venter til nesten midnatt til å åpne gavene (jeg er a-menneske og sliter med å føle meg trøtt og ufresh på kveldene). 

Tenker at jeg bare får ta det som en del av opplevelsen. :) 

Anonymkode: f7860...14c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...