Gå til innhold

Permisjonspenger nav vs jobb - har jeg forstått dette rett? (Prøver å endre ordningen på jobb)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. I sommer gikk arbeidsplassen vår inn i ett nytt eget firma, hvor bla arbeidstagerne har aksjer, inkl meg selv. 

For noen uker siden fant jeg ut at jeg er gravid. Jeg snakket med en som hadde mammaperm i fjor i det gamle firmaet, og hun nevnte at hun "tapte 20 000,-" under permisjonen, fordi hun fikk penger fra NAV og dermed fikk veldig lite i feriepenger. 

De andre veninnenene mine har andre ordninger på sin arbeidsplass. Der fungerer det slik at arbeidsplassen lønner dem som om de var på jobb - inklussive feriepenger. De taper altså ikke inntekt de mnd de er hjemme. 

Jeg ønsker å kjempe for at min arbeidsplass skal ha den samme ordningen som hos veninnene mine. Ikke bare pga at jeg selv er gravid, men fordi vi er mange kvinner i fruktbar alder på arbeidsplassen og dette kommer til å gagne flere enn meg med tiden. 

Slik jeg tolket det på veninnnen min så fikk arbeidsplassen refundert ifra NAV pengene de lønnet dem med mens de var ute. Inkluderer dette også de feriepengene jeg ikke kommer til å få når jeg får mine utbetalinger fra nav?

Er det altså slik å forstå at bedriften ikke taper penger på at det er de som lønner meg, men at det blir litt ekstra papirarbeid for dem? Og at jeg kommer ut av det med 20 000 i lomma som jeg taper dersom jeg får pengene fra NAV?

mvh forvirret

Anonymkode: 0e1a9...fe6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bedriften vil tape. Nav betaler det samme enten det er til deg eller til bedriften. Men de fleste jeg har vært borti vil likevel forskuttere sykepenger og permisjonspenger, og betaler gjerne også over 6g, som er nav sin grense. 

Anonymkode: fa075...709

• Liker 5
Skrevet

Arbeidsgiveren taper feriepengene. Det er feriepengene som utbetales året etter permisjonen. 

Anonymkode: 55bd5...f2e

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Og jeg skjønner. 
Da er det jo logisk at ikke alle bedrifter gjør det som hos veninnene mine. 

Gode argumenter jeg kan bruke når jeg tar opp dette med arbgiveren min?

Skrevet

Min arbeidsgiver, Staten, utbetaler lønn som vanlig når jeg er i permisjon, og får refusjon fra NAV. Da opptjener jeg rett til feriepenger. 

Min mann jobber i det private og tjener mye mer, men der utbetaler NAV foreldrepenger direkte til han. Han opptjener da ikke rett til feriepenger. Han får heller ikke permisjonspenger av lønn over 6g. 

Fordeler og ulemper

Anonymkode: 194a1...3a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min arbeidsgiver, Staten, utbetaler lønn som vanlig når jeg er i permisjon, og får refusjon fra NAV. Da opptjener jeg rett til feriepenger. 

Min mann jobber i det private og tjener mye mer, men der utbetaler NAV foreldrepenger direkte til han. Han opptjener da ikke rett til feriepenger. Han får heller ikke permisjonspenger av lønn over 6g. 

Fordeler og ulemper

Men staten taper feriepengene hos deg også?

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men staten taper feriepengene hos deg også?

Taper er kanskje ikke det ordet jeg ville valgt, men ja, Staten må utbetale feriepenger til meg selv om jeg har vært i lovbestemt, betalt permisjon, som en del av ansettelsesvilkårene. 

Skrevet

Bedriften er ikke pålagt å betale mer enn de får dekket av nav, så er ikke sikkert du får feriepenger selv om du får fra jobb. 

Bedriften "taper" også arbeidsavgift på å betale deg under perm.

Anonymkode: 8cf02...135

Skrevet

Jeg er ansatt i privat barnevern. Er i foreldreperm. og får betalt fra nav. spurte arbeidsgiver om jeg heller kunne få gjennom dem for å få feriepenger til neste år, men da sa de at det hadde jeg ikke fått uansett, da de ikke får feriepengegrunnlaget refundert fra nav, så jeg ville ikke fått feriepenger uansett om jeg fikk betalt fra arbeidsgiver.

Anonymkode: 16fb2...64c

Skrevet

Ansatt privat, og taper feriepenger når jeg går ut i permisjon. Får jo litt feriepenger fra nav, men de jeg ellers hadde fått opparbeidet meg hvis jeg hadde vært fysisk på jobb - de taper jeg. 

Anonymkode: 900ac...483

Skrevet

Jobber i kommunen, og får heldigvis lønn og feriepenger som normalt fra jobb, ikke fra nav 😊

Anonymkode: 30cd4...58d

Skrevet

Min jobb endret praksis for et par år siden, nå dekker de det som er mellom 6G (det NAV dekker) og full lønn. Tror de også dekker feriepenger. 

Skrevet

For min del er dette et viktig kriterie når jeg ser etter jobb,  at jobben utbetaler permisjonspenger og sykepenger, og også dekker det over 6G. Pensjon er jo også noe jeg vurderer, er den for lav, så har jeg høyere krav til lønn.

Nå er jeg snart ferdig med min andre og siste permisjon, men min erfaring er ofte at de som tilbyr dette er "bedre" arbeidsgivere mtp goder generelt. Ingen regel uten unntak,  men jeg ser ingen grunn til å ta sjansen den dagen jeg bytter jobb. Jeg er "aldri" syk, men om jeg skulle være så uheldig å bli alvorlig syk så synes jeg det er deilig å slippe å styre med NAV.

Anonymkode: 55b15...4c2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For min del er dette et viktig kriterie når jeg ser etter jobb,  at jobben utbetaler permisjonspenger og sykepenger, og også dekker det over 6G. Pensjon er jo også noe jeg vurderer, er den for lav, så har jeg høyere krav til lønn.

Nå er jeg snart ferdig med min andre og siste permisjon, men min erfaring er ofte at de som tilbyr dette er "bedre" arbeidsgivere mtp goder generelt. Ingen regel uten unntak,  men jeg ser ingen grunn til å ta sjansen den dagen jeg bytter jobb. Jeg er "aldri" syk, men om jeg skulle være så uheldig å bli alvorlig syk så synes jeg det er deilig å slippe å styre med NAV.

Anonymkode: 55b15...4c2

Enig! Men for min del kunne jeg ikke velge og vrake når jeg var ute etter jobb. Jobbtilbudene vokser ikke på trær her ute og jeg har lav utdannelse. Jeg var i en possisjon hvor jeg måtte ta det jeg fikk 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...