Gjest Fnuggolina Skrevet 17. desember 2020 #1 Del Skrevet 17. desember 2020 Jeg har en slags tørr/dehydrert og relativt sensitiv (men ikke supersensitiv) hud, og har testet litt diverse syrer. Får relativt raskt komedoner, antakeligvis litt pga fete kremer jeg må ha og delvis sminke. Men aldri dype urenheter. Tror jeg vil reagere negativt på for mye og hyppig syrebruk. Emma S sin enzympeel reagerer jeg litt på nå (blir veldig rød), så den tenker jeg la ligge litt. Ellers funker den veldig bra. Men den er tydeligvis litt for sterk nå. Siste uka har jeg testet Pixi Glow toner (aha/glycol), samt Niactil 4% (alternerer), og huden liker det foreløpig. Gir veldig fin glød. Så har jeg kjøpt litt fra Paulas Choice jeg er usikker på bruk av - og hvordan jeg evt skal alternere: BHA 2%, og 1% retinol. Og da Niactil samt AHA. Utover det tenker jeg ha på hyaluronsyre uansett 🤷♀️ Har noen tips til hvordan man kan alternere hvilke syrer - og om noen kanskje bare skal brukes i deler av ansiktet med min hudtype? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #2 Del Skrevet 18. desember 2020 Jeg ville ha brukt niactil og BHA alternerende morgen. Og retinol og AHA alternerende kveld. Kvelden du bruker retinol, ville jeg brukt niactil morgenen etter. Muligens ikke brukt aha og bha hver dag, det blir mye eksfoliering, du må se hvordan huden din tåler det. Anonymkode: 8a271...70b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #3 Del Skrevet 18. desember 2020 Og husk at niactil kan brukes med alt. Eks legg niactil og retinol over. Anonymkode: 8a271...70b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 18. desember 2020 #4 Del Skrevet 18. desember 2020 Det er strengt tatt ikke nødvendig å eksfoliere (AHA/BHA) oftere enn annenhver dag, spesielt ikke når du har en tørr/sensitiv hudtype. 1%.retinol er faktisk en ganske høy konsentrasjon, jeg vet ikke om du har brukt Retinol tidligere? Det anbefales vanligvis å ikke starte med noe sterkere enn 0,5 %, og å begynne forsiktig med 1 gang i uka og øke gradvis etterhvert. Jeg tror det kan bli i tøffeste laget for huden din å innføre så mange aktive ingredienser samtidig, så jeg vil uansett foreslå gradvis tilvenning til ett og ett produkt. Om du går for hardt ut, risikerer du å ovetbehandle huden, slik at du i verste fall får motsatt resultat av hva du ønsker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 18. desember 2020 #5 Del Skrevet 18. desember 2020 (endret) Roci skrev (10 minutter siden): Det er strengt tatt ikke nødvendig å eksfoliere (AHA/BHA) oftere enn annenhver dag, spesielt ikke når du har en tørr/sensitiv hudtype. 1%.retinol er faktisk en ganske høy konsentrasjon, jeg vet ikke om du har brukt Retinol tidligere? Det anbefales vanligvis å ikke starte med noe sterkere enn 0,5 %, og å begynne forsiktig med 1 gang i uka og øke gradvis etterhvert. Jeg tror det kan bli i tøffeste laget for huden din å innføre så mange aktive ingredienser samtidig, så jeg vil uansett foreslå gradvis tilvenning til ett og ett produkt. Om du går for hardt ut, risikerer du å ovetbehandle huden, slik at du i verste fall får motsatt resultat av hva du ønsker. Det var egentlig det jeg tenkte.... Kan man blande ut retinolen i noe? Tenkte egentlig bare punktbehandle med den. Kan for all del la den ligge uåpnet en stund og starte lavere. Kanskje da annenhver kveld syre (alternere bha/aha) og så niactil hver dag? 🤷♀️ Og bare vente med retinolen? Har brukt aha i et par uker nå på daglig basis, Emma S (som er aha/bha samtidig) 1-2 ganger i uka alene før det. Egentlig mest usikker på hyppigheten av Niactilen - den føles liksom mer som en slags....tja, primerfølelse liksom. Står at man kan bruke den 2 ganger daglig, men det er kamskje uten syre. Endret 18. desember 2020 av Fnuggolina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 18. desember 2020 #6 Del Skrevet 18. desember 2020 Fnuggolina skrev (2 timer siden): Det var egentlig det jeg tenkte.... Kan man blande ut retinolen i noe? Tenkte egentlig bare punktbehandle med den. Kan for all del la den ligge uåpnet en stund og starte lavere. Kanskje da annenhver kveld syre (alternere bha/aha) og så niactil hver dag? 🤷♀️ Og bare vente med retinolen? Har brukt aha i et par uker nå på daglig basis, Emma S (som er aha/bha samtidig) 1-2 ganger i uka alene før det. Egentlig mest usikker på hyppigheten av Niactilen - den føles liksom mer som en slags....tja, primerfølelse liksom. Står at man kan bruke den 2 ganger daglig, men det er kamskje uten syre. Det har lite hensikt å punktbehandle med retinol. Det Retinol gjør, enkelt forklart, er å øke cellefornyelsen slik at nye hudceller kommer raskere til hudoverflaten. Det vil likevel ta flere måneder før du vil se symlige resultater på eksisterende rynker, men Retinol forebygger også, og det vil du vel gjøre for hele ansiktet? Du kan blande ut retinolen i en krem eller ansiktsolje som ikke inneholder andre aktive ingredienser. Her finner du nyttig informasjon om bruk av Retinol: https://www.skincity.com/no/hudguide/retinol-rules-gylne-regler-for-synlige-resultater