Gå til innhold

Kjip jul hos svigers, men mannen gleder seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gruer meg til jula hos svigers. De er ikke ugreie eller frekke, men det er bare ikke det samme som jeg er vandt med hjemme hos mine foreldre. Svigers legger ikke så mye i jula, det blir feks ikke ribbe på juleaften, for det er så mye styr, så da blir det medisterkaker (ferdige fra pose) og julepølse istedenfor. Jeg har sagt at jeg kan ordne med ribbe, men da fikk jeg beskjed om at ingen spiser og liker det likevel, så det er helt unødvendig.  

Videre er det ingen julestemning, de har ett grusomt hvitt plast juletre i stua, med neon lys som blinker. Tven er alltid på i bakgrunnen likevel, den er også på under middagen. Bordet er ikke dekket, rett før pleier svigermor å slenge noen tallerkener og bestikk på bordet. Så setter alle seg ved bordet, tven durer i bakgrunnen. Folk går fra bordet etter middagen, etterhvert som de er ferdige. Så er det mer tv. Pakkene åpnes,i bolk. Altså alle samler pakkene til seg i en haug og pakker opp. Svigermor står klar med en søppelsekk til gavepapir og emballasje. Så herjer barna rundt, blir kjeftet på av svigerinne og svigermor med jevne mellomrom. 

Så er det mer tv og senga. 1. Juledag er det mer tv og folk forsyner seg med frokost, etter hvert som de står opp. Frokosten er alltid brødskiver og to typer pålegg. Så er det ut på ski og hjem til pølser i brød og saft. Middagen neste dag er alltid toro suppe og brød. Dette gjentar seg 2. og 3. Juledag. Vi er alltid på den store hytta til svigers frem til 29.12. 

Savner jul hos mine foreldre, god stemning, hjemmelaget julemiddag fra bunn, perfekt ribbe. Flott pyntet hus, lukten av julegrana, nydelig pyntet bord. Koselige samtaler, ikke tv i bakgrunnen. Mine to unger er mine foreldres eneste barnebarn, så de får deres fulle oppmerksomhet. Gavepakkene åpnes høytidlig. Alle er pyntet, hos svigers går alle i ullundertøy døgnet rundt :(

Jeg bør egentlig skjerpe meg, min mann elsker jula hos sine foreldre, mener mine foreldre er for høytidlige og "stive", han hater å sitte der i dress og hater at gavene tar ett "halvår å åpne". Han liker heller ikke julegudstjenesten vi alltid drar i og den obligatoriske turen på gravlunden. 

Jeg bør glede meg på min manns vegne, men jeg greier det ikke. Klarer ikke glede meg til den kjipe jula hos svigers :( men har selvsagt dårlig samvittighet for følelsene mine. 

Flere som har det som meg? Noen råd? 

Anonymkode: 909de...edb

• Liker 23
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skrev "kjip jul hos svigers" som om den allerede var historie. Gi dem en sjanse, de er jo familie nå. Kanskje det blir en bra jul? Uansett klarer du én jul sammen med svigers, dere har kanskje feiret sammen med dine foreldre hittil?

Anonymkode: 899d1...2e4

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skrev "kjip jul hos svigers" som om den allerede var historie. Gi dem en sjanse, de er jo familie nå. Kanskje det blir en bra jul? Uansett klarer du én jul sammen med svigers, dere har kanskje feiret sammen med dine foreldre hittil?

Anonymkode: 899d1...2e4

Vi har alltid feiret annenhver jul hos svigers og mine foreldre. Ikke min første jul der, min 4. Jul der hvis jeg husker riktig. Like kjipt hver gang :sjenert:

• Liker 29
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Får du ikke lov til å gjøre noe med det? Steke en liten ribbe, pynte bordet, lage dessert, kjøpe godt pålegg etc? Det ville jeg ha gjort, uansett om noen ble litt sure 🙂

Anonymkode: 12de5...582

Nei, jeg har spurt svigermor flere ganger om jeg skal hjelpe til å dekke bordet, steke ribbe eller lage julefrokost. Men hun sier nei hver gang, hun liker ikke at noen andre "styrer" på kjøkkenet hennes. 

• Liker 5
Skrevet

Det er det som er med jula. Alle har sine tradisjoner. For ham er det som du syns er kjipt, sikkert en avslappende jul på hytta. Med deres tradisjoner.

For ham er din altfor høytidelig.

Slapp av og kos deg, respekter deres måte å gjøre det på. Neste jul er det vel din tur, da er det mannen som må holde ut.

Anonymkode: 49c28...edf

• Liker 37
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor feirer dere ikke hjemme?

Anonymkode: 349ec...ce9

Jeg har foreslått det. Men det blir "urettferdig" for svigers mener mannen fordi vi hadde forrige jul hos mine foreldre. Samtidig som han tydeligvis ELSKER  jula på hytta til sine foreldre. Jeg elsker jula hos mine foreldre, så vi kommer liksom ingen vei.

Nyttår er forresten alltid hos oss, da er svigers, mine foreldre og søsken samlet hos oss. I år blir det selvsagt annerledes pga korona. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg fåreslår at du steker en liten ribbe selv om det bare er du som spiser den. Hva med å ta med en duk og noe pynt til bordet? Til Frokost så kan du ta med godt brød,forskjellig pålegg,lag noe eggerøre.kok kakao. Tilby deg å lage middag en av juledagene så slipper du pølse i brød og toro suppe. 

høres jo veldig koselig ut å feire på en hytte med snø,ta med noen brettspill som dere kan spille på kveldene.

Anonymkode: ba4ae...69a

• Liker 24
Skrevet

Dere er voksne mennesker, med barn til og med. Lag deres egne tradisjoner da vel. Skjønner ikke dette annenhver år opplegget med å skulle følge sine foreldres tradisjoner lenge etter man har stiftet egen familie. Dere inviterer til dere, og gjør det sånn dere vil. Snakk sammen hvordan dere vil ha det, sikker på dere finner en fin mellomting. Feks skikkelig julemat og pynting, men droppe gudstjeneste og gravlund. 

• Liker 35
Skrevet

Hadde seriøst tatt med meg ferdig ribbe og varma i mikroen 😂 

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Gruer meg til jula hos svigers. De er ikke ugreie eller frekke, men det er bare ikke det samme som jeg er vandt med hjemme hos mine foreldre. Svigers legger ikke så mye i jula, det blir feks ikke ribbe på juleaften, for det er så mye styr, så da blir det medisterkaker (ferdige fra pose) og julepølse istedenfor. Jeg har sagt at jeg kan ordne med ribbe, men da fikk jeg beskjed om at ingen spiser og liker det likevel, så det er helt unødvendig.  

Videre er det ingen julestemning, de har ett grusomt hvitt plast juletre i stua, med neon lys som blinker. Tven er alltid på i bakgrunnen likevel, den er også på under middagen. Bordet er ikke dekket, rett før pleier svigermor å slenge noen tallerkener og bestikk på bordet. Så setter alle seg ved bordet, tven durer i bakgrunnen. Folk går fra bordet etter middagen, etterhvert som de er ferdige. Så er det mer tv. Pakkene åpnes,i bolk. Altså alle samler pakkene til seg i en haug og pakker opp. Svigermor står klar med en søppelsekk til gavepapir og emballasje. Så herjer barna rundt, blir kjeftet på av svigerinne og svigermor med jevne mellomrom. 

Så er det mer tv og senga. 1. Juledag er det mer tv og folk forsyner seg med frokost, etter hvert som de står opp. Frokosten er alltid brødskiver og to typer pålegg. Så er det ut på ski og hjem til pølser i brød og saft. Middagen neste dag er alltid toro suppe og brød. Dette gjentar seg 2. og 3. Juledag. Vi er alltid på den store hytta til svigers frem til 29.12. 

Savner jul hos mine foreldre, god stemning, hjemmelaget julemiddag fra bunn, perfekt ribbe. Flott pyntet hus, lukten av julegrana, nydelig pyntet bord. Koselige samtaler, ikke tv i bakgrunnen. Mine to unger er mine foreldres eneste barnebarn, så de får deres fulle oppmerksomhet. Gavepakkene åpnes høytidlig. Alle er pyntet, hos svigers går alle i ullundertøy døgnet rundt :(

Jeg bør egentlig skjerpe meg, min mann elsker jula hos sine foreldre, mener mine foreldre er for høytidlige og "stive", han hater å sitte der i dress og hater at gavene tar ett "halvår å åpne". Han liker heller ikke julegudstjenesten vi alltid drar i og den obligatoriske turen på gravlunden. 

Jeg bør glede meg på min manns vegne, men jeg greier det ikke. Klarer ikke glede meg til den kjipe jula hos svigers :( men har selvsagt dårlig samvittighet for følelsene mine. 

Flere som har det som meg? Noen råd? 

Kansje dere skal lage deres egen jul neste år? Med en blanding av dine og hans tradisjoner? 

• Liker 19
Skrevet

Skjønner deg veldig godt,men det er fordi vår jul er nøyaktig sånn du beskriver din jul med foreldrene dine,minus gudstjenesten. Til vanlig hater jeg å pynte meg og liker en uformell stil, men akkurat julaften er å pynte seg obligatorisk. Men i år skal jeg jobbe til kl 22.45, det er enda kjipere enn uformell julaften tenker jeg. Du får huske på at mannen din sin tradisjon og det han forbinder med jul er den dere skal ha i år, så tenker sånn dere gjør det er det beste, med mindre dere kan starte deres egen feiring dere og barna, med egne tradisjoner.

Anonymkode: cf804...34f

• Liker 8
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg foretrekker selv litt høytidelighet rundt julen, med pent dekket bord og noe litt mer enn ferdigmat. Men alle er ikke sånn, TS - ikke en gang din mann. Dette må du ta inn over deg.

Når det gjelder at alle skal vente på at alle skal se på at alle pakker opp en og en gave - gjeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeesp - det hadde jeg aldri orket. 

Du har valgt å gifte deg inn i en uhøytidelig familie og det må du leve med. Og da tenker jeg at du kan gjøre noe med din egen innstilling fremfor å lage problemer av det.

Skrevet
3 minutter siden, Snedig said:

Dere er voksne mennesker, med barn til og med. Lag deres egne tradisjoner da vel. Skjønner ikke dette annenhver år opplegget med å skulle følge sine foreldres tradisjoner lenge etter man har stiftet egen familie. Dere inviterer til dere, og gjør det sånn dere vil. Snakk sammen hvordan dere vil ha det, sikker på dere finner en fin mellomting. Feks skikkelig julemat og pynting, men droppe gudstjeneste og gravlund. 

Enig. Noe av magien med jul er de tradisjonene man selv får lage. Hjemme! 

Vi har en blanding av tradisjoner. Her er det motsatt, min familie er skikkelig laidback, mens hans har på bunad.. Vi 

Anonymkode: 959a6...ddf

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor feirer dere hjemme hos foreldrene deres? :klo:

Som voksne folk med egne unger er det på tide at dere steller til jul hjemme, og så kan dere og deres søsken ta på omgang oppgaven med å invitere hjem gamle foreldre. Ikke rart svigers ikke orker styre og stelle - dere er voksne og burde ordne dette selv. De burde være gjestene som kan lene seg tilbake og nyte juleferie.

Løsning til neste år: diskuter med mannen og søsken hyppighet på julefeiring. Jeg ser for meg at 4 søsken = invitasjon av foreldre hvert 4. år. Er dere da 4 på hver side så kan dere valgte jul med begge par foreldre samtidig, og få 3 herlige juler som familie helt uten gamlefolket. Det er bonusen sin, det. :) 

Anonymkode: a38db...0d9

• Liker 15
Skrevet

Sånn er det når man gifter seg og stifter familie - man må gi og ta. Her er jo mannen tydeligvis fornøyd hos dem men ikke hos dere. Synes du bør skjerpe deg og bare justere forventningene dine. Du får en bra jul annet hvert år.

Anonymkode: 803fa...d5f

• Liker 6
Skrevet

Jeg skjønner deg godt. Jeg er vokst opp med at det er som hos dine foreldre. Mannen min fortalte meg tidlig at hans mor gjør nesten ikke noe ut av julaften i det hele tatt. Jeg har dermed nektet å dra dit på julaften. Og ja, vi har barn.

Nå er vi kommet dit at vi skal begynne med julaften hjemme hos oss selv.

Anonymkode: 75252...ea7

• Liker 10
Skrevet

Jeg skjønner deg så godt, det høres ut som jul hos mine svigerforeldre. Der var det også så uhøytidelig, tv-en på under middagen, fullstendig kaos da vi åpnet pakker, osv. Grøss. Heldigvis feiret vi bare ett år der før de gikk hver til sitt og nå feirer vi alltid jul hos min familie 😅 

Jeg hadde slitt veldig med annenhver jul, tror ikke jeg hadde greid det. Men spørs om du bare må bite tenna sammen uansett hvor utrivelig det er 😕 Eller prøv å få gjennom jul alene dere som familie og la foreldrene deres feire alene. 

Anonymkode: c0e77...25c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor feirer dere hjemme hos foreldrene deres? :klo:

Som voksne folk med egne unger er det på tide at dere steller til jul hjemme, og så kan dere og deres søsken ta på omgang oppgaven med å invitere hjem gamle foreldre. Ikke rart svigers ikke orker styre og stelle - dere er voksne og burde ordne dette selv. De burde være gjestene som kan lene seg tilbake og nyte juleferie.

Løsning til neste år: diskuter med mannen og søsken hyppighet på julefeiring. Jeg ser for meg at 4 søsken = invitasjon av foreldre hvert 4. år. Er dere da 4 på hver side så kan dere valgte jul med begge par foreldre samtidig, og få 3 herlige juler som familie helt uten gamlefolket. Det er bonusen sin, det. :) 

Anonymkode: a38db...0d9

Ikke sikkert de er så gamle. Harry folk får ofte barn tidlig. Mulig de er i 40-åra.

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...