amit Skrevet 17. desember 2020 #1 Skrevet 17. desember 2020 I en gjesteartikkel for "Handelsblatt" tar direktøren for Instituts für Weltwirtschaft, Michael Hüther, til orde for at de som nekter å vaksinere seg ikke skal få helseforsikringsdekning. "Det bør derfor sjekkes om vaksine-nektere (uten medisinsk indikasjon) kan sanksjoneres ........ved at det ikke er noen forsikringsdekning for dem i tilfelle Covid-19 sykdom," sa økonomen. https://www.handelsblatt.com/meinung/gastbeitraege/gastkommentar-wir-sollten-pruefen-ob-impfverweigerer-den-versicherungsschutz-bei-einer-corona-erkrankung-verlieren/26717742.html Hvis dette blir lov i Norge, så betyr det at vaksine-nektere selv må betale for legehjelp og sykehusopphold i tilfelle COVID-19. Og det kan bli dyrt. 3
Robert Koch Skrevet 17. desember 2020 #2 Skrevet 17. desember 2020 Altså: Å behandle deg for alvorlig forløp av covid-19 vil koste samfunnet mellom 570.000,- og en million bare i direkte kostnader for innleggelse pluss et større beløp for oppfølging, utredning og øvrige tiltak. I tillegg kommer utgifter til sykmelding og det du påfører arbeidsgiver av tap. Får du varige plager, blir du en konstant utgiftspost. Dette kan vi forebygge gjennom et tiltak som koster ca. kr. 150,-. Du nekter å forebygge at dette inntreffer. Er det rimelig at det offentlige skal ta hele den økonomiske byrden for at du nekter å bruke en time av livet ditt på å ta i mot et gratis helsetilbud som hindrer deg i å bli alvorlig syk? 43
Justlooking Skrevet 17. desember 2020 #3 Skrevet 17. desember 2020 Robert Koch skrev (Akkurat nå): Altså: Å behandle deg for alvorlig forløp av covid-19 vil koste samfunnet mellom 570.000,- og en million bare i direkte kostnader for innleggelse pluss et større beløp for oppfølging, utredning og øvrige tiltak. I tillegg kommer utgifter til sykmelding og det du påfører arbeidsgiver av tap. Får du varige plager, blir du en konstant utgiftspost. Dette kan vi forebygge gjennom et tiltak som koster ca. kr. 150,-. Du nekter å forebygge at dette inntreffer. Er det rimelig at det offentlige skal ta hele den økonomiske byrden for at du nekter å bruke en time av livet ditt på å ta i mot et gratis helsetilbud som hindrer deg i å bli alvorlig syk? Hva med alle alle de som har livsstilsykdommer, hvor mye koster de samfunnet 😊 37
Populært innlegg Robert Koch Skrevet 17. desember 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 17. desember 2020 4 minutter siden, Justlooking said: Hva med alle alle de som har livsstilsykdommer, hvor mye koster de samfunnet 😊 Det er en helt annen debatt, og har ikke noe med dette å gjøre. Livstilssykdommer har veldig mange ulike opphav, og kan ikke forebygges med en injeksjon til 150 kr. 52
little fairy Skrevet 17. desember 2020 #5 Skrevet 17. desember 2020 Slik håper jeg det ikke blir. Spørs jo om de som får Lvoglige bivirkninger noensinne selv får erstatning. Myndighetene/Helse Norge gjør nok alt for å slippe det og skylder på andre ting. 18
Justlooking Skrevet 17. desember 2020 #6 Skrevet 17. desember 2020 amit skrev (29 minutter siden): I en gjesteartikkel for "Handelsblatt" tar direktøren for Instituts für Weltwirtschaft, Michael Hüther, til orde for at de som nekter å vaksinere seg ikke skal få helseforsikringsdekning. "Det bør derfor sjekkes om vaksine-nektere (uten medisinsk indikasjon) kan sanksjoneres ........ved at det ikke er noen forsikringsdekning for dem i tilfelle Covid-19 sykdom," sa økonomen. https://www.handelsblatt.com/meinung/gastbeitraege/gastkommentar-wir-sollten-pruefen-ob-impfverweigerer-den-versicherungsschutz-bei-einer-corona-erkrankung-verlieren/26717742.html Hvis dette blir lov i Norge, så betyr det at vaksine-nektere selv må betale for legehjelp og sykehusopphold i tilfelle COVID-19. Og det kan bli dyrt. Har betalt mange millioner i skatt gjennom årene og aldri belastet nav eller noen. Hvis det likevel kom til noe slikt får jeg heller selge og kjøpe mindre leilighet. Eller be de skyte meg 😊Tar ikke vaksinen før om noen år uansett hva de kommer til å true med. 32
anonym 4545 Skrevet 17. desember 2020 #7 Skrevet 17. desember 2020 Justlooking skrev (2 minutter siden): Har betalt mange millioner i skatt gjennom årene og aldri belastet nav eller noen. Hvis det likevel kom til noe slikt får jeg heller selge og kjøpe mindre leilighet. Eller be de skyte meg 😊Tar ikke vaksinen før om noen år uansett hva de kommer til å true med. Kan du ikke velge en annen kamp mot myndighetene med samme begrunnelse? Husk det dreier seg tross alt om medmennesker som kan bli alvorlig syke hvis din holdning ble alminnelig, 14
mima Skrevet 17. desember 2020 #8 Skrevet 17. desember 2020 (endret) Så de som røyker og får kols, trangere årer som fører til hjerteinfarkt etc. drikker mye alkohol, ruser seg og må på avvenning og får kanskje senskader, spiser for usunt og mye og blir veldig overvektige og får bla. diabetes.fyllekjører og må på sykehuset. De som er så uforskammet at de får influensa og må legges inn. Skal de også betale selv? Det er jo «deres feil». Man betaler skatt- helsehjelp er noe av det pengene vi betaler inn skal gå til. Endret 17. desember 2020 av mima 29
XaoS Skrevet 17. desember 2020 #9 Skrevet 17. desember 2020 En sterk mening i en avis i Tyskland betyr ikke at dette blir realiteten i det offentlige helsevesenet i landet. Og det blir i hvert fall ikke sånn i Norge. Selvfølgelig vil vaksinemotstandere også bli behandlet her om de trenger det. At de kan bli en sterkere offentlig byrde er det ingen tvil om, men de vil få medisinsk hjelp ved behov som alle andre. Hvorfor føler vaksinemotstandere alltid at de må bruke dystopier som argument for synet sitt? Forhold dere til virkeligheten. 18
Justlooking Skrevet 17. desember 2020 #10 Skrevet 17. desember 2020 anonym 4545 skrev (6 minutter siden): Kan du ikke velge en annen kamp mot myndighetene med samme begrunnelse? Husk det dreier seg tross alt om medmennesker som kan bli alvorlig syke hvis din holdning ble alminnelig, Det ser ut som at veldig mange kommer til å ta vaksinen helt frivillig, og det må de selvsagt gjerne gjøre. Det blir antagelig ikke nok doser før om lang tid uansett. Jeg har tatt masse vaksiner jeg, mest reisevaksiner kanskje, men ønsker ikke å ta denne før bivirkningene kommer frem. Er en ganske medgjørlig type som lett lar meg lede om noen har gode argumenter og har sjelden sterke meninger. Men noen få ganger i livet lar man seg ikke rokke og dette er en av de, for meg. Følger smittevernrådene og tar veldig hensyn til andre. Så lenge jeg får kjøpt mat og medisiner og enten har hjemmekontor eller kjører til jobb skal jeg klare meg uten reising og alt annet inntil vaksinen er skikkelig utprøvd. 21
Invicta Skrevet 17. desember 2020 #11 Skrevet 17. desember 2020 Justlooking skrev (1 minutt siden): Jeg har tatt masse vaksiner jeg, mest reisevaksiner kanskje, men ønsker ikke å ta denne før bivirkningene kommer frem. Helt enig. Jeg synes faktisk det er ganske naivt å ikke være litt skeptisk, det er ikke så lenge siden svineinfluensavaksinen. 37
Anonymus1986 Skrevet 17. desember 2020 #12 Skrevet 17. desember 2020 54 minutter siden, Invicta said: Helt enig. Jeg synes faktisk det er ganske naivt å ikke være litt skeptisk, det er ikke så lenge siden svineinfluensavaksinen. Enig. Vil vite mer om potensielle bivirkninger før jeg tar den, og da er ikke noen få måneders studier nok. 15
Frøyamor Skrevet 17. desember 2020 #13 Skrevet 17. desember 2020 Folk er så redde corona nå, at de vil stå i kø for å få lov å ta en helt ny vaksine. Men be my guest sier jeg bare, jeg lener meg tilbake å ser på alle bivirkningene og skadene folk vil få, så kan jeg kose meg å si «told you so» senere Alle ser ut til å ha glemt svineinfluensa-vaksinen, og alle som fikk senskader av den. (Og nei, jeg er ikke «vaksine motstander», er nokk nyere vaksinert enn mange i denne tråden grunnet reiser til eksotiske strøk) 23
Djungelvrål Skrevet 17. desember 2020 #14 Skrevet 17. desember 2020 Det som irriterer meg mest er vaksinemotstandere som lener seg på resten av befolkningen som tar den. De ønsker at andre skal ofre seg for at de selv skal kunne leve fritt. Edelt. 31
Djungelvrål Skrevet 17. desember 2020 #15 Skrevet 17. desember 2020 Frøyamor skrev (3 minutter siden): Folk er så redde corona nå, at de vil stå i kø for å få lov å ta en helt ny vaksine. Men be my guest sier jeg bare, jeg lener meg tilbake å ser på alle bivirkningene og skadene folk vil få, så kan jeg kose meg å si «told you so» senere Alle ser ut til å ha glemt svineinfluensa-vaksinen, og alle som fikk senskader av den. (Og nei, jeg er ikke «vaksine motstander», er nokk nyere vaksinert enn mange i denne tråden grunnet reiser til eksotiske strøk) Men du satser på at en god del av befolkningen tar den slik at livet ditt blir lettere? 18
Justlooking Skrevet 17. desember 2020 #16 Skrevet 17. desember 2020 (endret) Apocalypte skrev (16 minutter siden): Det som irriterer meg mest er vaksinemotstandere som lener seg på resten av befolkningen som tar den. De ønsker at andre skal ofre seg for at de selv skal kunne leve fritt. Edelt. Hvem er vaksinemotstander? Og hvem har levd fritt siden mars? Ingen jeg kjenner i hvert fall. Personlig er jeg villig til å ta omkostningene ved å leve med smittevern og hensyn til alt og alle inntil jeg selv velger å ta vaksinen. Holde meg inne 23 timer i døgnet og ønsker overhode ikke å lene meg på noen. Endret 17. desember 2020 av Justlooking Tillegg 8
Gjest sunriseandsunset Skrevet 17. desember 2020 #17 Skrevet 17. desember 2020 Bare å glede seg https://www.nrk.no/nordland/flere-kan-fa-erstatning-etter-svineinfluensavaksine-1.13244843
Barix Skrevet 17. desember 2020 #18 Skrevet 17. desember 2020 Da bør vel også røykere betale all behandling for lungekreft av egen lomme. 10
zemer Skrevet 17. desember 2020 #19 Skrevet 17. desember 2020 Apocalypte skrev (28 minutter siden): Det som irriterer meg mest er vaksinemotstandere som lener seg på resten av befolkningen som tar den. De ønsker at andre skal ofre seg for at de selv skal kunne leve fritt. Edelt. De vil jo selv ta den så de ofrer seg ikke. 11
Voyager Skrevet 17. desember 2020 #20 Skrevet 17. desember 2020 mima skrev (1 time siden): Så de som røyker og får kols, trangere årer som fører til hjerteinfarkt etc. drikker mye alkohol, ruser seg og må på avvenning og får kanskje senskader, spiser for usunt og mye og blir veldig overvektige og får bla. diabetes.fyllekjører og må på sykehuset. De som er så uforskammet at de får influensa og må legges inn. Skal de også betale selv? Det er jo «deres feil». Man betaler skatt- helsehjelp er noe av det pengene vi betaler inn skal gå til. Vel, de som røyker og drikker mye har nok betalt nok avgifter til å kunne tilbringe lang tid på sykehus:) De betaler jo for seg selv. 10
Anbefalte innlegg