Niactil inneholder niacinamide som er en form for vitamin B3. Det er altså et antioksidant, ikke en syre. Hvis du tåler å bruke produktet hver dag, så kan du fint gjøre det🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 18. desember 2020 #7 Del Skrevet 18. desember 2020 Roci skrev (1 minutt siden): Det har lite hensikt å punktbehandle med retinol. Det Retinol gjør, enkelt forklart, er å øke cellefornyelsen slik at nye hudceller kommer raskere til hudoverflaten. Det vil likevel ta flere måneder før du vil se symlige resultater på eksisterende rynker, men Retinol forebygger også, og det vil du vel gjøre for hele ansiktet? Du kan blande ut retinolen i en krem eller ansiktsolje som ikke inneholder andre aktive ingredienser. Her finner du nyttig informasjon om bruk av Retinol: https://www.skincity.com/no/hudguide/retinol-rules-gylne-regler-for-synlige-resultater Niactil inneholder niacinamide som er en form for vitamin B3. Det er altså et antioksidant, ikke en syre. Hvis du tåler å bruke produktet hver dag, så kan du fint gjøre det🙂 TUsen takk 🤩🙏 Ja, jeg tror jeg blander bittelitt ut for å få tynnet det endel ut - iallefall i starten Om det har noe for seg da. Akkurat nå er jeg mest ute etter å finne ut hvilke syrer/produkter huden får noe nytte av uten irritasjon, og ende opp med en relativt grei og enkel rutine som gir noe. Lurer på om jeg skal holde meg til aha/bha i vår, og så teste retinol til høsten. Hva gjør du forresten med (mildere) peeling på vår/sommer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #8 Del Skrevet 18. desember 2020 Fnuggolina skrev (2 minutter siden): TUsen takk 🤩🙏 Ja, jeg tror jeg blander bittelitt ut for å få tynnet det endel ut - iallefall i starten Om det har noe for seg da. Akkurat nå er jeg mest ute etter å finne ut hvilke syrer/produkter huden får noe nytte av uten irritasjon, og ende opp med en relativt grei og enkel rutine som gir noe. Lurer på om jeg skal holde meg til aha/bha i vår, og så teste retinol til høsten. Hva gjør du forresten med (mildere) peeling på vår/sommer? Jeg tåler faktisk retinol best om sommeren ettersom huden er tørrere om vinteren. Kan advare mot å si at jeg fikk mer rynker etter bruk av retinol, muligens fordi jeg har tørr hud, retinol tørker ut huden og tørr hud gir mer rynker. Anonymkode: 8a271...70b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 18. desember 2020 #9 Del Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tåler faktisk retinol best om sommeren ettersom huden er tørrere om vinteren. Kan advare mot å si at jeg fikk mer rynker etter bruk av retinol, muligens fordi jeg har tørr hud, retinol tørker ut huden og tørr hud gir mer rynker. Anonymkode: 8a271...70b Oj! Ja....nettopp. Brukte du mye fukt/fett og høy SPF? Jeg har samme erfaring med en øyekrem fra MD Formulations. Fikk flere fine linjer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #10 Del Skrevet 18. desember 2020 Fnuggolina skrev (10 minutter siden): Oj! Ja....nettopp. Brukte du mye fukt/fett og høy SPF? Jeg har samme erfaring med en øyekrem fra MD Formulations. Fikk flere fine linjer Ja pøser på med fukt og fett. Bruker solkrem. Ja skikkelig kipt, trodde retinol skulle forebygge rynker der men nei🙁Vet ikke om jeg tørr bruke det mer? Hva står MD for? Anonymkode: 8a271...70b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 18. desember 2020 #11 Del Skrevet 18. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ja pøser på med fukt og fett. Bruker solkrem. Ja skikkelig kipt, trodde retinol skulle forebygge rynker der men nei🙁Vet ikke om jeg tørr bruke det mer? Hva står MD for? Anonymkode: 8a271...70b Det er et merke mange brukte før Får vente med den da kanskje 😊 Synes både Pixi Glow toner og Elixir Niactil gir instant glød, mens jeg regner med salisylsyre trenger mer tid. Er litt faste steder jeg får smånupper, så trenger det kanskje ikke i hele ansiktet alltid. Endret 18. desember 2020 av Fnuggolina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 18. desember 2020 #12 Del Skrevet 18. desember 2020 Fnuggolina skrev (2 timer siden): TUsen takk 🤩🙏 Ja, jeg tror jeg blander bittelitt ut for å få tynnet det endel ut - iallefall i starten Om det har noe for seg da. Akkurat nå er jeg mest ute etter å finne ut hvilke syrer/produkter huden får noe nytte av uten irritasjon, og ende opp med en relativt grei og enkel rutine som gir noe. Lurer på om jeg skal holde meg til aha/bha i vår, og så teste retinol til høsten. Hva gjør du forresten med (mildere) peeling på vår/sommer? Bare hyggelig 🙂 Du "ødelegger" ikke retinolen med å blande den i kremen, så det har absolutt noe for seg🙂 Det er lurt av deg å bruke litt tid på å teste ut produkter slik du gjør - da unngår du overbehandling og irritasjon, og får skreddersydd en rutine til deg selv. Huden min er godt vant til syrer og aktive ingredienser, så jeg bruker det samme hele året og passer bare på å bruke høy solfaktor. Om noe, så trapper jeg kanskje ned på hyppigheten om sommeren, siden huden min er finere "av seg selv" da🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå